Kreidler 1958
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Kreidler 1958
gaaf hoor. Dit is een Zwitser van 1959 van vriend Paul.
Enzo
Enzo
- Bijlagen
-
- 96E0F660-D9B5-4D44-A847-A15B7341CAD1.jpeg (96.94 KiB) 5682 keer bekeken
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Kreidler 1958
Netjes gerestaureerd, niet te bling-bling, maar zoals ik het zelf mooi vind.
- Bijlagen
-
- ei58-4.jpg (154.2 KiB) 5674 keer bekeken
-
- ei58-3.jpg (92.49 KiB) 5674 keer bekeken
- Harry Huizing
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
- Locatie: grunn-city
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
- Locatie: Raamsdonksveer
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Kreidler 1958
Zijn er buiten de carburateur nog andere verschillen met het motorblokje in vergelijking met de latere geforceerd gekoelde eitanks/buffels?Caspar schreef:Gefeliciteerd met je nieuwe relatie
Mooi exemplaar .
Nu nog een Pallas carburateur vinden.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Kreidler 1958
Allereerst moet ik Herman feliciteren met deze 60 jaar oude klassieker.
Ja 60 jaar, even andere koek dan die exotische pulp uit de 80 jaren.
Waarschijnlijk ben ik de enige die leest wat de vraag is.
Dit motorblokje mits het de originele is wijkt erg af van de latere blokjes.
Men was in 1958 nog in de veronderstelling dat de levensduur van deze Florett een leven lang moest zijn.
Verdere afwijkingen van het totale latere Eitank 1960 concept is eigenlijk alles.
Te beginnen met het kale frame, welke geleend is van de kreidler Amazone, de rest laat zich dan raden, totaal anders.
Niets is wat het lijkt als het om een Eitank gaat.
Ja 60 jaar, even andere koek dan die exotische pulp uit de 80 jaren.
Zijn er buiten de carburateur nog andere verschillen met het motorblokje in vergelijking met de latere geforceerd gekoelde eitanks/buffels?
Waarschijnlijk ben ik de enige die leest wat de vraag is.
Dit motorblokje mits het de originele is wijkt erg af van de latere blokjes.
Men was in 1958 nog in de veronderstelling dat de levensduur van deze Florett een leven lang moest zijn.
Verdere afwijkingen van het totale latere Eitank 1960 concept is eigenlijk alles.
Te beginnen met het kale frame, welke geleend is van de kreidler Amazone, de rest laat zich dan raden, totaal anders.
Niets is wat het lijkt als het om een Eitank gaat.
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler 1958
En hoe zat het nou met de vierkante eitank krukassen? Zie Kreidlertreff-Giessen.de
https://www.kreidlertreff-giessen.de/da ... _motor.htm
https://www.kreidlertreff-giessen.de/da ... _motor.htm
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Kreidler 1958
Echt niet, alleen kan ik geen zinnig antwoord geven!Henk 3bakvoet schreef:Zijn er buiten de carburateur nog andere verschillen met het motorblokje in vergelijking met de latere geforceerd gekoelde eitanks/buffels?
Waarschijnlijk ben ik de enige die leest wat de vraag is.
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Kreidler 1958
Dank Henk en anderen, voor de mooie woorden.Henk 3bakvoet schreef:Allereerst moet ik Herman feliciteren met deze 60 jaar oude klassieker.
Ja 60 jaar, even andere koek dan die exotische pulp uit de 80 jaren.
Zijn er buiten de carburateur nog andere verschillen met het motorblokje in vergelijking met de latere geforceerd gekoelde eitanks/buffels?
Waarschijnlijk ben ik de enige die leest wat de vraag is.
Dit motorblokje mits het de originele is wijkt erg af van de latere blokjes.
Men was in 1958 nog in de veronderstelling dat de levensduur van deze Florett een leven lang moest zijn.
Verdere afwijkingen van het totale latere Eitank 1960 concept is eigenlijk alles.
Te beginnen met het kale frame, welke geleend is van de kreidler Amazone, de rest laat zich dan raden, totaal anders.
Niets is wat het lijkt als het om een Eitank gaat.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik niet zo thuis ben in dit type. Of eigenlijk de eitank in het algemeen. Wat er wel of niet origineel aan is, weet ik niet, de (bing) carburateur blijkbaar al niet. Cilinder nr. weet ik nog niet, wel dat er aardig wat meer pit in zit dan zou moeten. Waar ik meteen voor (of op) viel (naast het bouwjaar) was de manier waarop deze Kreidler gerestaureerd is. Geen blanke lak, geen aluminium wat tot hoogglans is gepolijst, maar gewoon zoals een Kreidler mijns inziens zou moeten worden gerestaureerd.
- Bijlagen
-
- ei58-5.jpg (165.33 KiB) 5414 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Kreidler 1958
Schönes Teil !hermanp schreef:Geen blanke lak, geen aluminium wat tot hoogglans is gepolijst, maar gewoon zoals een Kreidler mijns inziens zou moeten worden gerestaureerd.
Und wie Du richtig sagst, schön authentisch, soll ja noch wie ein Gebrauchsgegenstand aussehen und nicht wie eine Weihnachtskugel
So halte ich es mit meiner Eiertank auch.
Viel Spaß damit, Gruß
Carsten
- Bijlagen
-
- IMG_7054sk.jpg (193.8 KiB) 5327 keer bekeken
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Kreidler 1958
Was heißt denn das nun konkret ?Henk 3bakvoet schreef:Dit motorblokje mits het de originele is wijkt erg af van de latere blokjes.
Men was in 1958 nog in de veronderstelling dat de levensduur van deze Florett een leven lang moest zijn.
Gruß
Carsten
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Kreidler 1958
Zum Beispiel Stift 18 Kurbelwelle auch das Kurbelgehäuse und Schaltmechanismus.
Sagen Sie einfach die ersten super 4 Blöcke, die in 3 Fächern gebaut.
Het is een beetje *** Duits.
Sagen Sie einfach die ersten super 4 Blöcke, die in 3 Fächern gebaut.
Het is een beetje *** Duits.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Kreidler 1958
Schreib doch einfach auf Niederländisch, ist doch kein Problem.
Ich glaube nicht, dass die älteren Blöcke besser halten als die späteren. Auch die späteren 5-Gang-Motoren sind doch praktisch unverwüstlich, trotz der höheren Literleistung und Drehzahlen.
Im Laufe der Zeit flossen doch auch immer wieder kleine Verbesserungen ein, ich kann nicht erkennen, dass die ersten Motoren "Top" waren und dass die folgenden aus Gründen der Sparsamkeit schlechter wurden.
Das wird immer schnell mal unterstellt, mag bei vielen Produkten heutzutage auch stimmen, muß zum Teil auch so sein, weil die Produktivität ständig gesteigert werden muß, aber bei den Kreidler-Motoren glaube ich nicht an eine Verschlechterung von Ende der 1950er zu den Motoren Mitte der 60er oder Ende der 60er.
Entscheidend ist, dass die Mopeds bzw. Motoren in einem wirklichen Top-Zustand mit Originalteilen wieder hergestellt und auch passend eingestellt sind.
Ich bin jetzt mit meinem überholten 5,3er TM-Motor nach der Überholung gut 4.300km gefahren, ohne das Gerät zu schonen, aber das Ding läuft völlig störungsfrei ohne die geringste Veränderung, das finde ich für so ein kleines Motörchen wirklich erstaunlich und zeugt doch von einer sehr ausgereiften und bewährten Konstruktion.
Gruß
Carsten
Ich glaube nicht, dass die älteren Blöcke besser halten als die späteren. Auch die späteren 5-Gang-Motoren sind doch praktisch unverwüstlich, trotz der höheren Literleistung und Drehzahlen.
