Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2007 8:22 am 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Racekit voor Kreidler Florett RS (1968)

Bron: Kreidler folder KF 985 5. 68

De jeugd wil aan sport doen en de jeugd van onze technische eeuw wil aan technische sport doen. Dit streven wordt door Kreidler aangemoedigd.

Rennsatz für Kreidler-FLORETT RS!
Rennsatz für Kreidler-FLORETT RS!



HOE, WAT, WAAR!

Om het gewicht zo laag mogelijk te houden moeten alle delen, welke voor het racen overbodig zijn, verwijderd worden. Dit zijn afdekplaten, koplamp, standaard, duo-voetsteunen enz. Het is bovendien raadzaam om racebanden, bijv. CONTI 2.00 - 19" op aluminium velgen 23 x 2.25" te gebruiken. Eerst dan is de Kreidler Florett RS pas goed race-klaar. Echter nu komt, op de baan zelf, niet alleen de juiste afstelling van de carburateur, maar ook het juiste tijdstip van overschakelen aan de orde. Deze wordt aangepast naar grootte, gewicht en bouw van de rijder en naar de baansoort. Hiervoor geeft het overbrengingsschema verder de oplossing. Bij een baan met veel bochten, stijgingen en dalingen, zal men hoger moeten gearen.

Het uitgangspunt bij dit schema is de prestatiecurve (boven ). We kiezen punt A (9,5 PK bij 12.800 omw./min.) voor onze berekening. Ten eerste plaatsen we parallel aan de horizontale het voor ons passende punt in het diagram van de luchtweerstand. Daar we uitgaan van een kleine berijder (max. 1.70 m.) op een machine zonder stroomlijn, vinden we loodrecht naar beneden de te verwachten max. snelheid van 123,5 km/u. Daar we de serie-versnellingsbak van de Kreidler RS hebben, vinden we rechts onder in het overbrengingsschema het kruispunt van de loodrechte lijn van punt A op de lijn van de 5-versn. en gaan van daar uit horizontaal naar links, naar het diagram van de overbrenging op het achterwiel. Daar, waar de loodrechte lijn uit het luchtweerstandsdiagram de horizontale lijn van het overbrengingsschema snijdt, vinden we het punt van de juiste overbrenging. Ons voorbeeld toont 13 tanden als uitgangspunt van de overbrenging en een 35-tands achterwiel. Deze opgave geldt voor vlak terrein. Met deze overbrenging beginnen we te trainen. Men zal dan zeer snel merken of men de juiste overbrenging toepast en kan van deze basisoverbrenging uitgaan. Moeilijker zal het worden bij een bergtraject vol bochten. Het achterkettingwiel moet dan meer dan 35 tanden hebben, afhankelijk van de baan, t/m 44.
Hier wordt door de voormalige wereldrecordhouder van de 50 cc.-klasse, Ernst Degner, de nieuwe Kreidler Florett RS met race-set getest. Zijn mening: 'werkelijk iets bijzonders.'
Hier wordt door de voormalige wereldrecordhouder van de 50 cc-klasse, Ernst Degner, de nieuwe Kreidler Florett RS met race-set getest. Zijn mening: 'werkelijk iets bijzonders.'

De jeugd wil aan sport doen en de jeugd van onze technische eeuw wil aan technische sport doen. Dit streven wordt door Kreidler aangemoedigd, want alleen door met de techniek om te gaan, leren echte knapen alles wat ze later nodig hebben.
Kreidler biedt zijn in de race-sport geinteresseerde jonge Florett-berijders iets aan.
De Kreidler-Florett RS met race-set werd voor het eerst getoond op de tentoonstelling 'Motor-Reise-Freizeit' in Stuttgart. Hij behoorde daar tot de trekpleisters.
De Kreidler-Florett RS met race-set werd voor het eerst getoond op de tentoonstelling 'Motor-Reise-Freizeit' in Stuttgart. Hij behoorde daar tot de trekpleisters.
Voor hun staat het juiste materiaal gereed. Daarvoor is het beste maar net goed genoeg. Waarom? Omdat het vaak zinloze experimenteren, het zoeken naar technische "wondermiddelen" beslist niet het juiste uitgangspunt voor sportieve ambities is.
Goedgevulde portemonnaies zijn bij jongeren bovendien zeldzaam. Daarom werd voor de Kreidler-Floret RS deze race-set ontwikkeld en daarmee de RS-bezitter eigenlijk de mogelijkheid van 2 machines gegeven.
EEN SERIEMACHINE EN TEGELIJKERTIJD EEN WEGRACEMACHINE, d.w.z. nadat een weinig tijdrovende ombouw heeft plaatsgevonden. Als bezitter van een startbewijs, afgegeven door de K.N.M.V. of de N.M.B., kan een ieder aan wegraces deelnemen. Het vermogen van de omgebouwde RS-motor geeft jongeren de kans "voorin te zitten", om de eerste sporen te verdienen; kortom, erbij te zijn.
Dat is vooreerst het belangrijkste! De laatste jaren is het gebrek aan goede jeugdige coureurs duidelijk merkbaar geworden. Vaak ontbrak het de geestdriftige privérijders aan technische kennis en steun. Alleen KREIDLER levert met deze goedkope raceset een bijdrage voor de vooruitgang van de Nederlandse motorracesport.

Het OMBOUWEN.


Voor het ombouwen behoeft men geen deskundige te zijn. Het is alleen een kwestie van zorgvuldigheid en nauwkeurigheid en hij, die niet twee linkerhanden heeft, kan de RS-motor gemakkelijk zelf ombouwen.

De race-set bestaat uit de volgende delen:
  • 1 - cylinder met voetpakking
  • 2 - cylinderkop
  • 3 - een gesmede Mahle-zuiger met veren
  • 4 - een Dell'Orto race-carburateur 25 SS D met aparte vlotterkamer en speciale ophanging
  • 5 - carburateuraanzuigbocht met afdichting
  • 6 - uitlaat en uitlaatbocht
  • 7 - gaskabel
  • 8 - luchtmanette met kabel
  • 9 - bougie 370
  • 10 - kettingwielen met 14 en 15 tanden
  • 11 - diverse kleine onderdelen als schroeven, klemmen enz.
Voorts een vermogenskromme en een toerentaldiagram.

Afb 1.
Afb 1.
Afb. 1 - Luchtfilter en aanzuiggeruiskamer, carburateur, cylinder, cylinderkop, zuiger en uitlaat van de standaard RS worden verwijderd.


Afb 2
Afb 2.
Uit de ontsteking kan men de spoelen voor de koplamp, achterlicht en de claxon halen. (afb. 2. 1, 2 en 3)


Afb 3
Afb 3.
Het carter met krukas, drijfstang, naaldlager, zuigerpen enz. kan zonder meer worden gebruikt. (afb. 3) Deze delen zijn gedeeltelijk identiek aan de delen van de beroemde Kreidler racemotoren, die twee maal naar een 2e plaats in het wereldkampioenschap en naar wereldrecords leidden. Voor de rensport dus bijzonder geschikt.


Afb 4
Afb 4.
Ook de versnellingsbak van de normale RS blijft onveranderd. Nu is er een aantal, zeer gewetensvolle mensen, dat hun RS-motor voor de ombouw helemaal uit elkaar neemt en alle punten op een feilloze conditie controleert. Dit is echter, nadat de motor nog maar korte tijd gelopen heeft, beslist niet nodig. Men moet echter wel van te voren de drijfstang controleren en proberen of de nieuwe zuigerpen van de race-zuiger licht, maar zonder speling, in het aanwezige naaldlager past, als deze in de drijfstang geschoven is. (afb. 4)


Afb 5
Afb 5.
De nieuwe zuiger wordt zorgvuldig met de nieuwe zuigerpen gemonteerd, waarbij men de borgveren zeer zorgvuldig in de groef moet plaatsen. (afb. 5) De op de bodem van de zuiger ingegroefde pijl wijst naar de uitlaatpoort van de cylinder. De zuigerveren, boven een L-veer, onder een rechte veer, zijn al op de zuiger aanwezig.


Afb 6
Afb 6.
Als volgende handgreep plaatsen we de nieuwe cylinder-voetpakking en schuiven de race-cylinder samen met de gemonteerde aanzuigbocht over de tapeinden. De zuiger staat in de bovenste dode stand (OT - zie afb. 13) en moet op het carter gesteund worden. Wanneer men de cylinder over de zuiger schuift, drukt men met twee vingers de zuigerveren goed samen, zodat deze precies in de groeven liggen en de cylinder er gemakkelijk overheen glijdt. (afb. 6) Pas op: De veren mogen in geen geval blijven steken in de inlaatpoort. GEEN GEWELD GEBRUIKEN!


Afb 7
Afb 7.
Als de cylinder soepel over de zuiger en de veren is gegaan, trekken we de houten steunvork onder de zuiger vandaan en schuiven de cylinder volledig aan tot op het carter. (afb 7).


