Homoet Kreidler (1999)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Homoet Kreidler (1999)

#1 Bericht door Maarten » 01 dec 2002, 15:24

Chris Homoet en zijn Kreidlers

Artikel uit "Bromfiets" no. 6 nov/dec 1999

Afbeelding
Chris Homoet op zijn H S (Homoet Soest) crosser

Van kampioen, tuner en constructeur naar restaurateur

Er zijn genoeg liefhebbers die, als ze de kans kregen, maar wat graag een museum zouden willen beginnen. Bij de nu 45-jarige Chris Homoet (eigenlijk: Van Homoet) ging het bijna onbewust. Zijn 50 cc cross-museum ontstond eigenlijk een beetje vanzelf. Maar het resultaat mag er zijn: hij is nu zo'n beetje de enige in ons land die bijna alle 50 cc crossers van enige betekenis in zijn privé-museum heeft staan. En allemaal in schitterende staat.Homoet is niet alleen een verzamelaar; Homoet is ook een merk. Vanaf 1972 bouwt hij al heel succesvol Kreidler crossers onder zijn eigen naam. Homoet bouwde ze niet alleen, hij stuurde ze ook jarenlang naar successen. Na een periode van betrekkelijke rust gaat die zegetocht door tot op de dag van vandaag. Afgelopen september won hij nog de veteranen-enduro in Dinant.

Afbeelding
1968, Chris beult een verbouwde Typhoon af op de plaatselijke crossbaan

Verbeterde frames

Als kleine knul vloog Chrisje in de jaren zestig al over de crossterreinen op brommers als Sparta's, Typhoons en Kreidlers. Met vrienden ging hij naar een geschikt terreintje en al rijdende ontstond een spoor, waarin het gras een beetje 'weggereden' werd. Door steeds ditzelfde spoor te rijden ontstond een 'circuit'. Natuurlijk zaten daar de nodige obstakels in, want het was immers leuk om over een bult te rijden. Zo'n ‘natuurlijk gegroeid circuit' trok vanzelf meerdere crossers aan, en zo ontstonden talloze cross-baantjes. Dat crossen ging hem goed af, want hij hoorde ook toen al bij de snelsten. Dat kwam ook omdat de tekortkomingen van zijn eigenbouwbrommers steeds meer door hem weggesleuteld werden. In die tijd waren er geen echte fabriekscrossers in de 50 cc, dus je moest zelf aan het werk voor een goede crosser. Al spoedig kwamen er toch wat onderdelen op de markt. AGS, Boele en Rond zijn van die pioniers die met sterk verbeterde frames voor de cross-brommers kwamen.



ECHT HUZARENSTUKJE
Alles wat met terreinsport te maken heeft kan op Homoet's warme belangstelling rekenen. Bij de KNMV is hij bijvoorbeeld twee keer 80 cc Grasbaankampioen geworden op een Homoet met zelfgetuned Minarelli-blok. In de Enduro leverde hij een echt huzaren-stukje: hij werd „Kampioen in de 125 cc klasse„ op zijn 80 cc Homoet. Deze machine was ook werkelijk voozien van een geldig kenteken (vereist voor Enduro). Zelfs Honda was er niet in geslaagd om zijn CR 125's "echt" gekeurd te krijgen...





Motorblokken van Zundapp, Kreidler en Sachs deden het nog het best in de cross. Die vroege 'echte crossers' kenmerken zich door de zo karakteristieke friet-emmer, die dienst doet als luchtfilterhuis. Ook komen stukken kunstleer als afscherming van de inlaat nog veel voor.GeliefdHet is 1972 als de "echte" wedstrijdsport hem aantrekt. Chris koopt een crossframe om er een Kreidlerblok in te bouwen. Het bevalt hem belemaal niet, en binnen de kortste keren is hij zelf met stukken pijp en buig-apparaten in de weer. Nog in dat zelfde jaar rijdt Chris op zijn 'Homoet' bij de NMB in de nationale 50 cc cross-competitie.Zijn crosser is geliefd; velen bestellen bij hun 'concurrent' ook zo'n H S (Homoet Soest) crosser.Niet alleen de frames werden in Soest gebouwd; ook het betere tune-werk werd hier uitgevoerd. Uitlaten maakt Homoet ook zelf. Een leuk detail hierbij is de voorbocht van de expansiepijp. Dat is gewoon een deel van een Mobylette-uitlaat, dat bijna de goede afmetingen blijkt te hebben.