Im Laufe der Zeit flossen doch auch immer wieder kleine Verbesserungen ein, ich kann nicht erkennen, dass die ersten Motoren "Top" waren und dass die folgenden aus Gründen der Sparsamkeit schlechter wurden.
Das wird immer schnell mal unterstellt, mag bei vielen Produkten heutzutage auch stimmen, muß zum Teil auch so sein, weil die Produktivität ständig gesteigert werden muß, aber bei den Kreidler-Motoren glaube ich nicht an eine Verschlechterung von Ende der 1950er zu den Motoren Mitte der 60er oder Ende der 60er.
Entscheidend ist, dass die Mopeds bzw. Motoren in einem wirklichen Top-Zustand mit Originalteilen wieder hergestellt und auch passend eingestellt sind.
Ich bin jetzt mit meinem überholten 5,3er TM-Motor nach der Überholung gut 4.300km gefahren, ohne das Gerät zu schonen, aber das Ding läuft völlig störungsfrei ohne die geringste Veränderung, das finde ich für so ein kleines Motörchen wirklich erstaunlich und zeugt doch von einer sehr ausgereiften und bewährten Konstruktion.
Gruß
Carsten
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: Kreidler 1958
Hoi Carsten,Schreib doch einfach auf Niederländisch, ist doch kein Problem.
Dat de latere Eitank of kreidlers minder van kwaliteit zijn kan ik niet opmaken uit mijn bericht.
Wel dat bij de introductie van de Eitank in 1958 er van uit werd gegaan dat deze eerste Florett een mensen leven mee moest gaan.
Als basis, de kreidler amazone, met een swingarm en een geforceerde gedeelte om de bestaande cilinder.
Omdat dit de eerste Eitank was zijn er nog al wat zaken over de top uitgevoerd.
Ook was dit de eerste Kreidler met geforceerde koeling, hoppa, gelijk maar een koelvin er op die zwaarder was t.o.v. de latere Eitank modellen.
Het gebruik van de volle krukas heeft men wat langer vol gehouden, wat niet wil zeggen dat de krukas met schuine wangen kwalitatief slechter zijn!
Ik ben het helemaal met je eens dat kwalitatief alle kreidler blokken incl. setup af fabriek top producten zijn en zeker niet onderdoen.
Echter is het jammer dat de verwoestende en niet gehinderd door enige kennis van zaken en de daar uit voorvloeiende revisie mentaliteit de hedendaagse kreidler blokken het predicaat, puin, pulp of schroot van mij krijgen. (en dan ben ik nog mild)
HermanP heeft historisch gezien de eerste echte oer Florett in zijn bezit waarbij de naam Kreidler nog niet gebruikt werd.
De ouderen onder ons kochten zo wel in Duitsland en Nederland een Florett en geen Kreidler.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Kreidler 1958
Hoi Henk,Henk 3bakvoet schreef:
Hoi Carsten,
Ook was dit de eerste Kreidler met geforceerde koeling, hoppa, gelijk maar een koelvin er op die zwaarder was t.o.v. de latere Eitank modellen.
De ouderen onder ons kochten zo wel in Duitsland en Nederland een Florett en geen Kreidler.
oke, soweit alles verstanden.
Das schwerere Lüfterrad habe ich auch noch, es scheint aus einem anderen Material zu sein, wurde aber auch wohl nur in Kombination mit den älteren und leichteren Polrädern aus Aluminium verbaut, so dass die Gesamtmasse von Lüfterrad und Polrad wahrscheinlich wieder mehr oder weniger gleich war, wie die Kombination leichteres Lüfterrad mit Polrad aus Stahl.
Grundsätzlich hast Du sicher Recht, dass die Urmodelle noch als richtige "Arbeitstiere" gedacht waren, die einfach nur alles mitmachen müssen und noch keineswegs hochgezüchtet waren. Das Verhältnis Hubraum zu Leistung war noch sehr vernünftig.
"De ouderen onder ons kochten zo wel in Duitsland en Nederland een Florett en geen Kreidler."
