Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 9:41 am 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

Bron: ??
Auteur: GK

'Je let onder het rijden zeker meer op je motor dan op de concurrentie', gekscheren wij tegen Ad Schrier, die beaamt dat hij eigenlijk vooral is gaan rijden om aan de weet te komen of hij met zijn sleutelarij goed zat. Nou en dat zit je wel, als er ST ofwel Schrier-Tuning op de tank staat.

50cc speciaal - membraan Kreidler
50cc speciaal - membraan Kreidler

'Als je weet dat onze pa zo'n 13 of 14 motorfietsen heeft versleten dan hoef je niet te vragen waar wij de hobby van hebben', grinniken de broers. Dus nog maar net 16 moest en zou Ad een Yamahaatje klaarmaken voor de cross. Maar 't was een oud beestje waar moeilijk onderdelen voor waren te krijgen. De trek spie was nog gammel ook en toen het even kon kwam er dan ook een Kreidlerblok, opgehangen in een bij Dick de Jager gekocht frame. Datzelfde frame doet het nu, ook bij het sterk toegenomen pk-getal nog best, met Koni's achter en Ceriani vóór. Maar we zijn wellicht niet ver mis, als we veronderstellen dat Ad Schrier zo'n rijwielgedeelte alleen maar als een lastige bijkomstigheid ziet.

Motorblok
Motorblok

Het motorblok, daar kan hij zich op uitleven. Ons vermoeden wordt bevestigd, als we vragen naar de crossresultaten met die zo sterke machine. Maar dat schijnt voor de broers helemaal niet zo belangrijk te zijn. 'Je let onder het rijden zeker meer op je motor dan op de concurrentie', gekscheren wij tegen Ad Schrier, die beaamt, dat hij eigenlijk vooral is gaan rijden om aan de weet te komen of. hij met zijn sleutelarij goed zat. Nou en dat zit je wel, als er ST ofwel Schrier-Tuning op de tank staat. Dat bleek toen de machine op de rollentestbank van de Delftse TH kwam. Eerst werd de Kreidler gemeten met de 'gewone' cilinder. Resultaat 10,4 pk bij 12.000 tpm. Daarna kwam de cilinder met membraaninlaat er op: 11 pk bij 12.500 tpm. 'En dat is, naar ik meen zo'n 1000 toeren minder dan de door Ferry Swaep getunede Rond Sachs', aldus Schrier, die ook bijzonder blij is met de in de lagere toerentallen veel vlakker verlopende vermogenskromme. 'We hebben het hier op de weg geprobeerd, wegrijden in z'n vijf (er zit uiteraard een closebak in). Het eerste stukje gebeurt er natuurlijk niet veel. Maar je komt wel weg. Dan zet je het gas helemaal open en wacht maar af wat er gebeurt. Zonder één slag verkeerd blijft hij doortrekken tot z'n top.'

ALLES VOOR 50 CC

Zoals bekend claimt Yamaha voor de membraan gestuurde machine een lager brandstofverbruik. De gebroeders Schrier delen die ervaring en konden in de praktijk met kleinere sproeiermaat volstaan. Tja, en wat nu. Die leeftijdsgrens. 'De bedoeling is dat we opschuiven naar een grotere klasse, 125 of 250 wellicht. Maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet. Ik ben op 50 cc ingesteld. Die grotere dingen zijn veel duurder, je moet er weer mee leren rijden. Zoals het nu gaat kunnen we -met wat werk voor derden- onze hobby aardig bekostigen. En die uitdaging om pk's uit zo'n klein ding te halen is toch veel groter. Ik heb er dan ook serieus over zitten denken om maar in de wegracerij verder te gaan. Ik dacht, dat we met die 11 pk uit een crosser toch wel zo'n beetje aan het eind van ons Latijn waren', zo klinkt het eerlijk uit de mond van Ad Schrier, die overigens tegenover de wegracerij helemaal niet zo vreemd staat.

WEGRACE

De cilinder
De cilinder

Dat komt doordat NMB wegrenner Johan Baan in de buurt woont. Het machientje komt nogal eens naar de Beatrixstraat in Brandwijk en tippelt met roterende inlaat nu zo'n 14.000 tpm. En wie de kans krijgt om het machientje van KNMV renner Dick Stuy eens van nabij te bekijken moet eens op het waterpompje letten. 'Made by TS' zou er op mogen staan. Helemaal zelf gemaakt door Ad Schrier, want de bestaande vonden ze te duur, te zwaar en te veel stroom vreten. Ad zocht en vond een goede elektromotor (Philips uiteraard) en bouwde daar een pompje om heen. De capaciteit bleek zo groot, dat de waaier zelfs moest worden ingekort. Het ding draait al op 3 Volt en neemt nooit meer dan 100 tot 150 mAmp. Dat is dermate weinig dat het in de praktijk mogelijk bleek de Stuy-racer met één accu uit te rusten voor ontsteking en waterpomp, terwijl anders voor de waterpomp altijd een extra accu moest worden meegezeuld. Dat ze en passant momenteel druk doende zijn met een twee-in-één uitlaat voor de 500 Suzuki van Herman Schrier is meer een uitstapje uit de 50 cc techniek die duidelijk zal blijven overheersen in deze snelle werkplaats. De Suzuki zal namelijk ook dienst moeten doen om het land af te stropen op zoek naar geschikte onderdelen om zelf een testbank te maken. Een testbank voor 50 cc racers natuurlijk!

Artikel gescand door Dion (superstar)
Artikel bewerkt door Rijk
Artikel geplaatst door Maarten
© 2008 www.kreidler.nl



Laatst bijgewerkt door Maarten op di aug 26, 2008 9:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 6:07 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 31, 2005 10:52 pm
Berichten: 3582
Woonplaats: Amsterdam
Leuk Maarten :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 6:44 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17944
leuk artikel weer maarten :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 6:57 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Ja, alleen jammer dat de foto's niet duidelijker zijn, beter oppoetsen dan dit is niet gelukt, maar we zijn natuurlijk altijd blij met wat we aangeboden krijgen. :-) :clap

Vergeet vooral ook Rijk niet te bedanken, die telkens een groot aandeel van het plaatsen van een artikel voor zijn rekening neemt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 7:01 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17944
rijk ook bedankt voor je vele werk wat je verricht :clap


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 7:07 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 02, 2007 8:00 pm
Berichten: 1756
Woonplaats: Drenthe
Mooi werk :thumbleft


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 7:21 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 9:32 pm
Berichten: 1307
Woonplaats: veenendaal
Erg leuk om te lezen :!:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 7:59 pm 
Offline

Geregistreerd: wo jan 09, 2008 8:50 pm
Berichten: 15
Woonplaats: naast de buren
ja mooi! alleen jammer dat er bij mijn pa's kreidler geen ST staat :lol: :P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 11:18 pm 
Offline

Geregistreerd: zo apr 27, 2008 9:41 am
Berichten: 2340
:roll:

Ik heb nog een S.T. cilinder met smalle Tap

Een cilinder met bus en dat is zeeer mooi afgewerkt op de aansluitingen van de poorten :)

Helaas geen membraam ,dus gewoon , een zuigergestuurde.

de cilinder is inmiddels gehoond op 40,3 mm .
.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 11:26 pm 
Offline
Medewerker Sectie FAQ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 06, 2002 1:54 pm
Berichten: 5049
Woonplaats: Achterhoek
dolle aad schreef:
:roll:

Ik heb nog een S.T. cilinder met smalle Tap

Een cilinder met bus en dat is zeeer mooi afgewerkt op de aansluitingen van de poorten :)

Helaas geen membraam ,dus gewoon , een zuigergestuurde.

de cilinder is inmiddels gehoond op 40,3 mm .
.


Informeer eens bij D. Baan, die heeft zuigers voor een boring van 40,3 meen ik, volgens mij van sachs


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 11:41 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 08, 2006 7:51 pm
Berichten: 913
Woonplaats: Oosthuizen ( NH )
http://emot.nl/webwinkel/index.php?act= ... ductId=119 :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 11:41 pm 
Offline

Geregistreerd: zo apr 27, 2008 9:41 am
Berichten: 2340
kweet `t van Claus :D

Het kon de bovenste cilinder van de Foto :idea: wel eens zijn .

ikzie daar namelijk geen membraam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2008 11:49 pm 
Offline

Geregistreerd: zo apr 27, 2008 9:41 am
Berichten: 2340
Tijmen104 schreef:
http://emot.nl/webwinkel/index.php?act=viewProd&productId=119 :wink:



:lol: die heb ik nu . (van Asso )

Nico van de Creanotive ( -Holding :wink: :D ) heeft de speling ,
verleden week gekontroleerd met een precisie apparaat ding

Evengoed , wel bedankt Tijmen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 10:02 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 22, 2003 12:45 pm
Berichten: 43
Woonplaats: Zoetermeer
Ik heb het gescand van een kopie van iets wat op krantenachtig-papier gedrukt was. Dus mooier kan ik het ook niet krijgen helaas ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 9:13 pm 
Offline

Geregistreerd: ma mei 28, 2007 5:12 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Heemskerk
dolle aad schreef:
kweet `t van Claus :D

Het kon de bovenste cilinder van de Foto :idea: wel eens zijn .

ikzie daar namelijk geen membraam

Dit is wel zeker een cilinder met membraaninlaat.Als je goed kijkt zie je onder het inlaatspruitstuk een plaatje zitten.Het membraan zat in de inlaatpoort en geklemd tussen cilinder en spruitstuk.
Schriers woonde in Brandwijk.Volgens mij stond het artikel in het NMB blad.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 9:32 pm 
Offline

Geregistreerd: di apr 22, 2003 12:45 pm
Berichten: 43
Woonplaats: Zoetermeer
Ja, nu het gezegd wordt: inderdaad het NMB blad, daar heb ik het uit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 02, 2008 10:15 pm 
Offline

Geregistreerd: ma mei 28, 2007 5:12 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Heemskerk
lbs schreef:
dolle aad schreef:
kweet `t van Claus :D

Het kon de bovenste cilinder van de Foto :idea: wel eens zijn .

ikzie daar namelijk geen membraam

Dit is wel zeker een cilinder met membraaninlaat.Als je goed kijkt zie je onder het inlaatspruitstuk een plaatje zitten.Het membraan zat in de inlaatpoort en geklemd tussen cilinder en spruitstuk.
Schriers woonde in Brandwijk.Volgens mij stond het artikel in het NMB blad.

Voor een goed begrip hierbij een foto van een membraan zoals Ad Schriers
ook toepaste.


Bijlagen:
membraan 005 (Small).jpg
membraan 005 (Small).jpg [ 16.77 KiB | 21857 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 3:26 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 17, 2011 10:41 pm
Berichten: 1026
Woonplaats: mvhl
Is een van de eerste (zwarte) SBW met bolle spoelpoorten vermaakt naar membraamsturing en getuned door Ad Schrier uit Bleskensgraaf in de eerste helft vd jaren 70

Handgemaakt membraamhuisje passend in de inlaat van de cilinder en
als membraamplaatjes werd sintermetaal gebruikt .
de cilinder heeft een bus en 2 extra spoelpoorten spoelen over de bus vanuit de hoofdspoelers.

Ik heb er een origineel artikel bij vh blad motorcross er staat alleen geen n datum op..

groet Erik


Bijlagen:
kreidler 005.JPG
kreidler 005.JPG [ 70.69 KiB | 16374 keer bekeken ]
kreidler 003.JPG
kreidler 003.JPG [ 55.8 KiB | 16374 keer bekeken ]
kreidler 001.JPG
kreidler 001.JPG [ 50.81 KiB | 16374 keer bekeken ]
kreidler 002.JPG
kreidler 002.JPG [ 58.67 KiB | 16374 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 5:12 pm 
kun je dat artikel ook plaatsen erik :?:

mischien wel interesant voor de membraan kanonnen en het crossen/grasbanen en de regelgeving :wink:


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 5:25 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45323
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
gebben schreef:
kun je dat artikel ook plaatsen erik :?:

mischien wel interesant voor de membraan kanonnen en het crossen/grasbanen en de regelgeving :wink:
Kunnen ze eindelijk het reglement eens aanpassen.

Mooi materiaal Erik.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 7:04 pm 
Offline
Eifeltour Rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 19, 2008 9:41 pm
Berichten: 5511
Woonplaats: Kreuzau (D)
interessant en mooi gemaakt :clap


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 7:14 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Wel heel interessant om deze scherpe foto's te zien, want het artikel liet wel erg veel te raden over.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 7:24 pm 
LVS schreef:
gebben schreef:
kun je dat artikel ook plaatsen erik :?:

mischien wel interesant voor de membraan kanonnen en het crossen/grasbanen en de regelgeving :wink:

-----------------------------------------------

het artikel staat al meer dan 3 jaar op het forum :!:

wel is het een erg slechte scan . :oops:

viewtopic.php?f=22&t=27876

##


had het al eens gezien claus :wink:
ik bedoelde echter jaar en datum :?: dat moet toch te achterhalen zijn :?:


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 7:53 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2010 5:11 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Deutschland
Afbeelding


De Duitse versie, gaat goed met ongeveer 15-16 pk bij de motor





Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 7:59 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5973
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Trekt als een lier.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!