Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 9:13 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 25, 2004 3:11 pm
Berichten: 1573
Woonplaats: Monster
een schijfrem die 30 jaar oud is, kan wat kuren gaan vertonen,
zoals aanlopen of slecht remmen.

90% van deze problemen komt door de remslang, deze is oud, van rubber
en bij gebruik van verkeerde vloeistof (dot 5) lost deze op en komt deze rotzooi overal
in te zitten.



Demontage

voordat we beginnen, laten we onze trouwe vrienden eens voorstellen;
Afbeelding

dit is een basis behoefte in onderhoud,
remmenreiniger om rommel en aanslag weg te kunnen spoelen/oplossen zonder dat er van alles aangetast wordt
(zoals met terpentine)

kopervet, omdat kopervet niet gaat koeken als het warm wordt
en een rem wordt warm, dus koper is je vriend.

en water (niet op de foto)
maar water gaat het bijtende effect van remvloeistof tegen
(zoals het branden in je ogen) en wanneer je dit morst, gewoon water er over heen.

paar euro bij de Brezan en een hoop lol.

remhandel

Afbeelding

spreekt voor zich, wees voorzichtig met de remvloeistof,
de remslang verwijderen met een grote tang (gooien we toch weg)
en de imbus 4 voor het verwijderen van de oliepomp

remklauw

Afbeelding

koop hiervoor een goed imbus sleutel (maatje 6),
een set is ook goed, maar doe je dit vaker is een sleutel handiger

en alles al wat losdraaien, voordat je de klauw van de poot af haalt,
dan kan je nog kracht zetten.

remcilinder

het beste is om de remcilinder er uit te pompen,
voorwiel eruit en knijpen tot hij er uit valt,
maar deze FAQ is niet voor niets
en vaak kan dat dus niet meer.

Afbeelding

- 6 bar lucht
- rubbertje met gaatje
- handdoek

Afbeelding

doe de handdoek om je hoofd, of nog beter, om de hele klauw heen,
zodat deze dalijk niet door de werkbank vliegt,
of de remvloeistof met 6 bar alle kanten op wordt geblazen,
rubbertje op de remklauw en duw de luchtslang er stevig op.

zodra je plop hoort (of het licht uit gaat) mag je los laten



Inspectie/Eisen

rubbertje en randje

Afbeelding

na al deze moeite, komt eigenlijk het belangrijkste,
de rand onder het rubbertje zorgt ervoor dat de rubber niet te strak af klemt,
komt daar vuil in of roest, dan klemt het rubber te strak
en komt de rem niet meer vrij.

goed schoonmaken dus en rubbertje weer goed erin terug doen
(randje aan de binnenkant)
en maak de cilinder goed schoon en controleer of deze niet te zwaar
geoxideerd is, waardoor deze blijft haken in het rubber.

remcilinder

net zoals de remklauw, moet hier ook alles soepel lopen,
controleer dus de wand egaal is en schoon,
hier kunnen best kleur verschillen ontstaan,
maar die zorgen niet voor lekkage.

Afbeelding

controleer of de rubbere cupjes zelf nog goed zijn,
zie je geen slijtage, hoef je deze niet te vervangen.



Montage

remklauw

Afbeelding

de cilinder moet je er met de hand weer in kunnen duwen,
niet met een hamer, tang of explosieven,
gewoon veel kracht en recht er in.

Afbeelding

niet in de buurt van de remblokken spuiten,
maar alles wat glijdt effe goed in de kopervet

Afbeelding

en zo ziet het er dan uit, goed voor weer 30 jaar.

Afbeelding

en op de brommer, ergens vooraan rechts beneden.

remhandel

Afbeelding

het belangrijste onderdeel is het koperen randje (op de foto zie je het glimmen
in het grote gat), net achter het eerste rubbertje,
dit moet goed voorbij het kleine gaatje naar buiten worden geduwd.

komt het eerste rubbertje niet voorbij het kleine gaatje, gaat het niet werken,
bij elke slag moet hierdoor verse vloeistof naar de remklauw,
en zo kan je blijven pompen tot je een ons weegt.

Afbeelding

duw dus de remplunjer er in en beweeg hem heen en weer tot deze
vanzelf goed ver naar buiten komt.

Afbeelding

en dit natuurlijk ook controleren op de brommer zelf,
sommige imitatie handels zijn iets te lang,
die duwen de plunjer al naar binnen, zonder dat jij remt.

dit kan natuurlijk nooit goed gaan,
schuur wat van de remhandel af totdat deze 1 mm vrije slag heeft.

Afbeelding

en zorg dan voor de donder voor een goede remslang en je hebt nooit
nergens geen last meer van.

je ziet, zonder dure revisie setjes kan je ook weer verder,
als je alles maar goed schoonmaakt,
de slechte rubbers op de glij assen weggooit omdat die toch maar aanlopen
en controleert of alles niet versleten, ingeschuurd of geoxideerd is.

het belangrijkste is dan weer een goeie nieuwe remslang (motorzaak)
en vullen met schone verse vloeistof, het liefst de oldtimer variant.


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 9:30 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 12, 2005 6:57 pm
Berichten: 1642
Woonplaats: egg mountains city (achterhoek)
Pluisje dat is weer een goede FAQ :thumbleft


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 9:39 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 25, 2004 3:11 pm
Berichten: 1573
Woonplaats: Monster
ja, alles was al klaar, effe foto's gemaakt en het verhaal geschreven nu ik nog weet waar ik mee bezig was ;)

Maarten zal de foto's wel op de site zetten en verplaatsen naar de juiste plek,
dan hebben we er allemaal weer lol aan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 9:41 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17945
pluisje dit is een goede FAQ :clap


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 9:42 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 16, 2008 3:00 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Expert doos nr9
Altijd handig zulke dingen!

Mooie duidelijke FAQ

Gr Joey


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 9:46 pm 
Online
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
pluisje schreef:
Maarten zal de foto's wel op de site zetten en verplaatsen naar de juiste plek, dan hebben we er allemaal weer lol aan.

Bij deze.

Mooi gemaakte uitleg Bernard, dank je wel!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!