Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: FAQ: Polijsten
BerichtGeplaatst: di jan 10, 2006 8:34 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 26, 2004 9:43 pm
Berichten: 1095
FAQ: Polijsten van aluminium onderdelen.

Kreidlers zijn voorzien van diverse aluminium onderdelen zoals bijvoorbeeld motordelen, velgen en hendels. In de loop der tijd corrodeert het aluminium oppervlak en wordt dof en grijs. Vaak ontstaat er een lelijke witte aanslag op het oppervlak. Hoe kun je zulke onderdelen nu weer schoon en glimmend als chroom krijgen? Om dit te bereiken moeten de onderdelen gepolijst worden wat een tijdrovend en arbeidsintensief werk is maar wat zeker de moeite loont!

Afbeelding

Benodigdheden.
- schuurpapier variërend van grof naar fijn
- kleine schuurmachine
- poetsmiddel (bijvoorbeeld Belgom Alu)
- polijstmachine met polijstschijven
- polijstpasta
- dremel met polijstschijfjes

Afbeelding
foto: nick bakker

Voorbereiding.
De eerste stap in het polijstproces is de voorbereiding van het, te polijsten, onderdeel. Het oppervlak moet schoon en vrij zijn van vet en olieresten. Als het oppervlak erg vervuild is met vet en olie kun je dit schoonboenen met wasbenzine of koudontvetter.
Indien je de mogelijkheid hebt om onderdelen te glasparelen (stralen met glasparels) kun je hier het oppervlak ook mee reinigen. Dit kan vooral makkelijk zijn als de verontreinigingen in het oppervlak getrokken zijn, of in het geval van een sterk reliëf in de ondergrond. Het is natuurlijk de bedoeling om alleen een schoon oppervlak te creëren en niet om het extra op te ruwen.

Nadat je het onderdeel gereinigd hebt kun je gaan beoordelen hoe je het verder moet behandelen. Is het, te polijsten, oppervlak gaaf en vrij van enigerlei ongerechtigheden als krassen en/of ingevreten putjes, dan kun je direct met de polijstmachine aan de slag. Is het opperval echter ruw en ingevreten, zul je het eerst moeten voorbehandelen door het helemaal glad te gaan schuren.

Schuren.
Als het oppervlak van het, te polijsten onderdeel, mooi al glad is kun je deze stap overslaan. Indien het oppervlak echter ruw en ingevreten is, zul je dit eerst glad moeten maken door middel van schuren. Je begint hierbij met een groffe korrel, bijvoorbeeld P180. Indien het oppervlak dit toe laat mag dit best machinaal gedaan worden. Schuur met het de groffe korrel het oppervlak glad waarbij je aanwezige putjes endergelijke helemaal wegschuurt. Let natuurlijk wel op dat je geen kuilen in het oppervlak gaat schuren omdat je dan een lachspiegeffect als eindresultaat overhoudt. Houdt er ook rekening mee dat je natuurlijk ook niet bij elk onderdeel ongestraft teveel materiaal weg kunt schuren, bijvoorbeeld in het geval van velgen (weinmann) die niet te los om de ster mogen zitten.

Zodra het oppervlak glad is, en alle putjes en beschadigingen verdwenen zijn, ga je het onderdeel opnieuw schuren met een fijnere korrel bijvoorbeeld P280. Ook nu ga je het hele oppervlak weer schuren waarbij het zaak is dat je alle schuurkrassen van de vorige schuurgang met de groffere korel volledig wegschuurt. Doe je dit niet, dan blijven die schuurkrassen zichtbaar in het eindresultaat.

Na deze schuurgang volgen er nog meerdere waarbij je een steeds fijnere korrel gaat gebruiken. De lijst met korrelgroftes zou er dus zo uit kunnen zien: P180 > P280 > P400 > P600 > P800 > P1000 > P1200 Let er bij iedere schuurgang dus op dat je de schuurkrassen van de vorige schuurgang wegschuurt. Vanaf P600 kun je met waterproof schuurpapier gaan werken en dus ook water toevoegen waardoor het schuurpapier minder snel vol zal gaan zitten.

Let er op dat er bij het schuren geen verontreinigingen, bijvoorbeeld korreltjes, onder het schuurpapier komen die krassen kunnen veroorzaken! In dat geval moet je namelijk van voor af aan beginnen.

Afbeelding

Polijsten
Nadat je het onderdeel geschuurd hebt, waarbij de laatste schuurgang met zeer fijn schuurpapier (P1000 of fijner) is uitgevoerd kan het oppervlak tot hoogglans afgewerkt worden. Als je het oppervlak nu goed gaat poetsen met Belgom Alu zul je zien dat het gaat glimmen als een spiegel. Als je echter een supermooi resultaat wilt verkrijgen zul je het nu moeten gaan polijsten. Dit doe je het liefst met een polijstmachine en bijbehorende schijven en polijstpasta.
In het geval je niet over een polijstmachine beschikt kun je die zelf maken van een slijpbank. Als je de beschermkappen en slijpstenen demonteert kun je daar met behulp van ringen de polijstschijven op monteren. Het spreekt voor zich dat de slijpbank natuurlijk stevig aan de ondergrond verankerd moet zijn.

Afbeelding
foto: Frans (Dimage)

Als het oppervlak van het, te polijsten, onderdeel glad is maar nog wel hele fijne krassen vertoont, begin je met een Sisal schijf en groffe polijstpasta. Polijstpasta's zijn in diverse kleuren te verkrijgen maar helaas gebruiken niet alle fabrikanten dezelfde kleuren voor de verschillende pasta's. Je zult zelf dus moeten bekijken welke pasta je hier, en in de volgende stappen, nodig bent.

De Sisal schijf is een harde schijf, gemaakt van kokosvezels met schurende werking, waarmee je hele fijne krassen in het oppervlak weg kunt halen. Breng wat polijstpasta aan op de schijf (door het blok pasta tegen de draaiende schijf aan te houden) en hou daarna het onderdeel met enige druk tegen de schijf. Pas op dat je niet teveel pasta op de schijf aanbrengt omdat dit anders zwart afgeeft op het werkstuk. Die zwarte vlekken laten zich moeilijk verwijderen en beinvloeden het eindresultaat nadelig.
Let ook op dat je het onderdeel niet te warm laat worden omdat er zich dan verkleuringen in het oppervlak voor kunnen doen.
Als je het werkstuk met de Sisal schijf hebt bewerkt zal het een mat oppervlak hebben.De vezels van een Sisalschijf kunnen loskomen wat letsel aan de handen kan veroorzaken. .

Indien het oppervlak van het, te polijsten, onderdeel helemaal glad en vrij van krasjes is, hoef je dit niet met de sisal schijf voor te polijsten. Je kunt het dan direct met een katoenen lappenschijf gaan polijsten. Dit is een schijf die, zoals de naam al doet vermoeden, is samengesteld uit lappen katoen. Breng een voorpolijstpasta aan op de schijf en hou het werkstuk wederom met enige druk tegen de schijf aan. De voorpolijstpasta is een fijnere pasta dan gebruikt wordt op de Sisal schijf. Ook hierbij niet teveel pasta op de schijf aanbrengen.
Bij het werken met een lappenschijf is het van belang dat je het onderdeel van het midden uit naar buiten toe polijst. Bij scherpe randen en hoeken kan een lappenschijf namelijk gaan "happen" en het onderdeel letterlijk uit jouw handen rukken wat letsel kan veroorzaken. Wees daar dus op bedacht!

Na behandeling met de katoenen lappenschijf zal het onderdeel reeds zijn gaan glimmen. Nu wordt het tijd voor de laatste polijstgang waarvoor we gebruik gaan maken van een flanellen lappenschijf en napolijstpasta. Deze schijf is samengesteld uit lappen flanel en zal in combinatie met de napolijstpasta het onderdeel tot een echte hoogglans polijsten. Ook hier moet je bedacht zijn op het "happen" van de schijf.

Nadat het onderdeel met de flanellen lappenschijf is behandeld zal het klaar zijn. Haal eventuele zwarte aanslag weg en maak het werkstuk schoon door het eventueel nog tegen een schone polijstschijf aan te houden. Je kunt het ook met een schone doek en een (niet schurend!) poetsmiddel oppoetsen en je hebt een prachtig glimmend werkstuk verkregen.

Afbeelding
foto: Frans (Dimage)

Onderhoud
Als het goed is heb je nu een onderdeel dat glimt alsof het verchroomd is. Het slechte nieuws is dat dit helaas niet zo zal blijven omdat het oppervlak bloot staat aan weer en wind en weer opnieuw zal gaan corroderen. Je zult het dus moeten onderhouden om de glans te behouden.

Om de glans te behouden zul je het oppervlak regelmatig moeten poetsen met bijvoorbeeld Belgom Alu (verkrijgbaar bij de betere fietsenhandelaar, motorzaak of automaterialenhandel). Het klinkt misschien vervelend maar het is echt de enigste remedie.
Spuit nooit blanke lak over het gepolijste oppervlak. Als de laklaag namelijk beschadigt gaat het gepolijste oppervlak corroderen onder de laklaag en kom je er, door de laklaag, niet meer bij om het te poetsen.

Afbeelding

Tips en aanmerkingen.
- denk altijd aan je eigen veiligheid!
Gebruik ademhalingsbescherming. Draag een veiligheidsbril en handschoenen. Draag geen loshangende kleding.

- polijstschijven dienen tijdens het gebruik ook regelmatig van oude aangekoekte polijstpasta ontdaan te worden door bijvoorbeeld een scherp metalen voorwerp tegen de draaiende schijf aan te houden. Losgekomen vezels van een polijstschijf kunnen met een schaar of scherp mes verwijderd worden (alleen bij een stilstaande schijf!!!)

- kleine, bewerkelijke, onderdelen zijn heel goed te behandelen met een Dremel waar ook lappenschijfjes voor te verkrijgen zijn.

- verchroomde onderdelen zijn niet te polijsten. Als het chroom verweerd en weggesleten is kan het oppervlak alleen opnieuw verchroomd worden.

- aluminium onderdelen die geanodiseerd zijn (zoals de onderpoten van de voorvork) kunnen ook gepolijst worden maar daarvoor moet de geanodiseerde toplaag eerst helemaal weggeschuurd worden.

- op http://www.andreas-malitz.de kun je alle benodigde polijstmaterialen als schijven en polijstpasta's vinden.

- als je al moe bent geworden van het lezen van dit verhaal hoef je niet met polijsten te beginnen. Waarschijnlijk kun je daar het benodigde geduld niet voor op brengen!

Heb je nog vragen, op of aanmerkingen betreffende dit onderwerp, plaats deze dan in het polijst-topic.

© Erik Wilderdijk, met speciale dank aan Frans (Dimage) voor www.kreidler.nl


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!