Ik maak me zorgen over de veiligheid tijdens een tourtocht

Hierin wordt nieuws gepost, dat zichtbaar is op de frontpage van kreidler.nl

De veiligheid tijdens een tourtocht

Ik vind het niet gevaarlijk
42
19%
Ik ben wel meer op mijn hoede, want ik heb geen trek in een ongeval
120
53%
Een kleine groep rijdt roekeloos en verpest het voor de rest
37
16%
Ik zie zo veel risico's dat ik alleen mee ga met goed georganiseerde, veilige ritten
15
7%
Ik vermijd tourtochten vanwege de risico's
13
6%
 
Totaal aantal stemmen: 227

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Ik maak me zorgen over de veiligheid tijdens een tourtocht

#1 Bericht door Maarten » 10 mei 2009, 15:19

Stelling: Ik maak me zorgen over de veiligheid tijdens een Kreidler tourtocht.

Wat is jullie mening hier over. Vind je een tourtocht niet gevaarlijker dan anders, of juist wel. Ligt dat aan de organisatie en zo ja, wat kunnen zij er aan doen.
Of ligt het aan overige deelnemers die zich niet netjes gedragen.

Veel gehoord is bijvoorbeeld het rechts inhalen of het met hoge snelheid inhalen van de hele groep. Ook wel irritant (vind ik) is het onnodig links blijven rijden. Voertuigen die onderweg onderdelen verliezen kan ook vervelend aflopen, en zou in sommige gevallen wel voorkomen kunnen worden als alles goed gecontroleerd wordt voor de rit en als alles vastzit met borgmoertjes.

Goede dingen vind ik altijd het seinen als er ergens een paaltje of obstakel op de weg is.

Wat kunnen we met z'n allen doen/afspreken om onnodige ongelukken te voorkomen?

MVG,

Maarten

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#2 Bericht door nozems » 10 jul 2009, 15:40

valt wel mee,al zou het soms handiger zijn bij een grote opkomst de groep te splitsen,alsook in snelheidsklasse :idea:

vroeger reed ik vaak bromfietstochtjes mee op de ysink,en ook met een ysink is hoogop 40kmph wat er dan gereden wordt een uitvaarttempo,maar het was te doen..toen werd ik vaak voorbij geknald door zundappies en kreidlers,die eigenlijk van een motorkenteken voorzien hadden moeten worden..links en rechts gaan ze je voorbij..ja toen vreesde ik soms wel voor de prachtige en dure ysink van m,n vader..want een dappie of een kreid is dan nog goedkoop te noemen :wink:

wat sommige valentinorossi,s ook doen,ook met motortoertochtjes is je vlak voor een bocht inhalen.links danwel rechts...mij best..maar als dan elke keer blijkt dat ze niet kunnen sturen en dus ineens volop in de remmen gaan en ik er bijna bovenop knal,ja dan word ik giftig..ook op rotondes gebeurt dat...ook prima,maar heb tot nu toe nog nooit iemand knap een rotonde zien nemen..dus kan ik weer volop in de remmen :? #-o

en ook onnodig links rijden heb ik een hekel aan!

kleinere groepjes en ingedeeld op snelheid is vaak het beste..want met je rs een motortoertochtje rijden in uitvaarttempo is niet leuk en je machine loopt 'vol'..dat zorgt vaak voor het onnodige knallen tijdens ritjes.

daarom vraag ik bv voor mijn ritje alleen motorfietsjes en of brommers met gelijkwaardige prestaties....en als ik dan max 70/75kmph voorop rijdt zie ik niemand meer voorbij komen en word me zelfs gevraagd het iets rustiger aan te doen...maar het zorgt er wel voor dat je gewoon lekker kan tuffen :D

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#3 Bericht door hermanp » 10 jul 2009, 16:21

Tijdens toerritjes heb je altijd mensen met verschillende rijstijlen, die dus daarom al een gevaar voor elkaar en de anderen kunnen zijn. Zelf heb ik nog niet aan een toertochtje meegedaan, maar dat komt misschien nog wel. Meestal rijd ik liever alleen, omdat ik dan zelf bepaal wanneer en waar ik heen ga, maar ook omdat ik een gigantisch vervelende rijstijl heb. Ook ik vind het leuk, zoals nozems al memoreert, om vlak voor een bocht of rotonde even in te halen. Meestal kan ik na de bocht/rotonde mijn achterligger alleen nog maar als een klein stipje in de spiegel zien, om daarna weer lekker rustig te gaan toeren.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

#4 Bericht door emilio » 10 jul 2009, 17:11

Toertochten hoeven per saldo helemaal niet veel risicovoller te zijn dan het solo rijden. Wel is het zo dat ik in een grote groep nog meer defensief rijd.

Met OBC Halfgas rijd ik 1 tot 2 keer in de maand een langere tocht (100 km +) en er hebben zich de afgelopen 4 jaar geen ongelukken of gevaarlijke situaties voorgedaan. Je kunt je afvragen waarom.....:

Ten eerste ben ik het met Pascal (Nozems) eens dat de deelnemers een soortgelijke snelheid zouden moeten hebben of je spreekt een van tevoren topsnelheid af.

Verder zet je dan de langzaamste deelnemers direct achter de leider van het peleton zodat er geen gaten vallen en er niemand zich geroepen voelt die "snel" dicht te rijden.

De voorste draagt een geel hesje en de laatste draagt een oranje hesje.

De voorste staat d.m.v. een Walki Talki met de laatste in contact. Dit om de snelheid te reguleren en eventuele "onrechtmatigheden" direct te registreren zodat de veroorzakers aangesproken kunnen worden.

Er wordt nimmer links ingehaald en diegene die rechts toch denkt te moeten inhalen laat dit even d.m.v. de claxon weten dat hij eraan komt en de ingehaalde(n) er niet door verschrikken.

De laatste kilometers kan er worden uitgeraast voor diegene die zich met elkaar willen en kunnen meten op stukken die vooraf voor iedereen bekend zijn. De "snellere" kruipen dan gedurende de laatste kilometers dichter bij elkaar....(je houdt dit toch niet tegen)

Alle brommers/motoren zijn technisch perfect in orde zodat we weinig uitvallers hebben en of onderdelen verliezen. Indien dit niet het geval is dan mag men niet meerijden.

De regels klinken streng maar iedereen is er aangewend en houdt zich er perfect aan. Voor diegene die een "snelle" tocht wensen rijden met kleinere groepjes door de week vaker samen rond (max. 5 tot 10 personen)...

Groetjes,

Johan.

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4707
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

#5 Bericht door pimvandongen » 10 jul 2009, 17:38

Vind het ook altijd gevaarlijk die ritjes.

Overal van die langzame dingen, die je links/rechts onder en boven moet inhalen. En dan is ook nog ander verkeer dat denkt te mogen rijden op de wegen die ik rij.
Persoonlijk zou ik die dingen ook verbieden.

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

#6 Bericht door SwiffMeister » 10 jul 2009, 18:28

Ik moet zeggen dat ik de afgelopen jaren weinig ritten heb gereden waarbij je met meer dan 10 man tegelijk achter 1 voorrijder wordt gereden. De tochten die ik rijdt zijn meestal uitgezet met bordjes of pijlen.
Maar ook daarbij wordt er soms als gekken gereden. En dan meestal helaas door Kreidler rijders :(
Nou moet iedereen helemaal zelf weten hoe plat hij zichzelf en hoe kort hij zijn brommer wil rijden, maar zorg dan dat de rest gewoon ongestoord ook zijn hobby kan uitoefenen.
Het ergste vindt ik het rechts inhalen en het inhalen met een groot snelheidsverschil. Of het ineens voorbij blazen van een hele groep, die vaak al 2 aan 2 rijden (ook niet goed eigenlijk, maar vaak kan het wel gewoon) en niet verwachten dat ze door iemand met 80 per uur worden ingehaald terwijl ze zelf ongeveer 60 rijden.
Leuk dat je brommer 95 loopt, maar dat hoef ik niet van zò dichtbij te zien of mee te maken.

Gebruikersavatar
Jovink
Berichten: 1029
Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:31
Locatie: schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Jovink » 10 jul 2009, 18:31

Het is niet echt gevaarlijk vind ik, opletten moet je zeker extra doen.
Inhalen van heel de groep heb ik eigelijk geen hekel aan, doe ik zelf ook wel eens.

Verder als iedereen gewoon goed oplet en niet te gek doet is zo'n ritje altijd super.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 jul 2009, 18:39

Ik ben een groot voorstander voor gescheiden ritten voor bromfietsen en motoren.
Groot voordeel is dat de groepen ook kleiner en overzichtelijker worden

Enzo

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#9 Bericht door lampie » 10 jul 2009, 18:56

denk een langzame rit en een snelle is beter. tussen de brommers zitten er veel tussen die eigenlijk moter hadden moet wezen. :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 jul 2009, 19:00

lampie schreef:denk een langzame rit en een snelle is beter. tussen de brommers zitten er veel tussen die eigenlijk moter hadden moet wezen. :wink:
Hoe ga jij dit indelen. :?:

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#11 Bericht door lampie » 10 jul 2009, 19:10

2 bordjes langzame en snelle.
dus je moet de keus zelf maken. maar dan niet tijdens de langzame rit toch gaan jagen en bij de snelle een chill stuk inlassen.
was niet echt bezig met het oplossen van het probleem hoor :D

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#12 Bericht door hermanp » 10 jul 2009, 21:18

De opgevoerde brommers zijn dan net zo snel als, soms sneller dan, de motorfietsen, maar ze mogen niet op dezelfde wegen rijden. Heb je dus weer een probleempje met een route uitstippelen.

rzandvliet
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 mei 2008, 19:45
Locatie: Teylingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door rzandvliet » 10 jul 2009, 21:51

Een mooi voorbeeld vind ik de 2007-editie van Lexmond.

De mannen van de begeleiding (gele hesjes) leken zo op elkaar ingespeeld dat de meute soepel en vlot door kon rijden (vanuit mijn gezichtspunt).
Wellicht speelt ook de factor 'landelijk gebied' een rol bij de veiligheid.

mvrgr, Richard

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#14 Bericht door Maarten » 10 jul 2009, 21:58

rzandvliet schreef:Een mooi voorbeeld vind ik de 2007-editie van Lexmond.

De mannen van de begeleiding (gele hesjes) leken zo op elkaar ingespeeld dat de meute soepel en vlot door kon rijden (vanuit mijn gezichtspunt).
Wellicht speelt ook de factor 'landelijk gebied' een rol bij de veiligheid.

mvrgr, Richard
Toen hebben de mannen van de begeleiding ook vooraf nog een toespraak gehad van Hans van Kleef van het museum. Zij hebben daar veel ervaring met het regelen van grotere tourtochten. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 3345
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:17
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#15 Bericht door brolli21 » 10 jul 2009, 22:34

De 2006 editie van lexmond was een voorbeeld van hoe het verschrikkelijk fout kan gaan.

Mede daarom hebben we bij de organisatie in 2007 een aantal dingen heel anders geregeld,maar ook toen heb ik tijdens de rit dingen gezien die me niet bevielen hoor(ik had ook zon geel hesje aan ;) )

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

#16 Bericht door RuudvanWijk » 10 jul 2009, 22:57

Ik rij vrij veel ritten. Ook veel door anderen georganiseerd dan Kreidler rijders. Het valt me wel altijd op dat bij welke rit je ook rijdt het veel Kreidlers-rijders zien die veelvuldig denken te moeten inhalen. Ik denk dan wel eens waar gaat het die gasten om. Alleen maar hard knallen van A naar B of wil je genieten van het rijden, van elkaars bromfietsen!!!! en van de omgeving. Ik vrees dat het bij een aantal slechts om het eerste gaat. Oftewel de bromfiets is het verlengde van........ en ze willen zich bewijzen t.o.v. de rest. Maar een grote groep van die rest ergert zich m.i. aan dat gedrag en brengen zichzelf en anderen in gevaar. Mijn advies is bij ritten:
A- geef iederen een briefje met evt. de route maar vooral de bemerking dat iedereen voor eigen risico meerijdt en de organisatie niet aansprakelijk kan stellen
B- verbieden om elkaar te passeren.
C- geef handsignalen aan je achterligger bij weg-opstakels door je arm omhoog te steken en geef aan dat je naar links gaat als je iemand moet passeren ( niet iemand uit de groep uiteraard)
Ik begrijp best dat het fijn is om af en toe hard te rijden maar in een grote groep met ook nog andere weggebruikers is dat niet slim en bevordert een onrustig weggedrag. Dit zie je ook bij het autoverkeer. Een van de problemen van filevorming is het veelvuldig met hoge snelheid inghalen en dan weer invoegen.
Veel plezier met de ritjes, dan heb ik het ook.
vr.gr.
Ruud

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#17 Bericht door maloud » 11 jul 2009, 11:19

Ik rij slechts 1-2 ritten per jaar. Bij elke rit maak ik wel mee dat er, naar mijn mening, 'onverantwoord' gereden wordt.

Bij deze ritten rijdt ik meestal achteraan, zodat ik een goed overzicht heb wat de 'gewone rijders' en de paar idioten uithalen en hierop kan reageren.
Misschien daardoor is er bij de ritten waar ik aan heb deelgenomen met mijn Kreidler nog nooit iets gebeurt.

Louis - Kreidler Registratie Formulier

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#18 Bericht door peterria » 11 jul 2009, 12:01

ik heb persoonlijk met de brommer in al die jaren en dat zijn er heel wat iets voor gehad
ik denk dat je onder alle omstandigheden je normaal moet gedragen
en niet overmoedig worden en zeker niet laten zien kijk mij is
maar je hoeft het niet zelf te doen
in 2006 bij de lexmond rit reed een outo in langerak centrum
ria en mijn bijna overhoop om dat meneer zich ergde om dat de kreidler stoet te lang was
en boorden zich perzies op de helft van de kolonen kreidlers
het scheelde niks

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#19 Bericht door Flacko » 11 jul 2009, 19:41

Ik rij heel veel tourritjes en zie natuurlijk wel eens links en rechts wel eens wat gebeuren, maar dat komt meestal doordat men in groepjes zeer dicht achter elkaar gaat rijden en niet dan wil de aandacht op het verkeer op de duur wel eens verslappen.
Tijdens tourritten erger ik me vaak onstaan aan bepaalde lieden op een Solexen, ze blijven dan express met zijn drieën langs elkaar rijden om de snellere rijders in een tourrit een beetje dwars te zitten.

Zelf rij ik altijd zeer defensief en ben ook niet zo'n hardrijder, 60 Km/u vind ik hard zat en dat doe ik alleen op locaties waar ik overzicht heb.

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

#20 Bericht door RuudvanWijk » 11 jul 2009, 21:03

Flacko schreef:Ik rij heel veel tourritjes en zie natuurlijk wel eens links en rechts wel eens wat gebeuren, maar dat komt meestal doordat men in groepjes zeer dicht achter elkaar gaat rijden en niet dan wil de aandacht op het verkeer op de duur wel eens verslappen.
Je aandacht bij het rijden is ook erg belangrijk. Op zaterdagavond 6 juni hield de Blokkerse Oldtimerclub een toerrit. Toen is er een behoorlijk vervelend ongeluk gebeurd. 2 Zündapprijders reden naast elkaar en waren met elkaar aan het kletsen. Op de weg waar ze reden staan om de paar honderd meter palen op de weg om het verkeer af te remmen. 1 van de twee lette niet goed op en knalde frontaal tegen deze paal op en vloog samen met zijn Zündapp door de lucht. Het gevolg - ziekenhuis en een hoop ellende.
gr.
Ruud

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#21 Bericht door koepelsekreidler » 11 jul 2009, 21:14

vandaag me weer verbaast hoe georganiseerd het ook kan duidelijk hand signalen voor de achterleggers op welke kant de opstakels zijn.

keurig iemand stoppen bij de kruispunten om verkeer te regelen
zonder afspraak en om toebeurt .


kortom heerlijk gereden zonder een moment van gevaar in het vizier gehad

mart

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

#22 Bericht door RuudvanWijk » 11 jul 2009, 21:19

koepelsekreidler schreef:vandaag me weer verbaast hoe georganiseerd het ook kan duidelijk hand signalen voor de achterleggers op welke kant de opstakels zijn.

keurig iemand stoppen bij de kruispunten om verkeer te regelen
zonder afspraak en om toebeurt .


kortom heerlijk gereden zonder een moment van gevaar in het vizier gehad

mart

Zo hoort het en zo moet het, Mart. Dan is het voor iedereen veilig en prettig rijden. Of er dan hard of minder hard wordt gereden is dan ook minder belangrijk.
gr.
Ruud

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

veiligheid

#23 Bericht door redfox » 11 jul 2009, 21:42

rzandvliet schreef:Een mooi voorbeeld vind ik de 2007-editie van Lexmond.

De mannen van de begeleiding (gele hesjes) leken zo op elkaar ingespeeld dat de meute soepel en vlot door kon rijden (vanuit mijn gezichtspunt).
Wellicht speelt ook de factor 'landelijk gebied' een rol bij de veiligheid.

mvrgr, Richard
Wij hebben een paar keer de 3 takt rit meegereden in Bennekom , en ik moet zeggen dat de mannen daar het ook heel goed voor elkaar hebben wat begeleiding betreft.
Goed op elkaar ingespeeld en af wisselen bij de drukke punten.


Die rijden gewoon op dikke motoren, dus geen kreidlers en dat gaat heel relaxed.
Ook gele hesjes aan met hun naam erop, dus ook heel persoonlijk

Maar ik heb ook tijdens een van deze ritten een mede kreidler rijder gespot die het nodig vondt iedere keer de groep met gang voorbij te rijden en dan verderop bij en grindpad een soort burnout te doen waarbij de stenen om je oren vlogen.
Die hebben we geblokt met 4 man en is de hele tocht ons niet meer voorbij gekomen.
En hij heeft ook een reprimande gehad van de begeleiders nadat we die hadden ingelicht hierover.


redfox

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#24 Bericht door Johan van Zanten » 12 jul 2009, 22:46

tuurlijk is een toerrit gevaarlijker dan in je eentje rijden.. iedereen wil onderling sprinten en f gek doen omdat je schik hebt...

met zn 2en of 3en kan dat wat later op de avond als het rustig is in het verkeer imo prima, maar met een sliert van 100 kreidlers en dan als gekken en door jagen... tsja dat gaat fout

herinner me nog een ziekenwagen die er bij te pas moest komen tijdens lexmond (2006?)

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#25 Bericht door Maarten » 13 jul 2009, 09:54

Dat herinner ik me ook Johan. Dat was bijna frontaal op een auto, en ik zie nog wat kleine onderdelen van die auto en van die Kreidler door de lucht vliegen. En de Kreidler vervolgens slingerend net overeind gebleven en dwars door de groep. Dat had ook nog een flinke valpartij kunnen worden.

En op de terugweg op hetzelfde weggetje ging weer iedereen los, ging het gas er op. Vader met zoontje achterop, allebei in korte broek en t-shirtje. En terwijl de hele groep jonge honden al weer dik boven de 80 reed besloot een auto op het smalle weggetje te proberen om alles toch nog te gaan inhalen.

En dan voel je je als lid van de organisatie bepaald niet prettig. En hoewel iedereen had getekend dat jaar om voor eigen risico mee te doen, voel je je toch verantwoordelijk.

Ik heb in deze poll ingevuld: "Ik ben wel meer op mijn hoede, want ik heb geen trek in een ongeval", maar je ziet toch al dat 10% van de mensen de ritten te gevaarlijk vind... en dat de rest ook wel iets van de risico's ziet. Slechts een kleine groep vind het niet gevaarlijk.

Toch een interessante poll.

Plaats reactie