Welk model en waarom
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 18 feb 2012, 20:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Welk model en waarom
Hoi allemaal
Ik kan het niet zo mooi vertellen als Henk , maar ik denk dat het voor veel mensen het gevoel moet zijn van vroeger , en laten we eerlijk zijn het was ook wel kwaliteit waar je gewoon jaren mee rond reed . Als je vandaag de dag op een van die plastic dingen rijd dan voel je gewoon dat het gemaakt is om maar even mee te gaan , ze noemen die dingen niet voor niets tupperware brommers . En zou de jeugd van nu later net zo gevoel bij die tupperware dingen hebben , als wij nu van onze kreidlers ?
Gr Dirk
Ik kan het niet zo mooi vertellen als Henk , maar ik denk dat het voor veel mensen het gevoel moet zijn van vroeger , en laten we eerlijk zijn het was ook wel kwaliteit waar je gewoon jaren mee rond reed . Als je vandaag de dag op een van die plastic dingen rijd dan voel je gewoon dat het gemaakt is om maar even mee te gaan , ze noemen die dingen niet voor niets tupperware brommers . En zou de jeugd van nu later net zo gevoel bij die tupperware dingen hebben , als wij nu van onze kreidlers ?
Gr Dirk
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Welk model en waarom
Mooi gezegd Henk, maar ik denk dat je geen rekening hebt gehouden met bepaalde aspecten/feiten.
In de jaren '60 en vooral in de jaren '70 toen de helmplicht inging, werden er steeds meer auto's verkocht en is de bromfiets gedegradeerd tot een speledingetje voor de jeugd. Op je 16e een bromfiets kopen, liefst snel, chroom en zo goedkoop mogelijk, om op je 18e een auto te kopen. Daarom zijn vrijwel alle Kreidlers vanaf rampjaar 1973 verknoeid met chromen zijkappen, achterspatborden, zijstandaards en andere door de jeugd begeerde items. Een gruwel is het. En de oudere Kreidlers, en andere merken, die door vader gebruikt werd voor het woon- werkverkeer werden of aan zoonlief gegeven om op te crossen of werd ergens achterin de schuur bewaard voor het nageslacht.
In ieder geval heb ik weer genoten van het korte ritje op mijn LF, waarvan ik vanmiddag de pedalen vervangen heb. Helemaal weggesleten. Een barrel, rijdende schroothoop volgens sommigen, maar ik rijd er met enorm veel plezier op.
In de jaren '60 en vooral in de jaren '70 toen de helmplicht inging, werden er steeds meer auto's verkocht en is de bromfiets gedegradeerd tot een speledingetje voor de jeugd. Op je 16e een bromfiets kopen, liefst snel, chroom en zo goedkoop mogelijk, om op je 18e een auto te kopen. Daarom zijn vrijwel alle Kreidlers vanaf rampjaar 1973 verknoeid met chromen zijkappen, achterspatborden, zijstandaards en andere door de jeugd begeerde items. Een gruwel is het. En de oudere Kreidlers, en andere merken, die door vader gebruikt werd voor het woon- werkverkeer werden of aan zoonlief gegeven om op te crossen of werd ergens achterin de schuur bewaard voor het nageslacht.
In ieder geval heb ik weer genoten van het korte ritje op mijn LF, waarvan ik vanmiddag de pedalen vervangen heb. Helemaal weggesleten. Een barrel, rijdende schroothoop volgens sommigen, maar ik rijd er met enorm veel plezier op.
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Welk model en waarom
@Herman,
Je hebt zeker een punt, de verwoestende werking van de weggooi maatschappij die na 1973 langzaam op gang kwam en eigenlijk niet meer tot stilstand is gekomen.
Vandaag de dag draait het helemaal op volle toeren, men is al snel op de dingen uitgekeken, één op de drie huwelijken stranden, ja we waren uitgekeken op elkaar
Onze zinken vuilnisemmer heeft plaats moeten maken voor een giga kliko, heb je het karretje van Albert Heijn al eens goed bekeken? ik weet niet wat ze aan de hand hebben, Appie doet het wel slim, met 100 euro aan boodschappen in die kar rijd je voor lul door die winkel, zo groot is die kar.
Ik chargeer het een beetje, sorry hier voor, en
Je hebt zeker een punt, de verwoestende werking van de weggooi maatschappij die na 1973 langzaam op gang kwam en eigenlijk niet meer tot stilstand is gekomen.
