Eitank Super 4
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 09 jun 2013, 14:40
- Locatie: westland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 0
Eitank Super 4
Hoi,
Afgelopen zondag bij Henk van Kessel deze super 4 opgehaald.
Juist doordat deze zo "authentiek" is moest ik deze hebben, dit vind ik bij een eitank persoonlijk leuker dan eentje die in nieuwstaat is, al is dat natuurlijk ook mooi.
Naar mijn idee vrijwel geheel origineel, al ben ik in de Eitanken totaal nog niet thuis.
Wat zijn de plannen:
De roestige look behouden maar wel conserveren of in de mat blanke lak zetten, wie heeft hier ervaring mee, en wat zou het mooiste resultaat geven?
Alles technisch in orde maken, o.a. revisie van het blok, de voorvork en de schokbrekers, ik wil er absoluut geen nieuwe zicht-onderdelen op, dat zou echt afbreuk doen.
Eigenlijk is het idee om er gewoon een "barnfind" van te maken waaraan wel duidelijk te zien is dat er echt aandacht aan besteed is.
Het leuke is dat alles nog gewoon vrij makkelijk los komt. Ook het blokje is van binnen nog in nette staat, maar heeft uiteraard wel revisie nodig.
Afgelopen zondag bij Henk van Kessel deze super 4 opgehaald.
Juist doordat deze zo "authentiek" is moest ik deze hebben, dit vind ik bij een eitank persoonlijk leuker dan eentje die in nieuwstaat is, al is dat natuurlijk ook mooi.
Naar mijn idee vrijwel geheel origineel, al ben ik in de Eitanken totaal nog niet thuis.
Wat zijn de plannen:
De roestige look behouden maar wel conserveren of in de mat blanke lak zetten, wie heeft hier ervaring mee, en wat zou het mooiste resultaat geven?
Alles technisch in orde maken, o.a. revisie van het blok, de voorvork en de schokbrekers, ik wil er absoluut geen nieuwe zicht-onderdelen op, dat zou echt afbreuk doen.
Eigenlijk is het idee om er gewoon een "barnfind" van te maken waaraan wel duidelijk te zien is dat er echt aandacht aan besteed is.
Het leuke is dat alles nog gewoon vrij makkelijk los komt. Ook het blokje is van binnen nog in nette staat, maar heeft uiteraard wel revisie nodig.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Eitank Super 4
Ik zou zeggen blokje terug naar Henk van Kessel voor revisie
De schokdempers voor en achter ( doen alleen veren maar zeker NIET dempen) naar Jan Droog.
Zelf de remmen en kabels gangbaar maken
Ketting en tandwielen nakijken
Banden vervangen
verlichting nakijken
tank schoon maken
Succes
Enzo
De schokdempers voor en achter ( doen alleen veren maar zeker NIET dempen) naar Jan Droog.
Zelf de remmen en kabels gangbaar maken
Ketting en tandwielen nakijken
Banden vervangen
verlichting nakijken
tank schoon maken
Succes
Enzo
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 09 jun 2013, 14:40
- Locatie: westland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eitank Super 4
Plan is om alle revisie delen zelf te gaan doen.
Het heeft geen haast, en is erg leerzaam, ik heb al even op het forum rond gekeken hiervoor.
Blokje ga ik zelf bij kvl reviseren, daar zal ik ook mee beginnen.
De meeste bewegingsdelen zullen idd even nagelopen en/of vervangen moeten worden, heeft misschien wel 20 jaar stilgestaan.
Al moet ik er wel bij zeggen dat eigenlijk alles nog relatief soepel rolt. De demping is er inderdaad wel uit.
Tankdop zat er helaas niet op, die is ook wel erg roestig van binnen, dus die even met de citroenzuur methode zuiver proberen te krijgen.
Het heeft geen haast, en is erg leerzaam, ik heb al even op het forum rond gekeken hiervoor.
Blokje ga ik zelf bij kvl reviseren, daar zal ik ook mee beginnen.
De meeste bewegingsdelen zullen idd even nagelopen en/of vervangen moeten worden, heeft misschien wel 20 jaar stilgestaan.
Al moet ik er wel bij zeggen dat eigenlijk alles nog relatief soepel rolt. De demping is er inderdaad wel uit.
Tankdop zat er helaas niet op, die is ook wel erg roestig van binnen, dus die even met de citroenzuur methode zuiver proberen te krijgen.
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Eitank Super 4
Een prachtige Eitank Martin,
Een mooier (bijna) compleet Eitank restauratie object is niet denkbaar.
Na totale demontage wat echt noodzakelijk is schrik je. laat je daardoor niet ontmoedigen.
Gelukkig zijn het bij jou nog plannen en ideeën, laat de Eitank nog even een paar weken staan en lees je eerst goed in.
Oja, op roest hecht geen (blanke) lak.
Bezoek het restauratie verslag van Gijs van Zanten op het forum.
Een mooier (bijna) compleet Eitank restauratie object is niet denkbaar.
Na totale demontage wat echt noodzakelijk is schrik je. laat je daardoor niet ontmoedigen.
Gelukkig zijn het bij jou nog plannen en ideeën, laat de Eitank nog even een paar weken staan en lees je eerst goed in.
Oja, op roest hecht geen (blanke) lak.
Bezoek het restauratie verslag van Gijs van Zanten op het forum.
- Nicolaas
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
- Locatie: Utrecht - Maarsen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: Eitank Super 4
Hoi Martin.
Gaaf man, had dezelfde in mijn jonge jaren.
Completer ga je een Super 4 niet vinden denk ik.
Persoonlijk zou ik m' in deze staat niet laten.
Echt zonde om de roest verder zijn gang te laten gaan maar respect voor jouw keus hoor.
Buiten veel andere zaken vraagd vooral de tank veel aandacht. Daarvan moet echt alle roest van binnen en buiten verwijderd worden. Juist langs de lasnaden krijg je na bijna 55 jaar zomaar een piepklein lekje. Vanbinnen moet hij zo schoon zijn dat het metaal glimt als je met je smartfoon het verlicht.
Veel succes met de schoonheid.
Groetjes Nicolaas
Gaaf man, had dezelfde in mijn jonge jaren.
Completer ga je een Super 4 niet vinden denk ik.
Persoonlijk zou ik m' in deze staat niet laten.
Echt zonde om de roest verder zijn gang te laten gaan maar respect voor jouw keus hoor.
Buiten veel andere zaken vraagd vooral de tank veel aandacht. Daarvan moet echt alle roest van binnen en buiten verwijderd worden. Juist langs de lasnaden krijg je na bijna 55 jaar zomaar een piepklein lekje. Vanbinnen moet hij zo schoon zijn dat het metaal glimt als je met je smartfoon het verlicht.
Veel succes met de schoonheid.
Groetjes Nicolaas
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 09 jun 2013, 14:40
- Locatie: westland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eitank Super 4
Hoi Henk en Nicolaas ,
Ik ben er inderdaad erg blij met deze basis.
ik ben al begonnen met de demontage van een aantal onderdelen.
Het valt mij tot nu toe alles mee, eigenlijk alleen meer dingen die te verwachten zijn na zo'n tijd stilstaan.
Roest ga ik niet verder zijn gang laten gaan, ik laat de look zo maar wil het wel op de een of andere manier conserveren, de manier waarop ik dit ga doen moet ik nog even uitzoeken.
Tank moet inderdaad van binnen weer spik en span worden, wellicht coat ik deze ook om eventuele lekjes dicht te krijgen.
Het restauratieverslag van Gijs heb ik inderdaad al gezien, erg uitgebreid en zeker leerzaam voor deze "roestauratie"
Ik ben er inderdaad erg blij met deze basis.
ik ben al begonnen met de demontage van een aantal onderdelen.
Het valt mij tot nu toe alles mee, eigenlijk alleen meer dingen die te verwachten zijn na zo'n tijd stilstaan.
Roest ga ik niet verder zijn gang laten gaan, ik laat de look zo maar wil het wel op de een of andere manier conserveren, de manier waarop ik dit ga doen moet ik nog even uitzoeken.
Tank moet inderdaad van binnen weer spik en span worden, wellicht coat ik deze ook om eventuele lekjes dicht te krijgen.
Het restauratieverslag van Gijs heb ik inderdaad al gezien, erg uitgebreid en zeker leerzaam voor deze "roestauratie"
- gijsvanzanten
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: Eitank Super 4
Ach wat een beauty! Wat zou ik die weer graag restaureren, maar dat is mijn idee. Jou idee respecteer ik ook.
Zie ik het goed; zit er op het voorspadbord nog een dealerplaatje? En is nog leesbaar wie die dealer was?
Als ik het goed zie zit er ook nog een ori uitlaat onder. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn, die zijn zeer zeldzaam.
Veel succes met je Super4, Maak er wat van.
Gijs v Z
Zie ik het goed; zit er op het voorspadbord nog een dealerplaatje? En is nog leesbaar wie die dealer was?
Als ik het goed zie zit er ook nog een ori uitlaat onder. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn, die zijn zeer zeldzaam.
Veel succes met je Super4, Maak er wat van.
Gijs v Z
- b.bonk
- Berichten: 3693
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 234 keren
- Ontvangen waarderingen: 521 keren
Re: Eitank Super 4
heb een half jaartje terug matte blanke lak op een paar verroeste bloempotten
gespoten en dat blijft nog steeds zitten.
die krijgen natuurlijk geen steenslag. maar blijft wel zitten, en geeft dan mooi
niet af.
mvg bertus
gespoten en dat blijft nog steeds zitten.
die krijgen natuurlijk geen steenslag. maar blijft wel zitten, en geeft dan mooi
niet af.
mvg bertus
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 09 jun 2013, 14:40
- Locatie: westland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eitank Super 4
Ik snap dat sommige juist te popelen zouden staan voor een volledige restauratie, wat ook erg leuk is uiteraard!
Ik zou dat bij deze brommer juist zonde vinden, zo gaat er eigenlijk 50 jaar aan historie verloren.
Het dealerplaatje zit er inderdaad nog op, ook weer een leuk detail
Ik zou dat bij deze brommer juist zonde vinden, zo gaat er eigenlijk 50 jaar aan historie verloren.
Het dealerplaatje zit er inderdaad nog op, ook weer een leuk detail
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Eitank Super 4
Aha, das Moped kommt aus der ehemaligen Hauptstadt ...
Ich finde die Idee an sich gut, die Kreidler nur technisch zu überholen und die Optik ("Patina ?") so zu erhalten. Auch mir gefallen Mopeds am besten, die noch ihren originalen Lack haben und wo man die "Gebrauchsspuren" der Jahre sieht, das finde ich einfach am authentischten.
Ob ich persönlich das bei einem Moped in diesem Zustand selbst so machen würde oder ob mich der Anblick des Rostes in der Garage auf die Dauer stören würde, steht auf einem anderen Blatt. Denn grundsätzlich mag ich keinen Rost, so bin ich nun mal geprägt, Rost war und ist für mich negativ besetzt, das wird man nicht los ... Wobei man bei manchen modernen Kunstwerken durchaus gewillt ist, Rost zu akzeptieren.
Aber eine Kreidler in diesem Zustand zu belassen, finde ich auch gut.
In jedem Fall ist es gar nicht so einfach, so ein Moped zu überholen, Teile auszutauschen usw. und dass am Ende immer noch alles zusammenpaßt und das Ganze ein stimmiges Gesamtbild abgibt, irgendwelche auffälligen Neuteile würden die authentische Erscheinung sofort stören, also das ist schon eine Herausforderung, wenn auch eine der anderen Art und von daher nicht uninteressant.
Viel Erfolg dabei, Gruß
Carsten
Ich finde die Idee an sich gut, die Kreidler nur technisch zu überholen und die Optik ("Patina ?") so zu erhalten. Auch mir gefallen Mopeds am besten, die noch ihren originalen Lack haben und wo man die "Gebrauchsspuren" der Jahre sieht, das finde ich einfach am authentischten.
