APK-KEURING voor motoren, brommers en scooters. (Poll)

Hierin wordt nieuws gepost, dat zichtbaar is op de frontpage van kreidler.nl
Plaats reactie

APK voor motoren, brommers en scooters

Ik ben VOOR die APK keuring
56
18%
Ik ben TEGEN die APK keuring
243
78%
Weet niet/geen mening
11
4%
 
Totaal aantal stemmen: 310

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
lutje
Berichten: 934
Lid geworden op: 21 sep 2008, 17:35
Locatie: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#76 Bericht door lutje » 09 dec 2008, 07:52

met mijn ori blokfluituitlaatje maak ik mij geen [-X zorgen om de herrie :-$ , sterker nog dat zal zelfs de keurmeesters als muziek :-({|= in de oren klinken!
En daarbij een brommer :eitank moet je niet opvoeren, neem dan een RS :rs ofzo :whistle

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

#77 Bericht door Eifelyeti » 09 dec 2008, 09:36

Hallo Jongens,

ja Prima, :clap

dann kummen meer prima tuningonderdeelen naar Duitsland :D :D
voor minder geld :wink:
Roman

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#78 Bericht door Robert1 » 09 dec 2008, 09:38

Eifelyeti schreef:Hallo Jongens,

ja Prima, :clap

dann kummen meer prima tuningonderdeelen naar Duitsland :D :D
voor minder geld :wink:
Roman
Ik denk het niet :lol: Volgens mij komen dan alle standaard onderdelen vanuit Duitsland naar hier :mrgreen: :D .

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

#79 Bericht door Eifelyeti » 09 dec 2008, 09:40

Robert1 schreef:
Eifelyeti schreef:Hallo Jongens,

ja Prima, :clap

dann kummen meer prima tuningonderdeelen naar Duitsland :D :D
voor minder geld :wink:
Roman
Ik denk het niet :lol: Volgens mij komen dan alle standaard onderdelen vanuit Duitsland naar hier :mrgreen: :D .
:cry: :oops: :cry:

Roman

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

#80 Bericht door Eifelyeti » 09 dec 2008, 09:54

neeee!!! :twisted:

groetjes,

Roman

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

#81 Bericht door KJ » 09 dec 2008, 10:05

Mensen, maak je nou niet zo druk.
Ga lekker sleutelen in je garage.

Het gaat om het bevorderen van de veiligheid, voorkomen dat gevaarlijke bromfietsen aan het verkeer deelnemen.
Wat wordt oa gecontroleerd: Profiel van de banden, vering, remmen, verlichting, ruimte op het balhoofd, speling op de achterbrug etc. De slijtagepunten.
Het wordt vergelijkbaar met de TUV in Duitsland.

Over de snelheid en de Europeese wetgeving...daar krijgt de nederlandse overheid momenteel al een probleem mee. Rollerbanken mogen gewoon niet gebruikt worden voor het bekeuren op snelheid. Een heterdaadje van het overschrijden van de ter plaatse toegestane snelheid is technisch rechtgeldig.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

#82 Bericht door KJ » 09 dec 2008, 10:08

door BERRY ZAND SCHOLTEN - ZOETERMEER, zaterdag
Vrij baan voor opgevoerde brommer/scooter
Weinigen weten het nog en onze overheid wíl het liever niet weten, maar: sinds 1 augustus 2007 is het vermogen van bromfietsen en -scooters niet langer beperkt. Waren tot voor kort bromfietsen in Nederland wettelijk beperkt met een maximum vermogen van anderhalf kilowatt (ruim twee pk), thans kunnen zij over 4,5 kW (plusminus 6 pk) beschikken. Een gevolg van nieuwe Europese wetgeving. De Nederlandse overheid moet tandenknarsend brommers en scooters, met één, twee of zelfs drie maal groter vermogen, toelaten. Alleen de maximum snelheid blijft van kracht. Buiten de bebouwde kom mogen brommers vijfenveertig kilometer per uur, daarbinnen dertig km/u. Maar wie moet de nieuwe generatie snelle brommers gaan controleren? De politie kwam in het verleden al nauwelijks toe aan gericht toezicht. Kortom, de beer is los in brommerland!

Ook al geeft de rollentestbank straks zes pk aan, de bromfiets is toch volledig legaal. Slechts bij daadwerkelijk vaststellen van een snelheidsovertreding kan de politie nog iets doen. Maar op fietspaden wordt zelden gecontroleerd. De brommer, door de jaren heen een groot zorgenkind van de overheid en ooit met dwaze bepalingen als trapperplicht en vele andere voorschriften aan banden gelegd, is weer zo vrij als een vogeltje...De nieuwe Europese regels die bepalen dat brommers met een 'on-Nederlands' groot vermogen hier nu volledig legaal zijn, werden aanvankelijk angstvallig geheim gehouden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en met name de Rijksdienst voor het Wegverkeer probeerden op de valreep nog allerlei beperkende voorschriften op te stellen, maar toen Peugeot-importeur Vanderhulst uit Veenendaal met een kort geding dreigde, ging de overheid overstag. Twee weken geleden is er, in onderling overleg tussen importeurs en rijksdienst, alleen een gentleman's agreement gesloten. Daarin werd besloten "dat het de consument moeilijk gemaakt moet worden om dat grotere brommervermogen om te zetten in een veel hogere snelheid, door bijvoorbeeld aan de versnellingsbak te sleutelen".Muisstil

Iedereen houdt zich muisstil over deze nieuwe ontwikkelingen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer, omdat de ambtenaren nauwelijks weten waar ze aan toe zijn. De meeste importeurs, onder aanvoering van de RAI eveneens, omdat zij als de dood zijn voor bemoeienis van de politici, die in het verleden al nooit uitblonken door enig technisch inzicht op brommergebied. De importeurs gaan echter de brommers met groter vermogen wel degelijk leveren, al zou het maar zijn uit angst voor de concurrentie.

Politie en justitie weten in de meeste gevallen nog van niets. Er zijn nog geen richtlijnen uitgegaan naar de controlerende en corrigerende instanties. Eén organisatie is openlijk blij met de nieuwe ontwikkeling: de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). "Dit is een enorme kans om jongeren te laten kennismaken met gemotoriseerde terreinsporten als enduro", zegt KNMV-voorlichter Jaap van Steenbergen, "met de nieuwe brommers en scooters kunnen zestienjarigen feilloos een echte endurowedstrijd rijden, met zware terreinproeven en al. Daar moet onze nieuwe aanwas vandaan komen!"

"In Europees verband wordt er nog aan nadere regelgeving gesleuteld", zegt Raymond Grollé, secretaris van de RAI, afdeling gemotoriseerde tweewielers, "zolang die regels er echter niet zijn, moeten de sterkere brommers uit Italië, Spanje, Frankrijk, of waar dan ook vandaan, gewoon in Nederland worden toegelaten. Dit kan beter niet in de publiciteit komen, want dan stort de nationale politiek er zich weer op en dan kan de chaos alleen maar groter worden. We proberen het in goed onderling overleg tussen importeurs en rijksoverheid te regelen! De nieuwe bepalingen hebben namelijk ook grote voordelen: door het grotere vermogen van de brommers is er straks beter mee te rijden; je kunt er bijvoorbeeld gemakkelijker met twee man op. Met dat kleine motorvermogen kwam je vroeger bijna niet weg."

Voordelen
"Er zijn nog meer voordelen", zegt Mang Yuan, de technische man van Yamaha-Nederland, "doordat de 49cc-tweetaktmotoren en dat zijn de meeste straks niet meer gesmoord en geknepen worden, draaien die motoren beter en vooral schoner. Er komt minder vervuiling, omdat verbranding beter wordt. Het rendement van de motoren wordt gewoon hoger en daardoor worden ze zuiniger en minder milieuvervuilend!"

VanderHulst, de Peugeot-tweewielerimporteur, rust zijn bromfietsen en scooters nu al met een groter vermogen uit. Directeur Henk van der Geijn van Peugeot: "Zo komen onze brommers en scooters gewoon uit de fabriek. De Nederlandse overheid wilde weer allerlei regeltjes toevoegen als "de mogelijkheden tot het verhogen van de snelheid beperken", maar toen hebben wij gezegd: "Niet moeilijk doen; zo en zo zijn thans de Europese richtlijnen en als jullie weer allerlei extra regeltjes gaan invoeren, dan spannen wij een geding aan. Per 1 augustus gelden de nieuwe Europese normen en vorige maand heeft de Nederlandse overheid zich er noodgedwongen bij neergelegd!"

Bij Honda-Nederland had men zich nog nauwelijks in de materie verdiept. "Ik denk dat wij gewoon brommers en scooters met twee pk vermogen blijven leveren", zegt Alex van 't Hoff van Honda. "Ze mogen in Nederland immers toch niet harder dan vijfenveertig kilometer per uur?" "Dat is niet waarschijnlijk", zeggen de collega's. "Honda bouwt z'n meeste scooters voor de Europese markt namelijk ook in Italië!"

Bart Roobol van importeur Brimex in Alkmaar wil de zaak liever niet aan de grote klok hangen. "We hebben net onze Siamoto Scross bij de KNMV geïntroduceerd", zegt hij, "we hebben twee proef-enduro's gereden met de oude, geknepen scooters en met de nieuwe, sterkere machines. Het bleek dat er met zes pk vermogen prima terrein-wedstrijdsport te bedrijven is. Het gaat heel eenvoudig: de uitlaat-restrictor eruit en hoofdsproeier 58 vervangen door 85/90. Dat resulteert in een vermogentoeneming van twee naar plusminus zes pk. En daarmee beantwoordt onze brommer exact aan de Italiaanse, en nu dus óók de Nederlandse, specificaties." Op 1 maart start de KNMV met deze nieuwe klasse in het endurokampioenschap van Nederland, tijdens de wedstrijd in het Overijsselse Holten.

"Het heeft allemaal te maken met enerzijds de wil tot Europese eenwording en anderzijds het onvermogen daartoe", zegt KNMV-man Jaap van Steenbergen. "De motorsport in Nederland staat nog altijd op achterstand. In vele landen mogen jongeren van zestien tot achttien jaar op lichtere motorfietsen rijden, om ervaring op te doen. Die kunnen dus ook wedstrijden rijden. In Nederland mag dat niet. Thans, met de sterkere brommers en scooters, kan het plotseling allemaal wel."

"Het is belachelijk", vindt Bart Roobol van Brimex, "sinds 1 juni moet je hier een soort rijbewijs voor je brommer hebben en dan nóg zou je qua vermogen aan banden worden gelegd. De situatie is thans net zo als met auto's en motoren: je mag dan een Mercedes Sport, een Ferrari of een Porsche hebben, harder rijden dan 120 km/u is verboden. Dat geldt eveneens voor motorfietsen die wel driehonderd halen. Voor brommers nu dus ook. Je kúnt nu weliswaar harder, maar het mág niet!"

Wie controleert dat allemaal? De politie heeft de handen al vol aan de 'grote' snelheidsovertreders, er is weinig apparatuur en mankracht om ook de fietspaden er nog eens bij te pakken. De vermogensmeetapparatuur voor brommers kan bovendien de schroothoop op, nu elk hoger vermogen in Nederland legaal is.

"Er wordt in Europees verband wel degelijk gewerkt aan anti-temperingsrichtlijnen", zegt Raymond Grollé van de RAI, "aan wettelijke regelingen die opvoermethoden moeten tegengaan, maar ja, die zijn er nog lang niet!"

Inconsequent
"De Nederlandse overheid is altijd zo hopeloos ouderwets in de regelgeving", vinden de importeurs. "Zij loopt meestal achter de feiten aan of hanteert belachelijke richtlijnen, zoals destijds de 'trapperplicht'. (Elke brommer was in Nederland, nog maar enkele jaren geleden, een 'rijwiel-met-hulpmotor' en diende daarom trappers te hebben. Toen die trapperplicht werd afgeschaft konden de brom-, en snor-scooters pas worden toegelaten). De overheid is bovendien ook zo inconsequent. Opvoersets mogen hier overal vrij worden verkocht, maar zij mogen niet worden toegepast. Dat is toch waanzin? Dan is het in België allemaal veel duidelijker, daar zijn opvoersets gewoon verboden. Klaar uit!"

In feite is het opvoeren zo oud als de brommer zelf. Vroeger was het echter aanzienlijk meer werk: het motorvermogen moest omhoog en de gearing (overbrengingsverhouding van de motor naar het achterwiel, BZS) moest worden aangepast. Nu is die sterkere motor standaard aan boord.

"Het wordt nog veel gekker", zegt Jaap van Steenbergen van de KNMV, "brommobielen, voertuigjes die lijken op kleine auto's, maar die door een 49cc-bromfietsmotortje worden aangedreven, zoals bijvoorbeeld invalidenwagentjes, moeten per 1 januari 1997 als motorvoertuig worden aangemerkt. Dit houdt in dat ze niet langer op de rijwielpaden mogen, dat ze van gordels moeten zijn voorzien, niet meer op het trottoir geparkeerd mogen worden, maar en dat is echt een revolutie in het Nederlandse verkeer auto's en motorfietsen dienen deze brommobielen nu voorrang te verlenen als ze van rechts komen. Om te voorkomen dat de brommobielen ook op de autosnelwegen terecht komen, heeft de overheid de toelatingssnelheid voor autowegen per 1 januari '97 verhoogd van vijfenveertig tot vijftig kilometer per uur. Dit werd in de Staatscourant van dinsdag 24 december gepubliceerd. Bestuurders van brommobielen mogen voorlopig echter nog wel met een eenvoudig bromfietscertificaat blijven rijden."

De gewone brommer en de bromscooter hebben qua vermogen het pleit dus gewonnen. "In feite is dat ook goed", zegt de RAI, "de meeste berijders kunnen zich nu, ook met z'n tweeën, comfortabeler verplaatsen. De trekkracht van de brommer is namelijk ontzettend toegenomen. Maar ja, de kans is zo groot dat de 'disco-scooteraars' en de pizzabezorgers het gaan verzieken door het toegenomen vermogen om te zetten in hogere snelheden. Met alle nadelige consequenties van dien, want dan is de beer pas echt los. Als echter dat niet, of slechts in geringe mate gebeurt, dan heeft het grotere vermogen in feite alleen maar voordelen!"

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

apk

#83 Bericht door redfox » 09 dec 2008, 10:12

nozems schreef:redfox vandaar mijn lach op het end..die was dus tweeledig bedoelt :mrgreen:


ik heb m,n nieuwe roeping gevonden; kreidlerkeurmeester :P :mrgreen:

ik was ook tegen de EU. vanwege dit soort ongein :roll:

Dat had ik wel door maar moest toch ff reageren :wink:


Redfox

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#84 Bericht door caveman » 09 dec 2008, 10:15

en wees getroost je kunt er altijd een cupper van bouwen. of een crosser....... :mrgreen: een andere tip is laten keuren voor motor.

maar al met al is het mooi klote, doe de andere brommers maar in de verkoop denk ik. en dan maar verder met machines zonder kenteken. ondanks dat het eerst vrijwillig is zul je zien dat het wel verplicht gaat worden. en dan zullen de motors er wel achter aankomen. arme harley rijders...
maar aan het vermogen kunnen ze niks doen net als kj zegt. dat heeft niets te doen met veiligheid. en ook omdat je de uitstoot niet kunt veranderen.

Erwin_1965
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#85 Bericht door Erwin_1965 » 09 dec 2008, 12:31

ik ben voor een apk keuring.
er rijden teveel brommers cg lichte motoren die met plakband en ijzerdraad aan mekaar vast zitten.

grote motorfietsen die hebben hun zaakjes wel op orde

Gompy
Berichten: 876
Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#86 Bericht door Gompy » 09 dec 2008, 13:29

Nou....motorrijders hun zaakje op orde.....en ze weten wel wat ze doen...
Zo lang ik ze tegen kom in een T-shirt en korte broek zet ik daar mijn vraagtekens bij.
Ook een rondje parkeerterrein Assen laat me duidelijk zien dat ten minste een kwart van de rijders het niet zo nauw neemt met de veiligheid (van hun zelf of mede weggebruikers)
Gladde banden, motoren uitgedorst als kermisatrakties, roestbakken enz enz.

De vraag of APK nodig is voor motoren en bromfietsen, blijkbaar voor een kwart wel.
Voor oldtimers ligt het denk ik op dit moment anders.
De huidige eigenaren hebben deze oldtimers voor de hobby en zijn er zuinig op.
Wanneer je een APK invoerd wordt het anders als oldtimers buiten de APK gaan vallen.
Mensen zullen dan een oldtimer aanschaffen om onder de APK uit te komen en de wrakken zullen dan de weg gaan bevolken.

Mvg, Rob

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

#87 Bericht door Theove » 09 dec 2008, 13:54

Gompy schreef:Nou....motorrijders hun zaakje op orde.....en ze weten wel wat ze doen...
Zo lang ik ze tegen kom in een T-shirt en korte broek zet ik daar mijn vraagtekens bij.
Ook een rondje parkeerterrein Assen laat me duidelijk zien dat ten minste een kwart van de rijders het niet zo nauw neemt met de veiligheid (van hun zelf of mede weggebruikers)
Gladde banden, motoren uitgedorst als kermisatrakties, roestbakken enz enz.

De vraag of APK nodig is voor motoren en bromfietsen, blijkbaar voor een kwart wel.
Voor oldtimers ligt het denk ik op dit moment anders.
De huidige eigenaren hebben deze oldtimers voor de hobby en zijn er zuinig op.
Wanneer je een APK invoerd wordt het anders als oldtimers buiten de APK gaan vallen.
Mensen zullen dan een oldtimer aanschaffen om onder de APK uit te komen en de wrakken zullen dan de weg gaan bevolken.

Mvg, Rob
Helemaal mee eens!

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1637
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 104 keren

#88 Bericht door Richard B » 09 dec 2008, 14:06

dat met die zundapp specials wordt dan nog wat ja,alleen al de vaak niet van oorsprong afkomstige framenummers in de 517 frames :roll:
en met mijn MB8 (RM125 motor) hoef ik ook niet meer aan te komen,dat wordt dan een 2e exemplaar bouwen en die keuren ofzo haha ik weet het ook niet we zien het wel

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#89 Bericht door hermanp » 09 dec 2008, 14:09

Nee, niet mee eens. Ik denk dat het gros van de motorrijders zijn zaakjes wel goed voorelkaar heeft. En kleding heeft niets met apk te maken, zelfs niet eens met veiligheid (v.w.b. mede weggebruikers.) Kermisatracties en roestbakken zijn niet per definitie onveilige vervoermiddelen, misschien sturen en remmen ze beter dan de gemiddelde motor? En apk of geen apk, je vervoermiddel moet aan bepaalde eisen voldoen en kan ten allen tijde uit het verkeer worden genomen voor een technisch onderzoek. Daar heb je helemaal geen (wééééér een verplichting :sick ) verplichte periodieke keuring voor nodig.

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#90 Bericht door polite » 09 dec 2008, 14:14

KJ schreef:Mensen, maak je nou niet zo druk.
Ga lekker sleutelen in je garage.

Het gaat om het bevorderen van de veiligheid, voorkomen dat gevaarlijke bromfietsen aan het verkeer deelnemen.
Wat wordt oa gecontroleerd: Profiel van de banden, vering, remmen, verlichting, ruimte op het balhoofd, speling op de achterbrug etc. De slijtagepunten.
Het wordt vergelijkbaar met de TUV in Duitsland.

Over de snelheid en de Europeese wetgeving...daar krijgt de nederlandse overheid momenteel al een probleem mee. Rollerbanken mogen gewoon niet gebruikt worden voor het bekeuren op snelheid. Een heterdaadje van het overschrijden van de ter plaatse toegestane snelheid is technisch rechtgeldig.
Rollerbanken mogen gewoon niet gebruikt worden voor het bekeuren op snelheid?? KJ, waar haal je deze wijsheid vandaan? Klopt niet helemaal hoor.Er zit tevens nog een marge ingebouwd. Dus brommers die 50 a 55 KM/U lopen hebben echt niets te vrezen.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#91 Bericht door TonK » 09 dec 2008, 14:58

Lees hier de huidige wetgeving.

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#92 Bericht door polite » 09 dec 2008, 15:14

TonK schreef:Lees hier de huidige wetgeving.
Ja die ken ik. Maar er staat nergens dat een rollenbank niet zou mogen worden gebruikt voor het bekeuren op snelheid. Of begrijp ik het antwoord van KJ nu niet. :roll:

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#93 Bericht door RS3001 » 09 dec 2008, 15:26

C6. Inbeslagneming

Indien bij het meten van de snelheid met behulp van de bromfietsrollentestbank wordt geconstateerd dat niet bij voortduring wordt voldaan aan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid, vermeerderd met 5 km/h, kan tot inbeslagneming van het gehele voertuig, worden overgegaan als is voldaan aan de volgende voorwaarden (cumulatief):
Laatst gewijzigd door RS3001 op 09 dec 2008, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#94 Bericht door TonK » 09 dec 2008, 15:27

Ik denk dat KJ bedoeld dat het volgens de EU wetgeving niet mag.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

#95 Bericht door KJ » 09 dec 2008, 15:42

TonK schreef:Ik denk dat KJ bedoeld dat het volgens de EU wetgeving niet mag.
Een bromfiets die in duitsland is toegelaten met een max snelheid van 75Km/h mag hier gewoon op de weg. Daar hoef je niets aan te veranderen. Een auto kan ook harder dan 120Km/h, wordt door de bestuurder bepaald.

Een rollenbank is gewoon een statische meting, die meet hoe hard het voertuig kan. Zegt niets over hoe de bestuurder het voertuig berijd.

Dus nogmaals; slechts een heterdaadje bij het overschrijden van de terplaatse maximale toegestane snelheid mag tot een bekeuring leiden. Bijvoorbeeld een Flitspaal/Radargun oid.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

#96 Bericht door kreidler844 » 09 dec 2008, 15:43

De nederlandse politie bekeurt vaak nog op nederlandse regelgeving.
Waar KJ het over heeft is europese wetgeving.
Onze sterke arm weet vaak nog niet dat ze met eurpese regels rekening moeten houden, bovendien zullen een heleboel mensen voor een bekeuring van 80 Euro niet naar de rechtbank gaan terwijl bekeuringen heel vaak niet voldoende wettelijk onderbouwd zijn.
overigens zijn in nederland nederlandse wetten heel vaak nog rechtsgeldig hoor, dit komt doordat we met z'n allen tegen een europese grondwet hebben gestemd.
Wel liggen er onderling vaak bepaalde afspraken over dit soort zaken.
De tijd zal het leren.

Wietse

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

#97 Bericht door kreidler844 » 09 dec 2008, 15:45

Een bromfiets die in duitsland is toegelaten met een max snelheid van 75Km/h mag hier gewoon op de weg. Daar hoef je niets aan te veranderen. Een auto kan ook harder dan 120Km/h, wordt door de bestuurder bepaald.
Deze krijg je in nederland niet als bromfiets gekeurd KJ

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#98 Bericht door polite » 09 dec 2008, 16:04

KJ schreef:
TonK schreef:Ik denk dat KJ bedoeld dat het volgens de EU wetgeving niet mag.
Een bromfiets die in duitsland is toegelaten met een max snelheid van 75Km/h mag hier gewoon op de weg. Daar hoef je niets aan te veranderen. Een auto kan ook harder dan 120Km/h, wordt door de bestuurder bepaald.

Een rollenbank is gewoon een statische meting, die meet hoe hard het voertuig kan. Zegt niets over hoe de bestuurder het voertuig berijd.

Dus nogmaals; slechts een heterdaadje bij het overschrijden van de terplaatse maximale toegestane snelheid mag tot een bekeuring leiden. Bijvoorbeeld een Flitspaal/Radargun oid.
KJ dat ben ik niet met je eens.Bovendien krijg je in nederland deze niet als bromfiets goedgekeurd. KJ De oude rollenbank meete het vermogen van een brom of snorfiets. Europese bepaalde op een gegeven moment dat het vaststellen van een maximum vermogen aan bromfietsen niet meer was toegestaan.
Wel laat de europese richtlijnen toe een "maximum constructie snelheid" vast te stellen als een grens waaraan een brom- cq snorfiets aan moet voldoen.
Kortom vermogen is niet relevant als de brom- cq snorfiets maar niet harder kan rijden dan de wettelijk bepaalde maximum constructie snelheid.
De "oude" rollenbanken kregen vervolgens een conversie tabel waarmee het gemeten vermogen omgerekend kon worden naar de snelheid die de bromfiets kon halen op de weg.
De huidige generatie rollenbanken geven alleen nog maar de snelheid aan die de geteste brom- of snorfiets kan halen.
De gemeten snelheid is overigens door de toepassing van allerlei filters, afrondingen, marges in de regel aanmerkelijk lager dan feitelijk met de brom- of snorfiets gereden kan worden. Maar anders hebben we het er nog wel eens over,onder het genot van een kopje koffie.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

#99 Bericht door KJ » 09 dec 2008, 16:28

polite schreef:
KJ schreef:
TonK schreef:Ik denk dat KJ bedoeld dat het volgens de EU wetgeving niet mag.
Een bromfiets die in duitsland is toegelaten met een max snelheid van 75Km/h mag hier gewoon op de weg. Daar hoef je niets aan te veranderen. Een auto kan ook harder dan 120Km/h, wordt door de bestuurder bepaald.

Een rollenbank is gewoon een statische meting, die meet hoe hard het voertuig kan. Zegt niets over hoe de bestuurder het voertuig berijd.

Dus nogmaals; slechts een heterdaadje bij het overschrijden van de terplaatse maximale toegestane snelheid mag tot een bekeuring leiden. Bijvoorbeeld een Flitspaal/Radargun oid.
KJ dat ben ik niet met je eens.Bovendien krijg je in nederland deze niet als bromfiets goedgekeurd. KJ De oude rollenbank meete het vermogen van een brom of snorfiets. Europese bepaalde op een gegeven moment dat het vaststellen van een maximum vermogen aan bromfietsen niet meer was toegestaan.
Wel laat de europese richtlijnen toe een "maximum constructie snelheid" vast te stellen als een grens waaraan een brom- cq snorfiets aan moet voldoen.
Kortom vermogen is niet relevant als de brom- cq snorfiets maar niet harder kan rijden dan de wettelijk bepaalde maximum constructie snelheid.
De "oude" rollenbanken kregen vervolgens een conversie tabel waarmee het gemeten vermogen omgerekend kon worden naar de snelheid die de bromfiets kon halen op de weg.
De huidige generatie rollenbanken geven alleen nog maar de snelheid aan die de geteste brom- of snorfiets kan halen.
De gemeten snelheid is overigens door de toepassing van allerlei filters, afrondingen, marges in de regel aanmerkelijk lager dan feitelijk met de brom- of snorfiets gereden kan worden. Maar anders hebben we het er nog wel eens over,onder het genot van een kopje koffie.
Er is vanuit het OM een directief uitgegaan naar de korpschefs dat het gebied tussen 55 & 65Km/h een gebied is waarin bekeurd mag worden. Ik hoop binnenkort te kunnen beschikken over dit betreffende directief dan plaats ik het dadelijk online.

Kopje koffie kun je hier altijd halen, je weet waar mijn huis woont en bent van harte welkom.

Ik heb hier een duidelijke mening hierover.
Make my day; Ik hoop nog weer een x met de RS van de weg te worden geplukt door die xxxxxx uit Gxxxxxxxxx of die motormuis uit Sxxxxxx die denken de slag van de dag te slaan & een hele snelle brommer te pakken. (Tja bijna 40 en nog steeds een beetje recalcitrant)

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

#100 Bericht door KJ » 09 dec 2008, 16:31

Vraagje: Hoe hard loopt een originele Peugeot Speedfight....? 8)

Een in een willekeurig Europees land als bromfiets toegelaten voertuig moet onder de Europeese wet- en regelgeving in ieder Europees land worden toegelaten als bromfiets. :lol:

Plaats reactie