Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za dec 19, 2009 10:13 am 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 5994
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Neem er vijf - Nimm fünf (1979)

Presentatie Kreidler bromfiets RMC-S met vijf versnellingen

Klauwengeschakelde vijfversnellingsbak
Klauwengeschakelde vijfversnellingsbak
Bron: MOTORRAD 17, 1979
Auteur: fai

Brommerrijders schakelen graag.
Kreidler komt ze tegemoet en bouwt in de nieuwste brommer RMC-S een vijfversnellingsbak.

Liefhebbers van het Swäbische 50cc merk Kreidler zullen moeilijk de vernieuwingen aan de RMC-S bromfiets herkennen.
Buiten de grote rechthoekige koplamp en beide uitwisselbare spiegels is de nieuwe uitvoering optisch gelijk aan de motorfiets.

Geheel nieuwe modellen worden zelden op de markt gebracht.
De motoren met de karakteristieke in de rijwind liggende cilinder betekenen voor Kreidler evenveel als de boxer voor BMW.
Als het er om gaat in huize Kreidler het assortiment met nieuwe modellen uit te breiden komt de vraag op: Wat kan uit de bestaande produktie gebruikt worden?
Ook hier geldt: het bouwdoos principe.

De nieuwe Kreidler RMC-S is de tot nu toe duurste bromfiets in het aanbod
De nieuwe Kreidler RMC-S is de tot nu toe duurste bromfiets in het aanbod

Bij de vijfversnellings brommer RMC-S heeft de motorfiets RSGS als ontwikkelingsbasis gediend, of beter gezegd, de RSGS werd tot brommer omgebouwd.
Er is veel vraag naar brommers met beperkt vermogen.

Om de goed 90 km/u snelle motorfiets op de maximaal toegestane snelheid van 40 km/u te beteugelen werd op delen van het vier versnellingen tellende type RMC teruggegrepen: carburateur en cilinder.
Om het de "opvoerders" lastig te maken heeft de begrensde motor een andere maat cilindervoet gekregen.
Het is daarom niet zonder meer mogelijk om de cilinder van de motorfiets op de brommer te monteren.

Nieuwe cilinderkop
Nieuwe cilinderkop
Aandrijving en koppeling zijn van de RS-GS overgenomen.
De overbrengings verhoudingen van de versnellingsbak zijn gelijk gebleven, alleen de eindoverbrenging is aan de lagere topsnelheid aangepast: bromfiets 11/38 en motorfiets 13/36.

Met de nieuwe vijf-versnellings bromfiets behoren de goedkope contactsloten tot het verleden.
De sleutel van het stuurslot dient bij de RMC-S tevens voor het contactslot.

Berijders van de oude vierversnellings uitvoering RMC moeten om één maal meer het schakelpedaal te bedienen niet hun brommer weggooien.
Zij kunnen de versnellingsbak ombouwen, de kosten voor tandwielen en schakelwals bedragen omstreeks 400 Mark (460 gulden ~ 210 Euro).

Maar liefst 3240 Mark (3726 gulden ~ 1694 Euro) is de prijs van de nieuwe brommer.
Voorwaar een aanzienlijk bedrag, wat Kreidler in deze categorie aan de top van het brommersegment plaatst.

fai




Vorstellung Kreidler Mokick RMC-S mit fünf Gängen

Klauengeschaltetes Fünfganggetriebe
Klauengeschaltetes Fünfganggetriebe
Born: MOTORRAD 17, 1979
Autor: fai

Mokickfahrer mögen schalten.
Kreidler kommt ihnen entgegen und baut in das neueste Mokick Modell RMC-S ein Fünfganggetriebe ein.

Fans der schwäbischen 50er-Schmiede Kreidler haben es schwer, die Neuheiten am Mokick RMC-S zu erkennen. Denn außer dem großen Rechteckscheinwerfer und den beiden austauschbaren Rückspiegeln gleicht das neue Kind optisch den Kleinkrafträdern aus gleichem Haus.

Völlig neue Modelle sind selten. Die Motoren mit dem charakteristisch im Fahrtwind liegenden Zylinder bedeuten für Kreidler mindestens eben so viel wie der Boxer für BMW. Wenn es daher im Hause Kreidler darum geht, das Sortiment mit neuen Typen aufzufrischen, taucht die Frage auf: Was kann aus der bisherigen Produktion übernommen werden?
Auch hier: das Baukastenprinzip.

Die neue Kreidler RMC-S ist das bisher teuerste Mokick im Angebot
Die neue Kreidler RMC-S ist das bisher teuerste Mokick im Angebot

Beim Fünfgang-Mokick RMC-S diente das Kleinkraftrad RSGS als Entwicklungsbasis, oder besser, die RSGS wurde zum Mokick zurechtgestutzt. Denn die gedrosselten Kleinkrafträder sind ja stark gefragt.

Um das normalerweise gut 90 km/h schnelle Kleinkraftrad RSGS auf die erlaubten 40 km/h zu zügeln, wurde auf Teile das Viergang-Typs RMC zurückgegriffen: Vergaser und Zylinder.
Um aber Schraubern das Frisieren zu erschweren, weist der Drosselmotor am Zylinderfuß geänderte Paßmaße
auf. Es ist einfach nicht möglich, den Zylinder vom Kleinkraftrad auf das Mokick-Kurbelgehäuse zu setzen.


Neuer Zylinderkopf
Neuer Zylinderkopf
Getriebe und Kupplung sind ebenfalls vom Typ RSGS entliehen. Die einzelnen Gangstufen wurden beibehalten und nur die Sekundärübersetzung der geringeren Endgeschwindigkeit angepaßt (Mokick 11/38, KIeinkraftrad 13/36).

Mit dem neuen Fünfgang-Mokick gehören Billig-Zündschlösser bisheriger Kreidler-Maschinen der Vergangenheit an. Der Schlüssel der Lenkkopfverriegelung am RMC-S dient gleichzeitig auch als Zündschloß.

Fahrer einer alten Viergang Version des RMC müssen nur um einmal mehr den Schalthebel betätigen zu dürfen, ihr Mokick nicht gleich wegwerfen. Sie können das Getriebe umrüsten, die Kosten für Zahnräder und Schaltwalze belaufen sich auf rund 400 Mark.

Denn 3240 Mark kostet das neue Mokick. Fürwahr ein stolzer Preis, der Kreidler zumindest in dieser Kategorie an die Spitze des Mokick-Angebots setzt.

fai




Afbeelding Neem er vijf - Nimm fünf - pdf (900 kB).

Gescand door Tjerry (Enzo-tvdzijden)
Vertaald van Duits naar Nederlands door TonK
Geplaatst door Maarten
© 2009 www.kreidler.nl



Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 19, 2009 8:58 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46552
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Leuk 2-talig deze keer. De meest luxe RMC-S.

Mooie aanwinst.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 19, 2009 9:08 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 21, 2007 9:14 pm
Berichten: 3762
Woonplaats: Harkema
leuk artikel.

Dus daarom hebben ze vroeger 2 types 5 bak gemaakt (47 mm carter en 50 mm carter)

,,Om het de "opvoerders" lastig te maken heeft de begrensde motor een andere maat cilindervoet gekregen"

mvgr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 19, 2009 9:09 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 04, 2003 8:43 pm
Berichten: 17972
dit is zeker weer een mooi artikel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 19, 2009 9:34 pm 
Offline

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 1:57 am
Berichten: 4840
Woonplaats: alhier
Leuk artikel. Wel gericht op Duitsland, want een 5-bak mocht in Nederland pas in 1984 dacht ik.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 19, 2009 9:42 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46552
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
hermanp schreef:
Leuk artikel. Wel gericht op Duitsland, want een 5-bak mocht in Nederland pas in 1984 dacht ik.
Inderdaad, samen met de kickstarter (geen trapper plicht).

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 21, 2009 5:40 pm 
Offline

Geregistreerd: di sep 09, 2003 11:42 pm
Berichten: 737
Dat klopt. Bij onze fietsenmaker hing vanaf midden jaren tachtig jaren een poster van een MT achter tralies. Gisteren nog verboden bij de wet, stond er onder :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 2:31 pm 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 10:36 am
Berichten: 9
Woonplaats: etten leur
Leuk artikel, en nou maar ktteren om dat gat groter te krijgen voor je 60 cc


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 9:51 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 08, 2005 12:26 pm
Berichten: 5005
Woonplaats: Metropool Haarlem
Zeker leuk, nog leuker dat ik zo'n RMCS heb, natuurlijk niet met 11-38 eindoverbrenging #-o

Dan rijdt ie maar 40, nu met 12/36 en een 28mm Jamarcolletje rij ik dik 60. Ook dan schakel je je nog ongelukkig. Kun je nagaan hoe dat met 40 km is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 15, 2010 5:43 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 46552
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Zatopek schreef:
Zeker leuk, nog leuker dat ik zo'n RMCS heb, natuurlijk niet met 11-38 eindoverbrenging #-o

Dan rijdt ie maar 40, nu met 12/36 en een 28mm Jamarcolletje rij ik dik 60. Ook dan schakel je je nog ongelukkig. Kun je nagaan hoe dat met 40 km is.
Heb je zeker nog nooit met een 3-bak origineel met 10 tands voor gereden. :lol: Dan ben je echt snel klaar.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!