1969 Henk van Veen ( Ned ) / Colin Seeley ( UK ) opdracht.

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
johnsmit
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 mar 2008, 11:52
Locatie: De Bollenstreek ( ZH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

1969 Henk van Veen ( Ned ) / Colin Seeley ( UK ) opdracht.

#1 Bericht door johnsmit » 21 nov 2016, 08:36

Allen,

Bij toeval ontdekt.

Mijn dochters schoonvader heeft een Seeley 750cc Triumph Trident 3-cyl.
Voor dit forum is dit normaal de verkeerde rubriek c.q. website, maar dit keer niet !

Firma Seeley is een briljante framebouwer in ruste, zijn frames zijn vervaardigd van Reynolds 531dunwandige naadloze buis en met brons hardgesoldeerd.
In de xx meerdere CC's racerij en cross hebben deze frames hun kwaliteit meer dan bewezen.
Al bestuderend kreeg ik steeds meer het vermoeden dat ik zo'n dergelijke frame geometrie meer onder ogen heb gezien.
Even mijn catacombe van weleer geopend, en JA HOOR.... Bingo.
Het winnende KVV frame met zomaar 4x 50cc GP wereldkampioenstitels resp. periode 1971, 1973,1974 en 1975 is volgens mij een Seeley ontwerp.

Heb ooit opgevangen dat o.a. Jaap Voskamp door renstalbaas naar de UK uitgezonden is, dit om zijn licht aldaar op te steken.

To he point,

Gisteren op de bromfietsbeurs zag ik het sleutel- en raceclubje van Jan de Vries weer FF koffie zitten drinken.
Recht op Jan afgestapt, en aan hem mijn enthousiast prangende vraag gesteld.

Antwoordt Jan,

Eind 1969 zijn we met Jaap Voskamp ( Framebouwer ) , Jos Schurgers ( Designer ) en Jan de Vries ( Kreidler GP coureur ) naar Colin Seeley getogen.
Seeley heeft op de tekenplank het winnende 50cc KVV frame ontworpen, Dus Henk heeft de Fa. Seeley eind 1969 een opdracht van jewelste gegund.

Mooi he'

Een Engelse Triumph Trident 750cc die onderling affiniteit heeft met een 50cc Neerlands raspaardje / telg, heeft het met dit Engels spul 4x op het hoogste schavot gestaan.
p.s. Jaap Voskamp heeft het frame vanaf de Colin Seeley tekening gemaakt, dus de totale framebouw ervan is puur van Neerlandse bodem.
En dat vanuit een land waar de 50cc racerij bepaald niet in hun belangstelling stond.

Groet,
John Smit

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1969 Henk van Veen ( Ned ) / Colin Seeley ( UK ) opdrach

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 nov 2016, 10:12

Is op deze meeting ook ter sprake geweest John. Mooi bij elkaar gezet.

viewtopic.php?f=2&t=46028&hilit=Buitelaar

Enzo

johnsmit
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 mar 2008, 11:52
Locatie: De Bollenstreek ( ZH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: 1969 Henk van Veen ( Ned ) / Colin Seeley ( UK ) opdrach

#3 Bericht door johnsmit » 21 nov 2016, 12:29

Hoi Enzo.

Louter toeval, ik wist het echt.. echt... niet !

Was op dat moment op vakantie in Mannheim Duitsland.
Had er graag naar toe gegaan maar het verwachte vakantieplezier won het
daarvan.

Is er nog meer foto's en/of schriftelijke informatie van die HBM bijeenkomst ?
Zo ja, dan ben ik bereid mijn eigen KVV hardware dbase weer wat meer te openen.
En dus weer wat er van te delen.

In 2010, en tot het begin 2012 was ik met wijlen Henk van Veen begonnen om diverse 8mm, 16mm en 32 mm Kreidler films ( Kornwestheim en KVV Amsterdam ) door hem in te laten spreken.
Hij.. en ikzelf vonden dat zijn kennis als Kreidler liefhebber, importeur, racebaas en OCR 1000 initiatiefnemer niet verloren diende te gaan.

Helaas kneep hij er 17 oktober 2012 stilletjes tussenuit.
Ik heb het en anderen ook... niet aan zien komen, hij was een man van zorgvuldig uitgekozen weinig woorden, zijn daden waren des te groter.

