Florett SL 1969

Iedereen kan hier z'n Kreidler showen: Leden, gasten en bezoekers.
Bericht
Auteur
TomoGreenway
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
Locatie: Opende
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Florett SL 1969

#1 Bericht door TomoGreenway » 11 aug 2013, 14:47

Ook maar even mijn brommer laten zien :)

3 weken geleden van de 1e eigenaar gekocht. 29.000km, 1969. Als eerste maar schoongemaakt, want hij was echt smerig (blokje en dergelijke) Remmen schoongemaakt en afgesteld, oliën vervangen, poetsen en wat al niet meer. Er zijn wat reparaties aan de lak gedaan, dat is wel jammer. Vooral het beenschild is aardig "toegetakeld", de rest nog aardig weg kunnen poetsen met commandant.

We gaan eerst maar lekker rijden, van de (meerdere)winter(s) kan ik mooi wat dingetjes aanpakken:

de standaard is doorgezakt en van alles aan gelast, dus moet vervangen worden. hetzelfde geld voor de steun waar de standaard en uitlaat aan vastzitten.
voorste tandwiel 1 tandje groter.
De uitlaatbocht ziet er niet meer uit.
De keerring aan de rechterkant van de trapas lekt. en de koppelingsdekselpakking plast (of druppelt na :mrgreen: )
voor en achterspatbord zijn wel aan vervanging toe. (maar dat heeft geen haast)
Het zuigveertje heeft denk ik ook wel zijn beste tijd gehad, hoe warmer het blokje wordt, hoe minder hard 'ie gaat. (45km/h)
Rubber van het gaasje op het linker motorscherm.
originele schokdempers.
en ooit misschien weer het zadel herstellen.

Jullie zullen vast nog wel meer dingen opvallen. Het blokje gaat van de winter sowieso onder handen genomen worden (reviseren weet ik nog niet, zo slecht is 'ie nou ook weer niet) en de voorvork even uit elkaar.

Hij rijd geweldig :D en dat vind ik wel het belangrijkste. Het overspuiten hoeft voorlopig van mij niet. Hij is inmiddels ook al 44 jaar oud.
Bijlagen
vies.jpg
vies.jpg (108.85 KiB) 22471 keer bekeken
rechts.jpg
rechts.jpg (141.78 KiB) 22471 keer bekeken
links.jpg
links.jpg (149.08 KiB) 22471 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60429
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Florett SL 1969

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 aug 2013, 15:09

Ik zou snel beginnen met je voorvork. Dan gaat hij sturen als een scheermes.

De beugels van je beenscherm horen achter je plastic kap.
En het standaardrubber (de ronde versie) hoort op de uitlaatsteun i.p.v. de standaard.
Verder staat een (ori) Bumm spiegel toch wel iets mooier dan deze die opa op zijn fiets monteert.

Verder als je ooit een hella claxon tegen komt, kopen.
En een gereviseerd busschokbreker paar zal ook niet misstaan.

Enzo

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Florett SL 1969

#3 Bericht door hermanp » 11 aug 2013, 18:20

Mooie brommer, mijn favoriete model.
Met andere schokbrekers nog mooier.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10822
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Florett SL 1969

#4 Bericht door Henk 3bakvoet » 11 aug 2013, 18:48

Ik heb slechts één advies.

Leg nooit, maar dan ook nooit, je onderdelen naast je op de grond, die trap je geheid plat.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Florett SL 1969

#5 Bericht door midde » 11 aug 2013, 19:59

Mooie Kreidler Tom.

gr Thijs

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 825 keren

Re: Florett SL 1969

#6 Bericht door Caspar » 11 aug 2013, 20:01

Leuke basis om mee te beginnen.
Klein detail : probeer een originele lange stalen bougiedop + rubber op de kop te tikken.
De rest is al gezegd , veel plezier er mee.

TomoGreenway
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
Locatie: Opende
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett SL 1969

#7 Bericht door TomoGreenway » 11 aug 2013, 20:58

Henk 3bakvoet schreef:Ik heb slechts één advies.

Leg nooit, maar dan ook nooit, je onderdelen naast je op de grond, die trap je geheid plat.
Ik weet het, die ben ik inderdaad wel door schande wijs geworden, als ik sleutel dan ligt het er echt niet hoor. :wink:

de schokbrekers staan wel het hoogste op het lijstje, dat veranderd qua gezicht heel veel. (qua bankrekening ook trouwens :lol: ) Bougiedop is een goede, nog vergeten in het lijstje te zetten. Best groot detail, die NGK dop lijkt nergens op :| (evenals de kettingkast, zo'n kabelbindertje eromheen is ook niet alles..)
Enzo-tvdzijden schreef:Ik zou snel beginnen met je voorvork. Dan gaat hij sturen als een scheermes.
Is dat verschil zo groot? de rechterpoot is sowieso lek, daar kwam zwart/grijze olie uit. Wou het eigenlijk voor buiten het rij-seizoen bewaren, een voorvork nog nooit verder open gehad als de bovenste inbus, dus dacht het in de winter mooi op mijn gemakje te doen.
De spiegel lijkt niet echt nee, hij is ook nog krom.. De steun en rubber gaan we gelijk even aanpassen.
midde schreef:Mooie Kreidler Tom.

gr Thijs
Dank, komen elkaar ook overal tegen :mrgreen:

Bedankt voor het advies/tips/commentaar, is welkom hoor :)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60429
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Florett SL 1969

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 aug 2013, 21:04

Ja dat verschil is heel groot en kan hier iedereen bevestigen. Trouwens het is absoluut geen grote klus en ook voor een beginner heel makkelijk te doen.
Zie FAQ (ook al is dat de 175 ml later type)

Enzo

TomoGreenway
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
Locatie: Opende
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett SL 1969

#9 Bericht door TomoGreenway » 12 aug 2013, 21:48

Dan gaan we dat binnenkort maar eens een keertje inplannen. Mooi klusje voor als het regent.

De achterschokbrekers, zijn dat nou zulke bussen die gewoon over de huidige schokbrekers geschoven kunnen worden? Of zijn ze verschillend?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60429
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Florett SL 1969

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 aug 2013, 22:00

TomoGreenway schreef:Dan gaan we dat binnenkort maar eens een keertje inplannen. Mooi klusje voor als het regent.

De achterschokbrekers, zijn dat nou zulke bussen die gewoon over de huidige schokbrekers geschoven kunnen worden? Of zijn ze verschillend?
Die bussen zitten met fijn schroefdraad aan de kop vast.

Je heb ze voor eitank achter, eitank voor en buffeltank achter.

Foto zonder en met chroom bus. Zijn dus hele andere dan jij nu er op hebt zitten. Gebruikte zal je altijd moeten reviseren (dempen niet meer) en chroombus vervangen.

Enzo
Bijlagen
fotoAA.JPG
fotoAA.JPG (139.57 KiB) 22114 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCN0119.jpg
Herschaalde kopie van DSCN0119.jpg (79.35 KiB) 22114 keer bekeken

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Florett SL 1969

#11 Bericht door De Snavelaar » 18 aug 2013, 17:46

Leuk uitgangspunt. En dezelfde als bij mij in de schuur. Schokbrekers moet ik ook nog (laten) doen. Weet niet of ze voor mij geheel demonteerbaar zijn. Voor al wel zelf gedaan. De rest ook, met een beetje hulp van hier en wat aardige kennissen die d'r nog wat van weten. Duurt ff voor je jezelf het een en ander eigen maakt. Ik ga dit draadje volgen.

