APK-KEURING voor motoren, brommers en scooters. (Poll)

Hierin wordt nieuws gepost, dat zichtbaar is op de frontpage van kreidler.nl
Plaats reactie

APK voor motoren, brommers en scooters

Ik ben VOOR die APK keuring
56
18%
Ik ben TEGEN die APK keuring
243
78%
Weet niet/geen mening
11
4%
 
Totaal aantal stemmen: 310

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#101 Bericht door TonK » 09 dec 2008, 16:39

quote KJ (Tja bijna 40 en nog steeds een beetje recalcitrant)

Goede zaak, houden zo. :thumbleft

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#102 Bericht door peterria » 09 dec 2008, 16:49

bij een snelheid boven de 65 km dan valt zo,n overtreding onder het strafrecht en kan na de derde overtreding het voortuig in beslag genomen worden

die wet is ingegaan op 1-1-2006 15 km boven de maximale constructie-snelheid is 45-+5+15=65 is eu norm

dus tot 65 km een verbaal

ik heb zelf twee kreidlers op kent van 5.3 pk bij de rdw gekeurd op bromfiets kent zonder problemen op de nieuwe rollebank niet boven de 65 niks aan de hand

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#103 Bericht door polite » 09 dec 2008, 16:50

KJ schreef:Vraagje: Hoe hard loopt een originele Peugeot Speedfight....? 8)

Een in een willekeurig Europees land als bromfiets toegelaten voertuig moet onder de Europeese wet- en regelgeving in ieder Europees land worden toegelaten als bromfiets. :lol:
Grappig dat je en Peugeot speedfight benoemd. Die heb ik ook nog staan. Een LC wel te verstaan. Destijds nieuw gekocht. Liep vanaf het begin netjes 45. En geen streep harder. Na 1000Km de begrenzing eraf gehaald en een leovincie touring uitlaat geplaatst. Hij loopt nu?? Tja in elk geval "iets te hard" :-$Binnenkort maar weer alles terug plaatsen, met de komst van de APK. Maar goed we dwalen af.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

#104 Bericht door KJ » 09 dec 2008, 17:07

polite schreef:
KJ schreef:Vraagje: Hoe hard loopt een originele Peugeot Speedfight....? 8)

Een in een willekeurig Europees land als bromfiets toegelaten voertuig moet onder de Europeese wet- en regelgeving in ieder Europees land worden toegelaten als bromfiets. :lol:
Grappig dat je en Peugeot speedfight benoemd. Die heb ik ook nog staan. Een LC wel te verstaan. Destijds nieuw gekocht. Liep vanaf het begin netjes 45. En geen streep harder. Na 1000Km de begrenzing eraf gehaald en een leovincie touring uitlaat geplaatst. Hij loopt nu?? Tja in elk geval "iets te hard" :-$Binnenkort maar weer alles terug plaatsen, met de komst van de APK. Maar goed we dwalen af.
Lees je laatste KCNN clubblad even na vanaf pagina 10.

De Speedfight vanaf 1996 heeft teveel vermogen. Echter is toegelaten in Nl omdat de importeur naar het Europeesche Hof dreigde te stappen (hetgeen hij gewonnen zou hebben) Dus is de RDW vanuit Den Haag gesommeerd een typegoedkeuring af te geven.
Deze Speedfight loopt origineel ook 60 -65Km/h.

Idd we dwalen af, ik laat me meeslepen.
Maar je blijft lachen met de agenten hier in de regio. De meesten zijn redelijk en hebben humor. Over sommige andere zullen we het maar niet hebben. :lol: :lol:

Gompy
Berichten: 876
Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#105 Bericht door Gompy » 09 dec 2008, 17:16

hermanp schreef:Nee, niet mee eens. Ik denk dat het gros van de motorrijders zijn zaakjes wel goed voorelkaar heeft. En kleding heeft niets met apk te maken, zelfs niet eens met veiligheid (v.w.b. mede weggebruikers.)
Een verstandige motorrijder denk aan zijn kleding, zo ook aan de veiligheid van zijn motor.
Dat hij de mooite niet neemt om aan zijn kleding te denken zegt mij genoeg hoe hij over zijn motor denkt.
Kermisatracties en roestbakken zijn niet per definitie onveilige vervoermiddelen, misschien sturen en remmen ze beter dan de gemiddelde motor?
Dat ze met die kermisatraktie de tegenliggers verblinden of met een scala aan achterlichten de medeweggebruiker op het verkeerde spoor zetten laten we even buiten beschouwing ?
Het zal mij een worst zijn of die motor goed kan remmen......de berijder vliegt uit de bocht en niet ik.
En apk of geen apk, je vervoermiddel moet aan bepaalde eisen voldoen en kan ten allen tijde uit het verkeer worden genomen voor een technisch onderzoek. Daar heb je helemaal geen (wééééér een verplichting :sick ) verplichte periodieke keuring voor nodig.
Sommige mensen moeten nu eenmaal gestimuleerd worden om aan die verplichtingen te voldoen en blijkbaar moet dat dan dmv een APK.
Zou iedereen zich aan de wettelijke verplichtingen houden, dan was er ook geen APK of andere regelgeving nodig geweest.