Ob ich persönlich das bei einem Moped in diesem Zustand selbst so machen würde oder ob mich der Anblick des Rostes in der Garage auf die Dauer stören würde, steht auf einem anderen Blatt. Denn grundsätzlich mag ich keinen Rost, so bin ich nun mal geprägt, Rost war und ist für mich negativ besetzt, das wird man nicht los ... Wobei man bei manchen modernen Kunstwerken durchaus gewillt ist, Rost zu akzeptieren.
Aber eine Kreidler in diesem Zustand zu belassen, finde ich auch gut.
In jedem Fall ist es gar nicht so einfach, so ein Moped zu überholen, Teile auszutauschen usw. und dass am Ende immer noch alles zusammenpaßt und das Ganze ein stimmiges Gesamtbild abgibt, irgendwelche auffälligen Neuteile würden die authentische Erscheinung sofort stören, also das ist schon eine Herausforderung, wenn auch eine der anderen Art und von daher nicht uninteressant.
Viel Erfolg dabei, Gruß
Carsten
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Eitank Super 4
Je doet net of dit de laatste super4 is op de wereld, wat een onzin.zo gaat er eigenlijk 50 jaar aan historie verloren.
Als jij de historie en het hele verhaal kent van deze Eitank die enige jaren gestald in een champignonkwekerij heeft gestaan zou kunnen vertellen zou ik er nog iets mee hebben.
Het kosten baten plaatje, zal in deze de doorslag geven voor de keuze.
Wat er nu staat is een perfect restorable wrak, in zijn huidige staat geschikt als decoratie naast een olievat in een moderne spijkerbroeken winkel met keiharde muziek waar ze vodde verkopen, althans nieuwe vodde wel te verstaan.
- Bijlagen
-
- vodde.JPG (38.59 KiB) 5607 keer bekeken
-
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
- Locatie: Heerlen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eitank Super 4
Ik denk dat Martin bedoeld dat je aan de toestand van de Kreidler kunt aflezen wat hij heeft meegemaakt de afgelopen 55+ jaren.
En volledig gerestaureerd gaat dat natuurlijk verloren.
Als je het verweerde hoofd van deze havenarbeider een facelift geeft gaat zijn verleden ook verloren. ren.
En volledig gerestaureerd gaat dat natuurlijk verloren.
Als je het verweerde hoofd van deze havenarbeider een facelift geeft gaat zijn verleden ook verloren. ren.
Laatst gewijzigd door Jupke op 10 apr 2019, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
- Locatie: Onder N.A.P
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Eitank Super 4
Ach ja de meningen zijn verdeeld.
Is te verwachten op een forum.
één ding staat vast als je er vanaf wil staat de prijs vast op de manier hoe jij het aan gaat pakken. Namelijk jou aankoop bedrag.
Enzo
Is te verwachten op een forum.
één ding staat vast als je er vanaf wil staat de prijs vast op de manier hoe jij het aan gaat pakken. Namelijk jou aankoop bedrag.
Enzo
- ramone
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 02 feb 2005, 20:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
Re: Eitank Super 4
Ik vind het een prachtige eitank.
Goed plan om deze niet te restaureren. Gewoon technisch 100% maken en conserveren. Dan behoud je de doorleefde charme. Gerestaureerde eitanken zijn er al genoeg van.
Succes en veel plezier met je eitank.
Goed plan om deze niet te restaureren. Gewoon technisch 100% maken en conserveren. Dan behoud je de doorleefde charme. Gerestaureerde eitanken zijn er al genoeg van.
Succes en veel plezier met je eitank.
- gijsvanzanten
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: Eitank Super 4
Ik heb het idee dat hij toch nog wel een keer gerestaureerd zal worden. Want als hij zo blijft zal er ooit een keer
een onbenul komen die hem in de schrootbak mietert. En dan is de historie echt verloren.
een onbenul komen die hem in de schrootbak mietert. En dan is de historie echt verloren.
