Den Biggelaar Kreidler (ca. 1972)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Den Biggelaar Kreidler (ca. 1972)
Den Biggelaar Kreidler
Bron: ?
Auteur: ?
Den Biggelaar Kreidler: echte winnaar.
„De top van deze racer ligt boven de 150 km", vertelt de 25-jarige Jan van den Biggelaar uit Oisterwijk. Hij bekijkt de machine en vervolgt dan: "Om precies te zijn: 157 km/u. heb ik gemeten. Nog steeds is zijn hoofd naar de 50 cc Biggelaar/Kreidler gericht. Het lijkt wel of zijn ogen elk onderdeel van de machine voorzichtig strelen. Zijn hobby is zijn vak geworden. De liefde voor de motor en de racerij heeft hij van zijn vader Toon van den Biggelaar, die ondanks zijn invaliditeit nog helemaal in het leven staat en ook middenin de motorsport zit.
De onderdelen voor een roterende inlaat.
In 1951 is Toon van den Biggelaar bij het uitproberen van een motor gewond geraakt: een wervelblessure, waardoor hij invalide werd. Maar nog blijmoedig spreekt hij over zijn motorcrosswedstrijden in de 125 en 350 cc klasse. „Het is allemaal al twintig jaar en langer geleden. In St. Anthonis, dat toen onder de NMB organiseerde, heb Ãk ook eens gewonnen. Bekende namen uit die jaren zijn Hennie Rietman en Jan Clynck, die het crossen bij de NMB hebben geleerd. Koos Aben, die nu nog een van de grote mannen van de organisatie in St. Anthonis is. Hij heeft geloof ik een grote florerende zaak, die hij heeft overgenomen van zijn broer Theo. Deze laatste verongelukte hier in Oisterwijk. Twintig jaar geleden ben ik kampioen geworden. In december heb ik die kampioensmedaille aan de NMB geschonken. De bondsvoorzitter Michel van Bokhoven ken ik goed. Een fijne vent. Hem heb ik de medaille meegegeven." Toon van den Biggelaar kan blijven vertellen, hij zit vanaf 1939 in het motorvak. Zes jaar geleden heeft hij de zaak overgedaan aan zoon Jan, die zich is gaan specialiseren op het bouwen van racers. Een 50 cc Kreidlerblok wordt door hem voorzien van een roterende inlaat.
Jan van den Biggelaar bezig met het lassen van het speciale frame voor een opgevoerde 50 cc racer.
Daardoor kan de toevoer van de benzine naar het carter worden geregeld. Bij een juiste afstelling kan een optimale vulling van het carter worden verkregen, waardoor een maximale snelheid uit het 50 cc blok kan worden gehaald. „De top komt royaal boven de 150 km/u te liggen, bevestigt vader Toon, die tussen de bedrijven door nog vertelt dat met het aanbrengen van een roterende inlaat de poorten en overstroomkanalen moeten worden gewijzigd en de cilinder wordt getuned. Voor het aldus "opgefokte" Kreidlerblok wordt een frame van naadloze precisiepijp geconstrueerd. Andere Kreidler onderdelen worden aangepast. voorvork wordt ingekort enz. en uiteindelijk ontstaat de supersnelle Biggelaar/Kreidler, die reeds drie jaar met geweldig succes over de wegcircuits raast. Jan van den Biggelaar werd in 1968 na een daverend seizoen nationaal kampioen. Een jaar eerder was hij op de tweede plaats geëindigd. "Ik had toen niet voldoende wedstrijden gereden", zegt Jan min of meer verontschuldigend.
De machine is gereed maar moet nog worden voorzien van de stroomlijn.
Het vorig jaar werd Theo van Geffen op diezelfde machine kampioen. De 19 jarige coureur uit Delwijnen koestert deze machine als een kostbaar bezit. Uiteindelijk heeft zijn Biggelaar/Kreidler in drie jaar liefst dertig wedstrijden gewonnen. En welke motorfiets in de 50 cc klasse kan zich op een dergelijk grandioos succes beroemen? Het vorig jaar waren de wedstrijden van de 50 cc machines vrij eentonig omdat v Geffen steeds ver vooruit reed ,.maar dat zal in het komende seizoen veranderen", voorspelt vader Toon v.d. Biggelaar . Het succes van de Biggelaar Kreidler is namelijk bij de andere renners niet onopgemerkt gebleven ook andere renners hebben belangstelling voor deze productie racers. Zoon Jan v. d. Biggelaar kreeg het steeds drukker met het bouwen van zijn speciale racers. En wanneer over enkele weken het seizoen definitief begint zullen diverse van, deze productieracers in de 50 cc klasse aan de start verschijnen. John Kerkhof uit Moergestel, Peter van Kasteren uit 0isterwiijk.
Raceklaar staat deze machine in de werkplaats van Jan van den Biggelaar op het begin van het seizoen te wachten.