Bei dem Satz habe ich aber noch ein Fragezeichen ...
Groet
Carsten
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Kreidler 1958
Die älteren unter uns kauften in Deutschland so wie in Holland früher nicht eine Kreidler sondern eine Florett.Flocke schreef:Henk 3bakvoet schreef:"De ouderen onder ons kochten zo wel in Duitsland en Nederland een Florett en geen Kreidler."
Bei dem Satz habe ich aber noch ein Fragezeichen ...
Groet
Carsten
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Kreidler 1958
Danke Hermann.
Sprachlich hatte ich es schon verstanden, aber vom Sinn her nicht.
Wieso kauften die älteren "nur" eine Florett und keine Kreidler ?
Steht doch schon überall "Kreidler" dran, an dem Moped ...
Aber ich nehme an, dass früher wohl nur die Modellnamen gebräuchlich waren (Amazone, Florett, ...) und der Firmenname "Kreidler" noch nicht so sehr, anders kann ich mir die Aussage nicht erklären.
Gruß
Carsten
Sprachlich hatte ich es schon verstanden, aber vom Sinn her nicht.
Wieso kauften die älteren "nur" eine Florett und keine Kreidler ?
Steht doch schon überall "Kreidler" dran, an dem Moped ...
Aber ich nehme an, dass früher wohl nur die Modellnamen gebräuchlich waren (Amazone, Florett, ...) und der Firmenname "Kreidler" noch nicht so sehr, anders kann ich mir die Aussage nicht erklären.
Gruß
Carsten
- Zatopek
- Berichten: 4896
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
- Locatie: Egelze, diep in het zuiden
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Kreidler 1958
Inderdaad Carsten We zijn hier ook op een Nederlands forum. Als Duitser kun je gewoon in je moedertaal schrijven ook al heeft er één Duitser de gewoonte om in een soort van Zuid-Afrikaans ons te berichten. We kunnen veel beter Duits lezen dan een soort van Afrikaans gebrabbelFlocke schreef:Schreib doch einfach auf Niederländisch, ist doch kein Problem.
Ook vind ik het maar vreemd om als Nederlander in het Duits terug te schrijven op een Nederlands forum. Waarom doet men dat? Laten zien dat je het Duits machtig bent, van kijk mij nou even goed zijn? Duitsers kunnen in het algemeen Nederlands op schrift begrijpen en zo niet dan gebruik je Google Translate, doen wij immers ook omgekeerd.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Kreidler 1958
Hallo Zatopek,
da stimme ich Dir vollkommen zu !
Wer auf Deutsch schreiben möchte, einfach weil er Lust dazu hat, da habe ich natürlich auch nichts dagegen. Ich schreibe auch hin und wieder ganz gern auf Englisch, einfach um in Übung zu bleiben.
Groet
Carsten
da stimme ich Dir vollkommen zu !
Wer auf Deutsch schreiben möchte, einfach weil er Lust dazu hat, da habe ich natürlich auch nichts dagegen. Ich schreibe auch hin und wieder ganz gern auf Englisch, einfach um in Übung zu bleiben.
Groet
Carsten
- Andre
- Berichten: 3357
- Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
- Locatie: Heos zeeland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler 1958
Mooie eitank Herman.
Kun je uren naar kijken, ieder jaar weer een wijziging in het model.
Het zeldzame metalen kapje onder de koplamp. Later met gat voor de claxon
Ook veel naar de tank gekeken en vergeleken. Hij lijkt toch net iets andere vorm te hebben.
Zie wel een kettingspanner die andersom moet. Ze blojven het verkeerd doen.
Veel plezier ermee
Kun je uren naar kijken, ieder jaar weer een wijziging in het model.
Het zeldzame metalen kapje onder de koplamp. Later met gat voor de claxon
Ook veel naar de tank gekeken en vergeleken. Hij lijkt toch net iets andere vorm te hebben.
Zie wel een kettingspanner die andersom moet. Ze blojven het verkeerd doen.
Veel plezier ermee