Vandaag de dag draait het helemaal op volle toeren, men is al snel op de dingen uitgekeken, één op de drie huwelijken stranden, ja we waren uitgekeken op elkaar
Onze zinken vuilnisemmer heeft plaats moeten maken voor een giga kliko, heb je het karretje van Albert Heijn al eens goed bekeken? ik weet niet wat ze aan de hand hebben, Appie doet het wel slim, met 100 euro aan boodschappen in die kar rijd je voor lul door die winkel, zo groot is die kar.
Ik chargeer het een beetje, sorry hier voor, en
- Zatopek
- Berichten: 4896
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
- Locatie: Egelze, diep in het zuiden
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Welk model en waarom
Leuk onderwerp. Ik ben begonnen toen ik 16 was met een lichtoranje 72er buffel. Leuk ding. Al gauw heb ik er een andere voorvork in gezet van het nieuwere type, balhoofd afzagen (!) en een A-tank erop. Ik heb de Kreidler uiteindelijk verkocht en steeds weer een andere in mijn bezit gehad, tamelijk veel.
Ik ben altijd gek geweest op de 1973 modellen zonder cockpit en een zwarte SB. Ook de fluor orange had mijn voorkeur. Het feit dat ik nu een witte RS buffel heb is meer het feit dat het een unieke exemplaar is, net als ik dus, whahahaha.
De Buffeltanken met de kleur rood/oranje met wel een rijwind gekoelde cylinder vind ik prachtig net zoals dus de 73 modellen en dan het liefst de Fluor en met een zwarte SB erop.
Met een geforceerde koeling Kreidler heb ik helemaal niets, sorry! Vind het niet mooi en een eitje vind ik leuk voor een ander. En een anthraciet of beige Kreidler. Hahahahah, dat verzin je toch niet.
Je koopt toch ook geen Porsche of Ferrari in die kleur
Ik ben altijd gek geweest op de 1973 modellen zonder cockpit en een zwarte SB. Ook de fluor orange had mijn voorkeur. Het feit dat ik nu een witte RS buffel heb is meer het feit dat het een unieke exemplaar is, net als ik dus, whahahaha.
De Buffeltanken met de kleur rood/oranje met wel een rijwind gekoelde cylinder vind ik prachtig net zoals dus de 73 modellen en dan het liefst de Fluor en met een zwarte SB erop.
Met een geforceerde koeling Kreidler heb ik helemaal niets, sorry! Vind het niet mooi en een eitje vind ik leuk voor een ander. En een anthraciet of beige Kreidler. Hahahahah, dat verzin je toch niet.
Je koopt toch ook geen Porsche of Ferrari in die kleur
- peterria
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
- Locatie: alblasserdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Welk model en waarom
eitank super 5 omdat ik toen ik 16.1/2 was een super 4 1964 had
met m,n 16 een d.k.w sport wat een barel was gelijk genezen van een hollandse brommer
stome trappers wielmaat dat je niet de grond raakt als je stilstaat
mijn supertje in belgie gekocht met m,n 60 kilo toen goed voor 80 km per uur
gr peterria
met m,n 16 een d.k.w sport wat een barel was gelijk genezen van een hollandse brommer
stome trappers wielmaat dat je niet de grond raakt als je stilstaat
mijn supertje in belgie gekocht met m,n 60 kilo toen goed voor 80 km per uur
gr peterria
-
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 97 keren
Re: Welk model en waarom
Doe mij maar een model buffeltank met geforceerde koeling en half hoog stuur voor het betere zitcomfort.
Trapperblokje met een mooi origineel Mahle setje erop een top van 55 a 60km/uur is voor mij genoeg!!
Hou van een stille brommer met soepel karakter, dus als je in de hoogste versnelling rustig over een polderweggetje rijdt en je geeft een beetje gas, dan moet hij zonder schakelen weer soepel naar de 60 km/uur.
Vroeger maakte de kleur me niet uit, als hij maar rood was, nu ben ik meer van de klassieke kleuren, dus antraciet of zelfs beige.
Trapperblokje met een mooi origineel Mahle setje erop een top van 55 a 60km/uur is voor mij genoeg!!
Hou van een stille brommer met soepel karakter, dus als je in de hoogste versnelling rustig over een polderweggetje rijdt en je geeft een beetje gas, dan moet hij zonder schakelen weer soepel naar de 60 km/uur.
Vroeger maakte de kleur me niet uit, als hij maar rood was, nu ben ik meer van de klassieke kleuren, dus antraciet of zelfs beige.
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Welk model en waarom
Leuk, beige.
Ben zelf ook meer van rood, vroeger, en tegenwoordig van alles en nog wat. Laatste tijd rijd ik veel op een metallic groene LF.
