Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2003 8:30 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 6006
Woonplaats: Den Haag, Nederland


KLEIN MAAR DAPPER
Rij-indruk Kreidler Florett RS "Super Cockpit"

Artikel uit "Motor", mei 1975
Door Bruno Nelissen




Als je van een middelzware motorfiets overstapt naar een model uit de 50'er-categorie is het wel even aanpassen.Maar vermits we ooit met een tweedehands bromfietsje toch nog meer dan 30.000 km aflegden, was het voor ons— toen we via de Belgische Kreidler-invoerder Van Veen Import (uit Sint-Pieters-Leeuw) de gelegenheid kregen het jongste model van de Kreidler fabriek aan een mini-test te onderwerpen — in feite een hernieuwd contact met de ervaringen van een aantal jaren geleden.

De bromfiets waar we het vroeger mee deden had handbediende versnellingen. De Kreidler die we op een zeer
regenachtige namiddag bezuiden Brussel gingen afhalen is een volwaardige 50 cc motorfiets met voetversnellingen. De niet "afgeremde" motor laat verrassend hoge snelheden toe en men mag met deze Kreidler Florett RS "Super Cockpit"op de autosnelwegen. De Florett-lijn is door de fabriek in Kornwestheim in de jongste jaren uitgebouwd met diverse modellen. Zo kwamen er de RS "Cockpit" en de "Cross" bij. Het model dat we gedurende onze test ter beschikking hadden is een nog luxere uitgave van de "Cockpit". Naast de luxe sport-handles met snelgasgrepen zijn vooral de clignoteurs de uiterlijke kenmerken, die het verschil maken tussen de Super en de gewone "Cockpit".

In de gietende regen kreeg onze test-Kreidler, die amper... drie kilometer op de teller had staan, zijn vuurdoop. Eerst gingen we voldoende benzine tanken om een tijd voort te kunnen. Al dadelijk bleek dat niet alle pompstations een "torentje" bezitten om tweetaktmengeling te koop aan te bieden. De eerste pomp die we als tweetaktklant aandeden rekende ons precies 100F (ca. 7 gulden) voor 5 liter, terwijl we later elders telkens
Zowel op de buitenweg als in het Antwerpse stadsverkeer bleek de Kreidler een snel, handig en handelbaar fietsje
Zowel op de buitenweg als in het Antwerpse stadsverkeer bleek de Kreidler een snel, handig en handelbaar fietsje
18F per liter moesten betalen, wat in feite de huidige prijs is. Dit is slechts vermeld om te wijzen op het mogelijk bestaan van bepaalde misbruiken. De originele Bosch-bougie (W260 M1) had men bij Van Veen Import vervangen door een Champion Gold Paladium L3-G en nooit tijdens de bijna 1000 km van onze test hebben we er ook maar een probleem mee gehad. Om te kunnen vergelijken hadden we nog eens 1000 km moeten rijden, maar dan met de originele Bosch. Dat had evengoed een probleemloze test kunnen worden.
Was de tocht in de gietende regen en langs de met putten en kuilen bezaaide kanaaloever dwars door Brussel's avonds al een eerste ernstige uitdaging, het stelde ons tevens in de gelegenheid te ondervinden dat de vering van de Kreidler het zeer goed deed en dat de elektronische Bosch-ontsteking door water niet gedeerd werd. De voorrem (een lichtmetalen trommelrem van 160 mm doorsnee) bleek goed te doseren, doch de achterrem waarschuwde ons de eerste maal door eens fiks te blokkeren. Meteen waren we aan een "dansje" toe met het achterwiel en wisten we dat er in het vervolg met zachtheid omgesprongen moest worden met die vrij giftige achterrem.
De cockpitDe cockpit
Men had ons gevraagd het de eerste 120 km kalmpjes aan te doen en we beperkten ons dan ook tot snelheden tussen 60 en 70 km per uur met tussendoor enkele ogenblikken een hoog toerental voor de motor.
De capaciteit van de C.F.V.-koplamp laat ook toe bij nacht vrij snedig te rijden. De claxon daarentegen (ook van C.F.V.) laat slechts een pietluttig geluidje horen. Komende van Japanse motorfietsen met geruisloos en accuraat werkende versnellingsbakken valt het wel op dat de voetgeschakelde Kreidlers een te lange schakelweg hebben en dat er bij het op- of terugschakelen in de versnellingen soms wel eens een valse vrijloop getrokken wordt.
We hadden de indruk dat dit euvel alleen bij snel schakelen te voorschijn kwam. Zodra men iets meer de tijd nam ging alles correct. Aan het eind van de week waarin onze test begon, wendden we de steven naar de RAI te Amsterdam. Eerst in Breda schoven we de snelweg onder de wielen om via Gorinchem, Utrecht na ongeveer 2.40 uur de afstand Edegem-Amsterdam te hebben afgelegd met op de autosnelweg snelheden van 75 tot 80 km/uur.
Vlak voor de hoofdingang stalden we de Kreidler Super Cockpit. Gewoon het stuurslot vast en naar binnen gestapt. Enkele uren later zouden we als het ware twee diefjes op heterdaad betrappen terwijl ze vrolijk aan het morrelen waren aan dat uit het buitenland komende Kreidlertje. We hebben de snaken met enig Antwerps kabaal weggejaagd, doch hadden misschien beter de agent-met-politiehond, die voor de RAI wacht liep, achter het tweetal aan kunnen sturen. Terug binnen op de motorshow vertelden we het voorval op de Kreidler-Van Veen stand en toen hoorden we dat de Kreidlers tot de meest begeerde fietsen behoren bij het dievenvolkje. Het beste is dus de machines zo goed mogelijk te beschermen en dat geldt niet alleen voor de Kreidlers maar voor alle motorfietsen.
In Amsterdam gaven de mensen van Van Veen ons ook de zekerheid dat volgas rijden met de gloednieuwe machine zeker geen nare gevolgen zou hebben.
Zowel op de buitenweg als in het Antwerpse stadsverkeer bleek de Kreidler een snel, handig en handelbaar fietsje
Zowel op de buitenweg als in het Antwerpse stadsverkeer bleek de Kreidler een snel, handig en handelbaar fietsje
Wij dus "full speed" terug naar bezuiden Antwerpen. Die terugreis duurde precies 2 uur en 10 minuten, inclusief een tankstop (tanktas los- en vastmaken) en een minuutje voor een van die kleine behoeftes waaraan iedere motorrijder wel eens dringend heeft te voldoen.
Vermits er voor 95 procent op autosnelweg gereden kon worden bleef de snelheid constant 90 tot 95 km/uuren schommelde de naald van de toerenteller steeds tussen 9000 en 9500 toeren/minuut. Dat de Kreidler dan "toeren"maakt hoort men dan wel in de integraalhelm, maar ondanks deze jachtige rit gaf het motortje geen krimp en konden we 's avonds in de motorclub met enige fierheid het verhaal van de tocht met een 50 cc naar Amsterdamvertellen.
Maar de "krachtproef" was nog lang niet ten einde voor onze machine. 's Anderendaags stond het "Vlaaien-treffen"op de camping Bousberg te Schaesberg (Heerlen) op het programma. Heen ging het over Lier - Aarschot - Diest - Hasselt - Maastricht - Heerlen. Dat hield in dat er in Belgisch en Nederlands Limburg prettig bochtenwerk gemaakt werd en we keken wel op van de verrassende klimkracht van de Kreidler. Terug ging het via de E 39 tot Herentals-West en dit met vanaf de grens gutsende, ijskoude regen.
TECHNISCHE GEGEVENS

Eencilinder tweetakt motor, rijwind gekoeld, lichtmetalen cilinder met Nikasil chroomwand,
boring/slag 40 x 39,7 mm,
cilinderinhoud 49 cc,
compressieverhouding 11,3 : 1,
maximum vermogen 7,25 pk,
20mm Bing concentric carburateur,
mengsmering 1 : 25,
Bosch electronische ontsteking.

Transmissie met schuinvertande primaire tandwielen, meervoudige natte platenkoppeling en voetgeschakelde 5-versnellingsbak.
Overbrengingsverhoudingen in de 1e t/m de 5e versnelling: 3,54 - 2,1 - 1,56 -1,27 - 1,11 : 1.
Ingesloten secundaire ketting.

Rijwielgedeelte met geperst stalen kokerframe.
Hydraulisch-pneumatisch gedempte telescoop voorvork,
dubbelzijdig hydraulisch gedempte achterschokbrekers.
Bandenmaten: voor en achter 2.75 x 17.
Volle trommelremmen, 160 mm doorsnede.
Inhoud benzinetank 12,5 liter, inclusief reserve.
Gewicht rijklaar 83 kg.
Topsnelheid 85 km/uur.

Import Nederland:
Van Veen Import BV,
Haarlemmerweg518,
Amsterdam-1015.
Import Belgie:
Van Veen Import p.v.b.a.,
Steenweg op Bergen 104a,
1600 Sint-Pieters-Leeuw.
Fabrikant: Kreidler-Werke GmbH Fahrzeugwerke,
7014 Kornwestheim,
Postfach 8,
Duitsland.
Prijs:
Nederland f. 2625,—
Belgie Bfrs. 38.595,—
Incl. alle toebehoren
De fiets verpinkte niet en bleef in dit weer "om geen hond door te jagen" toch opmerkelijk zuiver. De zijpanelen en de totaal aangesloten ketting dragen er enorm toe bij om het geen vieze boel te laten worden. En de secundaireoverbrenging kan ook in vrij goede omstandigheden werken met normaal ook minder onderhoud dan op andere meer openliggende fietsen.

Het sportieve stuur kreeg lichtjes gehoekte handgrepen en de handschakelaars hebben een prima vorm, waarbij de wijsvingers als vanzelf op de juiste plaats vallen dank zij een knik. Over de Leleu-remmen hadden we het reeds gehad (opgelet voor de achterrem!). De origineel gemonteerde Continental banden voldeden ruimschoots en de Nylon-S reinforced achterband is uitgevoerd met het profiel van de K-111. De bedieningsknoppen aan het stuur doen erg Italiaans aan en vallen goed onder de hand. Links een kantel knop voor dim- en grootlicht, daar naast de claxon en daaronder nog een lichtknop die ook als "dode man" dienst doet als men hem naar rechts en omhoog draait.Tussen de snelheidsmeter (met kilometerteller per 100 meter) en de toerenteller vindt men een verklikkertje voor het grootlicht en de pijltjes der knipperlichten. Aan de rechterkant vinden weeen kantelknop voor de richtingaanwijzers: naar beneden betekent dat de royaal gedimensioneerde knipperlichtenaan de linkerkant aan- en uitfloepen, omhoog is om aan te duiden dat je rechtsaf wil.Van de Kreidler Florett RS "Super Cockpit" kan gezegd worden dat er onbevreesd mee op de snelweg gejaagd kan worden.En op de gewone landwegen zwemt men al niet mee met het verkeer, doch meestal laat men de partners achter zich. Want uiterst handelbaar zijn deze machines wel. Spijtig genoeg is het niet overal zoals in West-Duitsland: daar kan men als 16- of 17-jarige met deze kleine motorfietsen rijden. Elders moet men wachten tot men 18 is.
De in verhouding grote benzinetank van iets meer dan 12 liter laat een grote actieradius toe, aan het verbruik van onze test-Kreidler bedroeg na 762 km uitgerekend 25 liter. Dat is 3,28 liter voor 100 km of 30,480 km met een liter. Stel dat je een volle tank in een ruk leegrijdt, dan wordt het na meer dan 360 km misschien wel tijd zelf even te stoppen. Niet omdat je rug- of schouderpijnen voelt (tijdens onze langere tochten bleven we steeds fit), maar omdat het eerstvolgende pompstation dan misschien wel welkom is.





Laatst bijgewerkt door Maarten op ma jan 24, 2005 11:10 am, in totaal 11 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2003 9:50 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 19, 2003 10:35 pm
Berichten: 373
Woonplaats: bussum
van dit soort verhalen kan ik niet genoeg krijgen,prachtig 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2003 11:16 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 07, 2002 10:45 pm
Berichten: 1131
Woonplaats: Bussum
dit zien we inderdaad graag :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2003 2:29 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 7:34 pm
Berichten: 418
Woonplaats: Borne (Ov)
:thumbsup:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2003 3:07 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 07, 2002 12:13 pm
Berichten: 663
Woonplaats: Hengelo
zeeer machtig verhaal

Enkele uren later zouden we als het ware twee diefjes op heterdaad betrappen terwijl ze vrolijk aan het morrelen waren aan dat uit het buitenland komende Kreidlertje. We hebben de snaken met enig Antwerps kabaal weggejaagd, doch hadden misschien beter de agent-met-politiehond die voor de RAI wacht liep achter het tweetal aan kunnen sturen. Terug binnen op de motorshow vertelden we het voorval op de Kreidler-Van Veen stand en toen hoorden we dat de Kreidlers tot de meest begeerde fietsen behoren bij het dievenvolkje.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 28, 2003 5:10 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 10, 2003 9:21 pm
Berichten: 1901
Woonplaats: Wateringen
:thumbsup mooi verhaal dat zijn pas verhalen, ik blijf het lezen prachtig
gewoon :clap.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 02, 2003 10:40 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9504
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Super , Meer, Meer !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 7:34 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 18006
had deze test nog nooit gelezen :)



Men had ons gevraagd het de eerste 120 km kalmpjes aan te doen en we beperkten ons dan ook tot snelheden tussen 60 en 70 km per uur met tussendoor enkele ogenblikken een hoog toerental voor de motor.
:mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!