Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jul 31, 2004 2:42 pm 
Offline
Medewerker Sectie FAQ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 9:48 am
Berichten: 1831
Woonplaats: Oosterhout
FAQ: het afstellen van de Carburateur

Een goede afstelling is belangrijk voor de motorprestatie en duurzaamheid van het motorblok.

Het perfecte lucht brandstof mengsel moet zijn : 17 delen lucht 1 deel benzine.

De carburateur verstuift net als een paint brush pistooltje vloeistof.
Hij verneveld benzine zodat het makkenlijk met lucht word vermengt word.

Aan een Carburateur valt een hoop af te stellen :
-Sproeier
-Gasnaald
-Luchtschroef (optioneel)
-Stationair schroef
-De stationair sproeier
-Filter

maar dit hangt af van je eigen voorkeur en setup hoe jij je motor wil afstellen.

Een grote carburateur hoeft per definitie niet beter en/of sneller te lopen.
Zorg bij het afstellen voor een warme motor!!!!!!!!!!!
Zorg ook dat de Onsteking 100% staat afgestelt!!
Zie hiervoor het topic van Joost :
viewtopic.php?t=1704

We kunnen nu beginnen met de grove afstelling:
De sproeier
De sproeier hangt in de vlotterkamer die gevult is met brandstof.
Door de onderdruk die onstaat door de langs stromende lucht word de benzine door de sproeier naar buiten ''gezogen''.
De grote van de sproeier regelt de hoeveelheid benzine bij de lucht.

In de praktijk zit het zo :
Als je sproeier goed is kun je als je in de hoge versnelling van onderuit je toeren in een keer gas geven en trekt ie mooi egaal door tot op volle toeren.

Als je sproeier te groot is trekt hij onderin wel maar is het onmogenlijk om volgas te geven.De motor gaat dan ook 4 takten.
De motor wil niet mooi stationair draaien en valt vanaf volgas meteen terug in de toeren en slaat af.

Een te kleine sproeier geeft heel weinig kracht onderin maar je kunt er wel veel toeren mee draaien. Als je volgas geeft in zijn vrij blijft hij ook op toeren hangen en valt hij niet mooi terug stationair.

Hoe kan je het goede mengsel zien :
De bougie
draai deze na een stuk volgas gereden te hebben eruit.
Kijk naar de kleur van de electrode waar de vonk plaatsvind.
deze behoort donker bruin (koffie bruin te zijn).
de stalen rand duid meer op je mengsmering (te rijk is meer roet).
zei voor plaatjes van de bougie's: sparkplugs.php



Gasnaald
De gasnaald zorgt ervoor dat je mengsel goed begeleid word.
En regelt hoever de sproeier open staat op verschillende standen van de gas schuif.
De naald op een van de middelste standen staan.
Eigenlijk is de naald andere afstelling van je sproeier.
Hiermee kan je dus de sproeier fijn mee afregelen, en verander je de karakterestiek van je motor een beetje.
De naald is voor het goed oppakken van het gas.
De naald dient afgesteld te worden naar hij het beste op het gas reageert.
hoe hoger de naald des te meer brandstof en er komt dan ook eerder brandstof met de lucht mee.

Luchtschroef
Deze zit niet op alle carburateurs (bij bing pas bij 18 mm).
De luchtschroef is de ultieme fijne afstelling van de lucht.En zo dus ook van de Carberateur.

Hoe af te stellen :
Je draait de schroef helemaal dicht en hierna 1,5 slag open.
Dit is de bassis afstelling.
Je kunt echter net zolang draaien tot de motor het felst op het gas reageert,maar nog niet blijft hangen in de toeren. (teveel lucht)

Bij te weinig lucht reageert de motor langzaam op het gas en valt te snel terug in de toeren.(loopt bijna niet meer stationair)


De stationair schroef
Heel makkenlijk eigenlijk deze schroef regelt hoever de gas schuif open staat als je het gas loslaat.
zorg dat dat motor stationair ongeveer 1500 tot 2000 toeren draait.
te hoog is niet goed.
maar te langzaam is helemaal niet goed voor je krukas en je lagers.
De motor krijgt dan iedere keer een slag omdat deze niet goed op snelheid is.
Stel de motor stationair af op het toerental wat jij het beste vind klinken.
En waar de motor het beste vanuit het stationair toerental kan reageren.


De stationair sproeier
Deze sproeiers vinden we meestal op grotere carburateurs.
Deze sproeiers doseren alleen de brandstof verneveling tot de 4000 toeren ongeveer daarna zal bijna alleen de hoofdsproeier het overnemen.
Bij een 18 en 20 mm word een stationair sproeier gebruikt van 35.
Als de brommer niet goed wil lopen en reageren dient met de zelfde handelingen te verichten als de hoofd sproeier om er zo achter te komen wat de juiste maat is.

Wij zijn nu aangekomen bij het laatste onderdeel van deze FAQ

Het luchtfilter
Deze dient bij het afstellen helemaal schoon en dicht te zijn.
Het beste voor een normale motor is een standaart luchtfilter.
Een open filter (Powahh filter) Is pas aan te raden bij hele snelle motoren.
vanaf een PK of 9 hebben deze filters pas echt nut.
ze zorgen voor meer lucht maar ook voor meer slijtage.



Het is verstandig om voor het afstellen de Carberateur uit mekaar te halen.
Controleer de :
-Sproeier
-Zitting
-Vlotter (als deze dicht is mag hij geen benzine lekken en ook moet deze recht staan.)
-Blaas alle gaatjes goed door en als er een verstopt zit kan men heel handig gebruik maken een staaldraadje (van een staal borstel).
-Controleer ook ofdat er nergens valse lucht word aangezogen.
-Controleer ofdat de gasschuif/gasnaald niet versleten is.
Dit doe je dmv de gas schuif heen en weer te bewegen (dit moet minimaal zijn). De naald dient mooi recht een glad te zijn.
raadzaam is om de gasschuif en naald( houder) in een set te vervangen.

Het goed afstellen , betekent ook het goed luisteren naar je motor, en weten hoe een carburateur werkt, en moet reageren bij iedere stand van de gasschuif.

Enkele plaatjes van carburateurs:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Handige links zijn :
http://www.bing.de/english/home.html
bing.php

Over de Twin air filter:
viewtopic.php?t=7899&highlight=twinair

(c) Joris van den Berg, Bart van Wijk, Arnold (de specialist) & Joost voor : http://www.kreidler.nl


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!