Afbeelding
Veel speciale onderdelen zijn op voorraad


Zo'n vroege Homoetpijp herken je gemakkelijk omdat het verchroomde Mobylette-deel tijdens het crossen (heet, schurend zand) zijn standaard matzwarte lak verliest. Na de wedstrijd is zo'n verder zwarte uitlaat dus gedeeltelijk glimmend. Vanaf 1975 rijdt Chris de sterren van de hemel bij de Gelimbra (Gelderland, Limburg en Brabant), beter bekend als "de Zwarte Bond". In '78 en '79 is Chris Nationaal Kampioen 50 cc bij de MON (Motorsport Organisatie Nederland, een 'fusie' van NMB en Gelimbra). We noemen maar een paar wapenfeiten, want de successen zijn zó talrijk, dat het geen zin heeft om ze allemaal te noemen. Zijn bekerkast bestrijkt een hele wand...

Friet-emmers

Zonder nou echt voor een baas gewerkt te hebben, begint Homoet al direct, vanaf 1972, beroepsmatig aan crossers te werken. Het tunen en framebouwen wordt natuurlijk al snel gevolgd door verbeteringen aanbrengen aan de Kreidler blokken.

Afbeelding
Heeft iemand ergens een Kreidler-blok gezien?

Een voorbeeld is het iets uitdraaien van de binnenzijde van de krukwangen, om daar een bronzen ring als afdekplaat voor de verbeterde big-endlagers te kunnen monteren. Uit polyester worden spoedig niet alleen de "friet-emmers" gemaakt, maar ook de zijdeksels, het voorspatbord en de tank. De deksels van de (voorheen inderdaad echte) frietemmers, die als nummerplaat dienst doen, krijgen voortaan ook een "echtere" vorm als ze uit polyester gemaakt worden.

Zwartgallige brief

Net wanneer hij als constructeur aan de vooravond van roem en erkenning staat, verdwijnt in 1982 de 50 cc klasse In het museum kunnen we menige friet-emmer vinden van de kalender. Maar daarmee is de ellende nog niet over. Uit een contract uit 1981 blijkt dat hij van de fabriek opdracht had om 20 Homoet's te bouwen, die dan via de officiële Kreidler-kanalen verkocht zouden worden. Het was een proeforder om commerciële mogelijkheden te bekijken. De fabriek stuurde hem motorblokken, sturen, hendels, wielen en meer kleinere onderdelen. Chris bouwde er strakke crossers van (met 13, 14 Pk), waarvoor veel belangstelling bestond in verschillende landen.


EEUWIGE TROUW
De 80 cc cross is nooit echt 'volwassen' van de grond gekomen. Het werd ook al snel een typische jeugdklasse. Een jonge jongen die wat presteerde had weinig binding met zijn machine en stroomde al snel door naar de 125, de 250 en de 500 cc klasse. De 50 cc was vroeger wel een echte klasse. Iemand die hier vooraan reed, bleef zijn klasse veel meer trouw. Ook al omdat de rijder vaak eveneens de tuner/constructeur was, zagen we nog wel eens een grijze haar op het startveld...



Homoet zou dus de fabriekscrossers van Kreidler hebben gebouwd, als niet op 12 maart 1982 die zwartgallige brief uit Duitsland was gekomen. Het Ambtsgericht maakt bekend dat Kreidler failliet is en dat hij zijn (nog niet betaalde) rekening naar de curator moet sturen. Kreidler Race-direkteur Hans-Georg Anscheidt probeerde de serie crossers nog achterover te drukken, maar uiteindelijk hebben Homoet en de Kreidler directeur buiten de curator om iets kunnen regelen. Maar... het was wel over. 'Homoetjes'Chris stapt, als ook de 80 cc opgedoekt wordt, over naar de l25cc, en gaat gewoon door met tuning en verbeteren van crossers. Voor het eerst komen er ook wegbrommers in de bescheiden winkel van de Soestenaar: Kreidlers, natuurlijk. Maar ja, Kreidler houdt er in 1982 mee op (al loopt de productie nog een jaar door). De activiteiten in de sport komen op een lager pitje te staan. Homoet gaat zich nog meer met brommers bezig houden; de Honda MT en MB-tijd heeft hij nog volop meegemaakt.

Afbeelding
Chris en Olaf in een 'freemde' pose

Deze brommers, samen met de Puch Maxi, blijken dankbare afnemers te zijn voor 'Homoetjes'. Deze keer is dit een soortnaam geworden voor expansie-uitlaten, waarmee een brommer even wat lekkerder loopt als met een standaard-exemplaar. Omdat er door hem geen gekke geldbedragen geleend zijn voor grote nieuwe winkelpanden en dergelijke, komt Chris ook deze mindere periode prima door. Bovendien loopt de verkoop van snelle Homoet-uitlaten voor verschillende andere brommers ook uitstekend in België, Duitsland, Frankrijk en nog meer landen. Hij verdient dan wel de kost, maar de droom blijft, en al die jaren legt hij alles opzij wat in die droom past: crossers en onderdelen daarvoor.

Originele zaagsneden

Inmiddels zijn we in het tijdperk van de herbeleving van de 50 cc aanbeland. Steeds meer coureurs, zowel uit de cross als de racerij weten Soest weer te vinden. Met een pauze van de nodige jaren is zelfs de bouw van frames hervat.

Afbeelding
Chris heeft een wand vol bekers bij elkaar gereden

Ook komen er al mensen met oude Homoet crossers die nu door Homoet gerestaureerd worden. Eén ding is wel veranderd: Chris bouwt, vaak zelfs in overleg met de originele constructeurs, nu zelfs crossers van zijn voormalige concurrenten na. Zo is zijn medewerker Olaf van der Wardt net gereed met het frame van een AGS-Zundapp. Zijn motto bij het namaken van onderdelen is: doe het goed of doe het niet. Als er origineel zaagsneden in de achtervork van een AGS zaten voor de kettinggeleiding, dan slijpt Chris die er nu ook weer in. Het lijkt dan net of er slijtage is van de ketting, maar dat hóórt zo. Dat soort details zag je veel bij ‘eigen' constructeurs. Houd ook de replica van de Gebben-achtervork maar eens naast een origineel exemplaar; Je ziet geen verschillen (oké dan, de 'Homoet-Gebben' is nieuw).Bergen onderdelenSinds de jaren tachtig kunnen ook Kreidler bromfietsliefhebbers bij Chris Homoet terecht, en hun aantal neemt voortdurend toe. In de kleine winkel zijn enorme bergen onderdelen naarstig op zoek naar een plekje in de schappen. Net als in de cross-wereld kent Chris ook in de onderdelenhandel iedereen, dus nee verkopen is niet vaak nodig. Sommige onderdelen kan hij niet zelf maken, dan investeert hij gerust flinke bedragen in bijvoorbeeld het bij Asso laten maken van een serie van 600 (!) zuigers. Daar zijn grote bedragen mee gemoeid, maar dankzij het niet gebukt gaan onder een zware hypotheek kan Homoet dit soort dingen doen.

Cobra-Puch

De schitterende machines in Homoet's privé collectie hebben nooit benzine gezien: om te rijden heeft hij immers genoeg motoren klaar staan. Ondermeer een enduro uit 1974 met kenteken (uniek) en zo'n late crosser, reeds voorzien van Homoet's variant op het Pro-Linksysteem voor de achtervering.

Afbeelding
Typische Homoet-reproducties, zoals de Gebben-achterbrug

Chris is dan wel een absolute fan van Kreidler: ook alle concurrenten uit de 50 cc zijn in het museum present. We zien zoiets moois als een Cobra-Puch uit de late jaren zeventig en een SWM crosser/enduro.Maar wat dacht je van "conculega's" uit de vaderlandse cross-geschiedenis, als verschillende Gebben-Kreidlers, een Boele Zündapp, een AGS-Zündapp, een VHS-Kreidler?Bijna de hele 50 cc cross-geschiedenis vinden we hier op de bovenverdieping van de werkplaats. Beneden zwerft een in deplorabele staat verkerende Rond-Sachs uit 1970. Er moet nog heel wat aan deze machine gesleuteld worden voor hij de trap op gedragen wordt, maar een splinter-nieuwe zesversnellings trekspiebak ligt al klaar in een doos op de werkbank.Heeft deze schatbewaarder van het Nederlandse crossverleden dan helemaal geen wensen? Toch wel, een Rond-Sachs uit de periode 1964-'66 en een vroege H S (een "eigen crosser dus) van 1972 staan op de verlanglijst. Zelfs wie wat bewaart, heeft dus toch niet alles..."


Adres gegevens:
Homoet Motors
Soesterbergsestraat 6c
3768 EH Soest
Tel. 035-6010309

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Homoet Kreidler (1999)

#2 Bericht door LVS » 03 dec 2016, 18:25

wat kleurenfoto`s gevonden ,
Bijlagen
hom1.JPG
hom1.JPG (99.85 KiB) 10819 keer bekeken
homoet 80 -2.JPG
homoet 80 -2.JPG (87.49 KiB) 10819 keer bekeken
hom2.JPG
hom2.JPG (88.83 KiB) 10819 keer bekeken
hom3.JPG
hom3.JPG (90.47 KiB) 10819 keer bekeken

Plaats reactie