Kreidler rmc rood 1978

Iedereen kan hier z'n Kreidler showen: Leden, gasten en bezoekers.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 535
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler rmc rood 1978

#51 Bericht door Wybe » 06 jun 2012, 20:33

Ik kreeg laatst het gevoel dat mijn achterwiel begon te zoeken.
Ik dacht kan niet aan de bronzen bussen liggen heb ik er vorig jaar nog nieuw in gezet ongeveer 3000km mee gereden.
nou vanavond het wiel eruit gehaald en ja hoor speling erop de swingas kon je er zo uit trekken.
bronzen bussen nu al helemaal versleten.
Ik doe er nooit weer bronzen bussen in!!!
nu zet ik er toch weer gewoon kunststof bussen in!
En ik wil de achterbrug, onderbouw, bok weer matt zwart spuiten.
maar ben begonnen met schuren en het is vrij roestig onder de lak.
is er misschien in de buurt een iemand die het voor mij stralen kan ?
en wat kost dat dan mag wel via de PB.

gr Wybe.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Kreidler rmc rood 1978

#52 Bericht door KJ » 06 jun 2012, 21:04

Wybe schreef:Ik kreeg laatst het gevoel dat mijn achterwiel begon te zoeken.
Ik dacht kan niet aan de bronzen bussen liggen heb ik er vorig jaar nog nieuw in gezet ongeveer 3000km mee gereden.
nou vanavond het wiel eruit gehaald en ja hoor speling erop de swingas kon je er zo uit trekken.
bronzen bussen nu al helemaal versleten.
Ik doe er nooit weer bronzen bussen in!!!
nu zet ik er toch weer gewoon kunststof bussen in!
En ik wil de achterbrug, onderbouw, bok weer matt zwart spuiten.
maar ben begonnen met schuren en het is vrij roestig onder de lak.
is er misschien in de buurt een iemand die het voor mij stralen kan ?
en wat kost dat dan mag wel via de PB.

gr Wybe.

Met dit aantal Kilometers is het onmogelijk dat die Bronzen achterbruglagers versleten zijn.
Kom ff langs met die bussen...ik vermoed namelijk dat dit de messing bussen zijn.....en messing is niet zelfsmerend :(

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler rmc rood 1978

#53 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 jun 2012, 21:08

Helaas worden mensen bedonderd door messing bussen te leveren i.p.v. bronzen.

Enzo

Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 535
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler rmc rood 1978

#54 Bericht door Wybe » 06 jun 2012, 21:13

KJ schreef:
Wybe schreef:Ik kreeg laatst het gevoel dat mijn achterwiel begon te zoeken.
Ik dacht kan niet aan de bronzen bussen liggen heb ik er vorig jaar nog nieuw in gezet ongeveer 3000km mee gereden.
nou vanavond het wiel eruit gehaald en ja hoor speling erop de swingas kon je er zo uit trekken.
bronzen bussen nu al helemaal versleten.
Ik doe er nooit weer bronzen bussen in!!!
nu zet ik er toch weer gewoon kunststof bussen in!
En ik wil de achterbrug, onderbouw, bok weer matt zwart spuiten.
maar ben begonnen met schuren en het is vrij roestig onder de lak.
is er misschien in de buurt een iemand die het voor mij stralen kan ?
en wat kost dat dan mag wel via de PB.

gr Wybe.

Met dit aantal Kilometers is het onmogelijk dat die Bronzen achterbruglagers versleten zijn.
Kom ff langs met die bussen...ik vermoed namelijk dat dit de messing bussen zijn.....en messing is niet zelfsmerend :(
Hoi Klaas-jan,
Nou uh het langskomen met de bussen zit er niet in die zijn helemaal kapot.
Heb ze uitgeboord en door gezaagd om ze eruit slaan kon ze er van achteren niet gewoon uit tikken.
En met het boren dacht ik al dit is geen bronzen bus maar een messing bus :cry:
De speling zat er echt kon de achter brug heen en weer halen!
Klaas-Jan zij al tegen mij toen je kunt er net zo goed kunststof bussen in zetten.
en wil er nu ook kunststof bussen in zetten.
Heeft Klaas-Jan ook kunststof bussen zonder kraag zodat ik er dubbele in kan doen?

gr Wybe.

Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 535
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler rmc rood 1978

#55 Bericht door Wybe » 06 jun 2012, 21:14

Enzo-tvdzijden schreef:Helaas worden mensen bedonderd door messing bussen te leveren i.p.v. bronzen.