Mvg, Rob

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#106 Bericht door hermanp » 09 dec 2008, 17:19

Als ze bij die eventuele apk's ook het vermogen gaan meten (qua beleid vertrouw ik dat de overheid wel toe), zullen ze verschillende eisen moeten hanteren. Voor 19 nog wat en 50 was het vrij, mochten bromfietsen harder kunnen dan 40-45 en was het vermogen niet beperkt. Daarna weer wel, werd zeer streng op 40 km/h (of 0,44 kW) toegezien en ergens in de jaren '90 werd het vermogen zomaar ineens vrijgegeven en had je, bijvoorbeeld, een standaard Gilera Runner met 8 pk. Overigens wel begrensd op 45 km/h.
En hoever kunnen of willen de dure meneren gaan? Moet een (oldtimer) bromfiets voor de volle 100% voldoen aan de eisen van het jaar waarin hij op de weg kwam?

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#107 Bericht door polite » 09 dec 2008, 17:27

Moet een (oldtimer) bromfiets voor de volle 100% voldoen aan de eisen van het jaar waarin hij op de weg kwam? Ik denk het wel. Maar is altijd nog een stuk minder streng als waaraan de huidige brommers/scooters aan moeten voldoen denk ik. Ik persoonlijk denk dat er wel een of andere overgangsregeling zal komen voor onze "oude" Kreidlers.

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#108 Bericht door hermanp » 09 dec 2008, 17:27

Gompy/Rob, gedeeltelijk ben ik het wel met je eens, qua stimulatie en zo, maar er schuilt ook het gevaar in dat mensen bij een goedgekeurde brommer/motorfiets denken dat ze een jaar veilig kunnen rijden, wat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Gebreken kunnen ook, vooral, tijdens het jaar ontstaan en ik ben van mening dat gerichte controles beter zullen helpen dan de verplichting van wederom ieder jaar zoveel tientjes voor apk uit te moeten geven. Zo ondertussen heb ik een stuk of 25 kentekens in de la liggen, ik ben niet van plan om ieder jaar enkele, of meerdere, tientjes per kenteken te gaan betalen om legaal te kunnen rijden. Want legaal kan heel anders zijn dan veilig.

Gompy
Berichten: 876
Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#109 Bericht door Gompy » 09 dec 2008, 17:35

hermanp schreef:Gompy/Rob, gedeeltelijk ben ik het wel met je eens,
Gelukkig :D
Ik zit ook niet te wachten nog eens de knip te trekken voor onbenulligheden, maar ik vind het wel een begin.
Men kan er dan bij een aanhouding niet meer onderuit dat het een *fabrieks afgeleverde* machine is, tenzij anders staat vermeldt op het kenteken.
Dat een machine het hele jaar veilig moet zijn staat buiten kijf.

Mvg, Rob

Gebruikersavatar
h.vandekamp
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 mar 2004, 11:14
Locatie: elburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#110 Bericht door h.vandekamp » 09 dec 2008, 17:41

ze hebben weer geld nodig ,de jakhalzen :evil:

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#111 Bericht door kreidler-holland » 09 dec 2008, 17:42

wat ik zelf vind is dat de rollerbank onzin is je brommer moet zo hard kunnen als jij zelf wilt
als je het maar nie trijd
word jij geklokt op 80 is het logisch dat je een bekeuring krijgt

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#112 Bericht door TonK » 09 dec 2008, 17:56

Tsja je kunt ook alle regelgeving aan je laars lappen en op je zestiende op een Hayabusa kruipen, dan word het een zooitje op de weg.

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#113 Bericht door kreidler-holland » 09 dec 2008, 17:58

dat valt dan onder je eigen verantwoordelijk heid je moet gewoon verstandig genoeg zijn om dat niet te doen :lol:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#114 Bericht door TonK » 09 dec 2008, 18:02

Verstand komt met de jaren zegt men, waarom denk je dat die 25 kW motorfietsregel in het leven geroepen is ?

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#115 Bericht door kreidler-holland » 09 dec 2008, 18:06

om ervaring op te doen
maar wat u zegt klopt inderdaad wel
zitten gekken tussen af en toe :shock:

Gebruikersavatar
Gek
Berichten: 1097
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:11
Locatie: Dronten, Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#116 Bericht door Gek » 09 dec 2008, 19:16

Gekken zul je altijd blijven houden!
Of het nu over auto's, motoren, brommers, scooter vliegtuigen of boten gaat :wink:
Ik vind de APK opzich geen slecht idee maar er moet wel wat tegenover staan.
Omdat het iedereen verplicht om zijn brommer veilig te maken en te houden om door de APK te komen.
Dus dan zou ik het wel zo "eerlijk" vinden om bijv. de max. toegestane snelheid buiten de bebouwde kom op te voeren naar 60 km/h.
Dat gelul over de constructiesnelheid is toch onzin want 90% van brommers en scooters worden geconstrueerd op 80 km/h.
Ik hoop natuurlijk wel dat er voor oldtimers een uitzondering word gemaakt :D

Rubin

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

#117 Bericht door kreidler844 » 09 dec 2008, 19:28

Door onder andere de Speedfight is de nederlandse wetgeving reeds aangepast.
Bromfietsen mogen nu 4 KW hebben, maar mogen nog steeds niet harder kunnen dan 45, met een tolerantie van 5 km.

