Wedstrijdmachines op de Nederlandse markt (1968)
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Wedstrijdmachines op de Nederlandse markt (1968)
Wedstrijdmachines op de Nederlandse markt - 50 cc motoren
Bron: Motor No 9 Maart 1968
Auteurs:
Nederland is een klein land, dat echter in veel dingen groot is.
De 50 cc Kreidler produktieracer verdient qua uitvoering en prestaties deze ereplaats. De op een RS-motor gebaseerde krachtbron heeft een roterende inlaat gekregen. Vermogen meer dan 10 pk bij 12000 omw/min Het brugframe is een getrouwe kopie van de 1962-fabrieksracer.
Nederland is een klein land, dat echter in veel dingen groot is. Een van die dingen is de sport en een onderdeel daarvan is weer de motorsport waarin onze toprijders internationaal gezien een hartig woordje meespreken. Gezien het aanbod van merken en modellen op de Nederlandse markt - volgens onze laatste gegevens respectievelijk 40 merken met circa 120 modellen - lijkt ons dit ook niet zo verwonderlijk. Van de 40 in ons land vertegenwoordigde merken -zijn er namelijk circa 15, die naast een aantal toermodellen ook één of meerdere sportmachines op het verkoopprogramma hebben staan, terwijl daarnaast zeker nog een tiental namen van tuners en in een speciale tak van de motorsport gespecialiseerde firma's op te noemen is. Een groot aantal van deze speciale sportmachines is op de RAI geëxposeerd en uit dit dit oogpunt gezien, mag u deze zeer volledige tweewielertentoonstelling zeker niet missen. In de motorsport is de 50 cc klasse in de loop der jaren tot een ongekende populariteit gegroeid. Het aantal merken en „specials" is niet op de vingers van één hand te tellen. Het moet gezegd worden, dat de gerenommeerde namen in de 50 cc sport bijzonder fraaie machines weten te creëren, waarmee fabrieken en importeurs zich in enkele gevallen bijzonder ingenomen tonen. De meest populaire merken in de 50 cc klasse zullen in dit artikel kort genoemd worden.
Links de race uitvoering van de Kreidler-RS en rechts de 50 cc AGS Zundapp crosser.
AGS
is een betrekkelijk nieuwe naam aan het firmament van de 50 cc sport, maar het afgelopen seizoen heeft u toch al iets over de succesvolle 50 cc-ers uit Rotsterhaule (Fr.) kunnen lezen. Technicus Jan de Groot, werkzaam in de zaak van de heer Akkerman, is er in geslaagd een volwaardige en bijzonder fraaie machine te creëren voor 1968, die geheel compleet voor .f 1985,- op de markt gebracht zal worden. De AGS machines zijn uitgerust met een opgevoerde Zündapp 5-versnellings motor, die goed is voor 8,5 pk en een bruikbaar vermogen levert tussen 6000 en 9000 toeren! De krachtbron huist in een dubbel wiegframe van eigen ontwerp en fabrikaat, dat vervaardigd is uit hoogwaardige buis met een diameter van 22 mm en een wanddikte van 1,5 mm. De specificatie omvat verder: Ceriani telescoop, Girling achterveringselementen, 2.50 x 21 voorband, 2.75 x 19 achterband, fabrikaat Continental, diep geprofileerde aluminium velgen, Zündapp naven (vóór van een KS 50 en achter van een KS 100), polyester luchtfilterhuis, spatborden en tank (inhoud 6,5 liter). Het ledig gewicht van de 1968-er AGS- Zündapp motocross ligt even boven de 60 kilogram. In ontwikkeling is tevens een AGS-Zündapp wegracer, die evenwel met een aanzienlijk gewijzigde Zündapp 50 cc motor zal worden uitgerust. Op de specificatie komt ondermeer te staan: twee roterende inlaten, transistor ontsteking, een lager gemaakt dubbel wiegframe en een speciaal door de fabriek vervaardigde 6-versnellingsbak.
BOELE.
De firma Boele in Haastrecht heeft een zeer bekende naam in de 50 cc motorsport. In enkele jaren tijd heeft deze firma zich gespecialiseerd in de 50 cc motocross- en wegracesport en is daarin wellicht het grootste toeleveringsbedrijf van speciale onderdelen in Nederland geworden. Onder de merknaam Boele Specials worden ook complete machines geleverd (prijs afhankelijk van de specificatie onder de f 2000,-), maar de activiteiten liggen voornamelijk op het gebied van tuning van 50 cc machines en framebouw. Op het programma staan o.a. dubbel wiegframe voor Zündapp, Flandria, DKW en Sachs (prijs f 195,-) en een ruggegraat buisframe voor Kreidler, eveneens voor de prijs van f 195,-. Verder kan men in Haastrecht terecht voor tunen van blokken, close-ratio versnellingsbakken en verder alle denkbare onderdelen in de 50 cc sport.
CROSTA.
Achter de merknaam Crosta verschuilt zich motor-enthousiast Henk Staal, wiens eigenlijke beroep hotelhouder is. Dit laatste doet reeds vermoeden, dat Henk Staal uit pure liefhebberij aan zijn Crosta's werkt, Zonder winstoogmerken maakt hij op beperkte schaal complete machines klaar, waarbij de prijs bepaald wordt door de gewenste uitrusting en liet feit, of de toekomstige eigenaar zelf de machine gedeeltelijk kan klaarmaken. Henk Staal gaat voor de krachtbron uit van een 5-versnellings Kreidler RS blok, dat onder een zelf ontworpen brugframe van stalen buizen komt te hangen. Voor een prijs net onder de f 2000, kan men een complete Crosta kopen, die uitgerust is met de bekende attributen zoals Ceriani telescoop, Girling veerelementen en 250 x 21 en 2.50 x 19 banden.
LOOMAN SPECIAL.
Garagehouder Wim Looman uit Zelhem is eveneens een man, die zich hoofdzakelijk uit liefde voor de motorsport op beperkte schaal bezig houdt met het tunen en bouwen van 50 cc crossers. Kreidler onderdelen spelen daarbij een belangrijke rol. Opmerkelijk is, dat de Looman Specials nog steeds uitgerust zijn met een 4-versnellingsbak. De bovenverdieping is afkomstig van het RS-type, vanzelfsprekend wel grondig gewijzigd. Voor „fabrieksrijder" Jan van Beek wordt momenteel gewerkt aan een machine met 5-versnellingsbak en een nieuw brugframe van stalen buizen. De voor de verkoop bestemde Looman Specials zijn (nog) uitgerust met een versterkt Kreidler plaatframe. Afhankelijk van de specificatie en de wensen van de rijder een kostprijs van even onder de f 2000,
EURO-CROSS.
De 50 cc Eurocross is een gloednieuwe machine. DE 8,5 pk Zundapp motor huist in een dubbel wiegframe van Reynolds 531.
Voor de min of meer gestandaardiseerde prijs van f 1985,- wordt sedert enkele weken de 50 cc Euro-cross op de markt gebracht. Constructeur en bouwer van dit pittige en goed sturende machientje - dat hebben wij de afgelopen week tijdens een proefrit zelf kunnen constateren - is de Hagenaar Jaap Voskamp. Het machientje vertoont qua specificatie veel overeenkomst met de eerder genoemde AGS vanwege de Zündapp motor, Ceriani en Girling vering en het dubbel uitgevoerde wiegframe. In de stalen velgen huizen Kreidler naven. De bandenmaat is 2.75 x 21 en 2.75 x 19. Rijklaar weegt de Euro-cross 72 kg. De opgevoerde Zündapp krachtbron is goed voor 8,5 pk bij 9000 omw./min.
De handelbaarheid en stuureigenschappen in zand en diepe knippen lieten niets te wensen over. Het ligt in de bedoeling de volgende modellen uit te rusten met polyester tank, spatborden en filterhuis.
DKW.
50 cc DKW betrouwbaarheidsritten machine.
Op de RAI ontdekten wij onder de merknaam DKW twee fraaie betrouwbaarheidsrittenmachines, een 50 en een 125 cc-er. De machines vertoonden opmerkelijk veel trekken van overeenkomst met de afgelopen week beschreven Hercules betrouwbaarheidsrittenmotoren. Het feit dat DKW en Hercules beide opgeslokt zijn door Fichtel & Sachs zal aan het bovenstaande niet vreemd zijn. Hercules brengt een 100 en 125 cc model, DKW een 50 en een 125 cc machine, die alle uitgerust zijn met Sachs motoren (ook al staat er dan wel eens een andere merknaam op de zijkant van het blok). Import Hart Nibbrig & Greeve N.V., Sassenheim.
ROND SACHS.
De merknaam Rond Sachs heeft in de loop der jaren een vertrouwde klank gekregen in motorsportkringen. De heer Rond uit Bennekom heeft grote plannen voor het komende seizoen, waarop wij echter nog nader terug zullen komen. In telegramstijl echter het nieuws, dat in 1968 uit Bennekom te verwachten is. Allereerst twee nieuwe 50 cc modellen, één voor motocross en één voor betrouwbaarheidsritten. Voor deze laatste tak van motorsport zijn verder een 125 en een 175 cc model te verwachten. Op de specificatie staan een nieuw dubbel wiegframe, Ceriani telescoop, Girlings en veel polyester onderdelen. Prijzen voor de 50 cc modellen: even onder de f 2000,-. Prijzen voor de overige modellen niet bekend.
KREIDLER.
Kreidler heeft op sportgebied twee interessante machines, waarvan de produktieracer ongetwijfeld de meeste belangstelling zal trekken. In MOTOR no. 17 van 1967 heeft u een uitgebreide beschrijving van deze 10 pk, 5-versnellingsmachine kunnen lezen. Wat de specificatie betreft is de racer vrijwel ongewijzigd gebleven. Geheel compleet (met toerenteller en stroomlijn) komt de produktieracer op f 3500,-. Bezitters van een Kreidler RS zullen reeds met bijzondere belangstelling naar de afbeelding van de semi-racer gekeken hebben. In april zal voor de RS een racekit leverbaar zijn - inhoud cilinder, kop, zuiger, 25 mm Dell-Orto, expansie-uitlaat, racebougie, kettingwielen en wat kleine onderdelen die van de standaard RS een 9,5 pk racertje maken met een toerental van 13.000 omw/min. Aluminium velgen met Continental racebandjes en aluminium spatborden verlenen de opgevoerde RS een slank en sportief uiterlijk. Prijs niet bekend.
Theo Meurs Garelli racer.
GARELLI. Op de stand van de Fa. Huige (Rotterdam) ontdekten wij een tweetal wondermooi uitgevoerde Garelli-racertjes, een ontwerp van Theo Meurs. De 5-versnellings Garelli-motoren zijn voorzien van een roterende inlaat. Het vernikkelde, dubbel uitgevoerde wiegframe is uitgerust met een Marzzochi-telescoop en Girling achterveringselementen. Motorvermogen 10 pk. Geheel compleet, uitgezonderd de stroomlijn, komt de Garelli-racer op f 2500,-.
Garelli race blok.
Artikel gescand door Peter G.
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2007 www.kreidler.nl.
Bron: Motor No 9 Maart 1968
Auteurs:
Nederland is een klein land, dat echter in veel dingen groot is.
De 50 cc Kreidler produktieracer verdient qua uitvoering en prestaties deze ereplaats. De op een RS-motor gebaseerde krachtbron heeft een roterende inlaat gekregen. Vermogen meer dan 10 pk bij 12000 omw/min Het brugframe is een getrouwe kopie van de 1962-fabrieksracer.
