Jager zesbak voor Kreidler
- Melvin
- Berichten: 8275
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 46 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
Jager zesbak voor Kreidler
Jager zesbak voor Kreidler
De kop van Noord-Holland blijkt één van de belangrijkste motorsportgebieden van ons land te worden. Nico Bakker, Karel Zeegers, de Smitjes, Will Hartog, de gebroeders Looyesteyn, het zijn nog maar enkele van de vele motorenthousiasten uit het Noord-Hollandse. De laatste jaren hoort ook Dick de Jager uit Lutjewinkel, die zich voornamelijk bezig houdt met de constructie van versnellingsbakken, tot dit selecte gezelschap. De reden dat wij Dick een bezoek brachten was een zesversnellingsbak voor Kreidler-wegracers die niet werkt volgens het trekspie-principe maar gebruik maakt van schakelvorken. Het geheel kan worden ingebouwd in een normaal RS blok, wat de zaak niet alleen constructief maar ook financieel interessant maakt.
Kickstarter-as
Een nadeel van het RS-blok is het feit dat in de carters onvoldoende ruimte is om een zesde versnelling bij te bouwen met handhaving van de klauwenschakeling.
Wel is het mogelijk om een zesbak met trekspieschakeling te maken, maar het blijkt dat juist deze trekspieschakeling nog al eens wat probleempjes oplevert.
Om zonder ruimteproblemen toch een klauwengeschakelde zesbak te kunnen creëren heeft Jager gebruik gemaakt van de kickstarteras, die op het wegraceblok nog wel aanwezig is maar uiteraard geen dienst meer doet.
Door middel van deze derde as wordt dus een extra tandwielenpaar ingeschakeld, en komt er een extra overbrengingsverhouding bij. Omdat men dus de beschikking krijgt over één extra versnelling kunnen de verhoudingen aangepast worden om de powerband, die bij 50 cc racers zo klein is, optimaal te kunnen gebruiken. Dit impliceerde weer dat nog slechts één paar tandwielen origineel is.
Gemakkelijke ombouw
Een groot voordeel van de "Jager bak'' is dat de ombouw van vijf op zes versnellingen mogelijk is zonder dat de carters ingrijpend veranderd hoeven te worden.
Alleen is het noodzakelijk om de wanddikte op enkele plaatsen door middel van frezen wat te verminderen, omdat er anders geen plaats zou zijn voor de extra tandwielen. Dit houdt dus in dat, als het freeswerk eenmaal gedaan is, naar keus de vijf- of de zesbak ingebouwd kan worden, wat van belang kan zijn als de machine verkocht gaat worden en men de zesbak wil houden.
De onderdelen die ingrijpend zijn veranderd zijn: schakelvork, schakelklok, kickstarteras en uiteraard vijf stel tandwielen. De schakelvork moest natuurlijk aan de derde as aangepast worden. Dit werd gedaan door aan de bestaande vork een tweede vorkdeel te lassen. De rest bleef onveranderd. Een erg fraai staaltje vakmanschap is de veranderde kickstarteras. Om de constructie eenvoudig te houden moest het als gegeven worden aangenomen dat kickstarteras en lagering zonder meer gebruikt kunnen worden. Omdat deze as echter dicht tegen de achterwand van het carter loopt zou er weinig ruimte overblijven voor de twee tandwielen die deel uitmaken van de zesbak.
Via moeilijk draai- en freeswerk werd daarom het middenstuk van de as "naar voren gebracht'', zodat én de bestaande lagers gebruikt konden worden én de juiste tandwielgrootte mogelijk was. De tandwielen van de "zesde'' versnelling (de extra versnelling wordt eigenlijk gebruikt om het gat dat normaal tussen de tweede en de derde versnelling zit op te vullen) zitten door middel van naaldlagers op de as. Eén van de twee is in constante aangrijping, het tweede wordt naar believen ingeschakeld. Dat de schakelklok wat veranderingen moest ondergaan is ook vrij logisch. Om zes versnellingen te kunnen inschakelen moet het aantal inkepingen op de schakelwals worden uitgebreid. Omdat hierdoor de afstand tussen de inkepingen ook verandert moeten de beide "hefboompjes'' aangepast worden. Ook dit werk wordt door Dick in eigen beheer uitgevoerd. Is de bak eenmaal opgebouwd dan is het ook noodzakelijk dat de koppeling wordt aangepast. Door de veranderde verhoudingen zou de secundaire kettingwielverhouding aangepast moeten worden. Standaard op de Kreidler is 14x33. Zou de primaire overbrengingsverhouding niet aangepast worden dan zou men bij gebruik van de zesbak uitkomen op een gearing met een verhouding van 16x30, waarvoor echter geen ruimte is. Derhalve wordt de primaire overbrenging (dus de overbrenging tussen krukas en versnellingsbak) teruggebracht van 3,94 naar 2,94.
Droge koppeling
Eenmaal bezig met het veranderen van de primaire overbrenging werd ook de rest van de koppeling maar even onder handen genomen.
De standaard kooi werd gehandhaafd, en voorzien van een extrar ing die het uitbuigen van de lamellen tegen moet gaan. De kooi zit aan het koppelingstandwiel bevestigd met behulp van inbusbouten waarvan de kop conisch is gemaakt, dit om loslopen te voorkomen. De bediening van de koppeling werd verbeterd door middel van het aanbrengen van een kogellagertje om de (verlengde) koppelingspen. Hierdoor wordt voorkomen dat de koppelingspen stil blijft staan, wat wrijving, en dus vermogensverlies en slijtage, zou betekenen.
Betrouwbaar
De zesbak zoals hierboven beschreven, is in het afgelopen seizoen gebruikt door een aantal renners. Zo waren de wegracers van internationaal Peter Looyensteyn en de springer van Ko Kemp uitgerust met een Jager-zesbak, en gebleken is dat de constructie goed voldoet, en geen mechanische problemen heeft gekend. Ook voor cross wedstrijden kan de zesbak gebruikt worden (en is ook al gebruikt). Hier hoeft alleen de verhouding van de overbrenging tussen koppeling en versnellingsbak niet aangepast te worden omdat crossers juist gebaat zijn met een lage gearing.
Prijs sterk punt
Een erg sterk punt is de vrij geringe prijs (relatief gezien) van de bak. Inclusief BTW moet voor de bak een bedrag van f 1.656,- worden neergeteld. Ruilt men de standaard onderdelen van de bak in dan bedraagt de prijs f 1.250,-. Voor de aangepaste koppeling moet dan nog eens f. 500,00 betaald worden. Monteert men dan tevens een Grand Prix kit (f. 1.881,-), dan is men voor een compleet, snel zesversnellingsblok een bedrag van f. 4.259,- kwijt. Dit lijkt veel maar blijkt aanzienlijk (ongeveer de helft) minder dan men voor een origineel zesversnellingsblok met kit (prijs inc. BTW ongeveer f 8.000,-) kwijt is.
© Melvin van de kraats voor https://www.kreidler.nl
De kop van Noord-Holland blijkt één van de belangrijkste motorsportgebieden van ons land te worden. Nico Bakker, Karel Zeegers, de Smitjes, Will Hartog, de gebroeders Looyesteyn, het zijn nog maar enkele van de vele motorenthousiasten uit het Noord-Hollandse. De laatste jaren hoort ook Dick de Jager uit Lutjewinkel, die zich voornamelijk bezig houdt met de constructie van versnellingsbakken, tot dit selecte gezelschap. De reden dat wij Dick een bezoek brachten was een zesversnellingsbak voor Kreidler-wegracers die niet werkt volgens het trekspie-principe maar gebruik maakt van schakelvorken. Het geheel kan worden ingebouwd in een normaal RS blok, wat de zaak niet alleen constructief maar ook financieel interessant maakt.
Kickstarter-as
Een nadeel van het RS-blok is het feit dat in de carters onvoldoende ruimte is om een zesde versnelling bij te bouwen met handhaving van de klauwenschakeling.
Wel is het mogelijk om een zesbak met trekspieschakeling te maken, maar het blijkt dat juist deze trekspieschakeling nog al eens wat probleempjes oplevert.
Om zonder ruimteproblemen toch een klauwengeschakelde zesbak te kunnen creëren heeft Jager gebruik gemaakt van de kickstarteras, die op het wegraceblok nog wel aanwezig is maar uiteraard geen dienst meer doet.
Door middel van deze derde as wordt dus een extra tandwielenpaar ingeschakeld, en komt er een extra overbrengingsverhouding bij. Omdat men dus de beschikking krijgt over één extra versnelling kunnen de verhoudingen aangepast worden om de powerband, die bij 50 cc racers zo klein is, optimaal te kunnen gebruiken. Dit impliceerde weer dat nog slechts één paar tandwielen origineel is.
Gemakkelijke ombouw
Een groot voordeel van de "Jager bak'' is dat de ombouw van vijf op zes versnellingen mogelijk is zonder dat de carters ingrijpend veranderd hoeven te worden.
Alleen is het noodzakelijk om de wanddikte op enkele plaatsen door middel van frezen wat te verminderen, omdat er anders geen plaats zou zijn voor de extra tandwielen. Dit houdt dus in dat, als het freeswerk eenmaal gedaan is, naar keus de vijf- of de zesbak ingebouwd kan worden, wat van belang kan zijn als de machine verkocht gaat worden en men de zesbak wil houden.
De onderdelen die ingrijpend zijn veranderd zijn: schakelvork, schakelklok, kickstarteras en uiteraard vijf stel tandwielen. De schakelvork moest natuurlijk aan de derde as aangepast worden. Dit werd gedaan door aan de bestaande vork een tweede vorkdeel te lassen. De rest bleef onveranderd. Een erg fraai staaltje vakmanschap is de veranderde kickstarteras. Om de constructie eenvoudig te houden moest het als gegeven worden aangenomen dat kickstarteras en lagering zonder meer gebruikt kunnen worden. Omdat deze as echter dicht tegen de achterwand van het carter loopt zou er weinig ruimte overblijven voor de twee tandwielen die deel uitmaken van de zesbak.
Via moeilijk draai- en freeswerk werd daarom het middenstuk van de as "naar voren gebracht'', zodat én de bestaande lagers gebruikt konden worden én de juiste tandwielgrootte mogelijk was. De tandwielen van de "zesde'' versnelling (de extra versnelling wordt eigenlijk gebruikt om het gat dat normaal tussen de tweede en de derde versnelling zit op te vullen) zitten door middel van naaldlagers op de as. Eén van de twee is in constante aangrijping, het tweede wordt naar believen ingeschakeld. Dat de schakelklok wat veranderingen moest ondergaan is ook vrij logisch. Om zes versnellingen te kunnen inschakelen moet het aantal inkepingen op de schakelwals worden uitgebreid. Omdat hierdoor de afstand tussen de inkepingen ook verandert moeten de beide "hefboompjes'' aangepast worden. Ook dit werk wordt door Dick in eigen beheer uitgevoerd. Is de bak eenmaal opgebouwd dan is het ook noodzakelijk dat de koppeling wordt aangepast. Door de veranderde verhoudingen zou de secundaire kettingwielverhouding aangepast moeten worden. Standaard op de Kreidler is 14x33. Zou de primaire overbrengingsverhouding niet aangepast worden dan zou men bij gebruik van de zesbak uitkomen op een gearing met een verhouding van 16x30, waarvoor echter geen ruimte is. Derhalve wordt de primaire overbrenging (dus de overbrenging tussen krukas en versnellingsbak) teruggebracht van 3,94 naar 2,94.
Droge koppeling
Eenmaal bezig met het veranderen van de primaire overbrenging werd ook de rest van de koppeling maar even onder handen genomen.
De standaard kooi werd gehandhaafd, en voorzien van een extrar ing die het uitbuigen van de lamellen tegen moet gaan. De kooi zit aan het koppelingstandwiel bevestigd met behulp van inbusbouten waarvan de kop conisch is gemaakt, dit om loslopen te voorkomen. De bediening van de koppeling werd verbeterd door middel van het aanbrengen van een kogellagertje om de (verlengde) koppelingspen. Hierdoor wordt voorkomen dat de koppelingspen stil blijft staan, wat wrijving, en dus vermogensverlies en slijtage, zou betekenen.
Betrouwbaar
De zesbak zoals hierboven beschreven, is in het afgelopen seizoen gebruikt door een aantal renners. Zo waren de wegracers van internationaal Peter Looyensteyn en de springer van Ko Kemp uitgerust met een Jager-zesbak, en gebleken is dat de constructie goed voldoet, en geen mechanische problemen heeft gekend. Ook voor cross wedstrijden kan de zesbak gebruikt worden (en is ook al gebruikt). Hier hoeft alleen de verhouding van de overbrenging tussen koppeling en versnellingsbak niet aangepast te worden omdat crossers juist gebaat zijn met een lage gearing.
Prijs sterk punt
Een erg sterk punt is de vrij geringe prijs (relatief gezien) van de bak. Inclusief BTW moet voor de bak een bedrag van f 1.656,- worden neergeteld. Ruilt men de standaard onderdelen van de bak in dan bedraagt de prijs f 1.250,-. Voor de aangepaste koppeling moet dan nog eens f. 500,00 betaald worden. Monteert men dan tevens een Grand Prix kit (f. 1.881,-), dan is men voor een compleet, snel zesversnellingsblok een bedrag van f. 4.259,- kwijt. Dit lijkt veel maar blijkt aanzienlijk (ongeveer de helft) minder dan men voor een origineel zesversnellingsblok met kit (prijs inc. BTW ongeveer f 8.000,-) kwijt is.
© Melvin van de kraats voor https://www.kreidler.nl
-
- Gebanned
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Ja, dat klopt:PRO TUNING schreef:Werkte Dick de Jager vroeger niet bij Boele in Haastrecht en bouwde daar de " Boele " frames ??
Zie het topic daarover:
viewtopic.php?t=9288
PS. Bedankt Melvin voor het interessante artikel.
- nonserviam
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 31 jul 2003, 12:46
- Locatie: Oudkarspel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- bebo-racing
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 16 nov 2002, 18:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- LVS
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Jager zesbak voor Kreidler
foto`s van de direkte [ oude ] jager 6 bak .
- Bijlagen
-
- jag4.jpg (59.07 KiB) 25206 keer bekeken
-
- jag3.jpg (59.13 KiB) 25206 keer bekeken
-
- jag2.jpg (58.79 KiB) 25206 keer bekeken
-
- jag1.jpg (65.03 KiB) 25206 keer bekeken
Laatst gewijzigd door LVS op 17 aug 2010, 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- LVS
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Jager zesbak voor Kreidler
foto`s
- Bijlagen
-
- jag6.jpg (73.17 KiB) 25206 keer bekeken
-
- jag5.jpg (55.23 KiB) 25206 keer bekeken
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 924 keren
- Ontvangen waarderingen: 765 keren
Re: Jager zesbak voor Kreidler
de Bericht van de Fotos...
http://www.kreidlertreff-giessen.de/t_d ... triebe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jogys-forum.de/11824566nx347 ... t1635.html" onclick="window.open(this.href);return false;