Afb 8
Afb 8.
De cylinderkop wordt geplaatst zonder koppakking. De kopmoeren worden aangeschroefd en die, welke vanuit de rijrichting gezien, rechts liggen worden het eerst aangedraaid. (afb 8 ) Nadat alle vier moeren vastgedraaid zijn, kruislings nogmaals licht natrekken, echter met niet meer dan 1,5 kg/m.


Afb 9
Afb 9.
De uitlaat is een hoofdonderdeel van de ombouwset; deze monteren we daarna (afb. 9) en daarna komt de carburateur aan de beurt.


Afb 10
Afb 10.
Eerst wordt de beugel voor de vlotterkamer gemonteerd. Daaraan wordt de vlotterkamer d.m.v. een korte kunststofslang opgehangen (afb. 10).


Afb 11
Afb 11.
De loodrechte afstand tussen sluitvlak vlotterkamer voor de menglucht en gasschuifhuis van de carburateur, moet 35 mm bedragen (afb. 11).


Afb 12
Afb 12.
Daarna wordt de carburateur tegen de borst van de aanzuigbocht geschoven en vastgeschroefd (afb. 12).
De in de seriemotor aanwezige olie wordt nu bij een warme motor afgetapt en door 1/3 liter Castrol R 20 vervangen. Bij de ombouw behoort bovendien het aanbrengen van de luchtmanette en het verleggen van de kabels van de gasschuif en mengluchtschuif.


Afb 13
Afb 13.
Het vliegwiel met de magneten, dat we voor de verwijdering van de 3 spoelen van te voren eraf getrokken hadden, wordt opnieuw gemonteerd. We draaien het zo, dat de zuiger in z'n bovenste dode punt staat. (OT ) (afb. 13)


Afb 14
Afb 14.
Daar is een markering aangebracht, welke recht tegenover de voorste inkeping van het huis moet staan. Het juiste ontstekingstijdstip is dan 23,5 mm voor deze markering. (afb. 14). Bij een gradeninstelling is dat 23 gr voor OT, bij afstelling met een meterklok aan de zuigerbodem is dat 1,9 mm voor OT. De gaten in de ontstekingsgrondplaat iets uitvijlen, wanneer de afstelmogelijkheden niet voldoende is.


AFSTELLING VAN DE CARBURATEUR.

Afb 15
Afb 15.
Basisafstelling: Deze is door de fabriek vastgesteld: hoofdsproeier 115, stationairsproeier 55 of 60, sproeiernaald in de derde inkeping van bovenaf. (afb. 15).


Afb 16
Afb 16.
Stationairafstelling: de motor moet hiervoor eerst even warmlopen. Een racemotor draait met verhoudingsgewijs een hoog toerental stationair. Deze kan men wijzigen door de gasschuifaanslagschroef en de luchtregelschroef te verdraaien. (afb. 16). De luchtregelschroef moet 1/4 tot 1/2 slag open zijn. De afstelling is eerst dan juist, wanneer de motor bij het gasgeven zonder haperen opneemt.


Afb 17
Afb 17.
Keuze van de hoofdsproeier: wanneer de bougie donker gekleurd is, is het mengsel te rijk. Men moet dan de daaropvolgende kleinere hoofdsproeier erin zetten (afb. 17).


Bij een te lichte verkleuring van de bougie of wanneer de bodem van de zuiger grijs en droog is, is de afstelling te arm. De motor heeft dan een grotere hoofdsproeier nodig. Bij deze grove afstelling moet de mengluchtschuif gesloten zijn. Door de mengluchtschuif voorzichtig te openen wordt de sproeierafstelling zuiniger, gedurende het rijden kan men daarmede, door voorzichtig te regelen, een optimale prestatie van de motor bereiken.

Startbewijs
Startbewijs


STARTBEWIJS

Men dient er rekening mede te houden dat de race-set voor de Kreidler Florett RS alleen geleverd wordt aan houders van een startbewijs, afgegeven door de K.N.M.V. (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, Bezuidenhoutseweg 185, Den Haag) of door de N.M.B.

Meer informatie:
Artikel gescand door Hans Molenaar (hamol52).
Artikel vertaald van Duits naar Nederlands door Van Veen Import NV.
Artikel bewerkt door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2007 www.kreidler.nl



Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2007 11:20 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 27, 2006 8:40 pm
Berichten: 236
Woonplaats: België (Gent)
Zalig artikel!!

Bedankt


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2007 11:33 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 16, 2003 5:02 pm
Berichten: 1575
Woonplaats: haarlemmerliede (NH)
leuk! vooral die uitleg


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2007 12:29 am 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17944
leuk artikel weer :mrgreen: :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2007 12:42 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 05, 2004 10:50 pm
Berichten: 3174
Woonplaats: Heos zeeland
mooie vertaling van dit knalset :clap


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2007 3:39 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 07, 2002 4:07 pm
Berichten: 2644
gaaf artikeltje mannen :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2007 8:44 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 22, 2005 11:10 pm
Berichten: 1531
Woonplaats: Kortenhoef
Heel vet artikel! Bedankt Rijk, Hans en Maarten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2007 8:51 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 23, 2003 10:17 pm
Berichten: 227
Woonplaats: Sliedrecht, hét baggerdorp
Zeer gaaf hoe ze dit vertellen.
Zonder koppakking en je moet misschien ook nog vijlen. Beuners :mrgreen:

Maar wel zeer gaaf. Zeker die strakke tekeningen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2007 12:27 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 28, 2006 8:11 pm
Berichten: 995
Woonplaats: Dronten, Flevoland
Mooi artikel! Maar toch raar dat ze er geen andere ontsteking opzetten. Want als je dik over de 100 km/h gaat en 12.500 rpm maakt lijkt me een motoplat oid toch wel beter.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2007 12:51 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45314
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Ik heb het artikel ook in mijn map. Altijd leuk die snelle spullen.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2007 1:29 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 13, 2006 11:11 pm
Berichten: 264
Woonplaats: Leerdam
echt heel leuk!!

ltr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2007 4:35 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 09, 2006 9:11 pm
Berichten: 1239
Woonplaats: Maastricht
Prachtig die snelle spullen! Supervet artikeltje weer :clap

Thijs


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2007 4:42 pm 
Offline

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 1:57 am
Berichten: 4733
Woonplaats: alhier
Leuk artikel, ik heb nog zo'n cilinder in de kast liggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2007 10:52 am 
Offline

Geregistreerd: do jan 11, 2007 8:45 pm
Berichten: 1
Woonplaats: limmen
mooi artikel :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2007 11:28 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 30, 2003 4:32 pm
Berichten: 5408
Woonplaats: Gelderland
ik heb de voordruk van dit artikel :P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2007 8:57 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 13, 2006 10:47 pm
Berichten: 2287
Woonplaats: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Lagen die setjes nog maar gewoon in de winkel :lol: :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2007 9:10 pm 
Offline

Geregistreerd: vr apr 18, 2003 5:33 pm
Berichten: 299
Woonplaats: wolvega
die ssi is bijna niet meer te vinden maar bij voldoende animo kan ik de 13 rib cilinders wel weer laten gieten


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2007 9:46 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 12, 2005 6:57 pm
Berichten: 1642
Woonplaats: egg mountains city (achterhoek)
wat is voldoende animo en wat kost zo iets + - nus.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2007 10:25 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 27, 2006 8:40 pm
Berichten: 236
Woonplaats: België (Gent)
r walet schreef:
die ssi is bijna niet meer te vinden maar bij voldoende animo kan ik de 13 rib cilinders wel weer laten gieten


Daar zou volgens mij heel veel animo voor zijn!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2007 9:12 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 01, 2003 11:21 am
Berichten: 7073
Woonplaats: Grunn
dit is hem in het echt....... :lol:

greetz cave 8)


Bijlagen:
dellorto 25mm (Medium).JPG
dellorto 25mm (Medium).JPG [ 73.65 KiB | 49310 keer bekeken ]
race_kit_1968__medium___small__209.jpg
race_kit_1968__medium___small__209.jpg [ 88.91 KiB | 49310 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2007 9:26 am 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45314
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Een 12 rips kop :lol:

Mooi setje Cave.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2007 12:36 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 01, 2003 11:21 am
Berichten: 7073
Woonplaats: Grunn
ja hé die was helemaal zeldzaam... :shock:


greetz cave 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 21, 2007 12:48 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 16, 2004 11:09 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Wormerveer
super vet artikel!

ik heb soortgelijke set en timingen :P
maar dan niet 25mm carb en dergelijke :P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2007 8:53 pm 
Offline

Geregistreerd: vr apr 18, 2003 5:33 pm
Berichten: 299
Woonplaats: wolvega
zie anders weinig pb tjes


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2007 10:14 pm 
Offline

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 1:57 am
Berichten: 4733
Woonplaats: alhier
Kun je een prijsindicatie geven? En gaat het dan alleen om de cilinder of ga je eventueel (zo goed als) complete setjes leveren?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!