Martien Schoofs uit Casteren en Huybers uit Valkenswaard zullen met gloednieuwe Biggelaar/Kreidlers een regelrechte concurrentie gaan vormen voor kampioen Theo van Geffen. Bovendien heeft v. Veghelen uit Eindhoven zijn machine voorzien van een door Jan van den Biggelaar opgevoerd Kreidlerblok. Meer gelijkwaardig materiaal dit jaar dus aan de start bij de 50 cc races, die daardoor spannender zullen worden. "We hebben echt nog lang niet alles uit het Kreidlerblok gehaald", zegt Jan van den Biggelaar in alle oprechtheid. De snelheid kan nog verder worden opgevoerd, maar het probleem is dan de machine heel te houden. Zoals ik het nu doe, weet ik zeker dat de zaak niet kapot draait. Dat is erg belangrijk. Ondertussen blijf ik experimenteren. Maar als je tien keer iets verandert, boek je negen keer een negatief resultaat. De Biggelaar/Kreidler is een begrip geworden op de Nederlandse wegraces. Vooral omdat de 50 cc machines bij de renners erg populair zijn zal Jan v. d. Biggelaar het voorlopig nog erg druk hebben met het gereed maken van zijn supersnelle productieracer.
Artikel gescand door LVS (Claus).
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl
Bron: ?
Auteur: ?
Den Biggelaar Kreidler: echte winnaar.
„De top van deze racer ligt boven de 150 km", vertelt de 25-jarige Jan van den Biggelaar uit Oisterwijk. Hij bekijkt de machine en vervolgt dan: "Om precies te zijn: 157 km/u. heb ik gemeten. Nog steeds is zijn hoofd naar de 50 cc Biggelaar/Kreidler gericht. Het lijkt wel of zijn ogen elk onderdeel van de machine voorzichtig strelen. Zijn hobby is zijn vak geworden. De liefde voor de motor en de racerij heeft hij van zijn vader Toon van den Biggelaar, die ondanks zijn invaliditeit nog helemaal in het leven staat en ook middenin de motorsport zit.
De onderdelen voor een roterende inlaat.
In 1951 is Toon van den Biggelaar bij het uitproberen van een motor gewond geraakt: een wervelblessure, waardoor hij invalide werd. Maar nog blijmoedig spreekt hij over zijn motorcrosswedstrijden in de 125 en 350 cc klasse. „Het is allemaal al twintig jaar en langer geleden. In St. Anthonis, dat toen onder de NMB organiseerde, heb Ãk ook eens gewonnen. Bekende namen uit die jaren zijn Hennie Rietman en Jan Clynck, die het crossen bij de NMB hebben geleerd. Koos Aben, die nu nog een van de grote mannen van de organisatie in St. Anthonis is. Hij heeft geloof ik een grote florerende zaak, die hij heeft overgenomen van zijn broer Theo. Deze laatste verongelukte hier in Oisterwijk. Twintig jaar geleden ben ik kampioen geworden. In december heb ik die kampioensmedaille aan de NMB geschonken. De bondsvoorzitter Michel van Bokhoven ken ik goed. Een fijne vent. Hem heb ik de medaille meegegeven." Toon van den Biggelaar kan blijven vertellen, hij zit vanaf 1939 in het motorvak. Zes jaar geleden heeft hij de zaak overgedaan aan zoon Jan, die zich is gaan specialiseren op het bouwen van racers. Een 50 cc Kreidlerblok wordt door hem voorzien van een roterende inlaat.
Jan van den Biggelaar bezig met het lassen van het speciale frame voor een opgevoerde 50 cc racer.
Daardoor kan de toevoer van de benzine naar het carter worden geregeld. Bij een juiste afstelling kan een optimale vulling van het carter worden verkregen, waardoor een maximale snelheid uit het 50 cc blok kan worden gehaald. „De top komt royaal boven de 150 km/u te liggen, bevestigt vader Toon, die tussen de bedrijven door nog vertelt dat met het aanbrengen van een roterende inlaat de poorten en overstroomkanalen moeten worden gewijzigd en de cilinder wordt getuned. Voor het aldus "opgefokte" Kreidlerblok wordt een frame van naadloze precisiepijp geconstrueerd. Andere Kreidler onderdelen worden aangepast. voorvork wordt ingekort enz. en uiteindelijk ontstaat de supersnelle Biggelaar/Kreidler, die reeds drie jaar met geweldig succes over de wegcircuits raast. Jan van den Biggelaar werd in 1968 na een daverend seizoen nationaal kampioen. Een jaar eerder was hij op de tweede plaats geëindigd. "Ik had toen niet voldoende wedstrijden gereden", zegt Jan min of meer verontschuldigend.
De machine is gereed maar moet nog worden voorzien van de stroomlijn.
