Kreidler Mustang Almdudler 1965 - 1969 (2015)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Kreidler Mustang Almdudler 1965 - 1969 (2015)

#1 Bericht door Maarten » 18 feb 2019, 17:32

Kreidler Mustang Almdudler 1965 - 1969 (2015)

Bron: Motorrijwiel, 138/2015
Auteur: Wim Heeroma
Foto's: Wim Heeroma

Scan: Arny


Afbeelding


Kreidler kreeg als wegracemerk in de jaren '60 en '70 heel wat aandacht in de motorpers. Ook voor Kreidlers met noppen was aandacht, tenminste, als het over motocross ging. Ging het over enduro, vroeger betrouwbaarheidsritten genoemd, dan werd het een stuk minder. Ten eerste omdat enduro toch meer een niche-markt was en ten tweede omdat Kreidler daar niet zo prominent presteerde als in de andere takken van motorsport. Toch bracht Kreidler een specifiek enduro-model uit, de Mustang. Wim Heeroma vertelt er meer over.

Kreidlers op noppen

De Duitse bladen schreven indertijd wel over de inzet van Kreidler in betrouwbaarheidsritten, maar dat drong niet zo door in Nederland. Weliswaar werd de ADAC Driedaagse in Motor besproken, maar Han Harmsze (de helft van het roemruchte duo Nortier en Harmsze, de toenmalige uitgevers van Motor) zette liever de Internationale Zesdaagse prominent op de pagina's. Vergeet ook niet: brommers en motoren van 50 cc werden niet zo serieus ge-nomen. Dat zou pas komen in de hoogtijdagen van de GP's en de wereldkampioenschappen, alsmede de wereldsnelheidsrecords. Dat was van pakweg 1970 tot begin jaren '80. Toen dit voorbij was werd de 50 cc sportmotor weer gewoon bekeken als een opgevoerde brommer en genoot geen aanzien meer. Maar hoe deed Kreidler het dan in die Zesdaagsen? Rond 1965,1966 was daar Hercules heer en meester, met Sachsmotoren natuurlijk. Dat we die jaren noemen komt omdat in 1965 de Kreidler Mustang terreinmotor verscheen, In Motor van die tijd vinden we echter geen woord over die Kreidler, geen foto te bekennen... In de uitslagen van Duitse wedstrijden zagen we eigenlijk ook nooit een Kreidler enduromachine de heerschappij opeisen... Hoe zat 't dan met die noppenbandmachine van Kreidler?
Het boekje over Kreidler in de serie "Typenkompassen" van Motorbuchverlag brengt duidelijkheid. Daar staat de Mustang in, met zijn bijnaam: de Almdudler". Nu is Duits niet mijn sterkste taal, maar het komt er op neer dat het jodelen in de bergweiden betekent. Er bestaat een drankje genaamd Almdudler, oorspronkelijk uit Oostenrijk. Een fris kruidendrankje zonder alcohol. En als jouw brommer zo is gaan heten en niet bijvoorbeeld "Hercules-doder", dan geeft dit aan dat het eigenlijk meer een doetje is dan een agressieve pitbull. Wie wil er dan nog een Almdudler? Volgens het boekje zijn er dan ook maar 20 tot 30 stuks van gemaakt. Nooit uitgevoerd naar andere landen voor zover we weten, dus ook in Nederland een grote onbekende.

Afbeelding
Toon Scholten maakte een replica van de originele schommelarmvoorvork.

Mustang 1965-1969

"Ho ho", zullen Kreidler-kenners zeggen, mijn vriend had een Kreidler Mustang, Jawel, dat kan, maar die was dan van later datum.
Die Almdudler werd van 1965 tot 1969 gemaakt en zoals gezegd, in zeer kleine aantallen. In trek waren ze dus niet bepaald.

Afbeelding
De koplamp wordt door een verchroomde ring beschermd.
Boven de koplamp monteerde Toon de figuur van een mustang met het Kreidler-logo.


Eigenlijk waren ze bedoeld voor amateurs, mensen die niet zo'n zin hadden in het ombouwen van een gewone Kreidler naar een betrouwbaarheidsmotor. Het model was een afgeleide van de fabrieks-machientjes uit de vroege jaren '60, toen Kreidler nog vond dat een sportmachine van hun merk er als een seriebrommer uit moest zien, want dat was hun reclamebeleid. Toen de wegraceafdeling van Kreidler ontbonden was en een deel ervan bij Van Veen in Amsterdam terecht kwam, bood Kreidler zelf nog een op een brommer lijkende wegracer aan: een Florett met een racekit van 12,5 pk. Ook die Almdudler leek dus erg op een normale KreidIer Florett. Hij had terreinbandjes en hoog geplaatste spatborden, maar met zijn (zij het versterkte) plaatframe, eitank en Earless voorvork (een voorvorkconstructie die Hercules ook toepaste) zag je onmiddellijk dat dit een speciale uitvoering van de Florett moest zijn. Ja, het zag er sportief uit, maar hij woog wel 90 kilo en er waren bijna geen mogelijkheden het ding af te slanken.

Afbeelding
In tegenstelling met de originele Mustang zit hier de kettingkast niet met rubber banden, maar met boutjes dicht.
Het motorblok heeft vier versnellingen en een kickstarter.


Wie echt iets wilde doen in het terrein, of het nu cross of enduro was, wist het gewicht met een buizenframe als basis wel zeker met 20 kilo terug te brengen, zeker als je ook de schommelarmvoorvork verving door een veel lichtere telescoopvork. Dat scheelde ook een flinke portie ijzer. Kortom, eigenlijk was het ding volstrekt niet concurrerend en je zag ze dus nooit.

De Mustang van Toon Scholten

Maar bij het jubileumfeest van de Kreidler Club Oost stond er tot mijn verrassing zo maar eentje in de line-up van Kreidler-modellen. De eigenaar bleek Toon Scholten te zijn."Is het een echte?", vroegen wij meteen en het antwoord was eigenlijk geen grote verrassing. "Nee'; zei Toon,"ik vond hem mooi en ik heb hem nagebouwd. Daarbij heb ik zoveel mogelijk alles van het origineel aangehouden, maar niet alles".

Afbeelding
De bouwer van het moois, Toon Scholten.

De voorvork is nagebouwd en bleek een probleem te zijn. Niet verwonderlijk, Earless vorken zijn erg gevoelig voor kleine afwijkingen die de bestuurbaarheid aantasten. Hij moest er hulpstukken voor maken om de vork precies goed te kunnen krijgen. Die Mustang is niet zo erg afwijkend van de Florett Mockick Super TS. Het is hetzelfde concept met schommelarmvoorvork. In de Mustang werd overigens een blok met vier versnellingen gehangen, wat enigszins verbaast, want Kreidler had in die periode ook vijfbakken

Afbeelding
Het instrumentarium is de eenvoud zelve.

De beide spatborden werden mooi gekopieerd, ook de bescherming van de koplamp werd geslaagd nagebouwd. En dan het aandoenlijke rekje (waarom zat dat er eigenlijk op? Je kon er niks op meenemen, het schermde hooguit je wiel een beetje af). Een bijzonder detail betreft de geheel gesloten kettingkast. Normaliter zit zo'n kast met boutjes dicht, maar bij een enduromachine wil je zo snel mogelijk bij de ketting kunnen komen. Bij de Mustang werd de kast dan ook met elastieken bij elkaar gehouden. En hoe kom je nu nog aan de juiste rubbers? Toon kon er niet aankomen en laten maken was geen optie. Bovendien, bleef het wel zitten? Er kwamen dus gewoon boutjes aan te pas. En zo stond er zomaar een Mustang op het veld. Een bijzonder ding en daar houden we van. Erg geslaagd.

Mustang in andere varianten

De naam Mustang had natuurlijk iets met Ford. Dat sprak zeker tot de verbeelding, een Ford Mustang. Die kon je je misschien niet permitteren, maar een Kreidler Mustang wel.

Afbeelding
De tank is het roemruchte eitank-model, net als op de brommers zat.

En Kreidler mocht zich graag van die naam bedienen. In 1974 verscheen er namelijk nogmaals een Kreidler Mustang op de markt, de K54/512, die ook in 1975 nog gemaakt werd.

Afbeelding
De Kreidler Mustang, zoals die in 1974-75 gemaakt werd.



Technische gegevens Kreidler Mustang 1965-1969

Cilinderinhoud: 49,9 cm3
Boring x slag: 40 x 39,7 mm
Vermogen: 5.2 pk/7600 tpm
Carburateur: Bing.17 mm Ø
Versnellingsbak: 4 versnellingen, voetgeschakeld
Startwijze: kickstarter
Frame: plaattrame
Tank: eitank
Voorvering: Earless met telescopen
Banden: voor 2.50 x 19, achter 3.00 x 18
Remmen: voor en achter volnaaf trommelrem.116 mm Ø
Gewicht: 90 kg
Max. snelheid: 75 km/h
Nieuwprijs in Duitsland: 1925 DM (ca. 500-600 DM meer dan de standaard Florett)



Met meer dan 3000 verkochte exemplaren succesvoller dan de Mustang uit de jaren '60. Maar weinig afwijkend van de Florett: hogere spatborden en terreinbandjes en geen bagagerek. En net voor de sterfdatum van Kreidler verscheen er, in 1981/82, nog een Mustang van 80 cc in een buizenframe met een motorblok met staande cilinder. Het kon Kreidler niet meer redden. Tot op de dag van vandaag is het liggende blok hèt kenmerk van Kreidler - de huidige 50 cc wegracerij en de 50 cc grasbaan en cross zijn er van vergeven en er is veel snel spul voor te verkrijgen. Op de keper beschouwd was Kreidler eigenlijk een saai merk met weinig verrassingen, maar die eerste Mustang, dat was toch een krent uit de pap.

Afbeelding
Het rekje achter hoort erop, maar doet niet veel.

Afbeelding
Het geforceerd gekoelde motorblok leverde in de originele Mustang 5,2 pk en maakte een top van 75 km/h mogelijk.

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Kreidler Mustang Almdudler 1965 - 1969 (2015)

#2 Bericht door Nicolaas » 21 feb 2019, 12:36

Mooie Ei-Mustang.
Lijkt mee een heerlijke zit te hebben
Vooral als je rug niet meer top is.
Maar met 5,2 pk zal hij wel iets sneller gaan lijk mij.
Groetjes Nicolaas

Gebruikersavatar
Nico Ha
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 aug 2004, 18:35
Locatie: Hazerswoude dorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Kreidler Mustang Almdudler 1965 - 1969 (2015)

#3 Bericht door Nico Ha » 22 feb 2019, 21:37

Crossers hebben een groter achtertandwiel.
Meer kracht, minder snelheid.

Plaats reactie