Schakel naar volledige versie
Hierin wordt nieuws gepost, dat zichtbaar is op de frontpage van kreidler.nl
Plaats een reactie

Triboron in plaats van tweetaktolie?

Poll eindigt op za aug 27, 2016 5:29 pm

- Nooit van gehoord.
4
6%
- Heb er van gehoord, maar ik blijf rijden met tweetaktolie.
15
24%
- Ik ben geïnteresseerd en ik wacht meer ervaringen af.
23
37%
- Ik ga binnenkort ook met Triboron rijden.
7
11%
- Ik smeer met Triboron en ik heb er positieve ervaringen mee.
13
21%
- Ik smeer met Triboron en ik zie er het voordeel niet van.
0
Geen stemmen
- Ik smeer met Triboron en ik heb er negatieve ervaringen mee.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 62

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

zo sep 11, 2016 6:59 pm

Bio Ethanol heeft geen invloed op de Celeron kooi.

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

zo sep 11, 2016 7:50 pm

Hebben de FAG lagers een Celeron kooi , of is dat andere kunststof ?

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

zo sep 11, 2016 8:07 pm

Polyamide..

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

zo sep 11, 2016 8:28 pm

in het blok van Pascal zaten SLF krukaslagers waar hij
celeron kooien in wilde hebben die hij uit Duitsland had laten komen.

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

zo sep 11, 2016 9:40 pm

Begrepen.
Is er al zicht op de daadwerkelijke oorzaak van de schade ?
Is Triboron nu daadwerkelijk de aanleiding geweest ?

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

zo sep 11, 2016 11:19 pm

Hallo Caspar.
Ik ben er nog niet achter, wat nu de eigenlijke oorzaak is.
Het is gewoon lastig om daar een kant en klaar antwoord voor te vinden.
Er spelen vele factoren mee.
Waarom is de celeron kooi aan de ontstekingskant donkerder geworden,
dan de andere kant die licht van kleur is.
Waarom zit de kooi vol met scheurtjes, en afgebrokkelde stukjes.
Ik had ook al eens gevraagd of er wat bekent was wat triboron
doet met kunstof of in dit geval celeron kooien.
Maar heb daar nooit antwoord op gekregen, omdat ik wist wat er in het blok van Pascal zat.
Of triboron de oorzaak is van het probleem bij Pascal,durf ik zo niet te stellen,
want als het een slecht product zou zijn dan houdt de motor het geen 3500 km uit.

Het viel mij alleen op bij het demonteren van het triboron blok dat het er anders uit zag, dan een blok
wat met gewone mengsmering heeft gereden.
Laatst bijgewerkt door de specialist op ma sep 12, 2016 7:22 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

ma sep 12, 2016 7:19 am

Bedankt voor de toelichting.

Het kleurverschil van de Celeron kooien zou ook zijn oorzaak kunnen vinden in een asymmetrische carterspoeling.

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

ma sep 12, 2016 7:38 am

Om dit te vermijden zorg ik ervoor
dat de ruimte tussen krukwang en Carter links en
rechts zoveel mogelijk gelijk is.

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

ma sep 12, 2016 10:37 am

[quote="Caspar"]Bedankt voor de toelichting.

Het kleurverschil van de Celeron kooien zou ook zijn oorzaak kunnen vinden in een asymmetrische carterspoeling.[/quote]


Over de Celeron kooitjes het volgende;

HAWE – Hardweefsel

Handelsnamen: Celeron, Ferrozel, Novotext, Tufnol, …

Materiaal
Hardweefsel is een thermoharder, opgebouwd uit katoenweefsel geïmpregneerd met phenolformaldehydehars en wordt (normaal) in een bruine kleur geleverd. Voor toepassingen van lagers mag uitsluitend staf- en busmateriaal gebruikt worden in verband met de wikkelingen. Tandwielen daarentegen mogen uitsluitend uit plaatmateriaal worden gemaakt.

Weerbestendigheid en vocht
De geringe vochtopname zorgt ervoor dat de maatvastheid van de produkten groot is. Door de invloed van UV-stralen wordt het materiaal donkerder van kleur en nemen de mechanische waarden iets af.

Thermische eigenschappen
Hardweefsel wordt daar toegepast waar andere
materialen qua temperatuur minder bruikbaar
worden (130°C).

Elektrische eigenschappen
De elektrische eigenschappen zijn goed. Hardweefsel wordt dan ook toegepast voor hoogspanning, isolatieflenzen, wikkelkernen en spoelen.
Levensmiddelen en chemicaliën

Hardweefsel is niet goed bestand tegen chemicaliën.

Kenmerkende eigenschappen en toepassingen
Zeer hoge mechanische sterkte, goed maat- en drukvast. Hoog temperatuurbereik, stijf en zeer hard. Uitstekend geschikt voor katrolschijven, kabelschijven, glij- en slijtstrippen en tandwielen.

Bron: http://wsvkunststoffen.nl/hawe-hardweefsel/


Voor een straatmachine (ook met hogere vermogens) zie ik de toegevoegde waarde van Celeron kooien totaal niet aangezien er goede lagers met messing & kunstof kooien te verkrijgen zijn.
Persoonlijk prefereer ik de B017 lagers met 10 kogels van een gerenomeerd merk SKF, FAG, SLF omdat ik vind dat het een iets rustiger draaiende motor oplevert.
Als alternatief heeft de NSK met 11 kogels zich reeds lang bewezen waar er technisch gezien wel nadelen te noemen zijn, zoals hogere omloopsnelheid van de kleinere kogels.

In de racerij werden (en soms worden) de krukaslagers (& dus ook de kooien) niet voor niets na elke race preventief vervangen. "Better safe than sorry"

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

ma sep 12, 2016 8:00 pm

Daar raak je de snaar KJ , Ik lees: " Hardweefsel ( Celeron dus-)is niet goed bestand tegen chemicaliën".
En wat zit er in de moderne brandstoffen en synthetische mengsmeeroliën ? : Chemicaliën !
Kooien geschikt voor een racer waar ze iedere 12 draai uren vervangen worden , misschien minder geschikt voor straatgebruik ?
Zelfde verhaal voor de voorganger: Pertinax.

Ik houd het lekker ouderwets bij messing kooien , als jullie het goed vinden ;-)

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

ma sep 12, 2016 8:37 pm

Mijn FAG lagers met kunstof kooi kwamen na 6jaar nog als nieuw uit het blok.

Alex d. J. adviseerde mij. Zijn goede lagers maar niet te krap inbouwen.

Andy,

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

di sep 13, 2016 11:27 am

Hallo,

mijn FAG Krukaslagers sijn nu ook bij mijn roode RS defekt.... naar 6 jaaren...

ik find de FAG´s ook prima.... met meer dan 9000 km bij mijn snelle setup....heb nu weer FAG`s bestell bij de Kreidlerman ....


en ik rijd zeker geen Triboron met 1:100....

ma sijn de SLF lagers nu goed of niet? beter of slechter dan de FAG´s ???
ik heb de SLF`s hier ook liggen.....

gebruikte Messingkooi te gebruiken is voor mij geen option

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

di sep 13, 2016 7:53 pm

Vroeger ook met celeron kooien gereden en deze bleven op gewone mengsmering jaren goed.
Het kan een productiefout in het hardweefsel zijn geweest.
Wat let men om eens een celeronkooi in een potje 1:100 triboron te laten weken voor een maand of 2 en daarnaast 1 in gewone mengsmering? Het evt verschil moet dan zichtbaar worden..,

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

do sep 15, 2016 1:52 pm

de SLF Lagers met 10 kogels hebben de kooi uit Polyamid 66... en niet uit celeroon....

de SLF Lagers met 11 kogels hebben de Kooi uit Messing

hier te lezen bij SLF Homepage: https://www.slf-katalog.de/katalog/de/s ... kugellager

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

di nov 29, 2016 1:57 pm

For further information how much does it cost and 1 liter is for about how many km?
Is there a site where I can find it?

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

di nov 29, 2016 2:01 pm

http://www.kreidlerservice.nl/?zoekresu ... &sPriceTo=

Mix 1:100

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

vr dec 16, 2016 12:24 pm

Hallo Heren.

Ik heb afgelopen zomer ongeveer 1200 km gereden met de Kreidler en 500 km met de Sparta.
In beide brommers Triboron 1 op 100. Geen problemen gehad en toch veel hoge toeren gereden.
De cilinders heb ik er niet afgehaald want ik ben niet zo technisch. Als het vastloopt dan is het fout.
Ik blijf het gebruiken tot ik de brommers moet duwen.

Groet, Henk.

Re: Triboron in plaats van tweetaktolie?

vr dec 16, 2016 1:11 pm

[quote="Henry8"]Hallo Heren.
Ik heb afgelopen zomer ongeveer 1200 km gereden met de Kreidler en 500 km met de Sparta.
In beide brommers Triboron 1 op 100. Geen problemen gehad en toch veel hoge toeren gereden.
De cilinders heb ik er niet afgehaald want ik ben niet zo technisch. Als het vastloopt dan is het fout.
Ik blijf het gebruiken tot ik de brommers moet duwen.
Groet, Henk.[/quote]


Zo denk ik er ook over. Als ie rare geluiden begint te maken stop ik eerder.
Eric
Plaats een reactie