FAQ: Hoe stop ik het gonzen van mijn benzinetank

Technische FAQ's - De veelgestelde technische vragen en sleutelproblemen en de antwoorden!
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8273
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 119 keren

FAQ: Hoe stop ik het gonzen van mijn benzinetank

#1 Bericht door Melvin » 13 dec 2004, 23:11

Het gonzen van de benzinetank

Het ''gonzen'' van de tank is een typisch Kreidler kwaaltje. Dit kan soms heel irritant zijn, vooral als je veel lange stukken rijdt op je werkpaard.
Je tank kan ook nog gaan lekken door het trillen:
Afbeelding
Daarom doet u er goed aan om dit trillen/gonzen te voorkomen
Daarom hier een FAQ hoe je het gonzen van de tank kan verkomen.

Benodigdheden
Dit heb je allemaal nodig als je tank niet meer op de brommer zit:
-Een tube bison kit
-Een stuk binnenband of ander rubber
OF
-Een stuk isolatiebuis
-Tape. Of als je het mooier wil doen, framebandjes.

Zo gaan we te werk
We halen eerst de tank van de brommer af. Hiervoor moet eerst de buddy eraf.
Als de tank eraf is gaan we aan de slag. Er zijn 2 mogelijkheden: 1: Rubber aan de binnenkant van de tank maken, 2: Een stuk isolatiebuis over het frame maken. Beide manieren werken gewoon goed. De keuze is aan u.

Als u kiest voor het rubber aan de binnekant van de tank:
Eerst moet u een stuk rubber zien te vinden. Het makkelijkst is een oude binnenband door midden knippen. Je krijgt dan zoiets:
Afbeelding
Vervolgens moeten we het stuk rubber aan de binnenkant van de tank bevestigen. Dit gaat het makkelijkst met bizon kit. Doe op de 4 punten een klein beetje bizonkit (zodat het rubber blijft zitten) en doe ook wat op de tank. Laat het 5 tot 10 minuten drogen
Dan kunt u het stuk rubber vastlijmen aan de binnenkant van de tank. Dat komt er zo uit te zien:
Afbeelding
Zorg dat het rubber niet onder de tank uitsteekt, want dat is geen gezicht.
Wees niet bang dat het rubber er niet meer af kan als je bijvoorbeeld te tank wil verchromen, want dat kan nog gewoon. Het is nu een kwestie van de tank terug op de brommer zetten en u bent klaar.
Als je dit aan de linkerkant, de rechterkant en het bolle gedeelte doet, heb je geen last meer van gonzen 8)

Als u kiest voor een stuk isolatiebuis over het frame:
U moet eerst een stuk isolatiebuis zien te vinden van ongeveer 20cm lang.
U knipt de buis door midden en maakt het stuk op de bovenkant van het frame vast. Dit kan op 2 manieren: 1: Met tape, 2: Met framebandjes. Het mooiste is framebandjes. Maar als u die nog niet op de kreidler heeft zitten moet u de halve kreidler uit elkaar halen, en dan is tape gemakkelijker[/i]
Het komt er dan zo uit te zien:
Afbeelding
U kunt nu de tank weer bevestigen op de brommer.
U heeft nu geen last meer van gonzen.

Melvin van de Kraats © voor kreidler.nl

Gesloten