Het vorig jaar werd Theo van Geffen op diezelfde machine kampioen. De 19 jarige coureur uit Delwijnen koestert deze machine als een kostbaar bezit. Uiteindelijk heeft zijn Biggelaar/Kreidler in drie jaar liefst dertig wedstrijden gewonnen. En welke motorfiets in de 50 cc klasse kan zich op een dergelijk grandioos succes beroemen? Het vorig jaar waren de wedstrijden van de 50 cc machines vrij eentonig omdat v Geffen steeds ver vooruit reed ,.maar dat zal in het komende seizoen veranderen", voorspelt vader Toon v.d. Biggelaar . Het succes van de Biggelaar Kreidler is namelijk bij de andere renners niet onopgemerkt gebleven ook andere renners hebben belangstelling voor deze productie racers. Zoon Jan v. d. Biggelaar kreeg het steeds drukker met het bouwen van zijn speciale racers. En wanneer over enkele weken het seizoen definitief begint zullen diverse van, deze productieracers in de 50 cc klasse aan de start verschijnen. John Kerkhof uit Moergestel, Peter van Kasteren uit 0isterwiijk.
Raceklaar staat deze machine in de werkplaats van Jan van den Biggelaar op het begin van het seizoen te wachten.
Martien Schoofs uit Casteren en Huybers uit Valkenswaard zullen met gloednieuwe Biggelaar/Kreidlers een regelrechte concurrentie gaan vormen voor kampioen Theo van Geffen. Bovendien heeft v. Veghelen uit Eindhoven zijn machine voorzien van een door Jan van den Biggelaar opgevoerd Kreidlerblok. Meer gelijkwaardig materiaal dit jaar dus aan de start bij de 50 cc races, die daardoor spannender zullen worden. "We hebben echt nog lang niet alles uit het Kreidlerblok gehaald", zegt Jan van den Biggelaar in alle oprechtheid. De snelheid kan nog verder worden opgevoerd, maar het probleem is dan de machine heel te houden. Zoals ik het nu doe, weet ik zeker dat de zaak niet kapot draait. Dat is erg belangrijk. Ondertussen blijf ik experimenteren. Maar als je tien keer iets verandert, boek je negen keer een negatief resultaat. De Biggelaar/Kreidler is een begrip geworden op de Nederlandse wegraces. Vooral omdat de 50 cc machines bij de renners erg populair zijn zal Jan v. d. Biggelaar het voorlopig nog erg druk hebben met het gereed maken van zijn supersnelle productieracer.
Artikel gescand door LVS (Claus).
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 17 jul 2007, 07:24, 2 keer totaal gewijzigd.
- Martijn Koert
- Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
- Berichten: 4171
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 10 jun 2003, 14:18
- Locatie: Harderwijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Mijn vader zei dat ze hem Den Biggel noemden. Hij deed eind jaren 70 al volop in italiaanse fietsen; Ducati, Laverda en Benelli. Hij had zelf een Benelli 650 heftig opgevoerd en ging met de lichtblauwe stofjas aan regelmatig even over de 200 proefrijden, zonder helm. Beetje maf was ie wel zo van horen zeggen!
- Martijn Koert
- Winnaar Kerstquiz'05 en Verkiezing'06
- Berichten: 4171
- Lid geworden op: 16 nov 2003, 16:35
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
echte mannen he die ducati rijdersJeroen Maas schreef:Mijn vader zei dat ze hem Den Biggel noemden. Hij deed eind jaren 70 al volop in italiaanse fietsen; Ducati, Laverda en Benelli. Hij had zelf een Benelli 650 heftig opgevoerd en ging met de lichtblauwe stofjas aan regelmatig even over de 200 proefrijden, zonder helm. Beetje maf was ie wel zo van horen zeggen!
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Met die 25 KW zekersMartijn Koert schreef:echte mannen he die ducati rijdersJeroen Maas schreef:Mijn vader zei dat ze hem Den Biggel noemden. Hij deed eind jaren 70 al volop in italiaanse fietsen; Ducati, Laverda en Benelli. Hij had zelf een Benelli 650 heftig opgevoerd en ging met de lichtblauwe stofjas aan regelmatig even over de 200 proefrijden, zonder helm. Beetje maf was ie wel zo van horen zeggen!
- Sander
- Berichten: 4003
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Den Biggelaar Kreidler (ca. 1972)
Klopt het dat Biggelaar bussen in zijn cilinders heeft gebruikt??
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 190 keren
- Ontvangen waarderingen: 573 keren
Re: Den Biggelaar Kreidler (ca. 1972)
Sander bel ze even.
Biggelaar Special Performance
Pastoor van Beugenstraat 20
5061 CS OISTERWIJK
T: 013-528 23 29
F: 013-521 60 86
Biggelaar Special Performance
Pastoor van Beugenstraat 20
5061 CS OISTERWIJK
T: 013-528 23 29
F: 013-521 60 86