FAQ: Hoe ontkool ik mijn uitlaat?

Technische FAQ's - De veelgestelde technische vragen en sleutelproblemen en de antwoorden!
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

FAQ: Hoe ontkool ik mijn uitlaat?

#1 Bericht door Joris » 23 feb 2004, 02:08

FAQ: Hoe ontkool ik mijn uitlaat?

Het ontkolen van de uitlaat is raadzaam na een jaar of 6000 km rijden.
Eerder mag je dit ook doen als dit nodig is.

Bij tweetaktmotoren zet zich altijd een hoeveelheid verbrande olie en gedeeltelijk verbrande benzine in de uitlaat af,in de vorm van kool en teerachtige substanties.
Bij een 2-takt motor wordt olie bij de brandstof toegevoegd.
Het wordt weggewerkt via het uitlaat systeem.
Vanwege de verspreiding van kleine deeltjes olie en de warmte die daar mee gepaard gaat,gaat dit kolen.Dit is normaal.
De gaten in de demperruimten worden daardoor kleiner,waardoor het motor vermogen minder word.
Het hangt een beetje af van de olie die je gebruikt of dat het sneller dicht koolt of langzamer.

Je merkt het als je uitlaat dichtgekoold zit door:
-De motor heeft vermogens verlies.
-Bij afsluiten van het gas hoor je de motor bonken en stoten.
-De motor reageert niet zo ''fel'' meer.
-Uitlaat maakt minder geluid.
-Je voelt minder lucht uit de uitlaat komen en deze blaast niet zo hard meer.

Het verschilt per uitlaat hoe je hem ontkoolt.
Ik neem 2 voorbeelden:
een RS uitlaat (blokfluit)
een Homoet omdat daar glaswol in zit.

Het onkolen is een vies werkje, het wordt aangeraden om een overall/oude kleren aan te doen en handschoenen. Werk het liefst buiten. De kool- en smeer aanslag is zeer giftig. Als je hiermee veel onbeschermd werkt kan je een cronische huid aandoening krijgen zoals huid [erg scheldwoord] oid.

Benodigdheden
-een paar steek/ratel/ring/pijp sleutels 13 en 10.
-een waterpomptang.
-een smal schroevendraaiertje/vijltje.
-een rubber hamertje.
-een paar handschoenen.
-evt. een kruiskop schroevendraaier.
Evt. caustic SODA.
-een dik plastic bak een afwastijl oid.
-een tuinslang met aansluiting op de kraan

Monteer de uitlaat met een nieuwe pakking.

:!: Gebruik geen BENZINE om de uitlaat schoon te BRANDEN, dit heeft een hoop nadelen, geeft vervuiling (Roet), en is GEVAARLIJK :!:

Ontkolen van de RS uitlaat

Afbeelding

a. Koolaanslag vindt plaats in de verbrandingsruimte: op de zuigerkop, in de cilinderkop, de uitlaatpoort, de uitlaatbocht en de demper.
b. aanslag verwijderen met in olie gedrenkte staalwol, zonodig ook door voorzichtig schrapen met een zacht stukje metaal (koper bv.). Uitlaatbocht en demper schoon maken door ze te demonteren, over de gehele lengte te bekloppen en ahw. leeg te schudden.
Het inwendige van de demper is demontabel door de bout SW 10 aan het uiteinde los te draaien en de binnendemper los te trekken. Reinig de binnendemper in benzine. Bij een erg vervuilde motor kan het nodig zijn de zuigerveren te demonteren en de veergroeven schoon te krabben, bij voorkeur met een oude zuigerveer.
Attentie: Eventueel aanwezige koolaanslag aan de bovenrand van de cilinder alleen verwijderen, wanneer een nieuwe zuiger en/of veren gemonteerd worden.

Ontkolen van de RS uitlaat

Demonteer de binnendemper met behulp van pijpsleutel 10.
Trek deze eruit met de waterpomptang.
Je ziet nu een stalen buis met gaten en deuken.
deze zit vol met kool aanslag.
verwijder dit met een vijltje/klein schroevendraaiertje.
klop er tegen met het rubberen hamertje zodat alles loskomt.

In de demper kan je niet komen met een schroevendraaier omdat daarin schotten zijn verwerkt.
Je zou er :!: voorzichtig :!: met een rubberen hamertje tegen de uitlaat kunnen tikken zodat al de aanslag eruitkomt.
monteer de uitlaat met evt. een nieuwe pakking


ontkolen met behulp van caustic soda
De andere veel besproken manier is met behulp van caustic soda.
Dit is gevaarlijk spul. Het is een loog dat wordt gebruikt voor verstopte afvoeren in de keuken ed.
Het werkt ook zeer goed in een vervuilde uitlaat.

Veiligheid eerst bescherm je kleding je huid en :!: ogen :!: met persoonlijke veiligheidsmiddelen.

Het ontkolen met gebruik van CAUSTIC SODA.
De caustic soda is een droog product dat U moet mengen met water(warm of koud) Gebruik altijd de juiste mengverhouding.( Staat op de verpakking.)
Bij een STERK vervuilde uitlaat is het beter, om deze handeling een paar maal te herhalen.
Draag beschermende, of oude kleding, gebruik handschoenen.
Demonteer de uitlaat, verwijder eventuele losse binnen demper, en de voorbocht.
Stop één kant van de uitlaat af (bijvoorbeeld met een kurk of een houten prop) leg de uitlaat zo neer dat u hem helemaal vol kunt gieten.Dit geld ook voor de eventuele losse voorpijp.
Maak de juiste hoeveelheid CAUSTIC SODA klaar (let op door toevoeging van water gaat het bruisen) giet het mengsel in de uitlaat en de voorpijp en laat het net zolang zitten tot het uitgebruist is.
Giet het vervuilde mengsel terug in een bak of oude afwasteil
Daarna goed doorspoelen met water.(eventueel droog blazen met hogedruk)
Losse kleine onderdelen (binnen demper) kunt u,ontkolen door ze in een bak met dit mengsel te leggen.
Nadat alles goed is gespoeld en schoongamaakt, kunt u de uitlaat weer in elkaar zetten, en monteren.
Gebruik altijd ( als nodig) een nieuwe uitlaat pakking.
LET OP.
Aluminium delen kunnen NIET tegen caustic soda ( lossen op)
Caustic soda(ook wel afvoer ontstopper genoemd) is te verkrijgen bij drogisterijen.

Ontkolen van de Homoet uitlaat
Een homoet uitlaat of een andere niet te demonteren uitlaat zoals jamercol.
Is wat lastiger te ontkolen.Neem een kruiskop schroevendraaier.
Draai de deksel van achter de homoet af.
Je ziet nu glaswol om een geperforeerde buis heengewerkt zitten.
neem de glaswol weg met je behandschoende vingers.

Gooi de glaswol evt. weg deze is verzadigt met uitlaat resten.
klop voorzichtig op de uitlaat met de rubberen hamer om zo de resten te verwijderen.

Als je de uitlaat goed wilt schoonmaken raad ik je aan om caustic soda te gebruiken. :!: LET GOED OP :!: dat spul tast ook de verf aan dus pas op.

plaats evt. nieuwe glaswol terug.

Monteer de uitlaat.


Hiervolgen nog een paar exploded vieuws van enkele kreidler uitlaten,
de onderdelen staan op de online werkplaatshandboeken.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding


©Joris voor https://www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Joris op 25 feb 2004, 16:22, 9 keer totaal gewijzigd.

Gesloten