Kon het heel goed met hem vinden, zijn levenswerk probeer ik op termijn ** op mijn eigenwijze ** enigszins af te maken.
Eerst moest ikzelf weer op orde komen, en het begint er op te lijken dat dit mij behoorlijk lijkt te gelukken !

Kreidler..

Momenteel bezig aan de restauratie van een Eitank bouwjaar 1958.
Hier ( voor.. 1958 ) had Henk minder historische kenniskaas van gegeten.

Groet,
John Smit

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2285
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: 1969 Henk van Veen ( Ned ) / Colin Seeley ( UK ) opdrach

#4 Bericht door Zolenheuvel » 21 nov 2016, 21:03

Mooi verhaal John en top dat je deze historische kennis met ons deelt.
Die KVV hardware database maakt natuurlijk wel nieuwsgierig. Helaas beschik niet over de door jou gevraagde informatie. Mijn foto's van die dag heb al gedeeld.

GroetKees

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1969 Henk van Veen ( Ned ) / Colin Seeley ( UK ) opdrach

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 nov 2016, 21:06

Zolenheuvel schreef:Mooi verhaal John en top dat je deze historische kennis met ons deelt.
Die KVV hardware database maakt natuurlijk wel nieuwsgierig. Helaas beschik niet over de door jou gevraagde informatie. Mijn foto's van die dag heb al gedeeld.

GroetKees
De info kwam van spreekstalmeester/organisator Bram Vooys Kees.

Enzo

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: 1969 Henk van Veen ( Ned ) / Colin Seeley ( UK ) opdrach

#6 Bericht door maloud » 27 nov 2016, 17:31

Ha die John, mooi dat je er achter bent gekomen langs de familieweg, maar had je hier al eens gekeken?

https://kreidlerdatabase.nl/20000/P_VoskampJ.htm

johnsmit
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 mar 2008, 11:52
Locatie: De Bollenstreek ( ZH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Final 1969 Henk van Veen ( Ned ) / Colin Seeley ( UK ) opdra

#7 Bericht door johnsmit » 04 dec 2016, 09:35

Beste Maloud,

Je hebt schoon gelijk, er was in het verleden al het e.e.a. over geschreven.
Heb ik FF gemist, vooral de HBM bijeenkomst vindt ik nog steeds erg jammer.
Het was aldaar een gala van bewezen * kennis en kunde * , en zij zijn het levende bewijs vanuit een tijd dat je ** met enkele tientjes weekzakgeld ** o.a. de bromtolhobbie bedreef.
J. Voskamp, J. de Vries, A. Toersen en J. Schurgers e.d. hebben hun hobbie destijds aangevuld met een dienstbetrekking ( op 50cc, polyester, cross, framebouw en OCR1000 gebied etc. )

KVV Amsterdam en Colin Seeley,

Mijn aanvulling erop snijdt toch nog wel wat hout hoor, hieronder de aanvulling(en) die ik inmiddels al gedeeld had.



1] Het KVV frame is gebaseerd op de Seeley Triumph 750cc 3 cylinder, o.a. door het frame proportioneel te verkleinen tot een bruikbaar 50cc frame.
2] Firma Seeley heeft de tekeningen gemaakt, dit t.b.v. de bouw van het Neerlandse KVV frame op Neerlandse bodem te bewerkstelligen.
Althans dat zegt mijn nog sprankelend in leven zijnde bron uit * den oude tijd *

Och ik blijf als in ruste zijnde ex. Meet & Regeltechnicus / Automation Engineer toch maar lekker verder dromen, het slaapt n.l. zo lekker !
Ik had best in die tijd ( enkele jaartjes ) bij KVV te Amsterdam willen werken, en zelfs voor xx knaakjes minder dan in de M&R / Automatisering.
Nu heb ik de tijd in werkplaatsje ( deur potdicht, jaren 60 muziek op ) om toch nog enigszins TE perfectionistisch aan de Kreidlers te hobbieknoeien alsof het nu pas 1967 is.
Het miljonair voelen is iets wat je zelf tussen den oren laat gebeuren, wijlen Michael Jackson had meer pucunia's maar.. het lijkt mij momenteel zo koud in zo'n loden kist met gouden beslag.

Definitief einde van mijn zelf opgezette ouwehoer verhaal op het gebied van de KVV's versus Seeley's .

Groet,
John Smit

Plaats reactie