-
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 22 aug 2010, 22:04
- Locatie: Heerlen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eitank Super 4
De roestige look behouden maar wel conserveren of in de mat blanke lak zetten, wie heeft hier ervaring mee, en wat zou het mooiste resultaat geven?
Ik heb wel eens gezien [ op een restauratie programma ] dat ze dat met een soort was deden,maar welk soort werd er er niet bij gezegd.
Dat zag er heel goed uit, maar hoe vaak moet je dat opnieuw doen?
Bij de restauratie van een ratrod werd de hele auto blank gespoten, dat ding was ook behoorlijk verroest .
Ik heb wel eens gezien [ op een restauratie programma ] dat ze dat met een soort was deden,maar welk soort werd er er niet bij gezegd.
Dat zag er heel goed uit, maar hoe vaak moet je dat opnieuw doen?
Bij de restauratie van een ratrod werd de hele auto blank gespoten, dat ding was ook behoorlijk verroest .
- nvliet
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
- Locatie: Zuid-Scharwoude
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 53 keren
Re: Eitank Super 4
Wat ze meestal doen is een staalwolletje erover voor de losse troep en dan in de owatrol spuitenm, dat droogt alleen niet zo snel, dus als je Owatrol en blanke scheepslak opmengt gaat dat prima, de owatrol zorgt ervoor dat de roest niet verder gaat, voordat je definitief de hele brommert gaat doen zou ik gewoon effe een stukkie binnen in een spatbord doen om te kijken of het aan je verwachtingen voldoet.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Eitank Super 4
Kijk een Henk wat mooi gedaan met blanke lak
- Bijlagen
-
- FF98E0DF-6183-4E41-971A-072BA54BCE68.jpeg (367.72 KiB) 5258 keer bekeken
-
- 34B4A5D1-5DDB-465D-9750-B3954C1D49B6.jpeg (419.71 KiB) 5261 keer bekeken
-
- AE37E81F-7BB7-49AA-A3D9-BBD6AA5E508D.jpeg (414.68 KiB) 5261 keer bekeken
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Eitank Super 4
Zeker, nog nooit zo iets moois gezien.
Is dit ook het ultieme uiterlijk van de topic starter?
Is dit ook het ultieme uiterlijk van de topic starter?
-
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 mei 2015, 17:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: Eitank Super 4
smaken als eerder gememoreerd verschillen maar ik zou zelfs voor mijn verdriet nooit op zo,n vod willen rijden alles wat in oude bromfietsen leuk vind zie ik hier absoluut niet in terug maar nogmaals smaken verschillen.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 09 jun 2013, 14:40
- Locatie: westland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eitank Super 4
Dat is inderdaad de juiste omschrijving .
Ik dacht zelf al aan owatrol. Mengen met scheepsluik zou ervoor zorgen dat het beter droogt? En wellicht ook minder snel vergeelt? Ik ga het inderdaad eerst op een plek proberen die niet in het zicht zit, de look terugkrijgen is anders vrij lastig.nvliet schreef: ↑11 apr 2019, 11:05 Wat ze meestal doen is een staalwolletje erover voor de losse troep en dan in de owatrol spuitenm, dat droogt alleen niet zo snel, dus als je Owatrol en blanke scheepslak opmengt gaat dat prima, de owatrol zorgt ervoor dat de roest niet verder gaat, voordat je definitief de hele brommert gaat doen zou ik gewoon effe een stukkie binnen in een spatbord doen om te kijken of het aan je verwachtingen voldoet.
De tank van deze brommer vind ik persoonlijk wel erg mooi. Verder is het niet geheel mijn stijl en ga ik het zelf ook anders aanpakken. Het roestige chroom blijft bij mij ook zo en ga ik niet allemaal mat zwart spuiten. En zoals jullie al zeggen, smaken verschillen, ik vind het doorleefde bij deze brommer juist prachtig
Ik ben momenteel bezig met de blokrevisie. Het gaat met deze brommer allemaal niet zo snel, en heeft ook geen haast. Ik zal waarschijnlijk toch, ook als deze af is, voornamelijk met mijn fluor oranje blijven rijden.