Achtgang-Renngetriebe - Acht-versnellingsbak (1966)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Achtgang-Renngetriebe - Acht-versnellingsbak (1966)

#1 Bericht door Maarten » 10 mar 2007, 07:15

Achtgang-Renngetriebe - Acht-versnellingsbak

Bron: Motorrad 8/1966
Auteur: Manfred Heck

De werkzaamheden voor assen en tandwielen bestaan uit de volgende handelingen: draaien, frezen, steken, ruimen, walsen, harden en slijpen. Verscheidene delen werden handmatig afgewerkt.

Afbeelding
Acht-versnellingsbak. Te koop voor zelfbouw wegracemachines met Kreidlerblok.

Ieder van ons die zich met de techniek van moderne racemotoren bezig houdt, weet dat men ieder jaar weer probeert door een toename van het toerental nog een paar extra pk's te voorschijn te toveren.

Afbeelding
Winfried Reinhard kon in het afgelopen jaar een prachtige serie successen bij de wedstrijden voor de juniorenbeker boeken, hij testte op deze manier tegelijkertijd de door hem en zijn broer Wolfgang ontwikkelde en gebouwde 8-versnellingsbak, welke nu te koop wordt aangeboden..

Hij weet echter ook dat vrijwel te gelijkertijd met het verhogen van het toerental de bruikbare gedeelte van de vermogensband steeds smaller wordt. Om met dit smalle vermogensbereik dat dikwijls binnen 200 of 300 omw/min ligt, ook werkelijk te kunnen gebruiken moet men noodzakelijkerwijs gebruik maken van meer versnellingen. Zo had bijvoorbeeld de 65er 50 cc Suzuki 9 versnellingen en van de fabrieksmachines van Kreidler weten we dat er niet minder dan 12 versnellingen ter beschikking stonden. De vraag of deze trend van steeds meer overbrengingsverhoudingen ook ooit van nut zal zijn op onze productie machines - de racerij wordt daarom dikwijs middels een grote financiële inspanning gebruikt om de juist daar opgedane ervaringen te vertalen naar de serieproductie wordt hier opengelaten. Vast staat in ieder geval een ding: Wie nu nog met een topfitte machine en overeenkomstig vermogen aan de start wil verschijnen moet minstens een gebruik kunnen maken van een 5- of een 6-bak. Als e we in gedachte alle motormerken de revue laten passeren dan moet men al snel vaststellen dat er nauwelijks productieracers te koop zijn.- ofschoon met enkele uitzonderingen. Laten wij ons op de 50 cc klasse concentreren. Hierin is - afgezien van de Spaanse Derbi - niets aan zogenaamde productieracers op de markt. De jongelui die net hun rijbewijs hebben gehaald e moeten zich daarom ook zonder uitzondering met "zelfbouw" tevreden stellen. Ik bedoel echter dat het vermogen voor vrijwel alle 50 cc racers bij ons in de Juniorenklasse,de borrelglasklasse zoals Jochen Luck die vrijwel altijd noemt, juist zo spannend en aantrekkelijk maakt. Een rondgang door de pits en een blik in het programmaboekje leert ons dat het startveld voor het overgrote deel gebruik maakt van Kreidler motoren in een meer of minder goed geslaagd eigenbouw frame. Maar Kreidler bouwt in de serie slecht een vijfversnellingen motor en dat is - zie boven - voor deze kleine motoren in de race-competitie te weinig. Wat nu te doen? Voor exact hetzelfde dilemma stond ook de jonge 22 jarige Wolfgang Reinhard uit Ludwigshafen. Wolfgang studeerde na zijn eindexamen pedagogie en rijdt sinds 4 jaar motorraces.

Afbeelding
De afmetingen ten opzichte van een luciferdoosje zijn interessant. Veel belangrijker bij deze foto is dat men goed kan zien hoe de spie in het tandwiel vastgrijpt en hoe ze beiden met de hand bijzonder glad zijn afgewerkt..

Nadat hij in 1964 in het juniorkampioenschap de tweede plaats heeft behaald, rijdt hij sinds 1965 bij de senioren. Hij is technisch buitengewoon begaafd en na veel proberen en tegenslagen - die dan weer een hoeveelheid tijd en geld opslokten- kwam hij tot de hier beschreven 8 versnellingbak met trekspie schakeling. Het geld voor het experiment werd door een bouwbedrijf ter beschikking gesteld en zijn broer Winfried die in hetzelfde studiejaar zat als Wolfgang, hielp enthousiast mee. Dat die twee niet alleen van pedagogie maar ook van het afstellen van snelle tweetakten iets kunnen, bewezen zij in de herfst van 1965 in de finale van de juniorbeker in Hockenheim, toen Winfried rondenlang voor de twee fabrieks-Kreidlers reed, maar dan uitviel doordat de uitlaatmoer lostrilde. Het gaat zoals boven is opgemerkt over een versnellingsbak met een trekspie, deze heeft het grote voordeel dat men die in elke seriematige 5-baksblok kan inbouwen. Hiervoor zijn aan de behuizing slechts enkele klein veranderingen noodzakelijk. De complete bak bestaat uit ca 40 onderdelen, die allemaal moeten worden vervaardigd. Als materiaal werd hoogwaardig speciaal staal gebruikt. De werkzaam heden voor assen en tandwielen bestaan uit de volgende handelingen: draaien, frezen, steken, ruimen, walsen, harden en slijpen. Verscheidene delen werden handmatig afgewerkt. Bij het ontwerp van de tandwielen werd gekozen voor een positieve profielverschuiving en aanpassing, wat als voordeel heeft dat de onderkant van de tanden automatisch sterker en dat de rotatie eigenschappen van deze tandwielen verbeterd worden en men een nauwe aansluiting van de versnellingen kan bereiken. Vanzelfsprekend wordt de bak met de voet geschakeld in de gebruikelijke volgorde 1e versnelling, vrij, 2 ,3 ,4 ,5 ,6 ,7 ,8.

De individuele overbrengingen werden als volgt gekozen:
Afbeelding

Uitgaande van een topsnelheid van 130 km/u zijn dan zijn de snelheden in elke versnelling de volgende:
Afbeelding

Vergelijkt men dat met het Kreidler-5 bak uit de serie, die toch voor een groot deel door onze Kreidler-coureurs gebruikt wordt dan zijn dat de volgende waarden:
Afbeelding

Afbeelding
De onderdelen van de hoofdas tijdens het inbouwen aan elkaar bevestigd. Onder de acht tandwielen met een binnenvertanding voor de schakelspie, daarboven de dikke schakelas, de twee in de lengte verlopende groeven waarin de trekspie kan worden bewogen. Afhankelijk van de stand van de trekspie is het overeenkomstige tandwiel vast met de hoofdas verbonden en alle andere tandwielen lopen vrij.

Het schakelen gaat op de volgende manier. Bij het bedienen van voetschakelpedaal wordt er middels een stangetje de schakelwals om een zeker aantal graden verdraaid. In deze schakelwals is een schroefvormige sleuf gefreesd waar de spieas ingrijpt. De spie is vast met de voorkant van de spieas verbonden en grijpt dan afhankelijk van de stand de schakelwals en fixeert deze. De spieas op zijn beurt fixeert dan een overeenkomstig tandwiel op de hoofdas. Deze hoofdas is in de lengte doorgeboord zodat de spieas zich heen en weer laat schuiven. Deze is bovendien in de lengte met twee tegenover elkaar liggende groeven uitgerust waartussen zich de eigenlijke spie beweegt. Rond de hoofdas kunnen alle 8 tandwielen welke van binnen zijn voorzien met een veelvoudige spie vertanding voor het in elkaar grijpen met de spie, vrij draaien Daar staat tegenover dat de tandwielen die op de vaste as zitten hiermee ook vast verbonden zijn. Alle tandwielen zijn 8 mm breed.

Afbeelding
De geheel gemonteerde versnellingsbak, Verbazingwekkend dat de vele versnellingen nog zonder grote (zichtbare) problemen in de originele behuizing passen. Op de voorgrond de hoofdas met de losse tandwielen links de tussenas waarop alle tandwielen vastzitten. Rechts de dikke schakelwals, die de opgave heeft de schakelpedaalbewegingen over een ingefreesde curve op de trekspieas over te dragen.

Beter dan veel woorden laten de plaatjes de uiteindelijke opbouw van de versnellingsbak zien.
Dat de bak bij het forse gebruik onder racecondities zich bewezen heeft laat de lijst met successen van Winfried Reinhard bij het gevecht om het juniorenkampioenschap1965 zien. Van de zes gereden races kon hij zich vier maal plaatsen in de top: 1e, 2e, 5e en 6e plaats. Tweemaal uitgevallen omdat de waterkoeling lek werd en eenmaal omdat de bevestigingsmoer van de carburateur losliep.
Wolfgang Reinhard wil nu een kleine serie van de beschreven versnellingsbak vervaardigen en aan geinteresseerde coureurs verkopen. Dat er geen gebrek is aan geinteresseerden bewijst wel uit de ingewonnen informatie die inmiddels is binnengestroomd.
De bak wordt gemonteerd geleverd samen met de complete motorbehuizing, koppelingsbediening, koppelingsdeksel en ook 2 tandwielen 15 en 16 tands. Dit voor een prijs van alles bij elkaar DM 1000,-
Voor degene die ooit met de gedachte heeft gespeeld een bak te bouwen zal deze prijs er scherp uitzien, want wie betaalt niet graag een dergelijke prijs op voorwaarde dat hij ook hedentendage nog een stukje kwaliteitswerk geleverd krijgt.



Artikel gescand door Hans Molenaar (hamol52).
Artikel vertaald van Duits naar Nederlands door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 10 mar 2007, 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Larszelluf
Berichten: 670
Lid geworden op: 18 apr 2005, 21:49
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Larszelluf » 10 mar 2007, 08:05

Geweldig stukkie huisvlijt!

Gebruikersavatar
vincent
Berichten: 2910
Lid geworden op: 22 jun 2005, 23:10
Locatie: Kortenhoef
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door vincent » 10 mar 2007, 09:59

Heel mooi artikel, een 8 bak :D Weet iemand ook hoeveel er zijn verkocht? en/of ze nog zijn verkocht?

bedankt

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door dijk » 10 mar 2007, 10:10

zeker weer een leuk artikel,ik mis nog 2 versnellingen :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1778
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door Thijs Leuven » 10 mar 2007, 10:57

Prachtig artikeltje, wat een techneuten liepen (en lopen!) er toch rond op deze klomp aarde. Ik mis nog 5 versnellingen... ;) :lol:

Thijs

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#6 Bericht door Dimage » 10 mar 2007, 16:21

Gaaf artikel. 8)

Complimenten naar de uitvoerende mensen. :clap

Almer
Berichten: 186
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:59
Locatie: Dokkum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Almer » 10 mar 2007, 21:20

Geweldig...

'toen Winfried rondenlang voor de twee fabrieks-Kreidlers reed'

Toch een knap stukje werk, zo'n versnellingsbak ontwerpen en ook daadwerkelijk zelf bouwen!

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#8 Bericht door huib » 11 mar 2007, 10:53

Leuk artikel weer, erg grappig, elke keer toch weer wat nieuws terwijl het uit de oude doos is :roll: :lol: ga zo door huip

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#9 Bericht door Andre » 11 mar 2007, 16:35

gaaf wist niet dat dit er was :shock:

Gebruikersavatar
Gek
Berichten: 1097
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:11
Locatie: Dronten, Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Gek » 11 mar 2007, 20:36

Met zo'n 8-bak moet je wel wat vermogen hebben anders blijf je schakelen :P

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door tet » 11 mar 2007, 22:33

Met zo'n 8-bak moet je wel wat vermogen hebben anders blijf je schakelen
duh...lezen is niet zo moeilijk,8-bak is gemaakt omdat er weinig vermogen was..... #-o

Gebruikersavatar
janv
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:43
Locatie: Geldermalsen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door janv » 12 mar 2007, 15:17

Wie, durft het aan om dit aan te besteden tegen € x,xx
janv

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door pluisje » 12 mar 2007, 15:32

1e versnelling max 58km/uur...

waar heb ik dan de andere 7 voor nodig?

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#14 Bericht door Luc » 12 mar 2007, 21:37

Weer zo'n mooi stuk werk, met als doel het beschikbare vermogen continu aan het achterwiel.
De powerband was in die tijd erg smal, en er werd veel naar de grote fabrikanten gekeken. Kreidler 12v (3x4) Suzuki 9v enz.
Ook Jamathi maakte een blok met 9v. maar toch was dat niet altijd beter.
Zeker op circuit waarin ook haakse bochten of harpins zaten.
Dan moest je razendsnel terugschakelen door al die versnellingen heen.
Bij Kreider was dat met die hand/voet combinatie geen probleem.
Ik heb wel achter Martin Mijwaart gereden in Oldenbroek en zag dat hij onvoldoende tijd hiervoor had.
Met mijn 5-bak was ik gewoon beter af bij die haakse bochten.
Het is dus belangrijk dat je extra tandwielen maakt, om de bak ook rijdbaar te maken met minder versnellingen. dus zodanig dat je bij voorbeeld niet boven de 6e versnelling komt.
Bij wegrace is veel versnellingen dus alleen voordeling op circuits met een zeer hoog gemiddelde snelheid.
Bij deze bak is duidelijk de stap van 2 naar 3 met nog net geen 9% veel te klein. Ook de eerste is voor zo'n achtbak onnodig lang.
Op een snel circuit zou deze boven de 70km/h gaan en heb je dus nog steeds een matige start.
Blijft natuurlijk een mooie bak, alleen jammer dat de foto's de schakelstift die bij deze 8 bak buitenlangs moet, niet laat zien.
Bij de Herman Meyer trekspie 6-bak zit alles in het blok.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 mar 2007, 21:51

Mooi Luc die technische aanvulling.

(wat zullen we volgende week weer voor moois krijgen)

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#16 Bericht door dijk » 12 mar 2007, 21:59

mooie uitleg en zeker goede technische aanvulling.

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#17 Bericht door Kreidler » 12 mar 2007, 22:39

Waar kan ik bestellen :mrgreen: , zeer mooi deze techniek :clap :clap

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door Rijk » 17 mar 2007, 17:24

Men probeerde wat in die tijd en voerde dat nog uit ook. Soms succesvol soms wat minder. De een met een 8 bak en de ander met een ander wild idee. Zoals onderstaande foto's . Wie ziet wat er aan de hand is ?

mvgrijk
Bijlagen
50cc 1970 (l).jpg
50cc 1970 (l).jpg (59.4 KiB) 27007 keer bekeken

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door Rijk » 17 mar 2007, 17:24

En van de andere kant
Bijlagen
50cc 1970 (r).jpg
50cc 1970 (r).jpg (56.56 KiB) 27005 keer bekeken

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#20 Bericht door dijk » 17 mar 2007, 17:26

heel wat werk geweest zie ik :!:

Rijk
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 okt 2003, 10:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door Rijk » 17 mar 2007, 17:31

dijk schreef:heel wat werk geweest zie ik :!:
Waarschijnlijk niet meer dan een normaal raceblok.
Kijk maar eens goed wat er aan de hand is

mvgrijk

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door pluisje » 17 mar 2007, 18:02

ze moesten hem op zijn kop houden met olie-verversen #-o

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8274
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

#23 Bericht door Melvin » 17 mar 2007, 21:40

op deze manier is de uitlaat makkelijker weg te werken :wink:

Gebruikersavatar
Harry Huizing
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
Locatie: grunn-city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door Harry Huizing » 18 mar 2007, 06:48

de racer heeft zo te zien een te hoog zwaartepunt , maar je kan nou wel over een obstakel [stropak] duikelen om een stukje á la F1 van het circuit af te snijden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Zwientie
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 dec 2006, 13:55
Locatie: Dalfsen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door Zwientie » 18 mar 2007, 16:25

Leuk articel :D

Plaats reactie