Nederland is een klein land, dat echter in veel dingen groot is. Een van die dingen is de sport en een onderdeel daarvan is weer de motorsport waarin onze toprijders internationaal gezien een hartig woordje meespreken. Gezien het aanbod van merken en modellen op de Nederlandse markt - volgens onze laatste gegevens respectievelijk 40 merken met circa 120 modellen - lijkt ons dit ook niet zo verwonderlijk. Van de 40 in ons land vertegenwoordigde merken -zijn er namelijk circa 15, die naast een aantal toermodellen ook één of meerdere sportmachines op het verkoopprogramma hebben staan, terwijl daarnaast zeker nog een tiental namen van tuners en in een speciale tak van de motorsport gespecialiseerde firma's op te noemen is. Een groot aantal van deze speciale sportmachines is op de RAI geëxposeerd en uit dit dit oogpunt gezien, mag u deze zeer volledige tweewielertentoonstelling zeker niet missen. In de motorsport is de 50 cc klasse in de loop der jaren tot een ongekende populariteit gegroeid. Het aantal merken en „specials" is niet op de vingers van één hand te tellen. Het moet gezegd worden, dat de gerenommeerde namen in de 50 cc sport bijzonder fraaie machines weten te creëren, waarmee fabrieken en importeurs zich in enkele gevallen bijzonder ingenomen tonen. De meest populaire merken in de 50 cc klasse zullen in dit artikel kort genoemd worden.
Links de race uitvoering van de Kreidler-RS en rechts de 50 cc AGS Zundapp crosser.
AGS
is een betrekkelijk nieuwe naam aan het firmament van de 50 cc sport, maar het afgelopen seizoen heeft u toch al iets over de succesvolle 50 cc-ers uit Rotsterhaule (Fr.) kunnen lezen. Technicus Jan de Groot, werkzaam in de zaak van de heer Akkerman, is er in geslaagd een volwaardige en bijzonder fraaie machine te creëren voor 1968, die geheel compleet voor .f 1985,- op de markt gebracht zal worden. De AGS machines zijn uitgerust met een opgevoerde Zündapp 5-versnellings motor, die goed is voor 8,5 pk en een bruikbaar vermogen levert tussen 6000 en 9000 toeren! De krachtbron huist in een dubbel wiegframe van eigen ontwerp en fabrikaat, dat vervaardigd is uit hoogwaardige buis met een diameter van 22 mm en een wanddikte van 1,5 mm. De specificatie omvat verder: Ceriani telescoop, Girling achterveringselementen, 2.50 x 21 voorband, 2.75 x 19 achterband, fabrikaat Continental, diep geprofileerde aluminium velgen, Zündapp naven (vóór van een KS 50 en achter van een KS 100), polyester luchtfilterhuis, spatborden en tank (inhoud 6,5 liter). Het ledig gewicht van de 1968-er AGS- Zündapp motocross ligt even boven de 60 kilogram. In ontwikkeling is tevens een AGS-Zündapp wegracer, die evenwel met een aanzienlijk gewijzigde Zündapp 50 cc motor zal worden uitgerust. Op de specificatie komt ondermeer te staan: twee roterende inlaten, transistor ontsteking, een lager gemaakt dubbel wiegframe en een speciaal door de fabriek vervaardigde 6-versnellingsbak.
BOELE.
De firma Boele in Haastrecht heeft een zeer bekende naam in de 50 cc motorsport. In enkele jaren tijd heeft deze firma zich gespecialiseerd in de 50 cc motocross- en wegracesport en is daarin wellicht het grootste toeleveringsbedrijf van speciale onderdelen in Nederland geworden. Onder de merknaam Boele Specials worden ook complete machines geleverd (prijs afhankelijk van de specificatie onder de f 2000,-), maar de activiteiten liggen voornamelijk op het gebied van tuning van 50 cc machines en framebouw. Op het programma staan o.a. dubbel wiegframe voor Zündapp, Flandria, DKW en Sachs (prijs f 195,-) en een ruggegraat buisframe voor Kreidler, eveneens voor de prijs van f 195,-. Verder kan men in Haastrecht terecht voor tunen van blokken, close-ratio versnellingsbakken en verder alle denkbare onderdelen in de 50 cc sport.
CROSTA.
Achter de merknaam Crosta verschuilt zich motor-enthousiast Henk Staal, wiens eigenlijke beroep hotelhouder is. Dit laatste doet reeds vermoeden, dat Henk Staal uit pure liefhebberij aan zijn Crosta's werkt, Zonder winstoogmerken maakt hij op beperkte schaal complete machines klaar, waarbij de prijs bepaald wordt door de gewenste uitrusting en liet feit, of de toekomstige eigenaar zelf de machine gedeeltelijk kan klaarmaken. Henk Staal gaat voor de krachtbron uit van een 5-versnellings Kreidler RS blok, dat onder een zelf ontworpen brugframe van stalen buizen komt te hangen. Voor een prijs net onder de f 2000, kan men een complete Crosta kopen, die uitgerust is met de bekende attributen zoals Ceriani telescoop, Girling veerelementen en 250 x 21 en 2.50 x 19 banden.
LOOMAN SPECIAL.
Garagehouder Wim Looman uit Zelhem is eveneens een man, die zich hoofdzakelijk uit liefde voor de motorsport op beperkte schaal bezig houdt met het tunen en bouwen van 50 cc crossers. Kreidler onderdelen spelen daarbij een belangrijke rol. Opmerkelijk is, dat de Looman Specials nog steeds uitgerust zijn met een 4-versnellingsbak. De bovenverdieping is afkomstig van het RS-type, vanzelfsprekend wel grondig gewijzigd. Voor „fabrieksrijder" Jan van Beek wordt momenteel gewerkt aan een machine met 5-versnellingsbak en een nieuw brugframe van stalen buizen. De voor de verkoop bestemde Looman Specials zijn (nog) uitgerust met een versterkt Kreidler plaatframe. Afhankelijk van de specificatie en de wensen van de rijder een kostprijs van even onder de f 2000,
EURO-CROSS.
De 50 cc Eurocross is een gloednieuwe machine. DE 8,5 pk Zundapp motor huist in een dubbel wiegframe van Reynolds 531.
Voor de min of meer gestandaardiseerde prijs van f 1985,- wordt sedert enkele weken de 50 cc Euro-cross op de markt gebracht. Constructeur en bouwer van dit pittige en goed sturende machientje - dat hebben wij de afgelopen week tijdens een proefrit zelf kunnen constateren - is de Hagenaar Jaap Voskamp. Het machientje vertoont qua specificatie veel overeenkomst met de eerder genoemde AGS vanwege de Zündapp motor, Ceriani en Girling vering en het dubbel uitgevoerde wiegframe. In de stalen velgen huizen Kreidler naven. De bandenmaat is 2.75 x 21 en 2.75 x 19. Rijklaar weegt de Euro-cross 72 kg. De opgevoerde Zündapp krachtbron is goed voor 8,5 pk bij 9000 omw./min.
De handelbaarheid en stuureigenschappen in zand en diepe knippen lieten niets te wensen over. Het ligt in de bedoeling de volgende modellen uit te rusten met polyester tank, spatborden en filterhuis.
DKW.
50 cc DKW betrouwbaarheidsritten machine.
Op de RAI ontdekten wij onder de merknaam DKW twee fraaie betrouwbaarheidsrittenmachines, een 50 en een 125 cc-er. De machines vertoonden opmerkelijk veel trekken van overeenkomst met de afgelopen week beschreven Hercules betrouwbaarheidsrittenmotoren. Het feit dat DKW en Hercules beide opgeslokt zijn door Fichtel & Sachs zal aan het bovenstaande niet vreemd zijn. Hercules brengt een 100 en 125 cc model, DKW een 50 en een 125 cc machine, die alle uitgerust zijn met Sachs motoren (ook al staat er dan wel eens een andere merknaam op de zijkant van het blok). Import Hart Nibbrig & Greeve N.V., Sassenheim.
ROND SACHS.
De merknaam Rond Sachs heeft in de loop der jaren een vertrouwde klank gekregen in motorsportkringen. De heer Rond uit Bennekom heeft grote plannen voor het komende seizoen, waarop wij echter nog nader terug zullen komen. In telegramstijl echter het nieuws, dat in 1968 uit Bennekom te verwachten is. Allereerst twee nieuwe 50 cc modellen, één voor motocross en één voor betrouwbaarheidsritten. Voor deze laatste tak van motorsport zijn verder een 125 en een 175 cc model te verwachten. Op de specificatie staan een nieuw dubbel wiegframe, Ceriani telescoop, Girlings en veel polyester onderdelen. Prijzen voor de 50 cc modellen: even onder de f 2000,-. Prijzen voor de overige modellen niet bekend.
KREIDLER.
Kreidler heeft op sportgebied twee interessante machines, waarvan de produktieracer ongetwijfeld de meeste belangstelling zal trekken. In MOTOR no. 17 van 1967 heeft u een uitgebreide beschrijving van deze 10 pk, 5-versnellingsmachine kunnen lezen. Wat de specificatie betreft is de racer vrijwel ongewijzigd gebleven. Geheel compleet (met toerenteller en stroomlijn) komt de produktieracer op f 3500,-. Bezitters van een Kreidler RS zullen reeds met bijzondere belangstelling naar de afbeelding van de semi-racer gekeken hebben. In april zal voor de RS een racekit leverbaar zijn - inhoud cilinder, kop, zuiger, 25 mm Dell-Orto, expansie-uitlaat, racebougie, kettingwielen en wat kleine onderdelen die van de standaard RS een 9,5 pk racertje maken met een toerental van 13.000 omw/min. Aluminium velgen met Continental racebandjes en aluminium spatborden verlenen de opgevoerde RS een slank en sportief uiterlijk. Prijs niet bekend.
Theo Meurs Garelli racer.
GARELLI. Op de stand van de Fa. Huige (Rotterdam) ontdekten wij een tweetal wondermooi uitgevoerde Garelli-racertjes, een ontwerp van Theo Meurs. De 5-versnellings Garelli-motoren zijn voorzien van een roterende inlaat. Het vernikkelde, dubbel uitgevoerde wiegframe is uitgerust met een Marzzochi-telescoop en Girling achterveringselementen. Motorvermogen 10 pk. Geheel compleet, uitgezonderd de stroomlijn, komt de Garelli-racer op f 2500,-.
Garelli race blok.
Artikel gescand door Peter G.
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2007 www.kreidler.nl.
Laatst gewijzigd door Maarten op 01 apr 2007, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Thijs Leuven
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Johan van Zanten
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- rickkreidler
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 19 apr 2005, 16:50
- Locatie: genemuiden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Zeker een leuk artikel weer. Het merk Garelli roept ook bij mij wat herinneringen op.
Bij de eerste wedstrijd die ik op de vanVeen in 1967 reed was Rockanje.
De machine die ze voor mij hadden geprepareerd had ook een speciale voorrem en dubbelzijdige Campagnolo, dezelfde die ook in de 12V fabrieks Kreidlers zaten.
Of ik hem maar goed wilde testen was het advies. Maar dat ding remde zoveel harder als ik gewend was, dat op de keien aldaar mijn voorwiel opzij wegschoot. Ik kwam hard op mijn klein terrecht en kon nauwelijks nog lopen.
Alleen met de adrenaline die vlak voor de start in je opkomt voel je hier echt niets meer van, totdat je na de finish weer afstapt.
De grote verassing hier kwam van een Garelli, bereden door Wim Spruit. Ik reed door die val iets voorzichter, maar geleidelijk aan kwam ik wel op de eerste plaats terrecht, totdat ik ontstekings problemen kreeg in de laatst ronde.
Wim Spruit greep zijn kans en won de wedstrijd. Ook later in dat jaar in Meyel was de Garelli weer snel, waarom hij bij de andere wedstrijden er niet snel genoeg was, is me niet meer helemaal duidelijk.
Bijgaande foto is uit Meyel. Theo Meurs zie je in de rolstoel.
Groeten,
Luc
Bij de eerste wedstrijd die ik op de vanVeen in 1967 reed was Rockanje.
De machine die ze voor mij hadden geprepareerd had ook een speciale voorrem en dubbelzijdige Campagnolo, dezelfde die ook in de 12V fabrieks Kreidlers zaten.
Of ik hem maar goed wilde testen was het advies. Maar dat ding remde zoveel harder als ik gewend was, dat op de keien aldaar mijn voorwiel opzij wegschoot. Ik kwam hard op mijn klein terrecht en kon nauwelijks nog lopen.
Alleen met de adrenaline die vlak voor de start in je opkomt voel je hier echt niets meer van, totdat je na de finish weer afstapt.
De grote verassing hier kwam van een Garelli, bereden door Wim Spruit. Ik reed door die val iets voorzichter, maar geleidelijk aan kwam ik wel op de eerste plaats terrecht, totdat ik ontstekings problemen kreeg in de laatst ronde.
Wim Spruit greep zijn kans en won de wedstrijd. Ook later in dat jaar in Meyel was de Garelli weer snel, waarom hij bij de andere wedstrijden er niet snel genoeg was, is me niet meer helemaal duidelijk.
Bijgaande foto is uit Meyel. Theo Meurs zie je in de rolstoel.
Groeten,
Luc
- Bijlagen
-
- P51A.JPG (71.45 KiB) 33159 keer bekeken
-
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Wedstrijdmachines op de Nederlandse markt (1968)
Ook ik zit daar achter W Spruit op mijn Honda 8 Versn: 50cc CR 110 Produktie Racer
Rechts achter zie je net mijn Helm met Honda sticker en halve No:2 van 32.
Ik werd in deze wedstrijd 6e bij de Inters.Fabieks rijders beschikten over 9 of 10 Versn: RC 110 modellen;maar kwamen in de GP,s te kort.
Toen kwam men met de Twin 50 RC 112#113#114/115/116 goed voor 175 Km.
Mijn hoogste snelh: met 8 Versn:was 144Km bij #15 1/2.ooo t/m.
Met mijn 5 Speed cr/rc model was de snelh: 134 Km bij #14000 Tm p/min.
Dit wilde ik even kwijt.Jan de HONDA/HMW man.
Rechts achter zie je net mijn Helm met Honda sticker en halve No:2 van 32.
Ik werd in deze wedstrijd 6e bij de Inters.Fabieks rijders beschikten over 9 of 10 Versn: RC 110 modellen;maar kwamen in de GP,s te kort.
Toen kwam men met de Twin 50 RC 112#113#114/115/116 goed voor 175 Km.
Mijn hoogste snelh: met 8 Versn:was 144Km bij #15 1/2.ooo t/m.
Met mijn 5 Speed cr/rc model was de snelh: 134 Km bij #14000 Tm p/min.
Dit wilde ik even kwijt.Jan de HONDA/HMW man.
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Wedstrijdmachines op de Nederlandse markt (1968)
Correctie Jan:
In 1967 reed je in de nationale 50cc klasse (zwarte plaat, wit nummer), je werd 5e in deze race.
De 125cc klasse nationaal was je winnaar, vóór Aalt Toersen, ook op een Honda.
Ton de Hemeyla man.
In 1967 reed je in de nationale 50cc klasse (zwarte plaat, wit nummer), je werd 5e in deze race.
De 125cc klasse nationaal was je winnaar, vóór Aalt Toersen, ook op een Honda.
Ton de Hemeyla man.
-
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Wedstrijdmachines op de Nederlandse markt (1968)
Hallo Ton de Hemaleyla man, bedankt voor de correctie.
Ik herinner mij wel dat ik toen sneller was als Internationaal Renner Jan Huberts op Honda 125cc CR 93.
Dat deed mij genoegen als Kersverse Junior Kampioen 125cc.
Ook zie ik Theo Meurs van uit zijn rolstoel naar Wim Spruit kijken.Die Garelli heeft hij ook aan Geroge
Ashton gegeven tijdens de TT 50cc 1968.Hij dacht hiermee sneller te zijn als zijn Honda CR 110/8 Speed
Ik werd toen 10e en hij 16e of 23e.
Dit wilde ik even kwijt Jan de HONDA man.
Ik herinner mij wel dat ik toen sneller was als Internationaal Renner Jan Huberts op Honda 125cc CR 93.
Dat deed mij genoegen als Kersverse Junior Kampioen 125cc.
Ook zie ik Theo Meurs van uit zijn rolstoel naar Wim Spruit kijken.Die Garelli heeft hij ook aan Geroge
Ashton gegeven tijdens de TT 50cc 1968.Hij dacht hiermee sneller te zijn als zijn Honda CR 110/8 Speed
Ik werd toen 10e en hij 16e of 23e.
Dit wilde ik even kwijt Jan de HONDA man.