Prototype Van Veen replica voor straatgebruik (1979)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#26 Bericht door Luc » 12 dec 2009, 10:04

Andy, Alle Kreidler raceblokken hadden een liggende cilinder, dus die gedachte lijkt mij niet zo logisch.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#27 Bericht door nozems » 12 dec 2009, 10:51

8pk en 6000rpm is wel erg tam voor zo,n snel uitziende kreidler,moet zeggen het heeft zeker iets!

maar eerlijkheid gebeid me te zeggen dat ik het nu al geen gezicht vindt,grote oudere mannen op hun gestripte en van korte buddies voorziene kreidlers zonder knipperbollen,ronduit kinderachtig :oops:

dat heb ik al als ik mezelf zie rijden op m,n RSje,helemaal als ik m,n dikke motorjas aan heb,is het net of je op een minibrommer rijdt ipv een licht motorfietsje..en dan heb ik nogwel een lang zadel met rekje en knipperbollen :roll:

het doet zo,n fietjse dus geen goed om er als lompe vent erop te kruipen...helaas past iemand met 1m70 en 60kg gewoon veel beter op een motortje als dit,dan staat de boel nog een beetje in verhouding :wink:

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

#28 Bericht door KJ » 12 dec 2009, 12:18

De Joker was een 80cc Prototype :wink:

Mogelijk nog in 2010 verschijnen er een tiental exemplaren op de weg of in de huiskamer.
Heb via mijn Duitse vrienden reeds de onderdelen gereserveerd om een exemplaar in Nederland op de weg te krijgen.

Staat ook mooi in de huiskamer naast de 80cc Chopper.. :mrgreen:
Bijlagen
Joker 80 Prototype.jpg
Joker 80 Prototype.jpg (96.27 KiB) 9982 keer bekeken
p1010090_123.jpg
p1010090_123.jpg (63.67 KiB) 9982 keer bekeken

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#29 Bericht door veldmuis » 12 dec 2009, 15:00

maar eerlijkheid gebeid me te zeggen dat ik het nu al geen gezicht vindt,grote oudere mannen op hun gestripte en van korte buddies voorziene kreidlers zonder knipperbollen,ronduit kinderachtig
Praat ff lekker voor jezelf schrale :lol:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#30 Bericht door nozems » 12 dec 2009, 15:17

helaas is het zo :wink: :lol: nog lekkerder gereden?hij klonk lekker iig :wink:

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#31 Bericht door veldmuis » 12 dec 2009, 15:21

Het was ietwat frisjes maar verbazingwekkend goed te doen :) Zonnetje lekker op de nieuwe helm......ik heb genoten :mrgreen:

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#32 Bericht door kreidler-holland » 12 dec 2009, 15:48

werdt een watergekoeld blok aan de radiator te zien..

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#33 Bericht door lampie » 12 dec 2009, 15:58

ik zou hem willen hebben in de collectie :)

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#34 Bericht door TonK » 12 dec 2009, 16:16

Andy schreef:Volgens ij moest daar de LK blok onder.

80cc, 6kw, 6000rpm. komt me bekent voor. Dan past het blok erwel onder...

Andy,
Dan zou de cilinder zo ongeveer in de tank zitten.

Een Kreidler (met liggende en staande cilinder) heeft het kettingtandwiel vrij hoog in het motorblok, als je naar het scharnierpunt van de achterbrug kijkt is te bepalen waar de motor zou moeten zitten, onmogelijk dus.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#35 Bericht door Andy » 12 dec 2009, 18:21

veldmuis schreef:Het was ietwat frisjes maar verbazingwekkend goed te doen :) Zonnetje lekker op de nieuwe helm......ik heb genoten :mrgreen:
Was jij het die richting limmen reed vanmorgen rond 11'00 :?:

Andy,

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#36 Bericht door Andy » 12 dec 2009, 18:23

Luc schreef:Andy, Alle Kreidler raceblokken hadden een liggende cilinder, dus die gedachte lijkt mij niet zo logisch.

Gr. Luc

Dit is toch geen raceblok Luc met 6kw bij 6000rpm :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Andy,

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

#37 Bericht door emilio » 12 dec 2009, 18:40

We schrijven het jaar 1979.....Ik denk niet dat er toen al een WC versie op het nieuwe 80cc blok gepland was. De eenvoudigste weg zou geweest zijn om de slag en boring te wijzigen van het liggend blok zoals wij die onder onze RS hebben liggen. Dit is ook bij mijn GS 80 gebeurd... deze levert echter 7 PK bij 6000 toeren...

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#38 Bericht door Andy » 12 dec 2009, 18:51

Dev eerste LK/mustang kwam in 1980 op de markt, dus was al in 1979 waarschijnlijk al op papier.
De Lk blokken zijn gegoten voor LC.

Andy,

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#39 Bericht door TonK » 12 dec 2009, 19:05

emilio schreef:We schrijven het jaar 1979.....Ik denk niet dat er toen al een WC versie op het nieuwe 80cc blok gepland was. De eenvoudigste weg zou geweest zijn om de slag en boring te wijzigen van het liggend blok zoals wij die onder onze RS hebben liggen. Dit is ook bij mijn GS 80 gebeurd... deze levert echter 7 PK bij 6000 toeren...
Suzuki RV90 power. :wink:

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

#40 Bericht door KJ » 12 dec 2009, 19:05

Andy schreef:Dev eerste LK/mustang kwam in 1980 op de markt, dus was al in 1979 waarschijnlijk al op papier.
De Lk blokken zijn gegoten voor LC.

Andy,
dezelfde waterpomp als een Sachs LC is daarin met een beetje werk pas te maken :lol:
De kanalen moeten alleen ff doorgeboord worden.
Blackdevil heeft dit oa toegepast op zijn LK600 met Sachs WC cilinder.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#41 Bericht door TonK » 12 dec 2009, 20:37

Als er een LK motortje in zou komen heeft het in mijn opinie weinig meer met een Van Veen replica van doen.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

#42 Bericht door emilio » 12 dec 2009, 20:40

TonK schreef:
emilio schreef:We schrijven het jaar 1979.....Ik denk niet dat er toen al een WC versie op het nieuwe 80cc blok gepland was. De eenvoudigste weg zou geweest zijn om de slag en boring te wijzigen van het liggend blok zoals wij die onder onze RS hebben liggen. Dit is ook bij mijn GS 80 gebeurd... deze levert echter 7 PK bij 6000 toeren...
Suzuki RV90 power. :wink:
10 punten Ton! :wink:

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

#43 Bericht door emilio » 12 dec 2009, 20:44

Ik deel Ton's mening mbt het blok... Heb verder wat navraag gedaan naar dit Prototype. Volgens mijn bron zou de basis van het frame afkomstig zijn van de Flott. Een buizenframe. Als ik de data vergelijk: hoogte, wielbasis...dan zou het kunnen kloppen. Ook bij de Flott ligt de Motor er schuins in.... Mocht deze informatie kloppen dan kan het nooit een LK 600/800 blok geweest zijn...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

#44 Bericht door Caspar » 12 dec 2009, 20:55

Ik denk dat Andy er niet ver naast zit: Ik denk ook dat ze een LK600 blok er in hadden gelepeld. Geloof maar niet dat ze nóg een 80cc blokje hadden ontworpen in die slechte financiele tijden van rond 1980.
En de waterkoeling gaat prima op een LK600 blok zonder waterpomp. op de tekening van het prototype staat de radiateur heel hoog ingetekend, net als bij het thermosyphon principe van een Z#ndapp.
En de wetgeving zou inderdaad meer vermogen verbieden.

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#45 Bericht door freaky_ferry » 12 dec 2009, 21:23

ik vind het een geweldig idee, en waarom er niemand ooit eerder op het idee is gekomen simpelweg omdat er van bijv. de suzuki 1000 racer ook een straatversie is gebouwd zoals zoveel jappen.

ik vind dit idee net effe wat anders als de kreidler van bebo-racing, omdat dat gewoon regelrecht een racer is waar alleen maar (legaal) een kenteken op af is gegeven

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

#46 Bericht door KJ » 12 dec 2009, 21:47

Caspar schreef:Ik denk dat Andy er niet ver naast zit: Ik denk ook dat ze een LK600 blok er in hadden gelepeld. Geloof maar niet dat ze nóg een 80cc blokje hadden ontworpen in die slechte financiele tijden van rond 1980.
En de waterkoeling gaat prima op een LK600 blok zonder waterpomp. op de tekening van het prototype staat de radiateur heel hoog ingetekend, net als bij het thermosyphon principe van een Z#ndapp.
En de wetgeving zou inderdaad meer vermogen verbieden.
Bij de prototypes van de Joker80, waarvan een foto geplaatst is, heeft Kreidler oa een RS motor met liggende cilinder aangepast om 80cc te bereiken. Leuk detail is dat er ook werd gedacht aan een uitvoering met een 6bak ipv een 5bak.
Zie http://www.kreidler-museum.de/1982joke.htm

Wat opvallend is dat er niet is aangegeven hoe het staat met de boring slag verhouding.
Denk ff simpel door, zonder grote investeringen te doen en je maakt een boring van 44mm gecombineerd met een slag van 44mm :wink:
Dan is de opgeven 10Pk ook wel haalbaar..en hierdoor bereik je ook dat je een brede powerband kunt behouden.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#47 Bericht door Andy » 12 dec 2009, 22:26

Waarom zouden ze het 40jaar oude blok gaan aanpassen als ze al een nieuw ontworpen LK blok hebben met 80cc en waterkoeling :idea:

Als ik zo die tekening zie, dat is het wat het is "een tekening"...
past daar ook niet het ouderwetse 50cc blok in.

Kijk maar naar de nieuwe 4kante kokpit hoeveel controle lampjes erin zitten.

Naar mijn idee wilde ze van het oude liggende 50cc blok af. Misschien wilden ze net als het 80cc zumdapp blok, van het 80cc Lk blok ook een 50cc maken.
Een grote volwassen brommer net als de japanse brommers.

Andy,

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#48 Bericht door Luc » 12 dec 2009, 22:56

Het blok met liggende cilinder was voor Kreidler vanaf het begin een zeer goede basis, die later ook door anderen is gekopieerd.

Als je vervolgens 'n beetje replica in de markt wilt zetten, wie zou het dan in z'n hoofd halen om hiervan af te wijken.
In dat geval was het project zeker mislukt.

Boring en slag aanpassen stelt niet veel voor en kun je echt geen nieuw ontwerp noemen.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#49 Bericht door Andy » 12 dec 2009, 23:20

Dat zien wij graag, de oude knakkers. maar als je 16 jaar bent wil je met het allernieuwste rijden en niet met ouderwetse spul.

Daarom bestaan yamaha honda brommers etc etc. kreidler heeft te laat vernieuwd.

Andy,

Gebruikersavatar
Harwin
Berichten: 1102
Lid geworden op: 14 sep 2004, 07:49
Locatie: Wedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#50 Bericht door Harwin » 12 dec 2009, 23:41

Tegenwoordig bewijst de liggende cilinder zich nog steeds andy
Denk maar aan de minarelli horizontale scooterblokken

Ouwerwets wordt weer nieuwerwets :wink:

Plaats reactie