Bron: Moto73, 1978
Fabrieksracer voor jong talent
Van Veen Import BV heeft zich lang bezonnen op de vraag op welke wijze de 50 cc racerij in Nederland weer op het spoor van de in het verleden behaalde successen gezet kan worden
Jarenlang is de 50 cc klasse de enige wegraceklasse geweest, waarvoor de heren coureurs hun machines geheel eigenhandig in elkaar moesten zetten; er was namelijk niemand die 50 cc productieracers op de markt bracht.
Maar juist die 50 cc klasse, waarvan door verschillende Grand Prix-functionarissen wordt beweerd dat ie maar beter kan worden opgeheven omdat de spanning ontbreekt, krijgt dit jaar een belangrijke impuls. De twee merken die de dienst uitmaken, Bultaco en Kreidler, hebben beide besloten replica's van hun fabrieksracers uit te brengen. Over de 12 productieracers die momenteel bij Bultaco worden gebouwd, kunt u elders in dit blad het fijne lezen; Kreidler doet er nog een schepje bovenop door niet minder dan 50 machines op de markt te brengen.
Technische gegevens Kreidler-Van Veen GP racer
De Kreidler/Van Veen Grand Prix racer, zoals de fabrieksbenaming luidt, wordt vervaardigd door een nieuwe firma, de Kreidler/Van Veen Sport GmbH die op 1 juni 1977 door Van Veen in samenwerking met de Duitse Kreidler fabriek werd opgericht. De Sport GmbH, die is ondergebracht in de Van Veen fabriek te Duderstadt, waar ook de OCR 1000 wankelmotorfietsen worden gebouwd, legt zich geheel toe op het bouwen van 50 cc machines voor de wedstrijdsport, zowel in de wegrace als in de cross sector. De 50 cc wegracer, waarvan 10 exemplaren naar Nederland komen, is geen replica van de oudere, succesvolle fabrieksracers. Het is een totaal nieuwe ontwikkeling waarvan ook het fabrieksteam zich zal bedienen. Ook daarmee zorgt de nieuwe firma voor een primeur: het is nog nooit voorgekomen dat privé-rijders in hetzelfde seizoen over replica's van de fabrieksmachines kunnen beschikken. Het fabrieksteam zal geleid worden door de man die in 1974 en 1976 tweede werd in de strijd om het wereldkampioenschap, Herbert Rittberger. Deze Duitse topcoureur heeft zijn actieve racecarriére beëindigd om zich volledig aan zijn nieuwe taak als teammanager te kunnen wijden. De fabrieksmachine zal gereden worden door Eugenio Lazzarini, die op Kreidler-Van Veen in 1977 achter Angel Nieto tweede werd bij het wereldkampioenschap. De nieuwe Kreidler-Van Veen racer, die omstreeks eind maart leverbaar is, zal in Nederland voor ca. fl. 10.000,- (excl. btw) op de markt gebracht worden. Het eerste optreden van Lazzarini op deze machine zal op 16 april plaatsvinden tijdens de Spaanse Grand Prix.
Fabrieksracer voor jong talent
De Kreidler GP-racer zal het komende seizoen niet alleen beschikbaar zijn voor fabrieksrijder Eugenio Lazzarini, maar ook voor tien Nederlandse privé-coureurs.
Van Veen Import BV heeft zich lang bezonnen op de vraag op welke wijze de 50 cc racerij in Nederland weer op het spoor van de in het verleden behaalde successen gezet kan worden. Na de historische successen van Jan de Vries en Henk van Kessel heeft Nederland in de lichtste klasse geen grote rol meer kunnen spelen. Om hierin verandering te brengen, zullen scouts van Van Veen het seizoen 1978 op zoek gaan naar een talentvol 50 cc coureur die zich in de nationale wedstrijden zal moeten onderscheiden. Aan het eind van 1978 zal de uitverkoren coureur een Kreidler-Van Veen racer kosteloos ter beschikking krijgen. Ook het onderhoud en de onderdelenvoorziening komen voor rekening van Van Veen. De coureur zal bovendien volledig gecoached worden. Een en ander met de bedoeling deze talentvolle rijder naar een plaats in het Grand Prix team van Van Veen-Kreidler te loodsen. Het spreekt welhaast vanzelf dat het 50 cc seizoen dit jaar in Nederland extra interessant zal worden, nu er voor één coureur zo'n „prijs" in het verschiet ligt.
Kreidler-van Veen crosser
De Kreidler crosser is een verdere ontwikkeling van de bekende Gebben crosser.