Wietse

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#118 Bericht door nozems » 09 dec 2008, 19:41

ow nu wordt het me duidelijk dat het opvoeren van motoren ook aan de kaak gesteld wordt,daar ga je dan met je gekeitelde cilinder en je knetterpijp...einde tijdperk snelle 50ers ++ccers,membraanracers en twinair luchtfilter rijders...weg is je eigen keuze :!: :!:

rekenmaar op een vloeistof meting en geluidsmeting :!: :!: ben wel benieuwd welk vermogen ze dan voor een RS aanhouden :?:

gelukkig heb ik nog wel een RS-pijp,.... :wink: :mrgreen:

Gompy
Berichten: 876
Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#119 Bericht door Gompy » 09 dec 2008, 19:46

Persoonlijk vind ik het abnormaal dat ik een voertuig al vanaf 5 km afstand moet horen aankomen.
's Zomers lekker in de tuin zitten en dan niets anders dan die takke herrie van malloten die zonodig met een open demper moeten rijden.
Van mij mag je zo hard rijden als je wilt, maar geef geen overlast aan anderen.

Mvg, Rob

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#120 Bericht door RS3001 » 09 dec 2008, 19:51

Wat is een vloeistofmeting Pascal?

Gebruikersavatar
Kreidler freak
Berichten: 1327
Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
Locatie: Expert doos nr9
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#121 Bericht door Kreidler freak » 09 dec 2008, 19:53

IK snap absoluut niet waar de kreidler en zundapp rijders zig zorgen overmaken het lijkt mij dat 99% van de kreids op dit forum voldoet aan de eisen van de rdw als ze daar aan voldoen lijkt het mij geen probleem.
als hij een kenteken keuring goed doorkomt dan ook wel een apk keuring
maar ik denk dat ze het bij de de scootersloperijen overvol krijgen met afgekeurde scooters en zoals al eerder gezegd er komt een run op originele onderdelen dus eigenlijk als je nog een aantal originele cilinder en
of carburateurs heb liggen kun je geld maken en dan heb je je eigen apk keuring al weer gefinacieerd want die prijs komt denk ik rond de 50 tot
80 euro te liggen net zo als bij auto's en motorrijders krijgen denk ik niet veel problemen behalve als je bijv een vampire uitlaat er onder heb
maar mijn vader z'n ducati 900ss is ook opgevoerd dus bestaat er een kans
dat hij daar poblemen mee krijgt maar dat denk ik niet.we moeten niet alleen de nadelen bekijken maar ook de voordelen je kunt dan weer rustig
touren zonder dat een beunhaas op een gerecycelde printer je uitdaagt omdat dat oude ding zogenaamd toch niks kan :twisted: ongeveer 40% van de scooters zal uit het straatbeeld verdwijnen denk ik want bij ons op school zijn 9 van de 10 scooters volgens mij gewoon kant en klare slopers

en ik denk dat de meesten die een kreidler of zundapp keuren ook wel rekening houden met het bouwjaar want dat doen ze met auto's ook
dus waarom zouden ze voor brommers een uitzonderingmaken?

greetzzzzz joey :D

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#122 Bericht door nozems » 09 dec 2008, 19:54

Rob dat ben ik geheel met je eens,daarom streef ik altijd ernaar om zo min mogelijk geluid te maken ..wel heel lastig als je aan het opvoeren bent,maar ik vindt het zelf ook prettiger rijden..met stomme varkens geluid wat je hoort met een twinair erop vindt ik niks.

volgens mij attendaarde enzo mij daarop :wink: maar dat kan dan gewoon via je bougiegat :wink:

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#123 Bericht door kreidler-holland » 09 dec 2008, 20:01

zelf denk ik dat 50 tot 80 euro wel erg hoog is
bij een auto ligt dat bij een goed kope garage rond de 35 euro ex
en een auto is over het algemeen meer werk als een kreidler

Gompy
Berichten: 876
Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#124 Bericht door Gompy » 09 dec 2008, 20:06

Hier zit ook een sport uitlaat op, maar je hoort hem niet, en toch rijdt hij tegen de 300 km/h :D

Afbeelding

Mvg, Rob

mrbillet
Berichten: 377
Lid geworden op: 04 dec 2005, 20:19
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#125 Bericht door mrbillet » 09 dec 2008, 20:09

Levensgevaarlijk. :lol:

groeten Rene

Plaats reactie