Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10339
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#51 Bericht door Andy » 16 feb 2013, 17:25

Heb nog van die membramen van de rv4 Eric.

Andy,

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#52 Bericht door jamojamo » 16 feb 2013, 19:23

Hee Andy,
ik was nog langs je garage en huis vanmiddag. Heel stom maar ik ben kwijt of je nou in het tweede of derde huis woont dus heb maar nergens aangebeld. Ik was een stukje rijden met de oranje en langs Beentjes voor zo'n membraan. Binnenkort gaat het me lukken om je een keer thuis te treffen, anders bel ik van tevoren. Ik houd me aanbevolen, hou aub een membraan voor me apart.
Wie is trouwens lbs van de eerste pagina van dit topic, jouw dorpsgenoot?
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10339
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#53 Bericht door Andy » 16 feb 2013, 20:25

LBS ( was iets als " l... beslist sneller" ) is de plaatselijke tuner vann vroeger, werkt bij jou bedrijf.

Membraam zit nog in het franco morini blokje, heb ook een minarelli rv4 blok met waterkoeling maar weet niet precies wat voor membraampje in zit.
Je mag em wel lenen om te testen, ben zelf ook benieuwd wat het doet.

Bellen van te voren is wel slimmer, werk in wisseldiensten.

Andy,

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#54 Bericht door jamojamo » 20 feb 2013, 21:05

René Borger, LBS staat voor LangenBorgerSpecial :thumbsup

Afbeelding

Als je meeleest René, kun je als je onderstaande foto's ziet zeggen of er nog enige kans van slagen is?
IMG_6483 (Large).JPG
IMG_6483 (Large).JPG (86.35 KiB) 21423 keer bekeken
IMG_6491 (Large).JPG
IMG_6491 (Large).JPG (96.22 KiB) 21423 keer bekeken
IMG_6492 (Large).JPG
IMG_6492 (Large).JPG (51.71 KiB) 21423 keer bekeken
IMG_6493 (Large).JPG
IMG_6493 (Large).JPG (47.77 KiB) 21422 keer bekeken
Het is een oude cilinder die eigenlijk bij een hoge drukkopje zat dat ik eens kocht.
De wandschade onder de inlaat zat er al, de inlaatpoort heb ik verder maximaal vergroot om een membraantje te kunnen bevatten.

Mvg,

Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#55 Bericht door jamojamo » 23 feb 2013, 16:18

Andy schreef:Heb nog van die membramen van de rv4 Eric.

Andy,
Had je nog gebeld vandaag Andy, helaas was je ws. a/h werk. Heb er 1 besteld bij Beentjes:
http://www.mopedsport.nl/content/62570/ ... 0moped.jpg

@Kreidlerbas: I ordered one from a dutch supplier through the local scootershop.

Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#56 Bericht door kreidlerbas » 23 feb 2013, 16:41

Eric >> That looks like the one from Athena. You'll propably have yours running before mine is ready as I am currently working 7 days a week... Looking forward to it! :)

Frank-rs
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:02
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#57 Bericht door Frank-rs » 02 mar 2013, 19:58

Hi Eric

I think it is going to work just fine..ralf waldmann uses the same one.

Greetz Frank

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3018
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#58 Bericht door emilio » 02 mar 2013, 21:49

Ik heb begrepen dat de membraanplaatjes de zwakke plek zijn. Ben dus erg benieuwd hoe de test gaat verlopen..

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#59 Bericht door jamojamo » 03 mar 2013, 10:44

Het membraan zit erin Johan,
De doorlaat (15x15 nu) wil ik nog aanpassen. De metalen plaatjes die de opening van de membranen beperken heb ik nog iets wijder kunnen zetten. Hiermee is het alvast aangetoond dat het passend te maken is. De kwaliteit van de plaatjes zal pas op gaan spelen bij hoge toerentallen denk ik en het hoeft geen racer te worden, ik zie het als een experimentje. Het vehikel waar de cilinder ooit op uitgetest wordt ligt uit elkaar en ik weet nog niet eens hoe die er definitief uit komt te zien.
IMG_6499 (Large).JPG
IMG_6499 (Large).JPG (139.09 KiB) 21246 keer bekeken
IMG_6502 (Large).JPG
IMG_6502 (Large).JPG (61.85 KiB) 21246 keer bekeken
IMG_6369 (Medium).JPG
IMG_6369 (Medium).JPG (92 KiB) 21246 keer bekeken
Mvg,
Eric

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#60 Bericht door dolle aad » 03 mar 2013, 16:21

Volg je op de voet met je expiriment

Vraag me daarom nog steeds af ,
Is zo,n membraam - behuizing niet beter zelf te maken :?: :?:

Lijkt me wel haalbaar


Succes toegewenst ,
Aad

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3018
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#61 Bericht door emilio » 03 mar 2013, 18:17

Juist het experimenteren is het leuke Eric :)! Ik heb me door een Duitse collega laten vertellen dat er vermogens tot 12 Pk mee te behalen zijn. Hij wees me op het feit dat ze nog problemen hadden met het inscheuren van de membraanplaatjes. Hij rijdt met een 44mm cilinder en met toerentallen tot maximaal 11500. Ik rij liever membraan gestuurd dan zuiger gestuurd en vindt het kleine membraan een prima oplossing :)... Voor de hogere vermogens schakel ik dan liever over naar een creanotive oplossing maar dat is weer een andere prijsklasse..

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#62 Bericht door kreidlerbas » 04 mar 2013, 09:09

Looking good! Especially in a Breitwand setup!

I am still only half-way with fitting my reed cage. The exit seems to suit a pair of boost ports opened in the inlet very well.

My only concern is the inlet volume. There is a limit to how much the reed cage can be modified. The question is whether the reed cage will work as a limiter when it is so small or if the increase in air velocity will compensate for this in some degree.

I have tried running a 1/18/260 on a 14mm inlet tube increased to 18mm only on the carburettor side. The rest was left unchanged. Switching to a proper 18mm inlet mani resulted in a little extra power so there is a lower limit to the inlet volume.

Looking very much forward to future updates! :clap:

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#63 Bericht door KJ » 04 mar 2013, 09:41

Hallo Eric, met belangstellig volg ik dit onderwerp.
Als ik de foto van het membraam in de cilinder zie vermoed ik dat het plaatje tegen de zuiger aan "klappert" .. :(
Misschien is het toch verstandig een ophoogplaatje "a la" Waldmann te monteren ??

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#64 Bericht door jamojamo » 04 mar 2013, 13:07

KJ schreef:Hallo Eric, met belangstellig volg ik dit onderwerp.
Als ik de foto van het membraam in de cilinder zie vermoed ik dat het plaatje tegen de zuiger aan "klappert" .. :(
Misschien is het toch verstandig een ophoogplaatje "a la" Waldmann te monteren ??
Daar heb ik nog niet aan gedacht, ik zal het eens proberen door het plaatje met de pink te bewegen.
Een ophoogplaatje onder het membraan zou de hele carburateur omhoog brengen. Het is zelfs de vraag of je dan het spruitstuk nog met de normale moertjes vast krijgt. Het zou dan voor een smalle tap cilinder wel weer mooi uitkomen in combinatie met een korter 20mm spruitstuk.
@Kreidlerbas: the fact that the intake is smaller may be compensated by the longer time it can be open.
Still because I had in mind from the beginning to use my 20mm Mikuni and the inletmanifold from Denmark (http://www.ebay.com/itm/Ansaugstutzen-2 ... 3a7a47c612) I will try to fit a bigger carb than the reed valve.

Eric

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#65 Bericht door KJ » 04 mar 2013, 13:44

jamojamo schreef:
KJ schreef:Hallo Eric, met belangstellig volg ik dit onderwerp.
Als ik de foto van het membraam in de cilinder zie vermoed ik dat het plaatje tegen de zuiger aan "klappert" .. :(
Misschien is het toch verstandig een ophoogplaatje "a la" Waldmann te monteren ??
Daar heb ik nog niet aan gedacht, ik zal het eens proberen door het plaatje met de pink te bewegen.
Een ophoogplaatje onder het membraan zou de hele carburateur omhoog brengen. Het is zelfs de vraag of je dan het spruitstuk nog met de normale moertjes vast krijgt. Het zou dan voor een smalle tap cilinder wel weer mooi uitkomen in combinatie met een korter 20mm spruitstuk.
Eric

Kijk eens naar het spruitstuk van Waldi...een hele dunne voet is wat daar een truukje is om bovengenoemde op te lossen.
Kiesler hierentegen verlast een standaard SB spruitstuk zodat het minder hoog wordt.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#66 Bericht door jamojamo » 04 mar 2013, 16:31

KJ schreef:Als ik de foto van het membraam in de cilinder zie vermoed ik dat het plaatje tegen de zuiger aan "klappert" .. :(
Je hebt gelijk, zo'n 3 a 4 mm #-o
Dus ik moet weer aan het werk. Ik heb nog een klein Zundappspruitstukje wat ik er voor op kan offeren.
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#67 Bericht door jamojamo » 08 mar 2013, 16:30

Vervolg, de foto's zeggen het:
Wat ik nog nodig heb is iemand die kan vlakken en enkele tienden van millimeters afhaalt van "vulplaatje" , membraanhuis en iets meer van het spruitstuk zodat het spruitstuk wel vastgezet kan worden.
IMG_6514 (Large).JPG
IMG_6514 (Large).JPG (124.21 KiB) 21074 keer bekeken
Vulplaatje gemaakt van afgezaagd Zundapp :twisted: spruitstukje
IMG_6508 (Large).JPG
IMG_6508 (Large).JPG (108.84 KiB) 21074 keer bekeken
Zo komt er dus geen membraanplaatje meer in de cilinder :clap :clap
IMG_6515 (Large).JPG
IMG_6515 (Large).JPG (96.09 KiB) 21073 keer bekeken
Ruimte zat om wat millimeters te zakken met de carb :P
Nu nog een zuiger passen en aanpassen, het begint ergens op te lijken.

Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#68 Bericht door KJ » 08 mar 2013, 18:47

jamojamo schreef:
KJ schreef:Als ik de foto van het membraam in de cilinder zie vermoed ik dat het plaatje tegen de zuiger aan "klappert" .. :(
Je hebt gelijk, zo'n 3 a 4 mm #-o
Dus ik moet weer aan het werk. Ik heb nog een klein Zundappspruitstukje wat ik er voor op kan offeren.
Mvg,
Eric

ziet er heel goed uit Hobby-Bob :wink:

ZO zie je maar weer dat het met een beetje ondersteunend meedenken van de kreidler.nl leden helemaal goed komt #-o

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#69 Bericht door kreidlerbas » 09 mar 2013, 09:29

Good job! :clap

I'm almost there, though a lot of fine tuning is still needed. I want to make it look a bit prettier, lol:
rv4_membran1.jpg
rv4_membran1.jpg (88.31 KiB) 21027 keer bekeken
rv4_membran2.jpg
rv4_membran2.jpg (79.1 KiB) 21027 keer bekeken
I have managed to screw up slightly and off-set the entire cage so it sits too far to the right which then lets the reed petal closest to the piston sit so low it catches the lip I have kept in the inlet. It needs a 2mm spacer, no matter what! If I remove the lip and set the reed cage a bit more to the left, there will still be only 1mm clearance between the lower reed petal and the piston! :shock:

At first I won't make any rear boosters. I want to test it as it is with mild ports, reed inlet and mild timings. The inlet sits at 65,5mm from the cylinder deck and with a 43mm piston length it should have plenty inlet timing for an 18mm Bing.
Drilling a couple of holes in the piston later on and adding rear boosters won't be much of a challenge. So far I hope to gain most of the 'personality' from a 15.43.99 but with a wider power band and more overrev. Maybe a bit more power below the power band?

The transfers have a 0,3mm chamfer at 32,7mm from the cylinder deck, i.e. fully open at 33mm, and they are 24,5mm wide. They aim at a ~75 degree angle over the cylinder bore and have been opened a bit. (90 degree angle would be absolutely flat across the bore).
The floor of the transfers has been lowered to make room for my carbide bur. I am aware that this is not ideal but there was no other way for me to smooth out the edge of the transfers - compromise!

Exhaust has a 0,3mm chamfer at 24mm from the cylinder deck, 26mm wide D-shape. I would really like a pair of boosters/fluiters but my tools aren't up to the job.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#70 Bericht door jamojamo » 09 mar 2013, 10:06

kreidlerbas schreef: I have managed to screw up slightly and off-set the entire cage so it sits too far to the right which then lets the reed petal closest to the piston sit so low it catches the lip I have kept in the inlet. It needs a 2mm spacer, no matter what! If I remove the lip and set the reed cage a bit more to the left, there will still be only 1mm clearance between the lower reed petal and the piston! :shock:
You are making progress as well kreidlerbas. I am not able to say anything about timings of ports so I don't bother about that myself.
A bit of a warning for you, the same as I got from KJ: even if the petal sits inside the inlet the reed can still get inside the cilinder. Please look carefully at that and you might find you need a higher spacer.

Judging from your pictures I'd say you have more room on an "SB" cilinder but on a small "Breitwand" there is more depth and my spacer is more than 2 mm already.

Good luck,
Eric

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#71 Bericht door kreidlerbas » 09 mar 2013, 11:16

Let me clarify:

The reed petal reaches too far halfway through its travel radius! This is why a 2mm spacer is necessary - possibly thicker to aid flow directly into the (future) booster ports. I might also drill holes through the main transfers into the inlet which is a mod that will benefit from a higher spacer.

I already have some 4mm aluminium plate which I'll likely end up using rather than sorting some 2mm plate. This would eliminate any clearance problems - rather safe than sorry!

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#72 Bericht door kreidlerbas » 09 mar 2013, 11:21

Oh, and keeping an eye on how much room the piston ring has when the piston is at its Bottom Dead Centre is also important!
Doing all of this work to have the ring open in the inlet would be SAD!

This is the main reason I have maintained the lip in the inlet. Once I get the 44mm Meteor-piston (43,97mm as my cylinder measures 40,01mm after 2.500km) with a block ring I can get around to getting the last details in place.

Thanks for your help with translating details, Eric! I can read Dutch ok but sometimes I miss a few details. ;)

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#73 Bericht door kreidlerbas » 04 apr 2013, 20:10

Cute, isn't it? The rubber is vulcanised onto the reed petals which are 0.2mm thick...
image.jpg
image.jpg (119.29 KiB) 20831 keer bekeken
Reed spacer is done. 2mm was plenty to give it clearance enough once I set the cage further to the left.

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#74 Bericht door kreidlerbas » 11 apr 2013, 10:15

The boost-port before removing the rough edges.
Kreidler_RV4_boost.jpg
Kreidler_RV4_boost.jpg (166.46 KiB) 20736 keer bekeken
The design of the holes is what felt right - no calculations of any kind, nor any kind of data to back anything up. It was just what came to mind and it looks worse in the photos than it actually is! :lol:


I fitted the kit yesterday. I've run out of fuel line/rubber hose and to avoid tearing it apart I decided to keep my Dellorto PHBG21 Black Edition rather than switch to my 1/18/26 Bing.
The spacer is as stated 2mm thick and add to that 2x0,4mm gasket so the reed cage is raised a total of 2,6mm when accounting for the gaskets being compressed.

Throttle response is good... very good indeed! With a Mustang (Homoet replica) exhaust it pulls fine below 6.000rpm and has plenty of power between 6.500-9.500rpm it seems. Sprockets are 13/36 and a VHS straight-cut 18/71 primary drive. Up-hill it managed to pull 80kph with no trouble whatsoever and plenty more to give! I want to give it an hour more of running before I let it get a full workout.

The piston is a 44mm Meteor with a 1,5mm 'block ring', hence the middle boost port! The cylinder head is a standard 15.43.26/RS. Squish clearance is 0,75mm near the cylinder wall.
No audible signs of detonation, nor are there any visible signs of that or pre-ignition.

If all goes well I'll be taking a 300km round-trip on sunday with fingers crossed and a spare cylinder in the bag! :P

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Membraan Kreidler van Schrier-Tuning

#75 Bericht door jamojamo » 11 apr 2013, 11:37

Wow Jesper!

I didn't understand what you wrote april 4 so I didn't respond, sorry about that. What you are writing now I understand very well :P .
Nice to see you made a boosterport and how you made 2 holes in the piston.

Did you make a slot in the piston's skirt too to lengthen the inlet time?

If you keep posting and give away your secrets you make me very happy. :clap

Best regards,
Eric

Plaats reactie