Ben zelf ook meer van rood, vroeger, en tegenwoordig van alles en nog wat. Laatste tijd rijd ik veel op een metallic groene LF.
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Welk model en waarom
In tegenstelling tot mijn broers heb ik zelf eigenlijk nooit iets met brommers gehad. Fietsen en nog eens fietsen, ik spaarde door voor een auto daar lag mijn hart. De eerste Kreidler in de familie werd in '69 gekocht door mijn oudste broer. Een rode driebak buffel die al snel gestolen werd en vervolgens volgden de oranje Kreidlers en later paarse Yamaha's elkaar snel op.
Augustus 2004 was ik met alleen nog mijn vrouw en mijn jongste zoon, toen 16 jaar, in Croatie op vakantie. Hij spaarde voor een Puch en we zochten onder de caravanluifel uit of we op de terugweg naar huis langs de Puch fabriek konden gaan. Onze Nederlands/Oostenrijkse buurman kwam een praatje maken en overtuigde mijn zoon niet voor een Puch te gaan maar voor een Kreidler. De terugreis ging dus via Goes, John Bos had een RMC uit '79 voor € 750 staan. Voor € 200,= door Dave e.e.a. laten opknappen en drie maanden later....................rijden maar.
Toen ik voor de derde keer m'n bed werd uitgebeld dat het kl*te ding niet wilde starten besloot mijn vrouw hem een nieuwe sc**ter te geven (je moet er van op aan kunnen dat ie 't doet) en was de Kreidlerliefde snel over.
Ik heb mij toen maar over de brommer onfermd en de RMC-S naar eigen smaak opnieuw met de beste spullen opgebouwd. 5 bak blokje gekocht en naar Arnold gebracht voor een revisie en voorts alleen originele, meestal NOS, spullen gekocht. Het uiterlijk van de latere RMC-S -en spreekt mij niet zo aan en ik heb dus e.e.a. gebruikt van wat oudere modellen. Alleen de tank en de cilinder(s) waren gebruikt. De tank was opnieuw verchoomd en inwendig gecaot en de cilinders zijn voor de nieuwe Mahle zuigers naar Nuenen gebracht voor een nieuwe wand met een speling van 0,25.
Veel rijden doe ik er niet meer mee, dat doen we op de BMW boxer. Maar de Keidler heeft een prominente plaats in de garage en telkens weer geniet ik van het resultaat van de restauratie in 2006-2007. Verkopen zal ik 'm niet, ik hoop dat ie nog lang binnen de familie blijft.
Ronald
Augustus 2004 was ik met alleen nog mijn vrouw en mijn jongste zoon, toen 16 jaar, in Croatie op vakantie. Hij spaarde voor een Puch en we zochten onder de caravanluifel uit of we op de terugweg naar huis langs de Puch fabriek konden gaan. Onze Nederlands/Oostenrijkse buurman kwam een praatje maken en overtuigde mijn zoon niet voor een Puch te gaan maar voor een Kreidler. De terugreis ging dus via Goes, John Bos had een RMC uit '79 voor € 750 staan. Voor € 200,= door Dave e.e.a. laten opknappen en drie maanden later....................rijden maar.
Toen ik voor de derde keer m'n bed werd uitgebeld dat het kl*te ding niet wilde starten besloot mijn vrouw hem een nieuwe sc**ter te geven (je moet er van op aan kunnen dat ie 't doet) en was de Kreidlerliefde snel over.
Ik heb mij toen maar over de brommer onfermd en de RMC-S naar eigen smaak opnieuw met de beste spullen opgebouwd. 5 bak blokje gekocht en naar Arnold gebracht voor een revisie en voorts alleen originele, meestal NOS, spullen gekocht. Het uiterlijk van de latere RMC-S -en spreekt mij niet zo aan en ik heb dus e.e.a. gebruikt van wat oudere modellen. Alleen de tank en de cilinder(s) waren gebruikt. De tank was opnieuw verchoomd en inwendig gecaot en de cilinders zijn voor de nieuwe Mahle zuigers naar Nuenen gebracht voor een nieuwe wand met een speling van 0,25.
Veel rijden doe ik er niet meer mee, dat doen we op de BMW boxer. Maar de Keidler heeft een prominente plaats in de garage en telkens weer geniet ik van het resultaat van de restauratie in 2006-2007. Verkopen zal ik 'm niet, ik hoop dat ie nog lang binnen de familie blijft.
Ronald
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 27 aug 2012, 16:28
- Locatie: Schimmert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Welk model en waarom
Ik zelf, van een nog redelijk jong bouwjaar(1994) ben als eerste in contact gekomen met zundapp d.m.v. Een vriend, al snel doorgestroomd naar kreidler.