Enzo

bussen komen bij de Kreidlerman weg had niet ik niet van hem gedacht!

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Kreidler rmc rood 1978

#56 Bericht door KJ » 06 jun 2012, 22:22

Met dank aan Enzo-Clopedia voor de link...een simpel testje...

http://www.oldtimerrestauratie.com/site ... &Itemid=16
Het verschil tussen Koper, Messing en Brons
In oldtimers zijn een grote hoeveelheid onderdelen van koper, messing dan wel brons gemaakt. Ik krijg regelmatig vragen over de verschillen tussen deze materialen. In het onderstaand artikel worden de materialen beschreven alsmede enkele testen om onderscheid tussen deze materialen te kunnen maken.

In essentie is het gebied van koper en koperlegeringen op te delen in drie gebieden:

Zuiver koper.
Koper - zinklegeringen, messing.
Koper - tinlegeringen, brons.
Zuiver koper

Eigenschappen
Koper heeft een roodachtige kleur waardoor het ook wel rood koper wordt genoemd.
De eigenschappen zijn:
– het heeft een soortelijke massa van 8,95 kg/mm3;
– bij deformatie verstevigt het materiaal sterk, tussengloeiing is nodig. Het materiaal wordt geleverd in de kwaliteiten hard, half hard en zacht;
– koper is een zeer goede stroomgeleider; Toepassing in de kabelboom van de auto;
– koper is een zeer goede warmtegeleider; Toepassing als materiaal voor de radiator;
– koper is redelijk bestand tegen oxidatie omdat het oxidatie-laagje afsluitend is en verder oxidatie bemoeilijkt;

Toepassing
zuiver koper De toepassingen van zuiver koper zijn bekend als : huishoudelijke waterleiding, stroomkabels, puntlaselektroden dakbedekking.

Bewerkbaarheid
Het materiaal is goed te verspanen. De lange spaan is lastig. De koud vervormbaarheid is goed (met versteviging). Koper laat zich zeer goed zacht en hard solderen. Koper is slecht lasbaar door de grote warmtegeleiding en de dikvloeibaarheid van de smelt. Het materiaal is slecht gietbaar en neemt in de vloeibare fase snel gassen op.


Messing
Messing is een koper/zinklegering. Het percentage zink (minimaal 10%) kan variëren van 10% tot 46%. Messing heeft heel andere eigenschappen dan de elementen waaruit het bestaat.

Koper en zink zijn beide slecht gietbaar. Zink is niet te smeden. Messing is goed gietbaar en te smeden. Messing is beter bestand tegen oxidatie dan koper en zink. Bij hoge temperatuur kan er wel ontzinking optreden.

De messingsoorten zijn in te delen in drie hoofdgroepen:

1. Gietmessing.
2. Kneedmessing.
3. Soldeermessing.

1. Gietmessing
gietmessing Gietmessing kan worden gebruikt als het materiaal na het gieten niet meer hoeft te worden koud vervormd.
De mechanische eigenschappen worden bepaald door de koper/zinkverhouding en de voorkomende andere elementen. De weerstand tegen corrosie neemt af bij toenemend zink gehalte.

Enkele gietlegeringen zijn:
G CuZn15: voor soldeerflensen, hang- en sluitwerk waarbij de gele kleur een rol speelt;
G CuZn35: voor algemene toepassing zoals gegoten walsflenzen en sanitaire kranen;
G CuZn 40: afsluiters en andere appendages, patrijs-poorten;
G CuZn 35 3AlFeMn: voor hoog belaste constructie-onderdelen, het materiaal is taai en sterk.

Gietmessing is goed te verspenen, solderen en lassen maar slecht smeedbaar.

2. Kneedmessing
Bij kneedmessing is het messing door middel van koud vervormen (smeden, pletten persen, trekken) in de gewenste vorm gebracht.
De legeringen hebben meestal minder dan 40% zink.
De toepassing van kneedmessing ligt vooral in het gebied van de huishoudelijke voorwerpen, siervoorwerpen, onderdelen voor uurwerken, onderdelen voor elektrische apparaten, sluitringen, scharnieren, schroeven en in oldtimers vlotters voor carburateurs en delen voor radiateurs.

3. Soldeermessing
soldeermessing Soldeermessing is een legering met 40% - 49 % zink en wordt ook wel hard soldeer genoemd. De smelttemperatuur ligt in het gebied tussen 840?C en 905?C.


Brons
Brons is een koper/tinlegering (minimaal 4% tin). Naast tin kan er ook nog zink, lood en fosfor als legeringelement aan zijn toegevoegd.

De meest toegepaste bronssoort is gietbrons

Alle bronssoorten zijn goed tot zeer goed bestand tegen slijtage en derhalve een uitstekend lagermateriaal. De overige eigenschappen zijn afhankelijk van de legeringbestanddelen:
Tin:
Bij toenemend tingehalte wordt brons:

harder en brosser;
minder goed bestand tegen stotende belasting;
beter bestand tegen slijtage;
beter bestand tegen hoge vlakdruk.
Zink:
Zink maakt het brons:

minder hard en bros;
minder goed bestand tegen slijtage;
beter gietbaar.
Lood:

beter bewerkbaar;
beter bestand tegen slijtage (ook bij onvolkomen smering);
beter geschikt voor hoge glijsnelheden;
minder geschikt voor grote vlaktedrukken.

Gietbrons is goed te verspanen, te lassen en te solderen. Gietbrons is slecht te smeden.

Bronssoort / Voorbeeld / type / Toepssing
Zinkvrij brons G CuSn 14 Algemene machine en apparatenbouw, lagers, taatsen, appendages
Zinkbrons G CuSn 10 Zn 2 lgemene machinebouw, lagermetalen, tandwielen, wormwielen, appendages, pomphuizen
Zinkloodbrons G CuSn 5Pb5 Zn5 Licht belaste lagermetalen, tandwielen
Loodbrons G CuSn 10 Pb10 Weinig lood: lagers met grote vlakte-drukken, lage glijsnelheden; Veel lood: geringe vlaktedrukken, hoge glijsnelheden.
Fosforbrons Onderdelen van apparaten in de chemische en voedingsindustrie, scheepsschroeven en patrijspoorten

Hoe maak je onderscheid tussen koper, Messing en Brons?
De eerste methode is op basis van de kleur:
Koper : Rood
Messing : geel
Brons : bruingeel

Het verschil tussen koper en messing/brons is vrij groot en eenvoudig te zien. Tussen messing en brons is het niet altijd even duidelijk. De magnetische eigenschappen kunnen uitsluitsel geven.

Magnetische eigenschappen
Koper en brons zijn absoluut niet magnetisch. Messing kan enigszins magnetisch zijn, afhankelijk van de samenstelling. Met een sterke magneet is het onderscheid waar te nemen.

Een messing moer blijft net aan de magneet hangen.

Chemische eigenschappen
Door het uitvoeren van een chemische spottest kan onderscheid worden gemaakt tussen messing en brons. Hierbij wordt gebruik gemaakt van geconcentreerd salpeterzuur. Normaal gesproken heb je dit niet in huis en maakt dat deze test minder praktisch is.
Als een druppel zuur op het oppervlak wordt gebracht kijk je naar de reactie (verkleuring).
Messing reageert snel en geeft een groene verkleuring.
Bij brons duurt het langer voordat een verkleuring optreedt. De kleur wordt dan blauw-groen.

Geluid
Afhankelijk van de vorm is het mogelijk onderscheid te maken op basis van het geluid dat ontstaat door licht op het voorwerp te tikken met b.v. een ballpoint.
Bij zacht koper ontstaat er een dof geluid. Bij brons een licht klinkend geluid en bij brons een helder klinkend geluid.
Voor deze test moet je wel enige ervaring hebben.

Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 535
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler rmc rood 1978

#57 Bericht door Wybe » 07 jun 2012, 21:12

vandaag bij KJ nieuwe busjes gehaald en spie's.
mijn collega straalt de achterbrug, onderbouw en bok voor me.
ik denk dat ik volgende week aan het eind van de week alles weer in elkaar heb.

gr Wybe.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Kreidler rmc rood 1978

#58 Bericht door KJ » 16 jun 2012, 10:09

Deze Ebay verkoper bied de messing uitvoering aan:

http://www.ebay.de/itm/Kreidler-Schwing ... 2c660df548" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 535
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler rmc rood 1978

#59 Bericht door Wybe » 16 jun 2012, 14:39

KJ schreef:Deze Ebay verkoper bied de messing uitvoering aan:

http://www.ebay.de/itm/Kreidler-Schwing ... 2c660df548" onclick="window.open(this.href);return false;

idd

Plaats reactie