Kreidler 1958

Iedereen kan hier z'n Kreidler showen: Leden, gasten en bezoekers.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Kreidler 1958

#1 Bericht door hermanp » 23 aug 2018, 21:24

Nieuwe aanwinst in de familie.
Leuk hebbedingetje
Bijlagen
ei58-2.jpg
ei58-2.jpg (187.28 KiB) 5665 keer bekeken
ei58-1.jpg
ei58-1.jpg (168.18 KiB) 5665 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1958

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 aug 2018, 21:43

gaaf hoor. Dit is een Zwitser van 1959 van vriend Paul.

Enzo
Bijlagen
96E0F660-D9B5-4D44-A847-A15B7341CAD1.jpeg
96E0F660-D9B5-4D44-A847-A15B7341CAD1.jpeg (96.94 KiB) 5656 keer bekeken

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Kreidler 1958

#3 Bericht door hermanp » 23 aug 2018, 21:58

Netjes gerestaureerd, niet te bling-bling, maar zoals ik het zelf mooi vind.
Bijlagen
ei58-4.jpg
ei58-4.jpg (154.2 KiB) 5648 keer bekeken
ei58-3.jpg
ei58-3.jpg (92.49 KiB) 5648 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry Huizing
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
Locatie: grunn-city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler 1958

#4 Bericht door Harry Huizing » 23 aug 2018, 22:41

`t zijn net dames brommertjes

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Kreidler 1958

#5 Bericht door Caspar » 24 aug 2018, 07:53

Gefeliciteerd met je nieuwe relatie ;-)
Mooi exemplaar .
Nu nog een Pallas carburateur vinden.

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Kreidler 1958

#6 Bericht door gcge » 24 aug 2018, 09:14

Caspar schreef:Gefeliciteerd met je nieuwe relatie ;-)
Mooi exemplaar .
Nu nog een Pallas carburateur vinden.
Zijn er buiten de carburateur nog andere verschillen met het motorblokje in vergelijking met de latere geforceerd gekoelde eitanks/buffels?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Kreidler 1958

#7 Bericht door Caspar » 24 aug 2018, 14:43

sowieso handschakeling , pedalen en terugtraprem

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler 1958

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 aug 2018, 15:03

Amadori ipv van Campagnolo naven.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Kreidler 1958

#9 Bericht door Caspar » 24 aug 2018, 15:30

Als ik me niet vergis : < 1959 een andere ontsteking.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kreidler 1958

#10 Bericht door Henk 3bakvoet » 24 aug 2018, 17:44

Allereerst moet ik Herman feliciteren met deze 60 jaar oude klassieker.
Ja 60 jaar, even andere koek dan die exotische pulp uit de 80 jaren.
Zijn er buiten de carburateur nog andere verschillen met het motorblokje in vergelijking met de latere geforceerd gekoelde eitanks/buffels?


Waarschijnlijk ben ik de enige die leest wat de vraag is.
Dit motorblokje mits het de originele is wijkt erg af van de latere blokjes.
Men was in 1958 nog in de veronderstelling dat de levensduur van deze Florett een leven lang moest zijn.

Verdere afwijkingen van het totale latere Eitank 1960 concept is eigenlijk alles.
Te beginnen met het kale frame, welke geleend is van de kreidler Amazone, de rest laat zich dan raden, totaal anders.

Niets is wat het lijkt als het om een Eitank gaat.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kreidler 1958

#11 Bericht door MichelVH » 24 aug 2018, 17:49

En hoe zat het nou met de vierkante eitank krukassen? Zie Kreidlertreff-Giessen.de

https://www.kreidlertreff-giessen.de/da ... _motor.htm

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Kreidler 1958

#12 Bericht door hermanngas » 24 aug 2018, 20:00

Henk 3bakvoet schreef:
Zijn er buiten de carburateur nog andere verschillen met het motorblokje in vergelijking met de latere geforceerd gekoelde eitanks/buffels?

Waarschijnlijk ben ik de enige die leest wat de vraag is.
Echt niet, alleen kan ik geen zinnig antwoord geven!

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Kreidler 1958

#13 Bericht door hermanp » 25 aug 2018, 00:41

Henk 3bakvoet schreef:Allereerst moet ik Herman feliciteren met deze 60 jaar oude klassieker.
Ja 60 jaar, even andere koek dan die exotische pulp uit de 80 jaren.
Zijn er buiten de carburateur nog andere verschillen met het motorblokje in vergelijking met de latere geforceerd gekoelde eitanks/buffels?


Waarschijnlijk ben ik de enige die leest wat de vraag is.
Dit motorblokje mits het de originele is wijkt erg af van de latere blokjes.
Men was in 1958 nog in de veronderstelling dat de levensduur van deze Florett een leven lang moest zijn.

Verdere afwijkingen van het totale latere Eitank 1960 concept is eigenlijk alles.
Te beginnen met het kale frame, welke geleend is van de kreidler Amazone, de rest laat zich dan raden, totaal anders.

Niets is wat het lijkt als het om een Eitank gaat.
Dank Henk en anderen, voor de mooie woorden.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik niet zo thuis ben in dit type. Of eigenlijk de eitank in het algemeen. Wat er wel of niet origineel aan is, weet ik niet, de (bing) carburateur blijkbaar al niet. Cilinder nr. weet ik nog niet, wel dat er aardig wat meer pit in zit dan zou moeten. Waar ik meteen voor (of op) viel (naast het bouwjaar) was de manier waarop deze Kreidler gerestaureerd is. Geen blanke lak, geen aluminium wat tot hoogglans is gepolijst, maar gewoon zoals een Kreidler mijns inziens zou moeten worden gerestaureerd.
Bijlagen
ei58-5.jpg
ei58-5.jpg (165.33 KiB) 5388 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Kreidler 1958

#14 Bericht door Flocke » 25 aug 2018, 21:19

hermanp schreef:Geen blanke lak, geen aluminium wat tot hoogglans is gepolijst, maar gewoon zoals een Kreidler mijns inziens zou moeten worden gerestaureerd.
Schönes Teil ! :clap

Und wie Du richtig sagst, schön authentisch, soll ja noch wie ein Gebrauchsgegenstand aussehen und nicht wie eine Weihnachtskugel :mrgreen:
So halte ich es mit meiner Eiertank auch.

Viel Spaß damit, Gruß

Carsten
Bijlagen
IMG_7054sk.jpg
IMG_7054sk.jpg (193.8 KiB) 5301 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Kreidler 1958

#15 Bericht door Flocke » 25 aug 2018, 21:29

Henk 3bakvoet schreef:Dit motorblokje mits het de originele is wijkt erg af van de latere blokjes.
Men was in 1958 nog in de veronderstelling dat de levensduur van deze Florett een leven lang moest zijn.
Was heißt denn das nun konkret ?

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kreidler 1958

#16 Bericht door Henk 3bakvoet » 25 aug 2018, 22:21

Zum Beispiel Stift 18 Kurbelwelle auch das Kurbelgehäuse und Schaltmechanismus.
Sagen Sie einfach die ersten super 4 Blöcke, die in 3 Fächern gebaut.

Het is een beetje *** Duits. :lol:

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Kreidler 1958

#17 Bericht door Flocke » 25 aug 2018, 23:13

Schreib doch einfach auf Niederländisch, ist doch kein Problem. :wink:

Ich glaube nicht, dass die älteren Blöcke besser halten als die späteren. Auch die späteren 5-Gang-Motoren sind doch praktisch unverwüstlich, trotz der höheren Literleistung und Drehzahlen.

Im Laufe der Zeit flossen doch auch immer wieder kleine Verbesserungen ein, ich kann nicht erkennen, dass die ersten Motoren "Top" waren und dass die folgenden aus Gründen der Sparsamkeit schlechter wurden.
Das wird immer schnell mal unterstellt, mag bei vielen Produkten heutzutage auch stimmen, muß zum Teil auch so sein, weil die Produktivität ständig gesteigert werden muß, aber bei den Kreidler-Motoren glaube ich nicht an eine Verschlechterung von Ende der 1950er zu den Motoren Mitte der 60er oder Ende der 60er.

Entscheidend ist, dass die Mopeds bzw. Motoren in einem wirklichen Top-Zustand mit Originalteilen wieder hergestellt und auch passend eingestellt sind.
Ich bin jetzt mit meinem überholten 5,3er TM-Motor nach der Überholung gut 4.300km gefahren, ohne das Gerät zu schonen, aber das Ding läuft völlig störungsfrei ohne die geringste Veränderung, das finde ich für so ein kleines Motörchen wirklich erstaunlich und zeugt doch von einer sehr ausgereiften und bewährten Konstruktion.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kreidler 1958

#18 Bericht door Henk 3bakvoet » 26 aug 2018, 09:32

Schreib doch einfach auf Niederländisch, ist doch kein Problem.
Hoi Carsten,
Dat de latere Eitank of kreidlers minder van kwaliteit zijn kan ik niet opmaken uit mijn bericht.

Wel dat bij de introductie van de Eitank in 1958 er van uit werd gegaan dat deze eerste Florett een mensen leven mee moest gaan.
Als basis, de kreidler amazone, met een swingarm en een geforceerde gedeelte om de bestaande cilinder.

Omdat dit de eerste Eitank was zijn er nog al wat zaken over de top uitgevoerd.
Ook was dit de eerste Kreidler met geforceerde koeling, hoppa, gelijk maar een koelvin er op die zwaarder was t.o.v. de latere Eitank modellen.

Het gebruik van de volle krukas heeft men wat langer vol gehouden, wat niet wil zeggen dat de krukas met schuine wangen kwalitatief slechter zijn!
Ik ben het helemaal met je eens dat kwalitatief alle kreidler blokken incl. setup af fabriek top producten zijn en zeker niet onderdoen.

Echter is het jammer dat de verwoestende en niet gehinderd door enige kennis van zaken en de daar uit voorvloeiende revisie mentaliteit de hedendaagse kreidler blokken het predicaat, puin, pulp of schroot van mij krijgen. (en dan ben ik nog mild)

HermanP heeft historisch gezien de eerste echte oer Florett in zijn bezit waarbij de naam Kreidler nog niet gebruikt werd.
De ouderen onder ons kochten zo wel in Duitsland en Nederland een Florett en geen Kreidler.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Kreidler 1958

#19 Bericht door Flocke » 26 aug 2018, 10:50

Henk 3bakvoet schreef:
Hoi Carsten,

Ook was dit de eerste Kreidler met geforceerde koeling, hoppa, gelijk maar een koelvin er op die zwaarder was t.o.v. de latere Eitank modellen.

De ouderen onder ons kochten zo wel in Duitsland en Nederland een Florett en geen Kreidler.
Hoi Henk,

oke, soweit alles verstanden. :)

Das schwerere Lüfterrad habe ich auch noch, es scheint aus einem anderen Material zu sein, wurde aber auch wohl nur in Kombination mit den älteren und leichteren Polrädern aus Aluminium verbaut, so dass die Gesamtmasse von Lüfterrad und Polrad wahrscheinlich wieder mehr oder weniger gleich war, wie die Kombination leichteres Lüfterrad mit Polrad aus Stahl.

Grundsätzlich hast Du sicher Recht, dass die Urmodelle noch als richtige "Arbeitstiere" gedacht waren, die einfach nur alles mitmachen müssen und noch keineswegs hochgezüchtet waren. Das Verhältnis Hubraum zu Leistung war noch sehr vernünftig.

"De ouderen onder ons kochten zo wel in Duitsland en Nederland een Florett en geen Kreidler."

Bei dem Satz habe ich aber noch ein Fragezeichen ... :)

Groet

Carsten

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Kreidler 1958

#20 Bericht door hermanngas » 26 aug 2018, 12:12

Flocke schreef:
Henk 3bakvoet schreef:"De ouderen onder ons kochten zo wel in Duitsland en Nederland een Florett en geen Kreidler."
Bei dem Satz habe ich aber noch ein Fragezeichen ... :)
Groet
Carsten
Die älteren unter uns kauften in Deutschland so wie in Holland früher nicht eine Kreidler sondern eine Florett.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Kreidler 1958

#21 Bericht door Flocke » 26 aug 2018, 12:27

Danke Hermann. :D

Sprachlich hatte ich es schon verstanden, aber vom Sinn her nicht.
Wieso kauften die älteren "nur" eine Florett und keine Kreidler ?
Steht doch schon überall "Kreidler" dran, an dem Moped ...

Aber ich nehme an, dass früher wohl nur die Modellnamen gebräuchlich waren (Amazone, Florett, ...) und der Firmenname "Kreidler" noch nicht so sehr, anders kann ich mir die Aussage nicht erklären.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Kreidler 1958

#22 Bericht door Zatopek » 27 aug 2018, 12:01

Flocke schreef:Schreib doch einfach auf Niederländisch, ist doch kein Problem. :wink:
Inderdaad Carsten :wink: We zijn hier ook op een Nederlands forum. Als Duitser kun je gewoon in je moedertaal schrijven ook al heeft er één Duitser de gewoonte om in een soort van Zuid-Afrikaans ons te berichten. We kunnen veel beter Duits lezen dan een soort van Afrikaans gebrabbel :mrgreen:

Ook vind ik het maar vreemd om als Nederlander in het Duits terug te schrijven op een Nederlands forum. Waarom doet men dat? Laten zien dat je het Duits machtig bent, van kijk mij nou even goed zijn? Duitsers kunnen in het algemeen Nederlands op schrift begrijpen en zo niet dan gebruik je Google Translate, doen wij immers ook omgekeerd.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Kreidler 1958

#23 Bericht door Flocke » 27 aug 2018, 12:34

Hallo Zatopek,

da stimme ich Dir vollkommen zu ! :D

Wer auf Deutsch schreiben möchte, einfach weil er Lust dazu hat, da habe ich natürlich auch nichts dagegen. Ich schreibe auch hin und wieder ganz gern auf Englisch, einfach um in Übung zu bleiben.

Groet

Carsten

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kreidler 1958

#24 Bericht door Andre » 27 aug 2018, 20:18

Mooie eitank Herman.
Kun je uren naar kijken, ieder jaar weer een wijziging in het model.
Het zeldzame metalen kapje onder de koplamp. Later met gat voor de claxon
Ook veel naar de tank gekeken en vergeleken. Hij lijkt toch net iets andere vorm te hebben.
Zie wel een kettingspanner die andersom moet. Ze blojven het verkeerd doen.
Veel plezier ermee ;)

Plaats reactie