De Kreidler LF van Bartus
- Bart1989
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 08 jul 2006, 17:30
- Locatie: wezep
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: De Kreidler LF van Bartus
Geweldig gereden weer het afgelopen jaar.
Alleen merk ik nu toch op dat er wat gekraak/gerammel uit de cilinder/blok komt bij het optrekken.
Vooral goed hoorbaar bij het midden toeren gebied. Verder gisteren nog keurig 68 gehaald op het tellertje met de wind in de rug...
Net ff de cilinder eraf gehaald, maar de bovenste zuigerveer staat zeker 1 tot 1,5 mm wijd zit helemaal los om de zuiger.
Versleten? Zuiger & cilinder zien er nog keurig uit. (31k, zuiger Meteor 17,5k) Op de krukas enkel wat zijwaartse speling, 0 speling in de lengte.
Alleen merk ik nu toch op dat er wat gekraak/gerammel uit de cilinder/blok komt bij het optrekken.
Vooral goed hoorbaar bij het midden toeren gebied. Verder gisteren nog keurig 68 gehaald op het tellertje met de wind in de rug...
Net ff de cilinder eraf gehaald, maar de bovenste zuigerveer staat zeker 1 tot 1,5 mm wijd zit helemaal los om de zuiger.
Versleten? Zuiger & cilinder zien er nog keurig uit. (31k, zuiger Meteor 17,5k) Op de krukas enkel wat zijwaartse speling, 0 speling in de lengte.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: De Kreidler LF van Bartus
Met een voelermaat weet je het. Veren van de zuiger. Stop de veer in de bovenkant van de cilinder waar het gebeurd. Zet hem recht met de achterkant van de zuiger en meet de spleet. Vanaf 40 is het al te ruim.Bart1989 schreef:
Net ff de cilinder eraf gehaald, maar de bovenste zuigerveer staat zeker 1 tot 1,5 mm wijd zit helemaal los om de zuiger.
Versleten? Zuiger & cilinder zien er nog keurig uit. (31k, zuiger Meteor 17,5k) Op de krukas enkel wat zijwaartse speling, 0 speling in de lengte.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: De Kreidler LF van Bartus
Ja nu weet je waarom het al HEEL lang versleten is.Bart1989 schreef:Kijk, mijn voelermaat van 0,70 glijd er nog door..
Je kan er bijna doorheen wandelen
Tja Kreidler voorschrift om het elke 6.000 km te controleren is wat overdreven. Maar dit is huien.
Enzo
- Bart1989
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 08 jul 2006, 17:30
- Locatie: wezep
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: De Kreidler LF van Bartus
Hmm, ja dit is inderdaad huilen haha.
Dat ik het zover heb laten komen..
Misschien dat dit ook de zeer slechte warme start verklaard
Maar, nu een oplossing natuurlijk.
Wat is wijsheid.
Deze
https://www.kreidlerparts.com/parts/00. ... -Lveernbsp
En deze
https://www.kreidlerparts.com/parts/00. ... 15mm-Bslot
erop?
Kan natuurlijk ook een nieuwe zuiger maat K die er nu ook inzit opzetten.
Heb ik het hele setje inclusief de borgveertjes weer fris..
https://www.kreidlerparts.com/parts/15. ... en.-Maat-K
Dat ik het zover heb laten komen..
Misschien dat dit ook de zeer slechte warme start verklaard
Maar, nu een oplossing natuurlijk.
Wat is wijsheid.
Deze
https://www.kreidlerparts.com/parts/00. ... -Lveernbsp
En deze
https://www.kreidlerparts.com/parts/00. ... 15mm-Bslot
erop?
Kan natuurlijk ook een nieuwe zuiger maat K die er nu ook inzit opzetten.
Heb ik het hele setje inclusief de borgveertjes weer fris..
https://www.kreidlerparts.com/parts/15. ... en.-Maat-K
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: De Kreidler LF van Bartus
In laten meten door een vakmanBart1989 schreef:Hmm, ja dit is inderdaad huilen haha.
Dat ik het zover heb laten komen..
Misschien dat dit ook de zeer slechte warme start verklaard
Maar, nu een oplossing natuurlijk.
Wat is wijsheid.
Deze
https://www.kreidlerparts.com/parts/00. ... -Lveernbsp
En deze
https://www.kreidlerparts.com/parts/00. ... 15mm-Bslot
erop?
Kan natuurlijk ook een nieuwe zuiger maat K die er nu ook inzit opzetten.
Heb ik het hele setje inclusief de borgveertjes weer fris..
https://www.kreidlerparts.com/parts/15. ... en.-Maat-K
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: De Kreidler LF van Bartus
Juist.
Het zou zomaar kunnen dat K alweer te ruim zit.
En is de NiCaSil wand nog niet versleten ?
Cilinder nog rond ?
Het zou zomaar kunnen dat K alweer te ruim zit.
En is de NiCaSil wand nog niet versleten ?
Cilinder nog rond ?
- Bart1989
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 08 jul 2006, 17:30
- Locatie: wezep
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: De Kreidler LF van Bartus
Ik heb geen idee, ziet er nog wel gaaf uit.. Ga hem deze week even laten checken bij Bosman in Epe! Stel dat zo'n cilinder is versleten, kun je er dan nog wat mee of kan hij bij 't oud ijzer?
- Bongers-70
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 30 sep 2012, 16:13
- Locatie: Midden Limburg
- Gegeven waarderingen: 46 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: De Kreidler LF van Bartus
Als hij versleten is zou ik contact opnemen met Wietse, kreidler844 op het forum. Bij hem kun je een originele cilinder met een nieuwe wand en ingemeten zuiger kopen, dan is alles weer 100% in orde. Zo heb ik het al meerdere keren gedaan.Bart1989 schreef:Ik heb geen idee, ziet er nog wel gaaf uit.. Ga hem deze week even laten checken bij Bosman in Epe! Stel dat zo'n cilinder is versleten, kun je er dan nog wat mee of kan hij bij 't oud ijzer?
Groeten Bas
Laatst gewijzigd door Bongers-70 op 24 apr 2018, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- pimvandongen
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 58 keren
Re: De Kreidler LF van Bartus
Even laten meten bij HBS inderdaad, weet je precies waar je aan toe bent. Hij heeft ook nog wel wat zuigers en zuigerveren liggen... nicasilen kan altijd nog.Bart1989 schreef:Ik heb geen idee, ziet er nog wel gaaf uit.. Ga hem deze week even laten checken bij Bosman in Epe! Stel dat zo'n cilinder is versleten, kun je er dan nog wat mee of kan hij bij 't oud ijzer?
- Bart1989
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 08 jul 2006, 17:30
- Locatie: wezep
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: De Kreidler LF van Bartus
Cilinder en zuiger waren nog prima. Nieuwe veren erin en 't gas er weer op. Bizar om ver verschil in nieuwe en oude veren te voelen! Dan snap je ook wel dat 't een en ander gaat rammelen. Alles zit nu weer op z'n plek met nieuwe pakkingen. Op naar de volgende 10k?
Tevens de uitlaat nog even schoon gemaakt van binnen. Mijn brommer maakt trouwens zo'n ontiegelijke herrie, doet vol gas bijna zeer aan je oren. Hoe moeten die klepjes van de blokfluit ook alweer staan? Ze staan nu in de lengte van de demper, is dat helemaal open?
Tevens de uitlaat nog even schoon gemaakt van binnen. Mijn brommer maakt trouwens zo'n ontiegelijke herrie, doet vol gas bijna zeer aan je oren. Hoe moeten die klepjes van de blokfluit ook alweer staan? Ze staan nu in de lengte van de demper, is dat helemaal open?
- Bart1989
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 08 jul 2006, 17:30
- Locatie: wezep
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: De Kreidler LF van Bartus
Omdat het bloed kruipt waar het kruipen kan, besloten om mijn blok los te trekken.
Gewoon om de innerlijke staat te beoordelen zoals de lagers, alles goed schoon te maken, keerringen en pakkingen te vervangen.
Ook wil ik er een nieuwe schakelmechanisme op, omdat deze ontzettend veel speling heeft.
Alle bouten zijn los, koppeling eruit, tandwiel eraf maar ik krijg het blok niet gesplitst.
De krukas bout hoeft toch niet los om hem te splitsen?
Gewoon om de innerlijke staat te beoordelen zoals de lagers, alles goed schoon te maken, keerringen en pakkingen te vervangen.
Ook wil ik er een nieuwe schakelmechanisme op, omdat deze ontzettend veel speling heeft.
Alle bouten zijn los, koppeling eruit, tandwiel eraf maar ik krijg het blok niet gesplitst.
De krukas bout hoeft toch niet los om hem te splitsen?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: De Kreidler LF van Bartus
Niet om te splitsen maar wel om je keerringen en lagers te vervangen. Waarom wil je die dan laten zitten Gebrek aan gereedschap ?Bart1989 schreef: ↑24 feb 2019, 22:07 Omdat het bloed kruipt waar het kruipen kan, besloten om mijn blok los te trekken.
Gewoon om de innerlijke staat te beoordelen zoals de lagers, alles goed schoon te maken, keerringen en pakkingen te vervangen.
Ook wil ik er een nieuwe schakelmechanisme op, omdat deze ontzettend veel speling heeft.
Alle bouten zijn los, koppeling eruit, tandwiel eraf maar ik krijg het blok niet gesplitst.
De krukas bout hoeft toch niet los om hem te splitsen?
Gewoon kloppen met kunststof hamer op de verschillende assen.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
- Bart1989
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 08 jul 2006, 17:30
- Locatie: wezep
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: De Kreidler LF van Bartus
Zeker geen gebrek aan gereedschap, geen zorgen.
Alles ligt inmiddels los, ook de krukas. Het was een bus die vastgeroest zat.
Een paar dagen kruipolie erop, heel wat geklopt (met een plastic hamer ) kwam de boel los.
Erg blij wat ik binnen aantrof.
Geen roest, soepel draaiende lagers en geen rare tandwielen.
Drijfstang wiebelt wat heen en weer, maar geen speling in de lengte.
Nu spullen bestellen zoals nieuwe borgringen, pakkingen en keerringen.
Het viel me helaas wel op dat er een heel klein stukje uit een van de zijpoorten van de cilinder is.
Heb er met rijden niets van gemerkt en de zuiger glijd er soepel langs. Is dit nu direct een probleem?
Alles ligt inmiddels los, ook de krukas. Het was een bus die vastgeroest zat.
Een paar dagen kruipolie erop, heel wat geklopt (met een plastic hamer ) kwam de boel los.
Erg blij wat ik binnen aantrof.
Geen roest, soepel draaiende lagers en geen rare tandwielen.
Drijfstang wiebelt wat heen en weer, maar geen speling in de lengte.
Nu spullen bestellen zoals nieuwe borgringen, pakkingen en keerringen.
Het viel me helaas wel op dat er een heel klein stukje uit een van de zijpoorten van de cilinder is.
Heb er met rijden niets van gemerkt en de zuiger glijd er soepel langs. Is dit nu direct een probleem?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: De Kreidler LF van Bartus
Mengsel spoelen
- Bijlagen
-
- E1F1AA2D-10C8-45AE-B6B4-F1F7E7AF7979.jpeg (37.4 KiB) 3842 keer bekeken