Jager zesbak voor Kreidler

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8272
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

Jager zesbak voor Kreidler

#1 Bericht door Melvin » 07 jan 2006, 02:47

Jager zesbak voor Kreidler

Afbeelding

De kop van Noord-Holland blijkt één van de belangrijkste motorsportgebieden van ons land te worden. Nico Bakker, Karel Zeegers, de Smitjes, Will Hartog, de gebroeders Looyesteyn, het zijn nog maar enkele van de vele motorenthousiasten uit het Noord-Hollandse. De laatste jaren hoort ook Dick de Jager uit Lutjewinkel, die zich voornamelijk bezig houdt met de constructie van versnellingsbakken, tot dit selecte gezelschap. De reden dat wij Dick een bezoek brachten was een zesversnellingsbak voor Kreidler-wegracers die niet werkt volgens het trekspie-principe maar gebruik maakt van schakelvorken. Het geheel kan worden ingebouwd in een normaal RS blok, wat de zaak niet alleen constructief maar ook financieel interessant maakt.

Kickstarter-as
Een nadeel van het RS-blok is het feit dat in de carters onvoldoende ruimte is om een zesde versnelling bij te bouwen met handhaving van de klauwenschakeling.

Afbeelding

Wel is het mogelijk om een zesbak met trekspieschakeling te maken, maar het blijkt dat juist deze trekspieschakeling nog al eens wat probleempjes oplevert.
Om zonder ruimteproblemen toch een klauwengeschakelde zesbak te kunnen creëren heeft Jager gebruik gemaakt van de kickstarteras, die op het wegraceblok nog wel aanwezig is maar uiteraard geen dienst meer doet.
Door middel van deze derde as wordt dus een extra tandwielenpaar ingeschakeld, en komt er een extra overbrengingsverhouding bij. Omdat men dus de beschikking krijgt over één extra versnelling kunnen de verhoudingen aangepast worden om de powerband, die bij 50 cc racers zo klein is, optimaal te kunnen gebruiken. Dit impliceerde weer dat nog slechts één paar tandwielen origineel is.

Gemakkelijke ombouw
Een groot voordeel van de "Jager bak'' is dat de ombouw van vijf op zes versnellingen mogelijk is zonder dat de carters ingrijpend veranderd hoeven te worden.

Afbeelding

Alleen is het noodzakelijk om de wanddikte op enkele plaatsen door middel van frezen wat te verminderen, omdat er anders geen plaats zou zijn voor de extra tandwielen. Dit houdt dus in dat, als het freeswerk eenmaal gedaan is, naar keus de vijf- of de zesbak ingebouwd kan worden, wat van belang kan zijn als de machine verkocht gaat worden en men de zesbak wil houden.
De onderdelen die ingrijpend zijn veranderd zijn: schakelvork, schakelklok, kickstarteras en uiteraard vijf stel tandwielen. De schakelvork moest natuurlijk aan de derde as aangepast worden. Dit werd gedaan door aan de bestaande vork een tweede vorkdeel te lassen. De rest bleef onveranderd. Een erg fraai staaltje vakmanschap is de veranderde kickstarteras. Om de constructie eenvoudig te houden moest het als gegeven worden aangenomen dat kickstarteras en lagering zonder meer gebruikt kunnen worden. Omdat deze as echter dicht tegen de achterwand van het carter loopt zou er weinig ruimte overblijven voor de twee tandwielen die deel uitmaken van de zesbak.

Afbeelding

Via moeilijk draai- en freeswerk werd daarom het middenstuk van de as "naar voren gebracht'', zodat én de bestaande lagers gebruikt konden worden én de juiste tandwielgrootte mogelijk was. De tandwielen van de "zesde'' versnelling (de extra versnelling wordt eigenlijk gebruikt om het gat dat normaal tussen de tweede en de derde versnelling zit op te vullen) zitten door middel van naaldlagers op de as. Eén van de twee is in constante aangrijping, het tweede wordt naar believen ingeschakeld. Dat de schakelklok wat veranderingen moest ondergaan is ook vrij logisch. Om zes versnellingen te kunnen inschakelen moet het aantal inkepingen op de schakelwals worden uitgebreid. Omdat hierdoor de afstand tussen de inkepingen ook verandert moeten de beide "hefboompjes'' aangepast worden. Ook dit werk wordt door Dick in eigen beheer uitgevoerd. Is de bak eenmaal opgebouwd dan is het ook noodzakelijk dat de koppeling wordt aangepast. Door de veranderde verhoudingen zou de secundaire kettingwielverhouding aangepast moeten worden. Standaard op de Kreidler is 14x33. Zou de primaire overbrengingsverhouding niet aangepast worden dan zou men bij gebruik van de zesbak uitkomen op een gearing met een verhouding van 16x30, waarvoor echter geen ruimte is. Derhalve wordt de primaire overbrenging (dus de overbrenging tussen krukas en versnellingsbak) teruggebracht van 3,94 naar 2,94.

Droge koppeling

Afbeelding

Eenmaal bezig met het veranderen van de primaire overbrenging werd ook de rest van de koppeling maar even onder handen genomen.
De standaard kooi werd gehandhaafd, en voorzien van een extrar ing die het uitbuigen van de lamellen tegen moet gaan. De kooi zit aan het koppelingstandwiel bevestigd met behulp van inbusbouten waarvan de kop conisch is gemaakt, dit om loslopen te voorkomen. De bediening van de koppeling werd verbeterd door middel van het aanbrengen van een kogellagertje om de (verlengde) koppelingspen. Hierdoor wordt voorkomen dat de koppelingspen stil blijft staan, wat wrijving, en dus vermogensverlies en slijtage, zou betekenen.

Betrouwbaar
De zesbak zoals hierboven beschreven, is in het afgelopen seizoen gebruikt door een aantal renners. Zo waren de wegracers van internationaal Peter Looyensteyn en de springer van Ko Kemp uitgerust met een Jager-zesbak, en gebleken is dat de constructie goed voldoet, en geen mechanische problemen heeft gekend. Ook voor cross wedstrijden kan de zesbak gebruikt worden (en is ook al gebruikt). Hier hoeft alleen de verhouding van de overbrenging tussen koppeling en versnellingsbak niet aangepast te worden omdat crossers juist gebaat zijn met een lage gearing.

Prijs sterk punt
Een erg sterk punt is de vrij geringe prijs (relatief gezien) van de bak. Inclusief BTW moet voor de bak een bedrag van f 1.656,- worden neergeteld. Ruilt men de standaard onderdelen van de bak in dan bedraagt de prijs f 1.250,-. Voor de aangepaste koppeling moet dan nog eens f. 500,00 betaald worden. Monteert men dan tevens een Grand Prix kit (f. 1.881,-), dan is men voor een compleet, snel zesversnellingsblok een bedrag van f. 4.259,- kwijt. Dit lijkt veel maar blijkt aanzienlijk (ongeveer de helft) minder dan men voor een origineel zesversnellingsblok met kit (prijs inc. BTW ongeveer f 8.000,-) kwijt is.

Afbeelding


© Melvin van de kraats voor https://www.kreidler.nl

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door HansJ » 07 jan 2006, 03:07

Leuk artikel Melvin,

Leverden ze nog maar 6-bakken voor fl 1656,-

Het is nu 1600 euro :(

HansJ

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8272
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

#3 Bericht door Melvin » 07 jan 2006, 03:18

leverden ze nog maar van veen 6 bakken voor 200 mark zoals vroegah.
Maarja wat geweest is is geweest.
Vind het iig wel mooie techniek.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door dijk » 07 jan 2006, 04:32

mooie techniek van dick de jager. dick is erg handig geweest vroeger. :wink: :mrgreen:

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door Wouter » 07 jan 2006, 09:55

de allermooiste 6bak die ooit voor kreidler is gebouw vind ik het

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Flacko » 07 jan 2006, 10:08

Het is weer een leuk en erg interessant artikel geworden.

Groetjes Ad

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8272
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

#7 Bericht door Melvin » 07 jan 2006, 10:19

volgende is van de racer van ons forum lid bebo racing. Dan weten jullie dat alvast :wink:

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door PRO TUNING » 07 jan 2006, 10:48

Werkte Dick de Jager vroeger niet bij Boele in Haastrecht en bouwde daar de " Boele " frames ??

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#9 Bericht door Maarten » 07 jan 2006, 10:53

PRO TUNING schreef:Werkte Dick de Jager vroeger niet bij Boele in Haastrecht en bouwde daar de " Boele " frames ??
Ja, dat klopt:

Afbeelding

Zie het topic daarover:

viewtopic.php?t=9288


PS. Bedankt Melvin voor het interessante artikel.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#10 Bericht door dijk » 07 jan 2006, 10:56

dick de jager heeft al zeker meer dan 30 jaar een zaak in plaatsje(winkel) noordholland. :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
nonserviam
Berichten: 836
Lid geworden op: 31 jul 2003, 12:46
Locatie: Oudkarspel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door nonserviam » 07 jan 2006, 11:49

Ja was het ook maar de zaak van 30 jaar terug. Dan behandelde ze je tenminste nog normaal. en niet als een idiote zelfsleutelaar waar ze niets aan verdienen. Maar respect voor onze dick de jager :mrgreen:

Gebruikersavatar
bebo-racing
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 nov 2002, 18:55
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door bebo-racing » 07 jan 2006, 16:41

Ik heb nog aanvullende documentatie in mijn mappen gevonden over de jagerbak.
succes met het lezen
Bijlagen
Scannen001.jpg
Scannen001.jpg (95.87 KiB) 39000 keer bekeken
Scannen002.jpg
Scannen002.jpg (96.12 KiB) 39000 keer bekeken

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#13 Bericht door Dimage » 07 jan 2006, 19:08

bebo-racing schreef:Ik heb nog aanvullende documentatie in mijn mappen gevonden over de jagerbak.
succes met het lezen
Hallo bebo,

Dit is hetzelfde artikel als Melvin heeft geplaatst. :wink:

Mooi gedaan weer collega :wink: 8)

Gebruikersavatar
Marlibica
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 mar 2005, 19:20
Locatie: Zeewolde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door Marlibica » 08 jan 2006, 17:53

Wat ik mis is de datum van plaatsing van het artikel, ik ben zelf wel nieuwsgierig van wanneer die prijzen nu zijn. Of zit ik nu echt scheel te kijken? :roll:

brommer
Berichten: 777
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
Locatie: Sijbekarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#15 Bericht door brommer » 10 jan 2006, 20:43

Kom nog regelmatig bij de Jager in de winkel, Dick de Jager sr. heeft laatst nog 2 bronzen lagers voor me geruimd.
Is overgens een prima zaak met aardige medewerkers die altijd bereid zijn om je te adviseren en je te helpen.
Hebben ook nog best wel veel (standaard) Kreidlerspul.

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 3345
Lid geworden op: 23 mei 2003, 11:17
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#16 Bericht door brolli21 » 10 jan 2006, 20:52

over dat veel spul hebben,op een doodnormale 18mm vlotterkamerpakking heb ik 8 weken moeten wachten voordat ie em had :?

Mzzl Sander

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Jager zesbak voor Kreidler

#17 Bericht door LVS » 17 aug 2010, 07:26

foto`s van de direkte [ oude ] jager 6 bak .
Bijlagen
jag4.jpg
jag4.jpg (59.07 KiB) 25203 keer bekeken
jag3.jpg
jag3.jpg (59.13 KiB) 25203 keer bekeken
jag2.jpg
jag2.jpg (58.79 KiB) 25203 keer bekeken
jag1.jpg
jag1.jpg (65.03 KiB) 25203 keer bekeken
Laatst gewijzigd door LVS op 17 aug 2010, 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Jager zesbak voor Kreidler

#18 Bericht door LVS » 17 aug 2010, 07:27

foto`s
Bijlagen
jag6.jpg
jag6.jpg (73.17 KiB) 25203 keer bekeken
jag5.jpg
jag5.jpg (55.23 KiB) 25203 keer bekeken

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9264
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 921 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Jager zesbak voor Kreidler

#19 Bericht door Eifelyeti » 17 aug 2010, 09:28

:D

de Bericht van de Fotos... :wink:

http://www.kreidlertreff-giessen.de/t_d ... triebe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.jogys-forum.de/11824566nx347 ... t1635.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie