Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 13, 2009 1:41 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 06, 2008 12:49 am
Berichten: 556
Woonplaats: Den Haag / Leidscheveen
freaky_ferry schreef:
ik vind het een geweldig idee, en waarom er niemand ooit eerder op het idee is gekomen simpelweg omdat er van bijv. de suzuki 1000 racer ook een straatversie is gebouwd zoals zoveel jappen.

ik vind dit idee net effe wat anders als de kreidler van bebo-racing, omdat dat gewoon regelrecht een racer is waar alleen maar (legaal) een kenteken op af is gegeven


Straatversie waar mee geraced word.


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 13, 2009 12:41 pm 
Offline
Eifeltour Rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 19, 2008 9:41 pm
Berichten: 5810
Woonplaats: Kreuzau (D)
emilio schreef:
TonK schreef:
emilio schreef:
We schrijven het jaar 1979.....Ik denk niet dat er toen al een WC versie op het nieuwe 80cc blok gepland was. De eenvoudigste weg zou geweest zijn om de slag en boring te wijzigen van het liggend blok zoals wij die onder onze RS hebben liggen. Dit is ook bij mijn GS 80 gebeurd... deze levert echter 7 PK bij 6000 toeren...


Suzuki RV90 power. :wink:


10 punten Ton! :wink:


is wel geen WC :wink:


dat hier was een 80er WC


Bijlagen:
85_12_140.jpg
85_12_140.jpg [ 37.89 KiB | 15556 keer bekeken ]
f8_12_207.jpg
f8_12_207.jpg [ 40.55 KiB | 15555 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 13, 2009 7:01 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
Het is duidelijk een ontwerpschets (en nog een slechte ook)

Maar er zitten best een aantal leuke stijlkenmerken in die de thuisbouwers zullen inspireren.

Helaas was het toentertijd voor Duitse bromfietsfabrieken onmogelijk om zoiets te produceren.
De Duitse wetgeving stelde redelijk geschifte eisen aan de voertuigen. Bijvoorbeeld over de ruimte achter een kuip (ook stuurkuipjes) of de lengte van een buddyzit.
En als de wetgeving dat niet deed dan schreef de behoudende Duitse pers wel stomme artikelen waarin ze klaagden dat de tank te klein was ,het bagagerek te krap ,of de duovoetsteunen te hoog.
Net of dat de jeugd interesseerde...die wilden alleen maar snel en goede looks...

Deze twee factoren worden niet vaak genoemd als reden voor de ondergang va de Duitse merken ,maar het heeft zeker meegespeeld.
Italianen en Japanners waren daar veel flexibeler in.

Een goed voorbeeld is de Hercules Ultra ,waarvan de Oostenrijkse importeur een racecup maakte.
De motortjes werden tot ca 11pk opgevoerd en er kwam ondermeer een ander zadel en een volle kuip op.
Het geheel zag er voor toenmalige begrippen ontzettend gaaf uit.
En er werd dus druk op Hercules uitgeoefend om zoiets voor de straat te leveren.
De simpele Oostenrijkse kuip bleek dus gewoon niet in de Duitse wetgeving te passen.
Uiteindelijk moest men een stuurkuip en een soort van vaste onderkuip maken. Heel veel nutteloos werk ,lijkt me.


Bijlagen:
Herc.SachsCup_kl.jpg
Herc.SachsCup_kl.jpg [ 25.26 KiB | 15479 keer bekeken ]
hercules-ultra-rs.jpg
hercules-ultra-rs.jpg [ 43.64 KiB | 15479 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 9:41 am 
Offline

Geregistreerd: di sep 09, 2003 11:42 pm
Berichten: 734
Het ging volgens mij inderdaad vooral om het idee. De vraag welk motorblok al of niet zou passen was van later zorg. Een watergekoelde versie van het nieuwe 80 cc blok zou wel de meest logische motorisering zijn. Kreidler wilde met de mode mee, dus die nieuwe 80ers hadden een staande cilinder. Of een liggende cilinder beter is dan een staande is weer een andere discussie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 11:26 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 09, 2002 6:28 pm
Berichten: 2086
Helmantel, volgens mij zijn er nooit racers gebouwd met een LK motor, over welke logica heb jij het dan?

Martijn, dat is een zeer goede aanvulling op dit topic, Deze uitleg over de toenmalige situatie was mij niet bekend en het lijkt ook wellicht de belangrijkste reden waarom dit replica project nooit werkelijkheid is geworden.
De toenmalige jeugd zat erbij te kwijlen dus daaraan heeft het zeker niet gelegen.

Gr. Luc


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 12:26 pm 
Offline

Geregistreerd: di sep 09, 2003 11:42 pm
Berichten: 734
Ik bedoelde dat het voor Kreidler logisch zou zijn om voor een nieuw Kreidler model het nieuwe 80 cc (LK) blok te gebruiken.

Een 80 cc versie van het raceblok was natuurlijk leuker geweest, maar niet erg realistisch om twee verschillende nieuwe 80 cc motoren te ontwikkelen, gebaseerd op zowel het oude als het nieuwe blok.

Met een blok met liggende cilinder zou het meer een soort van GS50 (maar dan gebaseerd op de racer ipv KVV crosser) geworden zijn. Voor ons als (race) Kreidler liefhebbers een stuk interessanter, maar verkooptechnisch waarschijnlijk net zo'n mislukking. Dat geld voor de LK trouwens ook.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 12:48 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 09, 2002 6:28 pm
Berichten: 2086
Het gaat hier toch over een:

Prototype Van Veen replica voor straatgebruik (1979)


Zoals ik al eerder schreef is een grotere boring en/of groter slag echt geen nieuw motor ontwerp te noemen.
Bovendien gebeurde dit een paar jaar daarna bij de racers ook gewoon.

gr. Luc


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 1:18 pm 
Offline

Geregistreerd: di sep 09, 2003 11:42 pm
Berichten: 734
Ik denk dat je dat een beetje breed moet zien. Het moest een enigzins betaalbaar ding worden voor de jeugd die er uit zag als de succesvolle racers.
Als alle technische details zoveel mogelijk met de racer overeen zouden moeten komen, zou ie niet veel goedkoper dan de echte race replicas (10,000 gulden).

In de text staat bovendien: "Als aandrijving komt de nieuwe watergekoelde 80 cc motor in beeld, vooruitkijkend op de Leichtkraftrad-klasse. "
Het lijkt mij toch dat daar de LK motor mee werd bedoeld.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 1:26 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 02, 2003 10:39 pm
Berichten: 8666
Woonplaats: kreidler eiland
Luc je houd maar vast aan een racer, dit moest een brommer worden voor naar school, werk, kroeg etc etc.

80cc 6kw en maximaal 80km per uur....... Weet niet waarom je vergelijkt met een racer. heeft er niks mee te maken. Ja moest erop lijken.

Verkoop dat was belangrijk in de jaren 80. De jeugd geven wat ze graag willen.

Andy,


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 2:44 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 09, 2002 6:28 pm
Berichten: 2086
Ik houd niet vast aan een racer, dat was de intentie van het ontwerp.
Het is een replica racer, geen solex om naar school te gaan.

Gr. Luc


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 9:35 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9250
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Het waren waarschijnlijk de laatste stuiptrekkingen. Een kat in nood maakt rare sprongen Ik denk dat het Kreidler met dit prototype in staat moest stellen om het tij commerciel te keren en tegengas te geven aan de Yamaha RD80LC , de Honda MB-8 en MBX-80. Daarbij hadden ze gezien dat er bij de Duitse concurentie beter verkocht werdt met de Hercules Ultra-80 Watercooled en de Zündapp KS-80(Super).
Ik denk dat je het in dat licht moet zien.
Maar we zullen het helaas nooit meer te weten komen :cry:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2009 6:00 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 1:26 pm
Berichten: 156
Woonplaats: Duitsland
Yamaha RZ50 ....der Vorläufer für die Yamaha RD 80LC

Afbeelding

Citaat:
Engine and transmission
Displacement: 49.00 ccm (2.99 cubic inches)
Engine type: Single cylinder
Stroke: 2
Power: 7.20 HP (5.3 kW)) @ 10000 RPM
Torque: 5.90 Nm (0.6 kgf-m or 4.4 ft.lbs) @ 8000 RPM
Compression: 7.5:1
Bore x stroke: 40.0 x 39.7 mm (1.6 x 1.6 inches)Cooling system: Liquid
Gearbox: 6-speed
Transmission type
final drive: Chain


8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2009 6:11 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 01, 2007 10:06 pm
Berichten: 613
Woonplaats: 's-Heerenbroek
Die wielen, heel apart..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2009 6:59 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 9250
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Heb je die van de MBX als eens gezien ? Ook wel appart.
Als je dan de hopeloos verouderde Kreidler ontwerpen zag #-o
En tóch heeft het iets. Ik blijf toch maar bij Kreidler


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2009 7:04 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 1:26 pm
Berichten: 156
Woonplaats: Duitsland
Yamaha Bore x stroke: 40.0 x 39.7 mm (1.6 x 1.6 inches) :twisted:
Kreidler :40.0 x 39.7 mm :P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2009 10:32 pm 
Offline

Geregistreerd: zo nov 06, 2005 10:26 pm
Berichten: 2089
Woonplaats: omg.Assen
KreidlerRS schreef:
Yamaha Bore x stroke: 40.0 x 39.7 mm (1.6 x 1.6 inches) :twisted:
Kreidler :40.0 x 39.7 mm :P


6 speed ,reed valve inlet ,watercooled.. :shock:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2009 11:41 pm 
Offline

Geregistreerd: di sep 09, 2003 11:42 pm
Berichten: 734
Nou willen we alleen de steek van de tapeinden nog weten :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 16, 2009 12:02 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 12, 2007 3:56 pm
Berichten: 2982
Woonplaats: JO32FI
Een echte Kreidler straatracer, Luigi Taveri kreeg hem van de fabriek om te oefenen.


Bijlagen:
Luigi Taveri Kreidler straatracer 1963.jpg
Luigi Taveri Kreidler straatracer 1963.jpg [ 71.26 KiB | 14882 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 16, 2009 8:59 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 1:26 pm
Berichten: 156
Woonplaats: Duitsland
Caspar schreef:
Heb je die van de MBX als eens gezien ? Ook wel appart.
Als je dan de hopeloos verouderde Kreidler ontwerpen zag #-o
En tóch heeft het iets. Ik blijf toch maar bij Kreidler



Honda ist da eh ein "sonderfall" meiner meinung nach.
Grund :

http://128528.homepagemodules.de/t1054f ... idler.html


Dort hatte ich schonmal einiges kurioses gepostet hier mal ein Auszug davon.

Citaat:
...............Patent number: 4153267
Filing date: Sep 6, 1977


Afbeelding

Afbeelding
Quelle Honda MB 8 Bild: Franks Moped Museum

oder hier :

Afbeelding
Quelle: motor-talk.de

Honda Camino

dazu die Flory 22 felgen im vergleich ( nicht vergessen...das patent auf diese art felgen hat kreidler....wir reden nicht davon wer die felgen produziert hat! )

Afbeelding
................................................


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 16, 2009 4:08 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 11, 2007 2:58 pm
Berichten: 496
Woonplaats: ZuidHolland, Schipluiden
Ziet er eerrug wreed uit!
Zoals sommige zeggen, jammer dat ie niet in productie is genomen, anders had ie misschien wel tot mijn collectie behoord.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 16, 2009 8:46 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 30, 2006 12:55 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Kudelstaart
Effe een toerritje maken van een paar uur! :?
Je bent gesloopt! :mrgreen:

Met zo'n apparaat moet je racen en niet gewoon op de weg mee rijden!

Maar het was maar een hersenspinsel!

Dennis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 16, 2009 8:53 pm 
Offline
circuit rijder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 25, 2003 12:36 pm
Berichten: 2982
Woonplaats: Paramaribo
Opmerkelijk wat Dirk hier schrijft. Het ziet erna uit dat het sterwiel van de Honda MB gebaseerd is op een patent van de Kreidler Werke.... Het schijnt dat de samenwerking wel inniger was was dan alleen een sterwieltje..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 16, 2009 9:41 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 12, 2007 3:56 pm
Berichten: 2982
Woonplaats: JO32FI
De eerste Honda Comstar wielen stammen uit 1976 !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 17, 2009 8:50 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 1:26 pm
Berichten: 156
Woonplaats: Duitsland
Honda Comstar sehen erheblich anders aus :wink:
Der einzige unterschied bei der Kreidler/Honda Felge ist der Durchmesser


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 17, 2009 10:13 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 12, 2007 3:56 pm
Berichten: 2982
Woonplaats: JO32FI
Daarom hoort de foto van de Honda MB8 er ook niet bij, die heeft Comstar wielen, welke geheel anders van opbouw zijn dan Kreidler wielen.

Het Kreidler patent als PDF .......... klik


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!