Hoewel de 50 cc crosserij altijd wat in de schaduw heeft gestaan van het geweld in de zwaardere categorieën, kan de lichtste klasse zich vooral in Nederland, West-Duitsland, Denemarken en Zweden verheugen in een sterk stijgende belangstelling, zowel van publiek als rijders. De Kreidler-Van Veen Sport GmbH heeft op deze ontwikkeling gereageerd door een nieuwe machine voor deze categorie in beperkte serieproductie te vervaardigen. De fraai gelijnde rode machine is in nauwe samenwerking met de Nederlandse specialist Andre Gebben ontwikkeld. Gebben produceerde de afgelopen jaar met erg veel succes zijn eerste crosser, gebruik makend van een 50 cc Kreidler-blok. Het is deze machine die als basis van het nu verder geperfectioneerde product gediend heeft. De nieuwe crosser, bij 13.000 toeren 8,8 kW (12 pk), heeft vijf versnellingen aan boord. De prijs bedraagt f. 4.550,-.
Formule Kreidler: 300 machines voor het tweede seizoen.
Toen Van Veen Import BV in 1977 van start ging met de Formule Kreidler, bleek de belangstelling voor deze nieuwe motorcrossklasse direct al overweldigend. Wie de opzet van de Formule beziet, zal zich daar niet over verbazen. De Formule Kreidler is ontstaan vanuit het besef dat de jeugd zich meer en meer aangetrokken voelt tot de mechanische sport. Het kwam de mensen bij Van Veen voor, dat een dergelijke ontwikkeling beter snel in goede banen geleid kon worden. Met als uitgangspunt sportief plezier, veiligheid en lage kosten, werd gekozen voor een motorcrossklasse voor jongens en meisjes van 12 tot en met 15 jaar. In die klasse zouden de deelnemers op gelijkwaardig materiaal moeten kunnen strijden, zodat de keuze van het eigen Kreidler motorblok voor de hand lag. De deelnemers mogen met eigen ontwikkelde machines aan de start verschijnen, mits het motorblok het 7.25 pk 50-cc Kreidler blok is. Alle machines worden gekeurd en regelmatig gecontroleerd om er zeker van te zijn dat er geen opgevoerde machines aan de wedstrijden deelnemen. Keuringen en controles zijn in handen van de officiële motorsportbonden, die ook verantwoordelijk zijn voor de organisatie van de wedstrijden in 1978. De 18 officiële wedstrijden die onder auspiciën van de KNMV verreden worden, resulteren in een Formule Kreidler kampioenschap.
Omdat maar weinig mensen in staat zullen zijn zelf een Formule Kreidler te bouwen, heeft Van Veen - evenals vorig jaar - een productie opgezet van zulke machines. Deze crossers hebben een voorgeschreven 50 cc ; 7.25 pk blok, Bosch ontsteking en White Power voor- en achtervering. Deze machine kost slechts f. 2.275,- incl. btw, een prijs die dankzij directe verkoop aan de sportbeoefenaars zo laag is en voor de meeste deelnemers geen bezwaar vormt. Voor 1978 is een productie van 300 Formule Kreidlers gepland. Om ook het échte motorcrosspubliek te confronteren met de vaak ongemeen spannende wedstrijden in de Formule Kreidler-klasse, zal bij de internationale MotoCross in Markelo (23 april) een Formule Kreidler-race in het programma te zien zijn. Ook een vijftal andere wedstrijden, waaronder Treebeek (7 mei) en Veldhoven (24 september) hebben een Formule Kreidler wedstrijd in hun programma opgenomen.
Race KitBehalve complete wegracers brengt de Kreidler-Van Veen Sport GmbH ook een zeer uitgebreide racekit op de markt.
Poortendiagram
Het poortendiagram van de watergekoelde cilinder die bij 16000 rpm 14 kW (19 pk) produceert. De afmetingen zijn identiek met die van de vroegere racekits, uitgezonderd de uitlaatpoort die aan de bovenzijde breder en aan de onderzijde smaller gemaakt werd. De poortentimingen zijn afhankelijk van de dikte van de voetpakking. Wanneer de zuiger in het BDP op gelijke hoogte komt met de bovenkant van de cilinder, bedragen de timingen voor uitlaat- en spoelpoorten resp. 196 en 134 graden; met een extra voetpakking van 1 mm worden deze waarden 202 en 141 graden.
Enkele andere artikelen over Kreidler van Veen:
- Die schnelle Kreidler des Herrn Van Veen (1970)
- MOTORRAD reed Kreidler Grand Prix Racer (1975)
- Kreidler Van Veen GP-replica (1979)
Artikel gescand door Roel RM.
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl