Florett SL 1969
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
- Locatie: Opende
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Florett SL 1969
Ook maar even mijn brommer laten zien
3 weken geleden van de 1e eigenaar gekocht. 29.000km, 1969. Als eerste maar schoongemaakt, want hij was echt smerig (blokje en dergelijke) Remmen schoongemaakt en afgesteld, oliën vervangen, poetsen en wat al niet meer. Er zijn wat reparaties aan de lak gedaan, dat is wel jammer. Vooral het beenschild is aardig "toegetakeld", de rest nog aardig weg kunnen poetsen met commandant.
We gaan eerst maar lekker rijden, van de (meerdere)winter(s) kan ik mooi wat dingetjes aanpakken:
de standaard is doorgezakt en van alles aan gelast, dus moet vervangen worden. hetzelfde geld voor de steun waar de standaard en uitlaat aan vastzitten.
voorste tandwiel 1 tandje groter.
De uitlaatbocht ziet er niet meer uit.
De keerring aan de rechterkant van de trapas lekt. en de koppelingsdekselpakking plast (of druppelt na )
voor en achterspatbord zijn wel aan vervanging toe. (maar dat heeft geen haast)
Het zuigveertje heeft denk ik ook wel zijn beste tijd gehad, hoe warmer het blokje wordt, hoe minder hard 'ie gaat. (45km/h)
Rubber van het gaasje op het linker motorscherm.
originele schokdempers.
en ooit misschien weer het zadel herstellen.
Jullie zullen vast nog wel meer dingen opvallen. Het blokje gaat van de winter sowieso onder handen genomen worden (reviseren weet ik nog niet, zo slecht is 'ie nou ook weer niet) en de voorvork even uit elkaar.
Hij rijd geweldig en dat vind ik wel het belangrijkste. Het overspuiten hoeft voorlopig van mij niet. Hij is inmiddels ook al 44 jaar oud.
3 weken geleden van de 1e eigenaar gekocht. 29.000km, 1969. Als eerste maar schoongemaakt, want hij was echt smerig (blokje en dergelijke) Remmen schoongemaakt en afgesteld, oliën vervangen, poetsen en wat al niet meer. Er zijn wat reparaties aan de lak gedaan, dat is wel jammer. Vooral het beenschild is aardig "toegetakeld", de rest nog aardig weg kunnen poetsen met commandant.
We gaan eerst maar lekker rijden, van de (meerdere)winter(s) kan ik mooi wat dingetjes aanpakken:
de standaard is doorgezakt en van alles aan gelast, dus moet vervangen worden. hetzelfde geld voor de steun waar de standaard en uitlaat aan vastzitten.
voorste tandwiel 1 tandje groter.
De uitlaatbocht ziet er niet meer uit.
De keerring aan de rechterkant van de trapas lekt. en de koppelingsdekselpakking plast (of druppelt na )
voor en achterspatbord zijn wel aan vervanging toe. (maar dat heeft geen haast)
Het zuigveertje heeft denk ik ook wel zijn beste tijd gehad, hoe warmer het blokje wordt, hoe minder hard 'ie gaat. (45km/h)
Rubber van het gaasje op het linker motorscherm.
originele schokdempers.
en ooit misschien weer het zadel herstellen.
Jullie zullen vast nog wel meer dingen opvallen. Het blokje gaat van de winter sowieso onder handen genomen worden (reviseren weet ik nog niet, zo slecht is 'ie nou ook weer niet) en de voorvork even uit elkaar.
Hij rijd geweldig en dat vind ik wel het belangrijkste. Het overspuiten hoeft voorlopig van mij niet. Hij is inmiddels ook al 44 jaar oud.
- Bijlagen
-
- vies.jpg (108.85 KiB) 22471 keer bekeken
-
- rechts.jpg (141.78 KiB) 22471 keer bekeken
-
- links.jpg (149.08 KiB) 22471 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Florett SL 1969
Ik zou snel beginnen met je voorvork. Dan gaat hij sturen als een scheermes.
De beugels van je beenscherm horen achter je plastic kap.
En het standaardrubber (de ronde versie) hoort op de uitlaatsteun i.p.v. de standaard.
Verder staat een (ori) Bumm spiegel toch wel iets mooier dan deze die opa op zijn fiets monteert.
Verder als je ooit een hella claxon tegen komt, kopen.
En een gereviseerd busschokbreker paar zal ook niet misstaan.
Enzo
De beugels van je beenscherm horen achter je plastic kap.
En het standaardrubber (de ronde versie) hoort op de uitlaatsteun i.p.v. de standaard.
Verder staat een (ori) Bumm spiegel toch wel iets mooier dan deze die opa op zijn fiets monteert.
Verder als je ooit een hella claxon tegen komt, kopen.
