The man who made the impossible possible
Geschreven door Nicolaas van den Heuvel
Mink op zijn Zwitserse Kreidler Florett Eitank bouwjaar 1960 type - K54/1
Nummer 1
Diep verborgen onder de hersenpan worden herinneringen uit vervlogen tijden bewaard. In dit geval betreft het de zestiger jaren, ook wel de gouden tijd genoemd. Stoer uitziende nozems met hun zwarte leren jasjes, vetkuiven en snelle brommers maakten toen de buurt onveilig. Voor veel van deze inmiddels wat ouder geworden nozems zijn de sixties een tijd, om met plezier aan terug te denken. Ook al ben je er niet mee bezig, het ligt allemaal keurig opgeslagen in de grote hersenen ofwel de cortes. Zo ook in het brein van een zekere Mink. Door een déjà vu ontwaakte er bij hem een sloot aan herinneringen, die meer dan alleen warme gevoelens naar boven brengen. Ruim 42 jaar is er inmiddels verstreken en in het binnenste van de 'Mink' vulkaan, begint het te gevaarlijk rommelen. De seismograaf meet tien op de schaal van Richter. Juist dat stukje nostalgie dat al die jaren onaangeroerd is gebleven komt naar boven en heeft hem te pakken. Bij velen ook wel bekend als het Kreidler virus. Bij Mink is het nu ook ontwaakt en wordt als het ware opnieuw geboren. Mink zelf beschrijft het zo. ,,Het is de weder geboorte van een oude liefde, een liefde die ik mijn kindje noemt„. Dit verhaal draait om een ongerestaureerde Zwitserse bromfiets. De Kreidler Florett 50 cc type K 54/1 bj 1960. De brommer zal omgetoverd worden naar een motor Kreidler, met de look van een Hollandse vijfenzestiger Eitank. De Kreidler fabriek en de firma van Veen verwierf met deze machines wereldfaam. Tot op de dag van vandaag is het ooit zo beroemde merk nog steeds niet vergeten. Met rasse schreden maken Kreidler brommers als oldtimer een heuse comeback. Kreidlers worden momenteel door het gehele land en ook daar buiten in hoog tempo gerestaureerd en het legioen neemt alleen maar toe. In de tijd dat Mink en mijn persoontje in het brommer tijdperk rond scheurde, stond de Kreidler Florett voor een groot deel van de jeugd onbetwist op de eerste plaats van de ranglijst. De auto was voor Jan met de pet in die tijd onbetaalbaar. Daarentegen was de brommer dat wel en dus een prima vervoermiddel. Kon je jezelf een nieuwe Kreidler permitteren, dan was dat niet niks. Kreidlers stonden dan ook niet volop voor de friettent, of kroeg. Voor veel mensen was het een brommer die erg duur was. Niettemin gingen deze brommers, hoe gek dat wellicht ook klinkt, als zoete broodjes over de toonbank. Een bromfiets handelaar in Utrecht zei mij eens. ,,Of het nu zomer of winter is, Kreidlers verkopen we het gehele jaar door''
Voor veel mensen was een gebruikte Kreidler, die in de volksmond 'Florett' werd genoemd, een prima alternatief.
Humor
Zowel de schrijver van dit verhaal als Mink, beleefden hun jeugd in de zestiger jaren. Beiden zijn dan ook prettig gestoord van wat men tegenwoordig 'De Eitank' noemt. Mink heb ik leren kennen via de site van Maarten's Kreidlerclub. Al snel is duidelijk dat Mink behalve enthousiast en handig, ook vindingrijk is. Ook beantwoordt hij vragen op de site met een flinke portie humor. Niettemin moet hij zo nu en dan door gebrek aan parate kennis, even op het goede spoor gezet worden door de echte Eitank kenner. En men doet dat met plezier. Mink is een vent die van zijn hart geen moordkuil maakt. Vanaf het begin maakt hij meteen duidelijk dat hij de bodem van zijn portemonnee meer ziet dan hem lief is. En dat zijn Eitank een low budget restauratie betreft. Hij wil dan ook uitgebreid de tijd nemen voor de restauratie.
Uit de running
Mink is een vent die net als u en ik, gewoon voor zijn geld heeft gewerkt. Door omstandigheden die er verder niet toe doen, is hij momenteel tijdelijk uit de running. Niettemin moet er ook hij hem brood op de plank en aan verplichtingen voldaan worden. De vraag rijst, hoe kom je in hemelsnaam aan een Eitank, laat staan dat je die ook nog kan restaureren.
Kreidler legioen
Dat het wel degelijk mogelijk is, zal in dit verhaal duidelijk worden. Mink ziet zijn Eitank project als een 'missie'. Een missie waar hij zich vanaf het begin in vast heeft gebeten, om deze tot een goed einde te brengen. Het verhaal begint vanaf het moment dat hij onder zeer goede condities, bij Rien in Maasdijk een ongerestaureerde Zwitserse Kreidler Florett Eitank K54/1 bouwjaar 1960 kon bemachtigen en deze onthaalde als 'de verloren zoon'.
Het begon allemaal met een bericht op de site van Maarten's Kreidlerclub:
'Hallo Kreidler rijders, liefhebbers en hobbyisten.
Ook ik mag me nu bij het Kreidler legioen aansluiten.
Van mijn 16e tot mijn 18e heb ik een Kreidler Florett gereden,
Maar echt los laat het je nooit, ook Minkie dus niet zoals jullie zien.
Nu eindelijk na 40 jaar, ben ik weer in het bezit van een Kreidler Florett'
Stap voor stap
Dit waren letterlijk de eerste woorden van de toen nog volledig onbekende Mink. Maar dat daar snel verandering in zou komen, had ook Mink niet kunnen vermoeden. Ook hij kwam tot ontdekking dat de site van Maarten, door Kreidler liefhebbers zeer druk bezocht wordt. Zijn spontane melding kwam tot zijn verbazing in een stroomversnelling en de reacties stroomden al snel binnen. Veel forumleden heetten hem hartelijk welkom en wensten hem veel succes met zijn gewaagde en kostbare restauratie. Mink begreep dat hij snel aan de bel moest trekken en zei. ,,Hallo beste mensen, het betreft hier een 'low budget' restauratie. Het is de bedoeling om alles stap voor stap aan te pakken. Het geld groeit me niet op de rug. Het staat niet op de bank. En de portemonnee is slecht gevuld„. En zo maakt Mink meteen duidelijk hoe de vork in de steel zit. Door deze wel zeer open verklaring, krijgt men alleen maar nog meer waardering voor zijn gewaagde project. Kreidler bezitters weten maar al te goed, dat de restauratie van een Eitank veel werk vergt. Ook de kosten die het met zich mee brengt, vallen in vrijwel alle gevallen hoger uit dan vooraf werd berekend.
Tegenvaller
Nu was het zo dat Mink in de veronderstelling was, dat zijn bejaarde schoonheid een rode Zwitserse Eitank is van het bouwjaar 1965. Maar niets is minder waar, als hij de brommer onder ogen krijgt. Het type plaatje vermeldt overduidelijk dat de machine van het bouwjaar 1960 is. Heel even was de teleurstelling daar. Niettemin is er geen enkele reden om minder trots te zijn op deze zeer complete originele machine. Voordat de werkzaamheden aanvang kunnen nemen besluit Mink eerst om van een kloostertafel een werktafel te maken. Deze wordt voorzien van 4 oude zwenkwieltjes, waarvan 2 met rem. En dat is een goed plan, hij zal er alleen maar plezier van hebben. Staat de Kreidler er eenmaal op vast, dan is het geheel gemakkelijk verplaatsbaar en kan er op een prettige hoogte aan gewerkt worden. Het werktafel klusje is voor nul euro gerealiseerd, en dat is alvast een goed begin. Het werk aan de brommer kan nu van start gaan. Voordat het demonteren kan beginnen, wordt alles eerst in de kruipolie gezet. Dat sleutelt prettig en je loop minder het risico dat je iets afdraait. De volgende dag kan hij eindelijk van start gaan. Alle onderdelen worden benoemd en gefotografeerd en indien nodig gelabeld. Een prima manier voor iedereen die aan zijn eerste project begint. Tijdens het opbouwen heb je daar alleen maar plezier van. Vooraf heeft Mink eerst de werkplaats vertimmerd. Er is behalve voldoende licht, ook een koffiezet apparaat geplaatst en voor gezelligheid een radio.
In eigen hand
Als alle onderdelen zijn gedemonteerd blijkt meteen het voordeel van de 'mobiele' (klooster) werktafel. Deze kan simpelweg naar buiten gereden worden, om met de Kärcher spuit het frame te reinigen. Als het frame goed is uitgelekt, wordt met luchtdruk alles droog geblazen. De Kreidler site van Maarten wordt door de 'Mink topic' nog drukker bezocht. En op alle e-mail en topic berichten moet Mink natuurlijk ook antwoord geven. Mink is daar meer dan 'prettig' druk mee en doet dat met veel humor. Inmiddels wordt hij gebombardeerd met een veelvoud aan adressen voor gebruikte en nieuwe onderdelen. Helemaal geweldig dat iedereen zo spontaan en positief reageert. Maar ook nu maakt hij op een vriendelijke duidelijk dat het een 'low budget' restauratie betreft en dat 'nieuw' materiaal geen optie is. Langzaamaan begint het tot het Kreidlergilde door te dringen. Het is de bedoeling dat indien mogelijk gebruik wordt gemaakt van de reeds aanwezige onderdelen. Dat betekent, de revisie van het blok, spuitwerk en straalwerk, spaken vlechten, de buddy restaureren, bedrading en verder alles dat mogelijk is zal hij zelf doen. Alles wordt gerealiseerd in de door Mink zijn vrouw omgedoopte schuur, 'Het Kreidler Eierenhok'.
19 februari 2007 - De demontage is een feit
Frame met rugklachten
Als alle onderdelen van het frame ontdaan zijn ziet hij tot zijn grote schrik dat deze 'krom' is. Het kan haast niet anders, dan dat je dan met stomheid geslagen bent. Als je met een dergelijk groot probleem moet starten, dan zakt het lood je toch in de schoenen. Maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Een telefoontje naar 'Rien' in Maasdijk, doet de rust terug keren in huize Mink. Het frame kan omgeruild worden, voor een ander van hetzelfde bouwjaar en de zon schijnt weer in het Kreidler Eierenhok. Tijd om de tank te reinigen en dat blijkt nodig ook. Vergelijkt het met een gierput waar de deksel jaren niet is van gelicht. Als de 'drab' is verwijderd, moet dat ook met het roest in de tank gebeuren.
De werkbank en het gereedschap
De 'boorkolom' wordt op zijn kant gelegd en de boorkop word verlengd met een stuk draadeind. Vervolgens wordt de tank gevuld met grit en water en kan deze zijn rondjes draaien. Om op zo'n idee te komen moet je toch echt Mink heten. Had zelf ook ooit het geweldige idee mijn tank verpakt in een doos vast te zetten in een betonmolen, ook om te reinigen met water en grit. Die raakte los, ik zal er verder maar niets over zeggen.
Straalwerk
Ook het straalwerk heeft Mink vanzelfsprekend niet uitbesteed. Hij besluit met de aanwezige materialen een heuse 'straalcabine' te maken op bescheiden schaal. Na een dagje zagen, zweten, boren, slijpen, schroeven en nog meer zweten staat het casco. Het ding is groot genoeg om er een kaal frame in te hangen, lastige buren mogen wel uitkijken.
Mink en de straalkast
Die Mink is een topkerel. Wellicht kan hij ooit nog eens afstuderen als meester in de innovatieve of creatieve knutselkunde. Maar ook Mink heeft niet alles in huis en vraagt brutaalweg om hulp. ,,Hallo vrienden! Heeft er iemand wellicht nog een vochtafscheider voor de persluchtleiding?„ Een antwoord laat niet lang op zich wachten. Een Kreidler liefhebber met een groot hart reageert via de topic en zegt dat hij een compleet reduceer van Festo met vochtafscheider heeft liggen en dat kan hij zo krijgen.
Mink slaapt die nacht opperbest en kan alweer een zorg weg strepen. De afbouw van de gritstraal kast kan zijn doorgang vinden. Alle benodigde materialen voor deze cabine die voor handen zijn zullen ook worden gebruikt. Of het nou een onderdeel van een 'gaskachel' of een afvalbak is, het maakt hem allemaal niks uit. Al is het maar een beetje bruikbaar. Grappige opmerkingen worden door site leden gemaakt zoals. 'Super Mink. Crea en inventief. Mink-Gyver. Mink met zijn zelf gemaakte soep". Maar Mink ziet de humor er wel van in en zegt ,,Beste vrienden, het gaat toch leuk zo, en opa is creatief van de straat. En vergeet niet, straks eindelijk weer een mooie Kreidler„.
Mink lijkt Jomanda uit Tiel wel en straalt met beide handen alle onderdelen tot het een lieve lust is en het resultaat mag er wezen. Zijn stuur lijkt zo uit de winkel te komen, zo nieuw en glimmend ziet deze eruit. Als de naven uit de wielen geknipt zijn en de standaard in zijn oorspronkelijke vorm terug is gebogen kunnen ook deze gestraald worden. Eindelijk is deze 'huzaren' straalklus zo goed als gedaan. Op de site wordt ook nog geopperd dat de velg krom zal trekken na het uitknippen van de spaken uit het wiel. De goedbedoelde tip is echter niet aan de orde, de velgen worden toch vervangen. Inmiddels vordert de klus gestaag. Ondanks dat het 'low budget' betreft, heeft het tempo er niet onder te lijden. Het frame en alle bijbehorende delen zijn klaar om in de 'kleurprimer' gespoten te worden. En dan te bedenken dat hij pas 5 weken bezig is. Mink is een zeer vooruitstrevend mens, die zijn missie geen moment uit het oog verliest. Maar veelal dankzij hulp van wat hij noemt, 'Mijn Kreidler vrienden'. Mink is vandaag in opperbeste stemming en dat laat hij weten ook.
,,Vrienden, vandaag is het, 'DE DAGS DES HEREN'. Ik ga vandaag aan de slag in het 'Kreidler eierenhok' ofwel, 'Mijn Heilige Der Heiligen' en wel met rode primer„. Wat een woorden, wellicht ooit op een nonnen schooltje bij de goede man ingeramd. Hij praat nog vromer dan de Paus zelf.
Vocht afscheider
De vochtafscheider waar Mink zo vreselijk om verlegen zat is binnen, ook deze goede gever draagt Mink een warm 'hart' toe. Enkele lastige onderdelen vragen nog wat extra straalwerk. De achterbrug blijkt een vervelende dwarsligger, de poedercoating zit zo vast als een huis en het is nog een hele klus om die troep te verwijderen. Als iemand zegt dat het wel erg veel werk is laat Mink weten dat een gerestaureerd exemplaar uiteraard veel en veel gemakkelijker is.
Maar dat, dat in zijn geval nu eenmaal niet aan de orde is. Dus als de berg zal niet naar Mozes komt, dan moet Mink Mozes maar naar de berg. Omdat anders zijn Kreidler er nooit zal komen. En zo is het maar net, geld dat er niet is, kan je ook niet aanwenden. De buitenkant van de tank is aan de beurt en ook dat gaat niet van een leien dakje en Mink zegt. ,,De oorlog hebben die moffen dan wel verloren, maar lak maken kunnen ze als de beste„ Blijkbaar zit de lak op de tank erg vast. Om een tank mooi en strak te krijgen heb je een scherp oog nodig en veel tijd, zeker als het je vak niet is.
Afzuig systeem
Inmiddels is het Kreidler eierenhok voorzien van een 'afzuigkap', deze moet zijn dienst bewijzen tijdens de spuitwerkzaamheden. De wanden worden afgeplakt met 'plastik' zodat de verf niet overal op terecht komt en het een grote bende wordt. Als je zelf het spuitwerk verzorgt en het de eerste keer doet moet je zeer zorgvuldig te werk gaan. Het is verstandig om met de kleinere onderdelen te beginnen zoals de binnenkant van de motorschermen. Zo nu en dan zien 'de' kenners aan de vele foto's die Mink plaatst dat er tijdens het opbouwen onderdelen binnen sluipen die niet origineel zijn en maakt men hem daarop attent. ,,Hallo Mink, even een vraagje. De uitlaatsteun is aan je frame gelast en dat is niet goed, deze behoort aan je onderbouw te zitten. Ook de linkervoetsteun moet verder van het frame staan dan de rechter, omdat deze eitjes voetversnelling hebben beste kerel„. Mink gelooft bijna niet wat hij hoort en zegt. ,,Vrienden, vrienden, maak me niet gek! Alweer niet origineel? Ik word er niet goed van. Maar luister, het is al bijna Pasen dus zal ik er snel naar kijken. Tijdens Pasen ben ik aan het spuiten begrijp je„. Ondanks de 'niet' originele onderdelen moet het werk wel zijn voortgang vinden. Het is zoals Mink zegt, er is nog veel te doen. De beugels aan het balhoofd moeten verbreed worden, i.v.m. de kunststof balhoofd bekleding naar bouwjaar '1965'. Overal wordt de tijd voor genomen, alles moet zorgvuldig en het liefst in één keer goed gebeuren. Elk foutje kost nu eenmaal geld. Als het even kan, wordt er heerlijk buiten in het zonnetje gesleuteld, Zowel de warmte als het licht dat deze supernova produceert is gratis en een mens wordt er vrolijk van. Wat mij persoonlijk verbaast is dat de brommer onderdelen van onze vriend de restaurateur keurig netjes ingepakt in de slaapkamer naast het bed staan. Het schijnt iets te maken te hebben met het veiligstellen. Het moet toch niet gekker worden, maar wellicht is het Kreidler-Eierenhok nog niet optimaal beveiligd. Wat ik wel weet is dat bij mij thuis dat ouwe ijzer niet eens in huis komt, laat staan in de slaapkamer.
Handige sodemieter
Zoals één van de leden al zei, Mink is een handige sodemieter. Niettemin heeft ook hij menselijke trekjes, die men ook wel eigenwijs noemt. Zowel de voor- als achternaaf is ruw gestraald i.p.v gepolijst. Als een van de site leden aangeeft dat er dan veel vuil aan blijft hangen zegt Mink dat ze origineel ook ruw zijn. En daar heeft hij zeker gelijk in. Niettemin zien ze er gepolijst natuurlijk wel mooier uit en houden inderdaad nauwelijks vuil vast. Natuurlijk is het een klus die op een later moment ook nog gedaan kan worden. Vandaag is het, zo zegt Mink 'De Dag Der Arbeid', En gelijk heeft hij, schitterend om de op kleur gebrachte onderdelen zo te zien na al die noeste arbeid. Maar ook Mink komt tot ontdekking dat spuiten wel degelijk een vak is. Helaas zijn hier en daar enkele zakkers te bespeuren. Zelf had ik in 1995 ook een foutje gemaakt door de stuurbekleding van mijn Eitank, niet met de rest van de onderdelen bij de spuiter af te leveren. De stuurplaat hing thuis nog aan een draadje in de schuur. Niet iets om vrolijk van te worden. Dus zelf maar aan de slag gegaan met een op kleur gemaakt spuitbusje grijs metallic. Een lastig spuitverfje, maar niettemin ging het in een keer goed. Ik hou het maar op beginners geluk. Natuurlijk werd ook Mink niet vrolijk toen hij de 'zakkers' zag en besloot enkele delen opnieuw te doen. Het is de enige goede en juiste optie, uiteindelijk gaat het je toch storen. Volgens site lid Henk 3 bakvoet, is Ral 3000 is een 'rot' kleur om te dekken en dat zal hij niet zomaar zeggen.
Maar onze nieuwbakken restaurateur Mink is van meer markten thuis. Ook zijn oude auto maakt hij ook nog even APK klaar, alsof het allemaal de gewoonste zaak van de wereld is.
Lexmond
De Eitank heeft in huize Mink een zwervend bestaan en ziet zo'n beetje het gehele huis van voor naar achter en van onder naar boven. Op het bed, naast het bed, in de huiskamer, het maakt blijkbaar allemaal niets uit. Er zijn maar weinig vrouwen die hierin zover in mee gaan. Inmiddels is het is hoog zomer en de gebruikelijke Kreidlerdag in Lexmond dient zich aan. Er zal ook nu weer een flinke opkomst zijn evenals voorgaande jaren. Het aantal is nog groeiend en men komt zelfs van over de grens. Onze vriend Mink is ook van de partij, maar dan als chauffeur van de bezemwagen. Zijn eigen auto heeft hij versierd met 2 bezems op de achterkant dus duidelijker kan hij het niet maken lijkt mij. Het is altijd weer een bijzondere gebeurtenis om zoveel liefhebbers bij elkaar te zien, het gaat die dag maar om één ding: Kreidlers, Kreidlers en nog eens Kreidlers.
Draadje bij trekken
Tijd om de bedrading te trekken. Een werkje dat best te doen is, maar waarbij je wel goed moet opletten. Helaas was de bruine draad voor de claxon, even aan Minks 'aandacht' ontsnapt. Toch maar even een draadje erbij trekken, zonder toeter vraag je om problemen bij de keuringsmeester. De carburateur gaat in de vaatwasser voor een flinke reinigingsbeurt en dat blijkt goed te werken, iets om in gedachten te houden dus. Het moment is daar om de machine een mooie lak laag te geven, maar dat gaat niet helemaal goed. De lak snoept hier en daar rode verf op. De 'kenners' weten wel hoe dat komt en Mink nu dus ook, gelukkig is het minimaal en kan het bijgewerkt worden. Alweer een les voor een volgend project. Om de look van een vijfenzestiger te krijgen wil Mink er een Hollands rekje op. Opnieuw verchroomde en zelfs imitatie zijn zeker nog wel te koop. De voorkeur gaat echter uit naar een originele. En alweer werkt de restauratie topic in zijn voordeel. Een van de leden laat weten dat hij er nog een heeft liggen. Stap voor stap komt het einddoel dichterbij. Het blok moet echter nog onderhanden genomen worden en ook dat gebeurt vanzelfsprekend geheel in eigen beheer. Het is een prima manier om geld te besparen. Helaas is de cilinder wat betreft de inhoud er een van een brommer. Bepaald geen optie voor een motor Kreidler. De gedachte gaat uit naar een 5,2 pk. Maar met een 3 handblok en het gewicht van 120+ kg van de berijder lijkt dat een twijfelachtige combinatie. Een 4,2 pk is voor een 3 hand een betere optie lijkt mij.
Buddyseat
Eerst wordt de buddy onder handen genomen. Het ding is zo krom als een hoepel en roestig als een mispel. Het is een kolfje naar Mink zijn hand. Hij besluit het resoluut aan te pakken door het kromme 'gedrocht' eerst in zijn oorspronkelijke vorm terug te buigen. Mink legt zelf uit hoe hij het heeft gedaan ,,Vrienden wat denken jullie hier van, ik heb hem koud met de 'handmoordenaar' en een stuk pijp recht gebogen. Het gedrocht heeft weer het model van een buddyseat. Vervolgens ben ik gaan ontroesten, heb het frame in de verf gezet en de bekleding aangebracht. En klaar is opa Mink, mooi toch?„
Buddy dekjes
Men zegt wel, soms is de wereld is maar klein. Met kleine broer ging ik naar de vehikel in Utrecht. Na een paar uur snuffelen, kom ik aan bij de stand van die Duitse onderdelenboer met de bijnaam 'vieze Dieter'. Wie staat er daar op de onderdelen te kwijlen, de heer Mink Westerduin. Een prima gelegenheid om even bij te kletsen over… je weet wel. De reden van mijn bezoek aan Vehikel was dat ik op zoek was met kleine broer naar een buddydekje en een aluminiumstrip waar deze mee vastgezet wordt. Grote twijfels waren er of zo'n nieuwe strip eigenlijk wel te koop is. Maar soms lig het geluk je vlak voor de neus. 'Vieze Dieter' heeft de strippen gewoon op een bosje, incluis de originele boutjes en moertjes, wat wil een mens nog meer. Voor de onderbekleding van de buddy heb ik voor de gemakkelijke en goedkope weg gekozen. Het bedrijf Buddyseat Noord maakte dat voor een paar tientjes mooi en strak op het frame. En zo blijft de hobby ook nog een beetje leuk. Maar het gaat hier om Mink, hij doet zijn buddy van A tot Z helemaal zelf. Dus als een mens echt moet, dan kan hij meer dan hij denkt. Juist als je denkt dat iedereen wel weet waar het in dit project om draait, stel men alweer dezelfde vraag ,,He die Mink! Ik zie dat het helemaal goed gaat komen kerel. Heb je al een idee wanneer de Eitank klaar is?„ Het antwoord is zoals altijd hetzelfde en Mink zegt. ,,Er is geen einddatum! Want er is geen geld! Dus ook geen einddatum beste kerel? Maar... er is wel vooruitgang„. Voor onze positief denkende Mink is spontane sponsoring natuurlijk altijd welkom en ook de persoon met de onnadenkende vraag draagt een steentje bij. Ondertussen is Mink zo'n beetje de restauratieheld van de site. En iedereen, maar dan ook iedereen, gunt hem zijn Kreidler.
KM teller
Dat Mink een handige kerel is, is al lang geen nieuws meer. Dan blijkt dat de verlichting van de km teller niet meer werkt. Wel nu, dan repareer je die toch gewoon, nou ja, gewoon? Ook daar verzint Mink weer een spreuk op. ,,Hallo vrienden, wie zei er ook al weer, 'LAAT UW LICHT SCHIJNEN' ZO BLIJ ALS DE MORGEN IS. Dat was toch een zekere Flores Nachtegaal.
Of schrijf ik het verkeerd? Hoe dan ook, als mijn tweewieler er maar mee door de keuring heen komt want daar gaat het toch allemaal om„ Inmiddels krijgt Mink ook thuis bezoek van leden van de site en vergeten ze niet juist dat onderdeel mee te nemen waar hij echt om verlegen zit. Sommige leden gaan hem, omdat hij alles zelf ter hand neemt, als een Eitank kenner zien. Niet geheel onterecht maar wellicht wel wat aan de vroege kant. Onze handige sleutelaar zit er even naast als hij denkt dat bij een Hollandse 3 hand de eerste versn. omhoog is en de rest naar beneden. In het blanco geschuurde schakelhuis graveert hij de cijfers daarom verkeerd om, in. Na ontdekking blijkt dat het niet zinvol is de becijfering weg te slijpen, daar het huis dan te dun wordt voor een nieuwe poging. Blijkbaar wordt behalve de haardos ook het geheugen een beetje minder als de jaren gaan tellen. Maar ook voor de schakeling komt ongetwijfeld wel weer een oplossing. In deze story worden geen namen genoemd van mensen die Mink van sponsoring voorzien in welke vorm dan ook. Niettemin hebben velen hun hart laten spreken en daardoor mede mogelijk gemaakt dat Mink opnieuw leven kan blazen in zijn oude liefde. Naar hen gaat ook 'mijn' dank uit.
Vlechten
Nieuwe velgen en spaken wachten op de vlechtkunst die Mink zich nog machtig moet maken. Maar waar begin je als je het nooit eerder gedaan hebt? In 1995 begon ik met het voorwiel en nam als voorbeeld het nog originele achterwiel. Zit je fout, begin je simpelweg opnieuw, wat kan er fout gaan? Mink heeft blijkbaar zijn oog laten vallen op een A4'tje met uitleg, een prima manier als je ermee uit de weg kan. Na hier en daar wat informatie te hebben ingewonnen, is het Mink duidelijk dat revisie van het blok financieel gezien geen optie is. Het besluit om zelf ter hand te nemen is dan ook snel genomen.
Motorsteun
Een motorbloksteun voor op de werkbank is onontbeerlijk als het blok los moet. Nu is zo'n steun zeker te koop, maar dat kost geld. Het is om gek van te worden, bij elk plan, idee, of de aanschaf van een lullig zakje ringetjes komt altijd het woord geld bovendrijven. Maar Mink maakt zich er allang niet meer druk over. Je druk maken om iets dat je niet hebt daar worden de haren alleen maar grijzer van, ook al is daar niet veel van over. Beter bedenken hoe het wel kan met de reeds 'aanwezige' materialen is iets dat Mink op zijn lijf is geschreven. En in 'no-time' is de motorsteun na wat laswerk een feit. Het blok is nog maar nauwelijks open en de eerste toezegging is al weer binnen. Als blijkt dat er onderdelen zijn die beter in de 'prullenbak' thuis horen dan in het blok, moet hij dat maar even laten weten.
Graag stuurt een site lid hem dan de benodigde onderdelen toe, geweldig toch.
Het kindje van Mink wordt al aardig 'volwassen'. Alleen het hart ontbreekt echter nog. 'Low Budget' of niet, ook Mink ontkomt er niet aan dat hij zo nu en dan materiaal moet kopen. Na een bezoek aan Kreidler Parts is het toch weer even schrikken en Mink zegt. ,,Tja, het loopt al snel op en voor je het weet, ben je meer kwijt dan je vooraf had berekend„ Hij heeft hier zeker een punt. En velen kunnen er wellicht over mee praten. De Eitank van mijn broertje moest wat sneller worden. Wij op pad, richting Rob Baan. Prima kerel en vakman die alle benodigde onderdelen voor ons in huis had tegen een nette prijs. Net als Mink, moest ook broertje aardig wat neertellen, voor een 'half' plastik tasje oud ijzer (lees prima onderdelen).
Ondertussen is Mink druk in de weer met het blok en is vreselijk nieuwsgierig hoe het er van binnen aan toe is. Wordt Mink na het openen van het blok vrolijk, of niet? Een toermaat kreeg jaren geleden 3 blokken toe geschoven met de opdracht er een goede van maken. En dat bleek achteraf ook heel hard nodig. Op de Vehikelbeurs worden ongerestaureerde 3 hand blokken aangeboden variërend in prijs van 40 tot wel 150 euro is het is maar wat een gek er voor geeft. Inmiddels is het blok open en het ziet er normaal uit. Gelukkig voor hem wordt het een normale revisie. Als de lagerschalen aan de beurt zijn zit het even niet mee. Als hij ze 'verwarmt' willen ze niet lossen. Uiteindelijk regelt 'Ben-Jan Motors' dat klusje voor hem. Maar wat er uit gaat, moet er ook weer in en ook daar bedacht Mink een geheel eigen oplossing voor.
Wel een erg heftig ding om te persen
En zo zag een pers het levenslicht in het Kreidler eierenhok.
"Laat ze maar komen die lagers, we ploppen ze er zo in„ roept Mink luid in een jolige bui. De topic begint zoals één van de leden opmerkt, inderdaad een beetje op een soap te lijken. Ondertussen krijgt Mink belangrijke tips hoe hij de lagers met schalen weer veilig in het carter terug kan plaatsen zonder de boel te beschadigen. Mink, hij lijkt de enige echte Bob De Bouwer van Nederland.
Het blok kan gesloten worden, bizarre zaken zijn er verder niet aan het licht gekomen. De machine staat inmiddels in 'start' opstelling klaar om proef te draaien. Echter nog niet met de 5,2 pk, omdat de 18 mm carburateur nog niet binnen is.
Mink vermoedt dat de ontstekingspoel geen medewerking wil verlenen. Bij de 'Kreidler motor specialist' wordt de spoel doorgemeten en deze blijkt inderdaad de boosdoener. Gelukkig voor Mink wordt er zowel voor de spoel als het afstellen van de ontsteking niets berekend en in no-time zit alles weer in het blok. De spanning stijgt, zal Mink na al die jaren het zo over bekende Kreidler geluid nog herkenen. Met een kickstart beweging begint het hart te kloppen en het geluid klinkt hem als muziek in de oren. Een belangrijk deel van de missie is volbracht, het blok zoemt als een naaimachine. Met een glaasje Spa viert Mink zijn geluk en overwinning.
Het blok wordt onder het frame geplaatst, de kabels bevestigd en de tank met benzine gevuld. Eindelijk is het moment daar voor de proefrit. Een ding staat vast. De eerste rijdende meters moeten op beeld vast gelegd worden voor het nageslacht. Zoonlief wordt ingeschakeld, hij draagt zorg voor de beelden die straks op YouTube te zien zijn zodat iedereen getuige kan zijn.
Met een smering van (kuch) 1: 30 wordt de omgeving min of meer onder rook gezet en de bewoners denken wellicht dat er ergens brand is uitgebroken. Het is een beginners fout die met stip op 1 staat, wie is het niet overkomen. Op dat punt denken velen nog een beetje in het verleden. De eerste testrit foto van Mink op Kreidler wordt geschoten. Helaas verloopt deze niet zoals hij had gehoopt. Al snel lig Mink met zijn 129+ kg op het wegdek. Hoe laag kan een mens zinken. Tot onder de Kreidler dus, want daar doe je het allemaal voor. Alles voor de Kreidler en geen onsje minder moet Mink gedacht hebben. Mink keer huiswaarts, duikt acht de pc en zegt. ,,Beste mensen, helaas gaat het vandaag niet lukken, mede omdat ik een gekneusde rib heb. Mijn Eitje ging als een speer in zijn 1e en 2e versnelling, maar stort in zijn 3 helemaal in„. Het klinkt bekend in de oren. Een 3 hand in combinatie met een 5,2 en 129+ kg is wellicht wel mogelijk maar zeker niet ideaal. Er wordt aan een goede oplossing gewerkt zodat de 5,2 pk behouden kan blijven door wat aan de tandwiel verhouding te doen. Als dat niet lukt, zal hij komende winter op zoek gaan naar een 4 bak zo lijkt het.
De RDW
Een foto van de 17 mm schroefdop carburateur die Mink van een goede gever heeft gekregen. Dinsdag 20 november is de grote dag. De keurmeester gaat van wat ooit een jochie was een echte kerel maken. De machine op de brug bij de RDW in Schiedam. Nu moet het gaan gebeuren, er mag niets fout gaan. Geen site lid die er aan twijfelt dat het goed gaat komen. Maar twijfels horen bij een mens, zij die geen spanning voelen bij de RDW moeten nodig bij de dokter langs. Zonder problemen word de Motor Kreidler Florett Eitank goed gekeurd en de brommer is geen brommer meer. Mink is meer dan een gelukkig mens en de felicitaties vliegen over de site. Behalve dat het een bijzonder project was, was het ook een van de meest besproken projecten en wel een van 55 Mink pagina's lang. (Red. 63 pagina's inmiddels)
Groot hart
Mink is een bijzondere kerel, met aan zijn zij een vrouw met een groot hart. Als geen ander begrijpt zij, wat de Eitank voor Mink betekent. Trots zegt Mink. ,,Hallo beste vrienden, het is nog even wachten op de papieren. En dan snel de zo door mij begeerde blauwe kenteken plaat laten maken„. Dinsdag 27 november valt het kenteken op de mat en de blauwe plaat kan besteld worden.
Achterdempers
De noeste arbeid van deze uitzonderlijke restauratie loopt op zijn eind. Eerst worden de te korte achterdempers vervangen, voor een setje dat past bij de 19 inch wielen. Op de zo geheten 'lange' dempers was Mink al eerder gewezen door R. Rol. Ook daar kon Rien van de Loods Mink in voorzien. Revisie van de dempers was zoals gebruikelijk nodig en mede dankzij hulp van derden was ook deze klus snel een feit. Hier en daar vraagt het chroomwerk nog wat aandacht, maar ook dat zal t.z.t. ongetwijfeld gerealiseerd worden. De Eitank is nu zo goed als klaar voor de weg. Mink kan zijn Motor Kreidler spoedig de sporen geven en behoort dan echt bij het legioen.
De restauratie van 2007
Wat mij betreft, was het de meest bijzondere restauratie' van 2007. En ongetwijfeld gaan we van deze meneer nog meer horen. De vervelingsdrempel ligt bij Mink nu eenmaal erg laag. Het 3 hand blokje wordt inderdaad in een later stadium door een 4 bak direct vervangen. Het is een prima combinatie met de 5,2 pk en de 18 mm Bing. Voor vrouwlief staat er inmiddels een oude originele oranje snor Kreidler MF 2 klaar om versleuteld te worden naar brommer. Als de tijd daar is kunnen opa en oma samen de buurt onveilig maken met hun bejaarde Kreidlers.
Mooi plaatje van Mink's Kreidler gereed
Mink Westerduin bedankt ook langs deze weg iedereen hartelijk die het mogelijk heeft gemaakt om deze restauratie tot een goed einde te brengen.
Zonder al deze mensen die hij zijn Kreidler vrienden noemt was het nooit zover gekomen.
Toen ik Mink vroeg of er ook nog een droom is voor de toekomst, zei hij: "Dromen zijn niet altijd bedrog. Kijk naar mijn mooie Eitank. Een droom die hopelijk ooit nog eens uit komt is een Oranje RS. Van iets dromen is ook mooi, het is een wensdroom dus voor de toekomst."
En zo is het maar net, mooie woorden om deze story mee te beëindigen.
Deze story heb ik geschreven met toestemming van Mink Westerduin,
Nicolaas van den Heuvel
Inmiddels heeft Mink weer nieuwe plannen, zo wordt de eitank opgepimpt naar een super 5 en voorzien van een ander eitank frame en gekeurd als brommer, zodat Mink met ritten gewoon bij moe op het rijwiel pad kan rijden.
En hij wil ook nog een oranje RS (Zwitsers model) gaan opbouwen!
- Topic van Mink's eitank restauratie
- Topic Mink Kreidlerclublid januari 2008
- Profiel van Mink
- Artikel geschreven door Nicolaas van den Heuvel
- Artikel geplaatst door Maarten
- © 2008 www.kreidler.nl