APK-KEURING voor motoren, brommers en scooters. (Poll)
- peterria
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
- Locatie: alblasserdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
bij een snelheid boven de 65 km dan valt zo,n overtreding onder het strafrecht en kan na de derde overtreding het voortuig in beslag genomen worden
die wet is ingegaan op 1-1-2006 15 km boven de maximale constructie-snelheid is 45-+5+15=65 is eu norm
dus tot 65 km een verbaal
ik heb zelf twee kreidlers op kent van 5.3 pk bij de rdw gekeurd op bromfiets kent zonder problemen op de nieuwe rollebank niet boven de 65 niks aan de hand
die wet is ingegaan op 1-1-2006 15 km boven de maximale constructie-snelheid is 45-+5+15=65 is eu norm
dus tot 65 km een verbaal
ik heb zelf twee kreidlers op kent van 5.3 pk bij de rdw gekeurd op bromfiets kent zonder problemen op de nieuwe rollebank niet boven de 65 niks aan de hand
- polite
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
- Locatie: Westerkwartier
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Grappig dat je en Peugeot speedfight benoemd. Die heb ik ook nog staan. Een LC wel te verstaan. Destijds nieuw gekocht. Liep vanaf het begin netjes 45. En geen streep harder. Na 1000Km de begrenzing eraf gehaald en een leovincie touring uitlaat geplaatst. Hij loopt nu?? Tja in elk geval "iets te hard" :-$Binnenkort maar weer alles terug plaatsen, met de komst van de APK. Maar goed we dwalen af.KJ schreef:Vraagje: Hoe hard loopt een originele Peugeot Speedfight....?
Een in een willekeurig Europees land als bromfiets toegelaten voertuig moet onder de Europeese wet- en regelgeving in ieder Europees land worden toegelaten als bromfiets.
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 635 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Lees je laatste KCNN clubblad even na vanaf pagina 10.polite schreef:Grappig dat je en Peugeot speedfight benoemd. Die heb ik ook nog staan. Een LC wel te verstaan. Destijds nieuw gekocht. Liep vanaf het begin netjes 45. En geen streep harder. Na 1000Km de begrenzing eraf gehaald en een leovincie touring uitlaat geplaatst. Hij loopt nu?? Tja in elk geval "iets te hard" :-$Binnenkort maar weer alles terug plaatsen, met de komst van de APK. Maar goed we dwalen af.KJ schreef:Vraagje: Hoe hard loopt een originele Peugeot Speedfight....?
Een in een willekeurig Europees land als bromfiets toegelaten voertuig moet onder de Europeese wet- en regelgeving in ieder Europees land worden toegelaten als bromfiets.
De Speedfight vanaf 1996 heeft teveel vermogen. Echter is toegelaten in Nl omdat de importeur naar het Europeesche Hof dreigde te stappen (hetgeen hij gewonnen zou hebben) Dus is de RDW vanuit Den Haag gesommeerd een typegoedkeuring af te geven.
Deze Speedfight loopt origineel ook 60 -65Km/h.
Idd we dwalen af, ik laat me meeslepen.
Maar je blijft lachen met de agenten hier in de regio. De meesten zijn redelijk en hebben humor. Over sommige andere zullen we het maar niet hebben.
-
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Een verstandige motorrijder denk aan zijn kleding, zo ook aan de veiligheid van zijn motor.hermanp schreef:Nee, niet mee eens. Ik denk dat het gros van de motorrijders zijn zaakjes wel goed voorelkaar heeft. En kleding heeft niets met apk te maken, zelfs niet eens met veiligheid (v.w.b. mede weggebruikers.)
Dat hij de mooite niet neemt om aan zijn kleding te denken zegt mij genoeg hoe hij over zijn motor denkt.
Dat ze met die kermisatraktie de tegenliggers verblinden of met een scala aan achterlichten de medeweggebruiker op het verkeerde spoor zetten laten we even buiten beschouwing ?Kermisatracties en roestbakken zijn niet per definitie onveilige vervoermiddelen, misschien sturen en remmen ze beter dan de gemiddelde motor?
Het zal mij een worst zijn of die motor goed kan remmen......de berijder vliegt uit de bocht en niet ik.
Sommige mensen moeten nu eenmaal gestimuleerd worden om aan die verplichtingen te voldoen en blijkbaar moet dat dan dmv een APK.En apk of geen apk, je vervoermiddel moet aan bepaalde eisen voldoen en kan ten allen tijde uit het verkeer worden genomen voor een technisch onderzoek. Daar heb je helemaal geen (wééééér een verplichting ) verplichte periodieke keuring voor nodig.
Zou iedereen zich aan de wettelijke verplichtingen houden, dan was er ook geen APK of andere regelgeving nodig geweest.
Mvg, Rob
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Als ze bij die eventuele apk's ook het vermogen gaan meten (qua beleid vertrouw ik dat de overheid wel toe), zullen ze verschillende eisen moeten hanteren. Voor 19 nog wat en 50 was het vrij, mochten bromfietsen harder kunnen dan 40-45 en was het vermogen niet beperkt. Daarna weer wel, werd zeer streng op 40 km/h (of 0,44 kW) toegezien en ergens in de jaren '90 werd het vermogen zomaar ineens vrijgegeven en had je, bijvoorbeeld, een standaard Gilera Runner met 8 pk. Overigens wel begrensd op 45 km/h.
En hoever kunnen of willen de dure meneren gaan? Moet een (oldtimer) bromfiets voor de volle 100% voldoen aan de eisen van het jaar waarin hij op de weg kwam?
En hoever kunnen of willen de dure meneren gaan? Moet een (oldtimer) bromfiets voor de volle 100% voldoen aan de eisen van het jaar waarin hij op de weg kwam?
- polite
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
- Locatie: Westerkwartier
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Moet een (oldtimer) bromfiets voor de volle 100% voldoen aan de eisen van het jaar waarin hij op de weg kwam? Ik denk het wel. Maar is altijd nog een stuk minder streng als waaraan de huidige brommers/scooters aan moeten voldoen denk ik. Ik persoonlijk denk dat er wel een of andere overgangsregeling zal komen voor onze "oude" Kreidlers.
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Gompy/Rob, gedeeltelijk ben ik het wel met je eens, qua stimulatie en zo, maar er schuilt ook het gevaar in dat mensen bij een goedgekeurde brommer/motorfiets denken dat ze een jaar veilig kunnen rijden, wat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Gebreken kunnen ook, vooral, tijdens het jaar ontstaan en ik ben van mening dat gerichte controles beter zullen helpen dan de verplichting van wederom ieder jaar zoveel tientjes voor apk uit te moeten geven. Zo ondertussen heb ik een stuk of 25 kentekens in de la liggen, ik ben niet van plan om ieder jaar enkele, of meerdere, tientjes per kenteken te gaan betalen om legaal te kunnen rijden. Want legaal kan heel anders zijn dan veilig.
-
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Gelukkighermanp schreef:Gompy/Rob, gedeeltelijk ben ik het wel met je eens,
Ik zit ook niet te wachten nog eens de knip te trekken voor onbenulligheden, maar ik vind het wel een begin.
Men kan er dan bij een aanhouding niet meer onderuit dat het een *fabrieks afgeleverde* machine is, tenzij anders staat vermeldt op het kenteken.
Dat een machine het hele jaar veilig moet zijn staat buiten kijf.
Mvg, Rob
- h.vandekamp
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 11:14
- Locatie: elburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Gek
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:11
- Locatie: Dronten, Flevoland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Gekken zul je altijd blijven houden!
Of het nu over auto's, motoren, brommers, scooter vliegtuigen of boten gaat
Ik vind de APK opzich geen slecht idee maar er moet wel wat tegenover staan.
Omdat het iedereen verplicht om zijn brommer veilig te maken en te houden om door de APK te komen.
Dus dan zou ik het wel zo "eerlijk" vinden om bijv. de max. toegestane snelheid buiten de bebouwde kom op te voeren naar 60 km/h.
Dat gelul over de constructiesnelheid is toch onzin want 90% van brommers en scooters worden geconstrueerd op 80 km/h.
Ik hoop natuurlijk wel dat er voor oldtimers een uitzondering word gemaakt
Rubin
Of het nu over auto's, motoren, brommers, scooter vliegtuigen of boten gaat
Ik vind de APK opzich geen slecht idee maar er moet wel wat tegenover staan.
Omdat het iedereen verplicht om zijn brommer veilig te maken en te houden om door de APK te komen.
Dus dan zou ik het wel zo "eerlijk" vinden om bijv. de max. toegestane snelheid buiten de bebouwde kom op te voeren naar 60 km/h.
Dat gelul over de constructiesnelheid is toch onzin want 90% van brommers en scooters worden geconstrueerd op 80 km/h.
Ik hoop natuurlijk wel dat er voor oldtimers een uitzondering word gemaakt
Rubin
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
ow nu wordt het me duidelijk dat het opvoeren van motoren ook aan de kaak gesteld wordt,daar ga je dan met je gekeitelde cilinder en je knetterpijp...einde tijdperk snelle 50ers ++ccers,membraanracers en twinair luchtfilter rijders...weg is je eigen keuze
rekenmaar op een vloeistof meting en geluidsmeting ben wel benieuwd welk vermogen ze dan voor een RS aanhouden
gelukkig heb ik nog wel een RS-pijp,....
rekenmaar op een vloeistof meting en geluidsmeting ben wel benieuwd welk vermogen ze dan voor een RS aanhouden
gelukkig heb ik nog wel een RS-pijp,....
-
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Persoonlijk vind ik het abnormaal dat ik een voertuig al vanaf 5 km afstand moet horen aankomen.
's Zomers lekker in de tuin zitten en dan niets anders dan die takke herrie van malloten die zonodig met een open demper moeten rijden.
Van mij mag je zo hard rijden als je wilt, maar geef geen overlast aan anderen.
Mvg, Rob
's Zomers lekker in de tuin zitten en dan niets anders dan die takke herrie van malloten die zonodig met een open demper moeten rijden.
Van mij mag je zo hard rijden als je wilt, maar geef geen overlast aan anderen.
Mvg, Rob
- Kreidler freak
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
- Locatie: Expert doos nr9
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
IK snap absoluut niet waar de kreidler en zundapp rijders zig zorgen overmaken het lijkt mij dat 99% van de kreids op dit forum voldoet aan de eisen van de rdw als ze daar aan voldoen lijkt het mij geen probleem.
als hij een kenteken keuring goed doorkomt dan ook wel een apk keuring
maar ik denk dat ze het bij de de scootersloperijen overvol krijgen met afgekeurde scooters en zoals al eerder gezegd er komt een run op originele onderdelen dus eigenlijk als je nog een aantal originele cilinder en
of carburateurs heb liggen kun je geld maken en dan heb je je eigen apk keuring al weer gefinacieerd want die prijs komt denk ik rond de 50 tot
80 euro te liggen net zo als bij auto's en motorrijders krijgen denk ik niet veel problemen behalve als je bijv een vampire uitlaat er onder heb
maar mijn vader z'n ducati 900ss is ook opgevoerd dus bestaat er een kans
dat hij daar poblemen mee krijgt maar dat denk ik niet.we moeten niet alleen de nadelen bekijken maar ook de voordelen je kunt dan weer rustig
touren zonder dat een beunhaas op een gerecycelde printer je uitdaagt omdat dat oude ding zogenaamd toch niks kan ongeveer 40% van de scooters zal uit het straatbeeld verdwijnen denk ik want bij ons op school zijn 9 van de 10 scooters volgens mij gewoon kant en klare slopers
en ik denk dat de meesten die een kreidler of zundapp keuren ook wel rekening houden met het bouwjaar want dat doen ze met auto's ook
dus waarom zouden ze voor brommers een uitzonderingmaken?
greetzzzzz joey
als hij een kenteken keuring goed doorkomt dan ook wel een apk keuring
maar ik denk dat ze het bij de de scootersloperijen overvol krijgen met afgekeurde scooters en zoals al eerder gezegd er komt een run op originele onderdelen dus eigenlijk als je nog een aantal originele cilinder en
of carburateurs heb liggen kun je geld maken en dan heb je je eigen apk keuring al weer gefinacieerd want die prijs komt denk ik rond de 50 tot
80 euro te liggen net zo als bij auto's en motorrijders krijgen denk ik niet veel problemen behalve als je bijv een vampire uitlaat er onder heb
maar mijn vader z'n ducati 900ss is ook opgevoerd dus bestaat er een kans
dat hij daar poblemen mee krijgt maar dat denk ik niet.we moeten niet alleen de nadelen bekijken maar ook de voordelen je kunt dan weer rustig
touren zonder dat een beunhaas op een gerecycelde printer je uitdaagt omdat dat oude ding zogenaamd toch niks kan ongeveer 40% van de scooters zal uit het straatbeeld verdwijnen denk ik want bij ons op school zijn 9 van de 10 scooters volgens mij gewoon kant en klare slopers
en ik denk dat de meesten die een kreidler of zundapp keuren ook wel rekening houden met het bouwjaar want dat doen ze met auto's ook
dus waarom zouden ze voor brommers een uitzonderingmaken?
greetzzzzz joey
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Rob dat ben ik geheel met je eens,daarom streef ik altijd ernaar om zo min mogelijk geluid te maken ..wel heel lastig als je aan het opvoeren bent,maar ik vindt het zelf ook prettiger rijden..met stomme varkens geluid wat je hoort met een twinair erop vindt ik niks.
volgens mij attendaarde enzo mij daarop maar dat kan dan gewoon via je bougiegat
volgens mij attendaarde enzo mij daarop maar dat kan dan gewoon via je bougiegat
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer