Ik maak me zorgen over de veiligheid tijdens een tourtocht

Hierin wordt nieuws gepost, dat zichtbaar is op de frontpage van kreidler.nl

De veiligheid tijdens een tourtocht

Ik vind het niet gevaarlijk
42
19%
Ik ben wel meer op mijn hoede, want ik heb geen trek in een ongeval
120
53%
Een kleine groep rijdt roekeloos en verpest het voor de rest
37
16%
Ik zie zo veel risico's dat ik alleen mee ga met goed georganiseerde, veilige ritten
15
7%
Ik vermijd tourtochten vanwege de risico's
13
6%
 
Totaal aantal stemmen: 227

Bericht
Auteur
Coinoperator
Berichten: 505
Lid geworden op: 01 jan 2006, 17:15
Locatie: Ergens in Arnhem achter een flipperkast of met mijn dikke reet op een Kreidler onderweg ernaartoe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#51 Bericht door Coinoperator » 09 aug 2009, 10:57

Misschien dat het zinvol is om te weten dat er een wetje bestaat waarin staat dat er voor georganiseerde ritten/races/enz een vergunning nodig is.

In dit verband is het tevens zeer zinvol om te weten dat je officieel dus niet verzekerd bent bij deelname aan een rit zonder vergunning...

(enige details waar mijn schoonzoon (klpd) mij op attent maakte...)

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

#52 Bericht door Theove » 09 aug 2009, 11:40

Dat is een beetje een grijs gebied...
Wettelijk is het zo geregeld: in de Wegenverkeerswet art. 10 staat dat op de openbare weg geen wedstrijden gehouden mogen worden. En er staat vervolgens in de wet een omschrijving van wat een wedstrijd is en die is nogal ruim: het rijden om de prestaties van deelnemers te vergelijken is al een wedstrijd. Als organisator van een ritje ben je dus al gauw eigenlijk verplicht zo'n vergunning aan te vragen. Maar goed, een wet is geen wet als er geen uitzondering mogelijk is: in art. 148 Wegenverkeerswet staat dat de organisator van zo'n wedstrijd een ontheffing kan aanvragen bij de overheid. Degene die de ontheffing aanvraagt moet daarbij aantonen dat de deelnemers een geldige aansprakelijkheidsverzekering hebben of moet een verzekering afsluiten waarop dit wel gedekt is. In feite vallen de gewone clubtoerritjes, een rally voor een goed doel en oldtimerdag van de winkeliersvereniging hier ook onder. Maar hier is deelnemen belangrijker dan winnen, de hoofdprijs bestaat meestal alleen uit de eeuwige roem en een aardigheidje en er wordt tijdens de rit niet anders dan als gewone verkeersdeelnemer aan het verkeer deelgenomen. Kortom: er is geen enkele gevaarverhogende activiteit verbonden aan dit soort plezierige ritten.
Organiseer je een rit waarbij aantoonbaar/aannemelijk (getuigenverklaringen e.d.) wordt gemaakt dat er een wedstrijdelement inzit, dan kan de organisator problemen krijgen als deze geen ontheffing heeft aangevraagd volgens art.148 van de Wegenverkeerswet.

In dat artikel staat het volgende:

Code: Selecteer alles

Artikel 148
1.Van het in artikel 10, eerste lid, vervatte verbod kan overeenkomstig bij
   algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels ontheffing worden
   verleend:
    a. voor wegen onder beheer van het Rijk door Onze Minister;
    b. voor andere wegen door gedeputeerde staten. In afwijking hiervan
       wordt, indien de wegen waarvoor de ontheffing wordt gevraagd, alle zijn
       gelegen binnen één gemeente, de ontheffing verleend door
       burgemeester en wethouders.
2.De in het eerste lid bedoelde ontheffing kan slechts worden verleend
   indien wordt aangetoond dat maatregelen zijn getroffen ter voorkoming
   van deelneming aan de wedstrijd zonder dat de burgerrechtelijke
   aansprakelijkheid voor de schade waartoe het gebruik van motorrijtuigen
   tijdens de wedstrijd aanleiding kan geven, is gedekt door een
   verzekering overeenkomstig de Wet aansprakelijkheidsverzekering
   motorrijtuigen. De verzekering dient mede te dekken de
   aansprakelijkheid van degenen die de wedstrijd organiseren. Deze
   voorwaarde geldt niet ten aanzien van degene wiens aansprakelijkheid
   ten laste van de Staat komt.

En in art. 10 staat:

Code: Selecteer alles

Artikel 10
1.Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of
   daaraan deel te nemen.

2.Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk
   rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij
   van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen
   daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.

3.Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee
   aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een
   voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.
Zoals valt te lezen is art. 10 lid 2 heeeel ruim uit te leggen.


Ook je verzekering tijdens een toerrit kan lastig doen:
De Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen (WAM) biedt verzekeringsmaatschappijen de mogelijkheid om snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten en -wedstrijden van de WA-dekking uit te sluiten. Nog steeds zijn er verzekeraars die dekkingsbeperkingen hanteren bij deelname aan dergelijke ritten en wedstrijden. De wet gaat er van uit dat organisatoren van rally's, ritten en wedstrijden de WA-verzekering van de deelnemers controleert en/of voor hen een juiste verzekering afsluit.

Het is al heel gauw een wedstrijd
Deelname aan een mooie rit is een van de dingen die het rijden in een klassiek voertuig zo leuk maakt. Je treft gelijkgestemde zielen met dezelfde voorliefde voor klassieke voertuigen, je rijdt over de mooiste weggetjes en hebt een hele leuke dag. Die hele leuke dag kan weleens heel vervelend worden als er een aanrijding is en dat wordt nog erger als je verzekeraar niet thuis geeft omdat in de polisvoorwaarden staat dat je tijdens dat ritje geen WA-dekking hebt. En behendigheid is er al gauw... De WAM biedt verzekeraars de mogelijkheid (niet de verplichting…) om in geval van een snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsrit of -wedstrijd een dekkingsuitsluiting op te nemen in de polisvoorwaarden van de WA-verzekering. In de praktijk beperken de meeste verzekeraars hun uitsluiting alleen tot wedstrijden met een snelheidselement. Er zijn echter nog steeds polisvoorwaarden in omloop met dekkingsbeperkingen voor toer-, regelmatigheids-, behendigheidsritten en -wedstrijden. Wat dacht u van een polisvoorwaarde als ‘eenvoudige puzzelritten zijn gedekt'. Een uitleg wat ‘eenvoudig' inhoudt ontbreekt en zoiets is een bron voor discussie bij elke schade van enige omvang. De markt trekt geen duidelijke lijn op het punt van de dekking voor toerritten.
Ik heb mijn verzekering (ANWB) dan ook bewust uitgekozen aangezien hier wel het eea is verzekerd:
Meeverzekerd is wel schade ontstaan tijdens eenvoudige, geheel binnen
Nederland op de openbare weg gereden betrouwbaarheids-, gezelligheids-,
kaartlees-, puzzelritten van ten hoogste 24 uur

In de praktijk loopt het allemaal wel los denk ik (hoop ik).
Laatst gewijzigd door Theove op 09 aug 2009, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60396
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#53 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 aug 2009, 11:59

Er zijn diverse brommerclubs die hiervoor een extra verzekering voor afsluiten die de leden als lidmaatschap al hebben betaald.

Enzo

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#54 Bericht door freaky_ferry » 09 aug 2009, 19:05

de stompwijk rit heb ik met een hesje aan gereden om als buffer te spelen tussen voor en achter.

als er een uitvaller was kwamen we die vroeg of laat achter toch wel tegen, en reed ik naar voren.

echter haal ik dan de groep in met een redelijk vaartje, en dit is inderdaad ook wel redelijk gevaarlijk

rechts inhalen doe ik nooit, en mensen die het wel doen zijn inderdaad knap vervelend :|

Gebruikersavatar
kreidlerLF
Berichten: 564
Lid geworden op: 11 mar 2007, 13:58
Locatie: ZuidHolland, Schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#55 Bericht door kreidlerLF » 07 sep 2009, 18:41

Vind et altijd hardstikke leuk zo'n rit, ben natuurlijk wel op de hoede!

Plaats reactie