En een gereviseerd busschokbreker paar zal ook niet misstaan.
Enzo
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Florett SL 1969
Ik heb slechts één advies.
Leg nooit, maar dan ook nooit, je onderdelen naast je op de grond, die trap je geheid plat.
Leg nooit, maar dan ook nooit, je onderdelen naast je op de grond, die trap je geheid plat.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Florett SL 1969
Leuke basis om mee te beginnen.
Klein detail : probeer een originele lange stalen bougiedop + rubber op de kop te tikken.
De rest is al gezegd , veel plezier er mee.
Klein detail : probeer een originele lange stalen bougiedop + rubber op de kop te tikken.
De rest is al gezegd , veel plezier er mee.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
- Locatie: Opende
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Florett SL 1969
Ik weet het, die ben ik inderdaad wel door schande wijs geworden, als ik sleutel dan ligt het er echt niet hoor.Henk 3bakvoet schreef:Ik heb slechts één advies.
Leg nooit, maar dan ook nooit, je onderdelen naast je op de grond, die trap je geheid plat.
de schokbrekers staan wel het hoogste op het lijstje, dat veranderd qua gezicht heel veel. (qua bankrekening ook trouwens ) Bougiedop is een goede, nog vergeten in het lijstje te zetten. Best groot detail, die NGK dop lijkt nergens op (evenals de kettingkast, zo'n kabelbindertje eromheen is ook niet alles..)
Is dat verschil zo groot? de rechterpoot is sowieso lek, daar kwam zwart/grijze olie uit. Wou het eigenlijk voor buiten het rij-seizoen bewaren, een voorvork nog nooit verder open gehad als de bovenste inbus, dus dacht het in de winter mooi op mijn gemakje te doen.Enzo-tvdzijden schreef:Ik zou snel beginnen met je voorvork. Dan gaat hij sturen als een scheermes.
De spiegel lijkt niet echt nee, hij is ook nog krom.. De steun en rubber gaan we gelijk even aanpassen.
Dank, komen elkaar ook overal tegenmidde schreef:Mooie Kreidler Tom.
gr Thijs
Bedankt voor het advies/tips/commentaar, is welkom hoor
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Florett SL 1969
Ja dat verschil is heel groot en kan hier iedereen bevestigen. Trouwens het is absoluut geen grote klus en ook voor een beginner heel makkelijk te doen.
Zie FAQ (ook al is dat de 175 ml later type)
Enzo
Zie FAQ (ook al is dat de 175 ml later type)
Enzo
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
- Locatie: Opende
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Florett SL 1969
Dan gaan we dat binnenkort maar eens een keertje inplannen. Mooi klusje voor als het regent.
De achterschokbrekers, zijn dat nou zulke bussen die gewoon over de huidige schokbrekers geschoven kunnen worden? Of zijn ze verschillend?
De achterschokbrekers, zijn dat nou zulke bussen die gewoon over de huidige schokbrekers geschoven kunnen worden? Of zijn ze verschillend?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Florett SL 1969
Die bussen zitten met fijn schroefdraad aan de kop vast.TomoGreenway schreef:Dan gaan we dat binnenkort maar eens een keertje inplannen. Mooi klusje voor als het regent.
De achterschokbrekers, zijn dat nou zulke bussen die gewoon over de huidige schokbrekers geschoven kunnen worden? Of zijn ze verschillend?
Je heb ze voor eitank achter, eitank voor en buffeltank achter.
Foto zonder en met chroom bus. Zijn dus hele andere dan jij nu er op hebt zitten. Gebruikte zal je altijd moeten reviseren (dempen niet meer) en chroombus vervangen.
Enzo
- Bijlagen
-
- fotoAA.JPG (139.57 KiB) 22114 keer bekeken
-
- Herschaalde kopie van DSCN0119.jpg (79.35 KiB) 22114 keer bekeken
-
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
- Locatie: Onder N.A.P
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Florett SL 1969
Leuk uitgangspunt. En dezelfde als bij mij in de schuur. Schokbrekers moet ik ook nog (laten) doen. Weet niet of ze voor mij geheel demonteerbaar zijn. Voor al wel zelf gedaan. De rest ook, met een beetje hulp van hier en wat aardige kennissen die d'r nog wat van weten. Duurt ff voor je jezelf het een en ander eigen maakt. Ik ga dit draadje volgen.
Bovenbeugels beenschild zijn duidelijk anders dan die van mij. Zag ze gisteren ook op zwitser. Wellicht weten de mannen er hier meer over. Daarnaast, even monteren onder de kappen. Is beter voor gemoedsrust van onze Henk3...
Schild was bij mij ook gedeukt. Uitgeklopt en met MB172 spuitlak weer in orde gemaakt. Let op klinknageltjes logo. In mijn draadje zie je wat plaatjes en toelichting van de mannen hier.
Tuitrubber onder koplamp voor doorvoer km-teller is weg. KP heeft deze.
Volgende week Vehikel in Zwolle. Misschien loop je tegen wat bruikbaars aan....
Standaard was bij mij evenals onderbouw ook in kleur van frame..
Rubber bandjes voor de kabels liggen gescheurd onder je tank waarschijnlijk.
Bovenbeugels beenschild zijn duidelijk anders dan die van mij. Zag ze gisteren ook op zwitser. Wellicht weten de mannen er hier meer over. Daarnaast, even monteren onder de kappen. Is beter voor gemoedsrust van onze Henk3...
Schild was bij mij ook gedeukt. Uitgeklopt en met MB172 spuitlak weer in orde gemaakt. Let op klinknageltjes logo. In mijn draadje zie je wat plaatjes en toelichting van de mannen hier.
Tuitrubber onder koplamp voor doorvoer km-teller is weg. KP heeft deze.
Volgende week Vehikel in Zwolle. Misschien loop je tegen wat bruikbaars aan....
Standaard was bij mij evenals onderbouw ook in kleur van frame..
Rubber bandjes voor de kabels liggen gescheurd onder je tank waarschijnlijk.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
- Locatie: Opende
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Florett SL 1969
Nou, daar zijn we maar weer eens..
Helaas een flinke onverwachte investering moeten maken bij de tandarts, dus schoot de brommer er even bij in.
Ondertussen een begin gemaakt om het één en ander te demonteren. begonnen bij het blokje en de zuiger/cilinder eens te bekijken. die zien na bijna 30.000km en 44 jaar ook weer eens het daglicht.
Volgens mij niet echt gekke dingen, dat de zuigerveren versleten waren was mij al duidelijk. alleen de krassen in de zijkant van de zuiger (bij de zuigerpen) zijn best diep, nieuw zuigertje lijkt mij raadzaam. Cilinder ziet er wel aardig uit (voor zo ver ik dat kan zien..)
Ga het blokje toch maar even naar iemand brengen met meer verstand, denk toch om het te reviseren. Zou zonde zijn als echt alles stuk gaat.
Zodra ik weer tijd heb, gaat de voorvork uit elkaar. gelijk maar even zoeken wat daar voor nodig is .
Helaas een flinke onverwachte investering moeten maken bij de tandarts, dus schoot de brommer er even bij in.
Ondertussen een begin gemaakt om het één en ander te demonteren. begonnen bij het blokje en de zuiger/cilinder eens te bekijken. die zien na bijna 30.000km en 44 jaar ook weer eens het daglicht.
Volgens mij niet echt gekke dingen, dat de zuigerveren versleten waren was mij al duidelijk. alleen de krassen in de zijkant van de zuiger (bij de zuigerpen) zijn best diep, nieuw zuigertje lijkt mij raadzaam. Cilinder ziet er wel aardig uit (voor zo ver ik dat kan zien..)
Ga het blokje toch maar even naar iemand brengen met meer verstand, denk toch om het te reviseren. Zou zonde zijn als echt alles stuk gaat.
Zodra ik weer tijd heb, gaat de voorvork uit elkaar. gelijk maar even zoeken wat daar voor nodig is .
Toen ik deze eraf haalde, was het snel duidelijk dat men er al creatief mee bezig was geweest (onder en boven) vorige eigenaar heeft zelf wat beugels gemaakt. Duik zo gelijk jou draad in, mijn beenschild heeft ook namelijk aardig wat werk nodig.De Snavelaar schreef: Bovenbeugels beenschild zijn duidelijk anders dan die van mij. Zag ze gisteren ook op zwitser. Wellicht weten de mannen er hier meer over. Daarnaast, even monteren onder de kappen. Is beter voor gemoedsrust van onze Henk3...
- Bijlagen
-
- zuiger1.jpg (76.83 KiB) 21447 keer bekeken
-
- cilinder3.jpg (103.85 KiB) 21447 keer bekeken
-
- cilinder2.jpg (92.11 KiB) 21447 keer bekeken
-
- cilinder1.jpg (109.22 KiB) 21447 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Florett SL 1969
Behoorlijke slijtage. Zuiger zou ik zeker vernieuwen. Bovenrand ziet er ook niet meer uit. Cilinderwand (chroom) heeft ook al een aardige boodschap gedaan.
Enzo
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Florett SL 1969
Ja niet bij veel bedrijven. Maar bij Powerseal verwijderen ze de chroomwand en krijgt hij een nieuwe nikasil laag.gcge schreef:Kun je hier ook een nieuwe wand in laten net zoals bij de nicasil cilinders?
Pas een Nederlands 2 pk breitwandje laten doen.
Enzo
-
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
- Locatie: Onder N.A.P
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
- Locatie: Opende
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Florett SL 1969
Hmm, ik lees het al, beter een andere cilinder zoeken, of deze opknappen. (al is het opknappen vrij prijzig)
Dan zal het blokje van binnen niet veel anders zijn ben ik bang. maar even zoeken waar ik hem heen ga brengen.
Ik heb een blokje nog nooit opengehaald, dus daar beginnen we niet zelf aan..
Dan zal het blokje van binnen niet veel anders zijn ben ik bang. maar even zoeken waar ik hem heen ga brengen.
hehehe, reken maar.. maar dan moet ik ze er niet op stuk bijtenDe Snavelaar schreef:Gelukkig kun je je tanden er weer inzetten
Ik heb een blokje nog nooit opengehaald, dus daar beginnen we niet zelf aan..
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Florett SL 1969
Mooi project.
Heb zelf ook zo'n zuiger/cilinder combinatie aangetroffen in een zelfde toestand.
Blokje toen maar geheel gereviseerd , zeker=zeker.
Toen een nieuwe 2pk cilinder via een aardig forumlid gescoord .
Maar dat viel toch tegen hier in de heuvelland praktijk
Nu een geknepen 4,2pk op de driebak gezet , dat gaat al stukken beter.
Met 14mm Bing 11/36 tandwielen en 28mm uitlaatje loopt dit mooi 50 á 55km/u , ook berg op
Overdenk dit nog eens voordat je een kapitaal investeerd in een nieuwe 2pk setup.
Heb zelf ook zo'n zuiger/cilinder combinatie aangetroffen in een zelfde toestand.
Blokje toen maar geheel gereviseerd , zeker=zeker.
Toen een nieuwe 2pk cilinder via een aardig forumlid gescoord .
Maar dat viel toch tegen hier in de heuvelland praktijk
Nu een geknepen 4,2pk op de driebak gezet , dat gaat al stukken beter.
Met 14mm Bing 11/36 tandwielen en 28mm uitlaatje loopt dit mooi 50 á 55km/u , ook berg op
Overdenk dit nog eens voordat je een kapitaal investeerd in een nieuwe 2pk setup.
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Florett SL 1969
De cilinder en zuiger is uiteindelijk zeer bepalend hoe fijn jij gaat rijden.
Hier staat een super deal http://link.marktplaats.nl/753846499 het zou mij niet verbazen als dit er als nieuw uitziet gezien zijn verleden.
Het financiële risico is uitermate klein, en een LVS (Claus) weet hier wel raad mee.
Hier staat een super deal http://link.marktplaats.nl/753846499 het zou mij niet verbazen als dit er als nieuw uitziet gezien zijn verleden.
Het financiële risico is uitermate klein, en een LVS (Claus) weet hier wel raad mee.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
- Locatie: Opende
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Florett SL 1969
Als er iemand bereid is dat te doen, dan is dat zeker een mooie deal ja dan zal ik daar eens achteraan. Het rijden is toch wel het belangrijkst.
(4,2pk heb ik hier echt niet nodig hoor, het is hier zo vlak als wat en het hoort er ook niet op..)
Bij het demonteren van de tank draaide de linker bovenste bout wat lastig los. (draaide door). Uiteindelijk heb ik hem los gekregen. Met gerammel tot gevolg, moertje ligt nu dus los onderin het frame...
de sporen van de bandjes zijn nog zichtbaar, maar de bandjes zelf is elk spoor zoek. dus er is wel eerder mee gerommeld, gezien ook de plekken om het boutgat.
(4,2pk heb ik hier echt niet nodig hoor, het is hier zo vlak als wat en het hoort er ook niet op..)
Bij het demonteren van de tank draaide de linker bovenste bout wat lastig los. (draaide door). Uiteindelijk heb ik hem los gekregen. Met gerammel tot gevolg, moertje ligt nu dus los onderin het frame...
de sporen van de bandjes zijn nog zichtbaar, maar de bandjes zelf is elk spoor zoek. dus er is wel eerder mee gerommeld, gezien ook de plekken om het boutgat.
- Bijlagen
-
- frame_links.jpg (38.12 KiB) 21257 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Florett SL 1969
Ik geef de voorkeur aan een nieuwe moer er in lassen / hardsolderen.
Die welnutts/rifnits zijn een mooie oplossing als je frame net gespoten is of als je de 1e lak nog hebt.
maar ik vind het inlassen beter en mooier , daarbij is een welnutt/rifnit soms lastig bij het balhoofd.
Die welnutts/rifnits zijn een mooie oplossing als je frame net gespoten is of als je de 1e lak nog hebt.
maar ik vind het inlassen beter en mooier , daarbij is een welnutt/rifnit soms lastig bij het balhoofd.
-
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
- Locatie: Onder N.A.P
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren