Achtgang-Renngetriebe - Acht-versnellingsbak (1966)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Achtgang-Renngetriebe - Acht-versnellingsbak (1966)
Achtgang-Renngetriebe - Acht-versnellingsbak
Bron: Motorrad 8/1966
Auteur: Manfred Heck
De werkzaamheden voor assen en tandwielen bestaan uit de volgende handelingen: draaien, frezen, steken, ruimen, walsen, harden en slijpen. Verscheidene delen werden handmatig afgewerkt.
Acht-versnellingsbak. Te koop voor zelfbouw wegracemachines met Kreidlerblok.
Ieder van ons die zich met de techniek van moderne racemotoren bezig houdt, weet dat men ieder jaar weer probeert door een toename van het toerental nog een paar extra pk's te voorschijn te toveren.
Winfried Reinhard kon in het afgelopen jaar een prachtige serie successen bij de wedstrijden voor de juniorenbeker boeken, hij testte op deze manier tegelijkertijd de door hem en zijn broer Wolfgang ontwikkelde en gebouwde 8-versnellingsbak, welke nu te koop wordt aangeboden..
Hij weet echter ook dat vrijwel te gelijkertijd met het verhogen van het toerental de bruikbare gedeelte van de vermogensband steeds smaller wordt. Om met dit smalle vermogensbereik dat dikwijls binnen 200 of 300 omw/min ligt, ook werkelijk te kunnen gebruiken moet men noodzakelijkerwijs gebruik maken van meer versnellingen. Zo had bijvoorbeeld de 65er 50 cc Suzuki 9 versnellingen en van de fabrieksmachines van Kreidler weten we dat er niet minder dan 12 versnellingen ter beschikking stonden. De vraag of deze trend van steeds meer overbrengingsverhoudingen ook ooit van nut zal zijn op onze productie machines - de racerij wordt daarom dikwijs middels een grote financiële inspanning gebruikt om de juist daar opgedane ervaringen te vertalen naar de serieproductie wordt hier opengelaten. Vast staat in ieder geval een ding: Wie nu nog met een topfitte machine en overeenkomstig vermogen aan de start wil verschijnen moet minstens een gebruik kunnen maken van een 5- of een 6-bak. Als e we in gedachte alle motormerken de revue laten passeren dan moet men al snel vaststellen dat er nauwelijks productieracers te koop zijn.- ofschoon met enkele uitzonderingen. Laten wij ons op de 50 cc klasse concentreren. Hierin is - afgezien van de Spaanse Derbi - niets aan zogenaamde productieracers op de markt. De jongelui die net hun rijbewijs hebben gehaald e moeten zich daarom ook zonder uitzondering met "zelfbouw" tevreden stellen. Ik bedoel echter dat het vermogen voor vrijwel alle 50 cc racers bij ons in de Juniorenklasse,de borrelglasklasse zoals Jochen Luck die vrijwel altijd noemt, juist zo spannend en aantrekkelijk maakt. Een rondgang door de pits en een blik in het programmaboekje leert ons dat het startveld voor het overgrote deel gebruik maakt van Kreidler motoren in een meer of minder goed geslaagd eigenbouw frame. Maar Kreidler bouwt in de serie slecht een vijfversnellingen motor en dat is - zie boven - voor deze kleine motoren in de race-competitie te weinig. Wat nu te doen? Voor exact hetzelfde dilemma stond ook de jonge 22 jarige Wolfgang Reinhard uit Ludwigshafen. Wolfgang studeerde na zijn eindexamen pedagogie en rijdt sinds 4 jaar motorraces.
De afmetingen ten opzichte van een luciferdoosje zijn interessant. Veel belangrijker bij deze foto is dat men goed kan zien hoe de spie in het tandwiel vastgrijpt en hoe ze beiden met de hand bijzonder glad zijn afgewerkt..
Nadat hij in 1964 in het juniorkampioenschap de tweede plaats heeft behaald, rijdt hij sinds 1965 bij de senioren. Hij is technisch buitengewoon begaafd en na veel proberen en tegenslagen - die dan weer een hoeveelheid tijd en geld opslokten- kwam hij tot de hier beschreven 8 versnellingbak met trekspie schakeling. Het geld voor het experiment werd door een bouwbedrijf ter beschikking gesteld en zijn broer Winfried die in hetzelfde studiejaar zat als Wolfgang, hielp enthousiast mee. Dat die twee niet alleen van pedagogie maar ook van het afstellen van snelle tweetakten iets kunnen, bewezen zij in de herfst van 1965 in de finale van de juniorbeker in Hockenheim, toen Winfried rondenlang voor de twee fabrieks-Kreidlers reed, maar dan uitviel doordat de uitlaatmoer lostrilde. Het gaat zoals boven is opgemerkt over een versnellingsbak met een trekspie, deze heeft het grote voordeel dat men die in elke seriematige 5-baksblok kan inbouwen. Hiervoor zijn aan de behuizing slechts enkele klein veranderingen noodzakelijk. De complete bak bestaat uit ca 40 onderdelen, die allemaal moeten worden vervaardigd. Als materiaal werd hoogwaardig speciaal staal gebruikt. De werkzaam heden voor assen en tandwielen bestaan uit de volgende handelingen: draaien, frezen, steken, ruimen, walsen, harden en slijpen. Verscheidene delen werden handmatig afgewerkt. Bij het ontwerp van de tandwielen werd gekozen voor een positieve profielverschuiving en aanpassing, wat als voordeel heeft dat de onderkant van de tanden automatisch sterker en dat de rotatie eigenschappen van deze tandwielen verbeterd worden en men een nauwe aansluiting van de versnellingen kan bereiken. Vanzelfsprekend wordt de bak met de voet geschakeld in de gebruikelijke volgorde 1e versnelling, vrij, 2 ,3 ,4 ,5 ,6 ,7 ,8.
De individuele overbrengingen werden als volgt gekozen:
Uitgaande van een topsnelheid van 130 km/u zijn dan zijn de snelheden in elke versnelling de volgende:
Vergelijkt men dat met het Kreidler-5 bak uit de serie, die toch voor een groot deel door onze Kreidler-coureurs gebruikt wordt dan zijn dat de volgende waarden:
De onderdelen van de hoofdas tijdens het inbouwen aan elkaar bevestigd. Onder de acht tandwielen met een binnenvertanding voor de schakelspie, daarboven de dikke schakelas, de twee in de lengte verlopende groeven waarin de trekspie kan worden bewogen. Afhankelijk van de stand van de trekspie is het overeenkomstige tandwiel vast met de hoofdas verbonden en alle andere tandwielen lopen vrij.
Het schakelen gaat op de volgende manier. Bij het bedienen van voetschakelpedaal wordt er middels een stangetje de schakelwals om een zeker aantal graden verdraaid. In deze schakelwals is een schroefvormige sleuf gefreesd waar de spieas ingrijpt. De spie is vast met de voorkant van de spieas verbonden en grijpt dan afhankelijk van de stand de schakelwals en fixeert deze. De spieas op zijn beurt fixeert dan een overeenkomstig tandwiel op de hoofdas. Deze hoofdas is in de lengte doorgeboord zodat de spieas zich heen en weer laat schuiven. Deze is bovendien in de lengte met twee tegenover elkaar liggende groeven uitgerust waartussen zich de eigenlijke spie beweegt. Rond de hoofdas kunnen alle 8 tandwielen welke van binnen zijn voorzien met een veelvoudige spie vertanding voor het in elkaar grijpen met de spie, vrij draaien Daar staat tegenover dat de tandwielen die op de vaste as zitten hiermee ook vast verbonden zijn. Alle tandwielen zijn 8 mm breed.
De geheel gemonteerde versnellingsbak, Verbazingwekkend dat de vele versnellingen nog zonder grote (zichtbare) problemen in de originele behuizing passen. Op de voorgrond de hoofdas met de losse tandwielen links de tussenas waarop alle tandwielen vastzitten. Rechts de dikke schakelwals, die de opgave heeft de schakelpedaalbewegingen over een ingefreesde curve op de trekspieas over te dragen.
Beter dan veel woorden laten de plaatjes de uiteindelijke opbouw van de versnellingsbak zien.
Dat de bak bij het forse gebruik onder racecondities zich bewezen heeft laat de lijst met successen van Winfried Reinhard bij het gevecht om het juniorenkampioenschap1965 zien. Van de zes gereden races kon hij zich vier maal plaatsen in de top: 1e, 2e, 5e en 6e plaats. Tweemaal uitgevallen omdat de waterkoeling lek werd en eenmaal omdat de bevestigingsmoer van de carburateur losliep.
Wolfgang Reinhard wil nu een kleine serie van de beschreven versnellingsbak vervaardigen en aan geinteresseerde coureurs verkopen. Dat er geen gebrek is aan geinteresseerden bewijst wel uit de ingewonnen informatie die inmiddels is binnengestroomd.
De bak wordt gemonteerd geleverd samen met de complete motorbehuizing, koppelingsbediening, koppelingsdeksel en ook 2 tandwielen 15 en 16 tands. Dit voor een prijs van alles bij elkaar DM 1000,-
Voor degene die ooit met de gedachte heeft gespeeld een bak te bouwen zal deze prijs er scherp uitzien, want wie betaalt niet graag een dergelijke prijs op voorwaarde dat hij ook hedentendage nog een stukje kwaliteitswerk geleverd krijgt.
Artikel gescand door Hans Molenaar (hamol52).
Artikel vertaald van Duits naar Nederlands door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2007 www.kreidler.nl
Bron: Motorrad 8/1966
Auteur: Manfred Heck
De werkzaamheden voor assen en tandwielen bestaan uit de volgende handelingen: draaien, frezen, steken, ruimen, walsen, harden en slijpen. Verscheidene delen werden handmatig afgewerkt.
Acht-versnellingsbak. Te koop voor zelfbouw wegracemachines met Kreidlerblok.
Ieder van ons die zich met de techniek van moderne racemotoren bezig houdt, weet dat men ieder jaar weer probeert door een toename van het toerental nog een paar extra pk's te voorschijn te toveren.
Winfried Reinhard kon in het afgelopen jaar een prachtige serie successen bij de wedstrijden voor de juniorenbeker boeken, hij testte op deze manier tegelijkertijd de door hem en zijn broer Wolfgang ontwikkelde en gebouwde 8-versnellingsbak, welke nu te koop wordt aangeboden..
Hij weet echter ook dat vrijwel te gelijkertijd met het verhogen van het toerental de bruikbare gedeelte van de vermogensband steeds smaller wordt. Om met dit smalle vermogensbereik dat dikwijls binnen 200 of 300 omw/min ligt, ook werkelijk te kunnen gebruiken moet men noodzakelijkerwijs gebruik maken van meer versnellingen. Zo had bijvoorbeeld de 65er 50 cc Suzuki 9 versnellingen en van de fabrieksmachines van Kreidler weten we dat er niet minder dan 12 versnellingen ter beschikking stonden. De vraag of deze trend van steeds meer overbrengingsverhoudingen ook ooit van nut zal zijn op onze productie machines - de racerij wordt daarom dikwijs middels een grote financiële inspanning gebruikt om de juist daar opgedane ervaringen te vertalen naar de serieproductie wordt hier opengelaten. Vast staat in ieder geval een ding: Wie nu nog met een topfitte machine en overeenkomstig vermogen aan de start wil verschijnen moet minstens een gebruik kunnen maken van een 5- of een 6-bak. Als e we in gedachte alle motormerken de revue laten passeren dan moet men al snel vaststellen dat er nauwelijks productieracers te koop zijn.- ofschoon met enkele uitzonderingen. Laten wij ons op de 50 cc klasse concentreren. Hierin is - afgezien van de Spaanse Derbi - niets aan zogenaamde productieracers op de markt. De jongelui die net hun rijbewijs hebben gehaald e moeten zich daarom ook zonder uitzondering met "zelfbouw" tevreden stellen. Ik bedoel echter dat het vermogen voor vrijwel alle 50 cc racers bij ons in de Juniorenklasse,de borrelglasklasse zoals Jochen Luck die vrijwel altijd noemt, juist zo spannend en aantrekkelijk maakt. Een rondgang door de pits en een blik in het programmaboekje leert ons dat het startveld voor het overgrote deel gebruik maakt van Kreidler motoren in een meer of minder goed geslaagd eigenbouw frame. Maar Kreidler bouwt in de serie slecht een vijfversnellingen motor en dat is - zie boven - voor deze kleine motoren in de race-competitie te weinig. Wat nu te doen? Voor exact hetzelfde dilemma stond ook de jonge 22 jarige Wolfgang Reinhard uit Ludwigshafen. Wolfgang studeerde na zijn eindexamen pedagogie en rijdt sinds 4 jaar motorraces.
De afmetingen ten opzichte van een luciferdoosje zijn interessant. Veel belangrijker bij deze foto is dat men goed kan zien hoe de spie in het tandwiel vastgrijpt en hoe ze beiden met de hand bijzonder glad zijn afgewerkt..
Nadat hij in 1964 in het juniorkampioenschap de tweede plaats heeft behaald, rijdt hij sinds 1965 bij de senioren. Hij is technisch buitengewoon begaafd en na veel proberen en tegenslagen - die dan weer een hoeveelheid tijd en geld opslokten- kwam hij tot de hier beschreven 8 versnellingbak met trekspie schakeling. Het geld voor het experiment werd door een bouwbedrijf ter beschikking gesteld en zijn broer Winfried die in hetzelfde studiejaar zat als Wolfgang, hielp enthousiast mee. Dat die twee niet alleen van pedagogie maar ook van het afstellen van snelle tweetakten iets kunnen, bewezen zij in de herfst van 1965 in de finale van de juniorbeker in Hockenheim, toen Winfried rondenlang voor de twee fabrieks-Kreidlers reed, maar dan uitviel doordat de uitlaatmoer lostrilde. Het gaat zoals boven is opgemerkt over een versnellingsbak met een trekspie, deze heeft het grote voordeel dat men die in elke seriematige 5-baksblok kan inbouwen. Hiervoor zijn aan de behuizing slechts enkele klein veranderingen noodzakelijk. De complete bak bestaat uit ca 40 onderdelen, die allemaal moeten worden vervaardigd. Als materiaal werd hoogwaardig speciaal staal gebruikt. De werkzaam heden voor assen en tandwielen bestaan uit de volgende handelingen: draaien, frezen, steken, ruimen, walsen, harden en slijpen. Verscheidene delen werden handmatig afgewerkt. Bij het ontwerp van de tandwielen werd gekozen voor een positieve profielverschuiving en aanpassing, wat als voordeel heeft dat de onderkant van de tanden automatisch sterker en dat de rotatie eigenschappen van deze tandwielen verbeterd worden en men een nauwe aansluiting van de versnellingen kan bereiken. Vanzelfsprekend wordt de bak met de voet geschakeld in de gebruikelijke volgorde 1e versnelling, vrij, 2 ,3 ,4 ,5 ,6 ,7 ,8.
De individuele overbrengingen werden als volgt gekozen:
Uitgaande van een topsnelheid van 130 km/u zijn dan zijn de snelheden in elke versnelling de volgende:
Vergelijkt men dat met het Kreidler-5 bak uit de serie, die toch voor een groot deel door onze Kreidler-coureurs gebruikt wordt dan zijn dat de volgende waarden:
De onderdelen van de hoofdas tijdens het inbouwen aan elkaar bevestigd. Onder de acht tandwielen met een binnenvertanding voor de schakelspie, daarboven de dikke schakelas, de twee in de lengte verlopende groeven waarin de trekspie kan worden bewogen. Afhankelijk van de stand van de trekspie is het overeenkomstige tandwiel vast met de hoofdas verbonden en alle andere tandwielen lopen vrij.
Het schakelen gaat op de volgende manier. Bij het bedienen van voetschakelpedaal wordt er middels een stangetje de schakelwals om een zeker aantal graden verdraaid. In deze schakelwals is een schroefvormige sleuf gefreesd waar de spieas ingrijpt. De spie is vast met de voorkant van de spieas verbonden en grijpt dan afhankelijk van de stand de schakelwals en fixeert deze. De spieas op zijn beurt fixeert dan een overeenkomstig tandwiel op de hoofdas. Deze hoofdas is in de lengte doorgeboord zodat de spieas zich heen en weer laat schuiven. Deze is bovendien in de lengte met twee tegenover elkaar liggende groeven uitgerust waartussen zich de eigenlijke spie beweegt. Rond de hoofdas kunnen alle 8 tandwielen welke van binnen zijn voorzien met een veelvoudige spie vertanding voor het in elkaar grijpen met de spie, vrij draaien Daar staat tegenover dat de tandwielen die op de vaste as zitten hiermee ook vast verbonden zijn. Alle tandwielen zijn 8 mm breed.
De geheel gemonteerde versnellingsbak, Verbazingwekkend dat de vele versnellingen nog zonder grote (zichtbare) problemen in de originele behuizing passen. Op de voorgrond de hoofdas met de losse tandwielen links de tussenas waarop alle tandwielen vastzitten. Rechts de dikke schakelwals, die de opgave heeft de schakelpedaalbewegingen over een ingefreesde curve op de trekspieas over te dragen.
Beter dan veel woorden laten de plaatjes de uiteindelijke opbouw van de versnellingsbak zien.
Dat de bak bij het forse gebruik onder racecondities zich bewezen heeft laat de lijst met successen van Winfried Reinhard bij het gevecht om het juniorenkampioenschap1965 zien. Van de zes gereden races kon hij zich vier maal plaatsen in de top: 1e, 2e, 5e en 6e plaats. Tweemaal uitgevallen omdat de waterkoeling lek werd en eenmaal omdat de bevestigingsmoer van de carburateur losliep.
Wolfgang Reinhard wil nu een kleine serie van de beschreven versnellingsbak vervaardigen en aan geinteresseerde coureurs verkopen. Dat er geen gebrek is aan geinteresseerden bewijst wel uit de ingewonnen informatie die inmiddels is binnengestroomd.
De bak wordt gemonteerd geleverd samen met de complete motorbehuizing, koppelingsbediening, koppelingsdeksel en ook 2 tandwielen 15 en 16 tands. Dit voor een prijs van alles bij elkaar DM 1000,-
Voor degene die ooit met de gedachte heeft gespeeld een bak te bouwen zal deze prijs er scherp uitzien, want wie betaalt niet graag een dergelijke prijs op voorwaarde dat hij ook hedentendage nog een stukje kwaliteitswerk geleverd krijgt.
Artikel gescand door Hans Molenaar (hamol52).
Artikel vertaald van Duits naar Nederlands door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2007 www.kreidler.nl
Laatst gewijzigd door Maarten op 10 mar 2007, 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Larszelluf
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 21:49
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Thijs Leuven
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Weer zo'n mooi stuk werk, met als doel het beschikbare vermogen continu aan het achterwiel.
De powerband was in die tijd erg smal, en er werd veel naar de grote fabrikanten gekeken. Kreidler 12v (3x4) Suzuki 9v enz.
Ook Jamathi maakte een blok met 9v. maar toch was dat niet altijd beter.
Zeker op circuit waarin ook haakse bochten of harpins zaten.
Dan moest je razendsnel terugschakelen door al die versnellingen heen.
Bij Kreider was dat met die hand/voet combinatie geen probleem.
Ik heb wel achter Martin Mijwaart gereden in Oldenbroek en zag dat hij onvoldoende tijd hiervoor had.
Met mijn 5-bak was ik gewoon beter af bij die haakse bochten.
Het is dus belangrijk dat je extra tandwielen maakt, om de bak ook rijdbaar te maken met minder versnellingen. dus zodanig dat je bij voorbeeld niet boven de 6e versnelling komt.
Bij wegrace is veel versnellingen dus alleen voordeling op circuits met een zeer hoog gemiddelde snelheid.
Bij deze bak is duidelijk de stap van 2 naar 3 met nog net geen 9% veel te klein. Ook de eerste is voor zo'n achtbak onnodig lang.
Op een snel circuit zou deze boven de 70km/h gaan en heb je dus nog steeds een matige start.
Blijft natuurlijk een mooie bak, alleen jammer dat de foto's de schakelstift die bij deze 8 bak buitenlangs moet, niet laat zien.
Bij de Herman Meyer trekspie 6-bak zit alles in het blok.
Groeten,
Luc
De powerband was in die tijd erg smal, en er werd veel naar de grote fabrikanten gekeken. Kreidler 12v (3x4) Suzuki 9v enz.
Ook Jamathi maakte een blok met 9v. maar toch was dat niet altijd beter.
Zeker op circuit waarin ook haakse bochten of harpins zaten.
Dan moest je razendsnel terugschakelen door al die versnellingen heen.
Bij Kreider was dat met die hand/voet combinatie geen probleem.
Ik heb wel achter Martin Mijwaart gereden in Oldenbroek en zag dat hij onvoldoende tijd hiervoor had.
Met mijn 5-bak was ik gewoon beter af bij die haakse bochten.
Het is dus belangrijk dat je extra tandwielen maakt, om de bak ook rijdbaar te maken met minder versnellingen. dus zodanig dat je bij voorbeeld niet boven de 6e versnelling komt.
Bij wegrace is veel versnellingen dus alleen voordeling op circuits met een zeer hoog gemiddelde snelheid.
Bij deze bak is duidelijk de stap van 2 naar 3 met nog net geen 9% veel te klein. Ook de eerste is voor zo'n achtbak onnodig lang.
Op een snel circuit zou deze boven de 70km/h gaan en heb je dus nog steeds een matige start.
Blijft natuurlijk een mooie bak, alleen jammer dat de foto's de schakelstift die bij deze 8 bak buitenlangs moet, niet laat zien.
Bij de Herman Meyer trekspie 6-bak zit alles in het blok.
Groeten,
Luc
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- Harry Huizing
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
- Locatie: grunn-city
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0