Zelf als eerste een antriciet buffel gehad, deze aan een vriend te hebben verkocht een grand prix.. Allebei 20jaar ouder dan mij
Het model met buffel en breitwand en kort zadel toch wel het mooiste er is, dit doordat dit de eerste brommer is geweest.
Zelf als eerste een antriciet buffel gehad, deze aan een vriend te hebben verkocht een grand prix.. Allebei 20jaar ouder dan mij
Het model met buffel en breitwand en kort zadel toch wel het mooiste er is, dit doordat dit de eerste brommer is geweest.
- polite
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
- Locatie: Westerkwartier
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Welk model en waarom
Vroeger toen ik 17 was, stond er bij een bromfietszaak een tweede hands kreidler RM bwj' 75. Voorzien van chromen kappen een chromen immi achterspatbord, ori Tommaselli cross stuur en idem gashendel.
Dit moest hem worden!!!!
Jaren later mij weer een kreidler RM opgezocht, (was nog helemaal origineel) en weer omgebouwd zoals ik hem vroeger had. Wederom bwj' 75
Dit moest hem worden!!!!
Jaren later mij weer een kreidler RM opgezocht, (was nog helemaal origineel) en weer omgebouwd zoals ik hem vroeger had. Wederom bwj' 75
- Bijlagen
-
- image.jpg (76.06 KiB) 5586 keer bekeken
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Welk model en waarom
Sommige mensen worden wijzer met de jarenpolite schreef:Vroeger toen ik 17 was, stond er bij een bromfietszaak een tweede hands kreidler RM bwj' 75. Voorzien van chromen kappen een chromen immi achterspatbord, ori Tommaselli cross stuur en idem gashendel.
Dit moest hem worden!!!!
Jaren later mij weer een kreidler RM opgezocht, (was nog helemaal origineel) en weer omgebouwd zoals ik hem vroeger had. Wederom bwj' 75
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 12 jul 2013, 13:26
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Welk model en waarom
De 67'er 'Hondekop' omdat dit naar mijn mening echt het mooiste en stoerste model is, 19inch wielen, gaaf gevormd voorspatbord en een mooi vormgegeven koplamphuis. In combinatie met een CH buddyseat is het de ultieme Kreidler voor mij. Het nostalgische van de begin jaren 60 en het strakke van de eind jaren 60 in één model.
- polite
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
- Locatie: Westerkwartier
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Welk model en waarom
Zou het?? Ach Misschien heb je wel gelijk. Er komt nu een ori bagagerekje op. Iets wat ik vroeger een verschrikkelijk onderdeel op een kreidler vond.hermanngas schreef:Sommige mensen worden wijzer met de jarenpolite schreef:Vroeger toen ik 17 was, stond er bij een bromfietszaak een tweede hands kreidler RM bwj' 75. Voorzien van chromen kappen een chromen immi achterspatbord, ori Tommaselli cross stuur en idem gashendel.
Dit moest hem worden!!!!
Jaren later mij weer een kreidler RM opgezocht, (was nog helemaal origineel) en weer omgebouwd zoals ik hem vroeger had. Wederom bwj' 75
- bertRS
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
- Locatie: Nijverdal
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Welk model en waarom
Ik ben zelf begonnen met een beige SL van '69 toen ik 16 was en daarna nog een RM van '74. Deze is toen voorzien van 5 bak en heb ik gehouden tot mijn 20ste. Mijn vader had een eitank van '65 maar dat vond ik maar niks.
Voor 7 jaar terug zag ik weer een kreidler staan een RMC en ben toen weer begonnen met de brommer en dat kwam mede door mijn zoon want die wilde een crosbrommer en werd ik weer met het brommer virus besmet.
In middels weer een hele verzameling van RMC, RMC-S, RS en er staat nog een oude buffel van '70 die ook nog weer de weg op moet.
Verder vindt ik de meeste modellen wel mooi maar voor mij zelf hou ik het bij de types van na '75 al zal de buffel hier ook wel blijven.
Bert
Voor 7 jaar terug zag ik weer een kreidler staan een RMC en ben toen weer begonnen met de brommer en dat kwam mede door mijn zoon want die wilde een crosbrommer en werd ik weer met het brommer virus besmet.
In middels weer een hele verzameling van RMC, RMC-S, RS en er staat nog een oude buffel van '70 die ook nog weer de weg op moet.
Verder vindt ik de meeste modellen wel mooi maar voor mij zelf hou ik het bij de types van na '75 al zal de buffel hier ook wel blijven.
Bert