Bovenbeugels beenschild zijn duidelijk anders dan die van mij. Zag ze gisteren ook op zwitser. Wellicht weten de mannen er hier meer over. Daarnaast, even monteren onder de kappen. Is beter voor gemoedsrust van onze Henk3... :mrgreen:
Schild was bij mij ook gedeukt. Uitgeklopt en met MB172 spuitlak weer in orde gemaakt. Let op klinknageltjes logo. In mijn draadje zie je wat plaatjes en toelichting van de mannen hier.

Tuitrubber onder koplamp voor doorvoer km-teller is weg. KP heeft deze.

Volgende week Vehikel in Zwolle. Misschien loop je tegen wat bruikbaars aan....

Standaard was bij mij evenals onderbouw ook in kleur van frame..

Rubber bandjes voor de kabels liggen gescheurd onder je tank waarschijnlijk.

TomoGreenway
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
Locatie: Opende
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett SL 1969

#12 Bericht door TomoGreenway » 21 dec 2013, 21:14

Nou, daar zijn we maar weer eens..

Helaas een flinke onverwachte investering moeten maken bij de tandarts, dus schoot de brommer er even bij in.
Ondertussen een begin gemaakt om het één en ander te demonteren. begonnen bij het blokje en de zuiger/cilinder eens te bekijken. die zien na bijna 30.000km en 44 jaar ook weer eens het daglicht.

Volgens mij niet echt gekke dingen, dat de zuigerveren versleten waren was mij al duidelijk. alleen de krassen in de zijkant van de zuiger (bij de zuigerpen) zijn best diep, nieuw zuigertje lijkt mij raadzaam. Cilinder ziet er wel aardig uit (voor zo ver ik dat kan zien..)
Ga het blokje toch maar even naar iemand brengen met meer verstand, denk toch om het te reviseren. Zou zonde zijn als echt alles stuk gaat.

Zodra ik weer tijd heb, gaat de voorvork uit elkaar. gelijk maar even zoeken wat daar voor nodig is :) .
De Snavelaar schreef: Bovenbeugels beenschild zijn duidelijk anders dan die van mij. Zag ze gisteren ook op zwitser. Wellicht weten de mannen er hier meer over. Daarnaast, even monteren onder de kappen. Is beter voor gemoedsrust van onze Henk3... :mrgreen:
Toen ik deze eraf haalde, was het snel duidelijk dat men er al creatief mee bezig was geweest (onder en boven) vorige eigenaar heeft zelf wat beugels gemaakt. Duik zo gelijk jou draad in, mijn beenschild heeft ook namelijk aardig wat werk nodig.
Bijlagen
zuiger1.jpg
zuiger1.jpg (76.83 KiB) 21447 keer bekeken
cilinder3.jpg
cilinder3.jpg (103.85 KiB) 21447 keer bekeken
cilinder2.jpg
cilinder2.jpg (92.11 KiB) 21447 keer bekeken
cilinder1.jpg
cilinder1.jpg (109.22 KiB) 21447 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60429
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Florett SL 1969

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 dec 2013, 21:55

Behoorlijke slijtage. Zuiger zou ik zeker vernieuwen. Bovenrand ziet er ook niet meer uit. Cilinderwand (chroom) heeft ook al een aardige boodschap gedaan.

Enzo

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Florett SL 1969

#14 Bericht door gcge » 21 dec 2013, 22:19

Kun je hier ook een nieuwe wand in laten net zoals bij de nicasil cilinders?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60429
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Florett SL 1969

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 dec 2013, 22:21

gcge schreef:Kun je hier ook een nieuwe wand in laten net zoals bij de nicasil cilinders?
Ja niet bij veel bedrijven. Maar bij Powerseal verwijderen ze de chroomwand en krijgt hij een nieuwe nikasil laag.
Pas een Nederlands 2 pk breitwandje laten doen.

Enzo

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Florett SL 1969

#16 Bericht door De Snavelaar » 21 dec 2013, 22:42

Gelukkig kun je je tanden er weer inzetten :mrgreen:

TomoGreenway
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
Locatie: Opende
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett SL 1969

#17 Bericht door TomoGreenway » 22 dec 2013, 12:21

Hmm, ik lees het al, beter een andere cilinder zoeken, of deze opknappen. (al is het opknappen vrij prijzig)
Dan zal het blokje van binnen niet veel anders zijn ben ik bang. maar even zoeken waar ik hem heen ga brengen.
De Snavelaar schreef:Gelukkig kun je je tanden er weer inzetten :mrgreen:
hehehe, reken maar.. maar dan moet ik ze er niet op stuk bijten :lol:
Ik heb een blokje nog nooit opengehaald, dus daar beginnen we niet zelf aan..

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 825 keren

Re: Florett SL 1969

#18 Bericht door Caspar » 22 dec 2013, 12:32

Mooi project.
Heb zelf ook zo'n zuiger/cilinder combinatie aangetroffen in een zelfde toestand.
Blokje toen maar geheel gereviseerd , zeker=zeker.
Toen een nieuwe 2pk cilinder via een aardig forumlid gescoord .
Maar dat viel toch tegen hier in de heuvelland praktijk #-o
Nu een geknepen 4,2pk op de driebak gezet , dat gaat al stukken beter.
Met 14mm Bing 11/36 tandwielen en 28mm uitlaatje loopt dit mooi 50 á 55km/u , ook berg op :mrgreen:
Overdenk dit nog eens voordat je een kapitaal investeerd in een nieuwe 2pk setup.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10822
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Florett SL 1969

#19 Bericht door Henk 3bakvoet » 22 dec 2013, 14:05

De cilinder en zuiger is uiteindelijk zeer bepalend hoe fijn jij gaat rijden.

Hier staat een super deal http://link.marktplaats.nl/753846499 het zou mij niet verbazen als dit er als nieuw uitziet gezien zijn verleden.
Het financiële risico is uitermate klein, en een LVS (Claus) weet hier wel raad mee.

TomoGreenway
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2012, 19:20
Locatie: Opende
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett SL 1969

#20 Bericht door TomoGreenway » 23 dec 2013, 22:52

Als er iemand bereid is dat te doen, dan is dat zeker een mooie deal ja :) dan zal ik daar eens achteraan. Het rijden is toch wel het belangrijkst.
(4,2pk heb ik hier echt niet nodig hoor, het is hier zo vlak als wat :P en het hoort er ook niet op..)

Bij het demonteren van de tank draaide de linker bovenste bout wat lastig los. (draaide door). Uiteindelijk heb ik hem los gekregen. Met gerammel tot gevolg, moertje ligt nu dus los onderin het frame... :|
de sporen van de bandjes zijn nog zichtbaar, maar de bandjes zelf is elk spoor zoek. dus er is wel eerder mee gerommeld, gezien ook de plekken om het boutgat.
Bijlagen
frame_links.jpg
frame_links.jpg (38.12 KiB) 21257 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60429
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Florett SL 1969

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 dec 2013, 22:55

Nieuwe moer in laten lassen.

Enzo

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Florett SL 1969

#22 Bericht door BESTMAN » 23 dec 2013, 22:56


Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 825 keren

Re: Florett SL 1969

#23 Bericht door Caspar » 25 dec 2013, 11:17

Ik geef de voorkeur aan een nieuwe moer er in lassen / hardsolderen.
Die welnutts/rifnits zijn een mooie oplossing als je frame net gespoten is of als je de 1e lak nog hebt.
maar ik vind het inlassen beter en mooier , daarbij is een welnutt/rifnit soms lastig bij het balhoofd.

Ampie
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2014, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett SL 1969

#24 Bericht door Ampie » 10 jan 2014, 16:23

geweldige mooie brommer

De Snavelaar
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 apr 2013, 21:13
Locatie: Onder N.A.P
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Florett SL 1969

#25 Bericht door De Snavelaar » 30 sep 2014, 19:36

En is het nog wat geworden?

Plaats reactie