Rij-indrukken van de nieuwe Kreidler Florett TRS bromfiets
- Melvin
- Berichten: 8272
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 46 keren
- Ontvangen waarderingen: 118 keren
Rij-indrukken van de nieuwe Kreidler Florett TRS bromfiets
Rij-indrukken van de nieuwe Kreidler Florett bromfiets type TRS
Ook op bromfietsgebied doet Kreidler dit jaar weer van zich spreken. Naast de stadsbromfiets in de prijsklasse van f 600 tot f 700 en de befaamde Florett met geforceerde koeling d.m.v. een ventilator op de krukas (f 1320), is nu ook een Florett-type TRS geintroduceerd met rijwind-koeling. De precieze prijs hiervan is ons op dit ogenblik nog niet bekend. Uiterlijk en ook in technische conceptie lijkt de nieuwe brommer erg veel op de in "MOTOR" no. 3 van 1968 besproken Florett RS motorfiets, een 50 cc van 5,3 pk, ook rijwind gekoeld, maar met vijf versnellingen. Wie zich deze waarderende roadtestbeschrijving herinnert, zal het niet verwonderen, dat onze rij-indrukken van een bijna identieke tweewieler in bromfietsvermomming en gezien vanuit het standpunt van de bromfietser, van plezierige aard waren: "het einde" op brommergebied, hoewel misschien tegelijk "een begin" naar de motorfiets.
Als u weet, dat het rijwielgedeelte hetzelfde is als dat van de 50 cc motorfiets, kunt u zich voorstellen dat het eerste oordeel over deze sportief uitziende brommer "duur maar degelijk" is. Dat manifesteert zich vooral in de hydraulisch gedempte vering en de overbemeten remmen.
De acceleratie is imponerend, hoewel je je als zo dikwijls afvraagt, waar in ons stadsverkeer die één voor dient, die je niet langer dan twee seconden kunt aanhouden. Je zou haast verleid worden om maar in twéé weg te rijden, wat dit getemde krachtbrommetje trouwens zonder enige uiting van protest volbrengt. Anderzijds kun je onder extreme omstandigheden (zware "bezetting" en/of in de bergen) van die eerste versnelling natuurlijk veel plezier hebben. En bovendien: welke brom-enthousiast accelereert niet graag een beetje spectaculair? Het moet al gek lopen als een vlotte schakelaar niet sneller dan een ander van de stopstreep wegkomt. Het mooie daarbij is, dat het de levensduur nauwelijks schaadt; dat heeft de ervaring met de vroegere modellen wel geleerd. Het verklaart ook mede de hoge restwaarde van 'het merk. De "power" van deze brommer schijnt zich niets aan te trekken van het opstappen van een passagier(e), die op de buddyseat een ruime en comfortabele plaats vindt.
Maar natuurlijk wijzen de metingen wel enig verschil uit. Honderd meter vanuit stilstand alléén: 13,5 sec. Sommige mensen merken' dan op: "Moeder laat vragen of het voldoende is" . . .
Vervolgens werd de totale belasting verhoogd tot 185 kg (!) en zelfs toen bleef de acceleratietijd nog net beneden de 16 sec. We spraken al over de indrukwekkende remmen. Beproeving van alleen de achterrem (bij een snelheid van 40 km/uur) leverde, door de bediening van het aparte rempedaal á la de motorfiets, een remweg op van 11,60 meter. De vóórrem in z'n eentje had precies de helft van die afstand nodig, nl 5.80 meter. En daar sta je toch wel even van te kijken. Logisch, dat bij zulke geforceerde remproeven het achterwiel wel even van de grond wil komen. Maar niemand hoeft bang te zijn voor over de kop slaan, want beide remmen zijn uitstekend te doseren, wat ons bij de gladheid van de afgelopen weken duidelijk bleek en wat ons ook de overtuiging gaf, dat deze Kreidler Florett RM niet alleen een snelle en comfortabele, maar ook een veilige bromfiets is. Overigens: de remweg voor beide remmen tegelijk bedroeg 5,40 meter.
De pedalen zijn door een druk op de knop te verstellen van fiets-stand tot voetrust-stand en in die positie hebben de korte cranks maar weinig neiging tot slingeren onder de voeten. De vaste voetsteunen worden dus vrij dicht benaderd; er blijft voldoende grondspeling voor het bochtenwerk over. Een enkel woord over de (ook al) zeer goede wegligging, de uitgekiende vering met telescoopvork en swingarm met comfortabele veerkarakter, welke tegelijkertijd stug genoeg is voor het bochtenwerk. De zitpositie van de berijder laat weinig te wensen over en de bedieningsorganen heeft hij onder onmiddellijk bereik. Gereedschap wordt in een mooi complete set meegeleverd en de verdere afwerking is van gerenommeerd Kreidler-niveau. U hoeft er ook niet bang mee te zijn in donker, want de verlichting is prima. Alleen één ding is een beetje griezelig: als je een tijdje met zo'n Kreidler rijdt, ontmoet je zó veel hebberige blikken, dat je hem wel met zeven sloten tegelijk op slot zou willen zetten.
A. de B.
ps. in het hele artikel werd er over de nieuwe Kreidler Florett RS gesproken. Dit klopt natuurlijk niet en daarom heb dit veranderd in TRS.
Ook op bromfietsgebied doet Kreidler dit jaar weer van zich spreken. Naast de stadsbromfiets in de prijsklasse van f 600 tot f 700 en de befaamde Florett met geforceerde koeling d.m.v. een ventilator op de krukas (f 1320), is nu ook een Florett-type TRS geintroduceerd met rijwind-koeling. De precieze prijs hiervan is ons op dit ogenblik nog niet bekend. Uiterlijk en ook in technische conceptie lijkt de nieuwe brommer erg veel op de in "MOTOR" no. 3 van 1968 besproken Florett RS motorfiets, een 50 cc van 5,3 pk, ook rijwind gekoeld, maar met vijf versnellingen. Wie zich deze waarderende roadtestbeschrijving herinnert, zal het niet verwonderen, dat onze rij-indrukken van een bijna identieke tweewieler in bromfietsvermomming en gezien vanuit het standpunt van de bromfietser, van plezierige aard waren: "het einde" op brommergebied, hoewel misschien tegelijk "een begin" naar de motorfiets.
Als u weet, dat het rijwielgedeelte hetzelfde is als dat van de 50 cc motorfiets, kunt u zich voorstellen dat het eerste oordeel over deze sportief uitziende brommer "duur maar degelijk" is. Dat manifesteert zich vooral in de hydraulisch gedempte vering en de overbemeten remmen.
De acceleratie is imponerend, hoewel je je als zo dikwijls afvraagt, waar in ons stadsverkeer die één voor dient, die je niet langer dan twee seconden kunt aanhouden. Je zou haast verleid worden om maar in twéé weg te rijden, wat dit getemde krachtbrommetje trouwens zonder enige uiting van protest volbrengt. Anderzijds kun je onder extreme omstandigheden (zware "bezetting" en/of in de bergen) van die eerste versnelling natuurlijk veel plezier hebben. En bovendien: welke brom-enthousiast accelereert niet graag een beetje spectaculair? Het moet al gek lopen als een vlotte schakelaar niet sneller dan een ander van de stopstreep wegkomt. Het mooie daarbij is, dat het de levensduur nauwelijks schaadt; dat heeft de ervaring met de vroegere modellen wel geleerd. Het verklaart ook mede de hoge restwaarde van 'het merk. De "power" van deze brommer schijnt zich niets aan te trekken van het opstappen van een passagier(e), die op de buddyseat een ruime en comfortabele plaats vindt.
Maar natuurlijk wijzen de metingen wel enig verschil uit. Honderd meter vanuit stilstand alléén: 13,5 sec. Sommige mensen merken' dan op: "Moeder laat vragen of het voldoende is" . . .
Vervolgens werd de totale belasting verhoogd tot 185 kg (!) en zelfs toen bleef de acceleratietijd nog net beneden de 16 sec. We spraken al over de indrukwekkende remmen. Beproeving van alleen de achterrem (bij een snelheid van 40 km/uur) leverde, door de bediening van het aparte rempedaal á la de motorfiets, een remweg op van 11,60 meter. De vóórrem in z'n eentje had precies de helft van die afstand nodig, nl 5.80 meter. En daar sta je toch wel even van te kijken. Logisch, dat bij zulke geforceerde remproeven het achterwiel wel even van de grond wil komen. Maar niemand hoeft bang te zijn voor over de kop slaan, want beide remmen zijn uitstekend te doseren, wat ons bij de gladheid van de afgelopen weken duidelijk bleek en wat ons ook de overtuiging gaf, dat deze Kreidler Florett RM niet alleen een snelle en comfortabele, maar ook een veilige bromfiets is. Overigens: de remweg voor beide remmen tegelijk bedroeg 5,40 meter.
De pedalen zijn door een druk op de knop te verstellen van fiets-stand tot voetrust-stand en in die positie hebben de korte cranks maar weinig neiging tot slingeren onder de voeten. De vaste voetsteunen worden dus vrij dicht benaderd; er blijft voldoende grondspeling voor het bochtenwerk over. Een enkel woord over de (ook al) zeer goede wegligging, de uitgekiende vering met telescoopvork en swingarm met comfortabele veerkarakter, welke tegelijkertijd stug genoeg is voor het bochtenwerk. De zitpositie van de berijder laat weinig te wensen over en de bedieningsorganen heeft hij onder onmiddellijk bereik. Gereedschap wordt in een mooi complete set meegeleverd en de verdere afwerking is van gerenommeerd Kreidler-niveau. U hoeft er ook niet bang mee te zijn in donker, want de verlichting is prima. Alleen één ding is een beetje griezelig: als je een tijdje met zo'n Kreidler rijdt, ontmoet je zó veel hebberige blikken, dat je hem wel met zeven sloten tegelijk op slot zou willen zetten.
A. de B.
ps. in het hele artikel werd er over de nieuwe Kreidler Florett RS gesproken. Dit klopt natuurlijk niet en daarom heb dit veranderd in TRS.
Laatst gewijzigd door Melvin op 28 nov 2005, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- pimvandongen
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 56 keren
- Jan Mijnheer
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 21 nov 2003, 19:58
- Locatie: Nieuwleusen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 26 aug 2004, 21:10
- Locatie: beneden leeuwen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- HansJ
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
- Locatie: Gouda
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ik weet dat je zat te pitten, want ik weet dat je het weet.Melvin schreef:de jouwe is wel van een beduidend betere kwaliteit.
@ Hans ik liep te slapen. Was ook erg laat toen ik het artikel schreef
Maar goed dat we hans hebben, die let altijd op, behalve als die te veel gedronken heeft
En ja met een aantal , dan wordt het aanzienlijk minder hahaha
HansJ
- kachelholtjeleon
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:02
- Locatie: nieuw wehl
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer: