Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 28, 2004 12:12 am 
Offline
Medewerker Sectie FAQ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 29, 2002 5:31 pm
Berichten: 709
Woonplaats: Zuid-Limburg
Verhelpen van lekkage bij trapas (NL-bak)

Een veelvoorkomend probleem bij Nederlandse blokjes met trappers, is lekkage van versnellingsbakolie langs de trapas. Misschien heb je dit al proberen te verhelpen door nieuwe o-ringen te plaatsen, maar heb je gemerkt dat dit niet helpt... In deze FAQ probeer ik uit te leggen hoe deze afdichting in elkaar steekt en hoe je een lekkage degelijk verhelpt...


[right]http://www.kreidler.nl/faq/lekkage/lekkage1_small.jpg[/right]
Om een goede afdichting te garanderen, is de afdichting als volgt opgebouwd (zie afbeelding): er is in het carter een bronzen PAP- bus (axiaal gespleten) geslagen, waarin de schakelas loopt. Deze schakelas op zijn beurt is ook weer hol, en hierin draait de trapas. Om te trapas, en om de schakelas, loopt een o-ring.

Nu is er in de meeste gevallen méér aan de hand dan een versleten of uitgeharde o-ring; de bronzen lagerbus waarin de schakelas draait, is uitgesleten of onrond! Hierdoor heeft het vervangen van je o-ring alléén natuurlijk weinig nut. Het probleem zit hem dus ook meestal meer in de “buitenste” afdichting van de schakelas dan in de “binnenste” afdichting; de trapas.

Voor het degelijk verhelpen van je lekkage aan je schakelas zijn er méérdere opties;
-Ter voorkoming van lekkage, draai je een tweede groef in de schakelas, 5 mm “verder richting carter”. Hierin monteer je een tweede o-ring, hierdoor zal de lekkage uitblijven.
-Als je lagerbusje érg versleten (=speling) is, moet dit vervangen worden. Dit is specialistenwerk dat door de meeste mensen uitbesteed wordt. De busjes worden in overmaat geleverd. Ze moeten vervolgens op maat worden gemaakt met een verstelbare ruimer. Voor het verwijderen van het busje is het soms noodzakelijk het carter te verwarmen (gelijkmatig op kookplaat of in oven, niet in de open vlam!).
-Ter voorkoming van lekkage, monteer je een dikkere o-ring!!! In plaats van de standaard maat (19X1.5mm), neem je een 0.25mm dikkere o-ring (19X1.75mm). Voor deze (speciale) o-ringen kun je terecht bij de speciaalzaak/groothandel voor pneumatische apparatuur. Het kan zijn dat ze daar afwijkende maten hebben, maar een kleine afwijking is te tolereren. Zo slaagde ik voor mijn schakelas voor een ring van 18.7x1.77mm. Op eenzelfde manier kun je voor de trapas 13X1.75 nemen i.p.v. 13X1.5 (in de speciaalzaak waar ik was had men enkel 18.7x1.77, wat ook prima voldoet).

[left]http://www.kreidler.nl/faq/lekkage/lekkage2_small.jpg[/left]
In de praktijk zul je in de meeste gevallen volstaan met alléén de laatste maatregel! Voordeel t.o.v. een twééde groef in je as is natuurlijk de kostenbesparing. Ik heb hier zelf goede ervaring mee, en ook hoor ik van anderen dat dit perfect werkt (dank aan Caspar voor de tip). Slechts in enkele gevallen zal een nieuwe bronzen bus nodig zijn, en een tweede groef is niet nodig indien je dikkeren ringen monteerd.

In geval van lekkage op andere plaatsen (krukas, rechter trapas) volstaat het vervangen van de keerring. Let erop dat je hem recht (met bv. passende dop) erin slaat, en niet te ver (dan loopt hij namelijk aan tegen het later dat “verderop” op de as loopt).

Tip: Zet je Kreidler op de middenstandaard en niet op de zijstandaard (als je die hebt), zo heb je ook minder last van olielekkage.

Tot slot wil ik voor het demonteren en hermonteren van het motorblok naar de volgende onderdelen van het werkplaatshandboek verwijzen:
-Scheiden van carterhelften: klik hier
-Hermonteren van carterhelften: klik hier

Klik hier om te zien hoe je bij het draaien van een extra groef in de schakelas te werk moet gaan


Klik op afbeeldingen voor een vergrote weergave

(C) 2004 – Chris Beckers voor www.kreidler.nl


Laatst bijgewerkt door Chris - RMC Black Flamed op vr apr 02, 2004 3:50 pm, in totaal 28 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!