Kreidler houdt het hoofd koel (1969)
Bron: Motor, nr. 40, 03-10-1969
Auteur: Coen Verburg
Het Van Veen Racing Team, dat in zijn eerste Grand Prix weg-raceseizoen de aandacht van de internationale sportpers tot zich trok en met slechts één punt verschil de wereldtitel aan de concurrentie moest laten, houdt het hoofd koel! In 1970 zullen de Van Veen racers weer van de partij zijn en zonder enige twijfel ook partij kunnen geven aan hun rivalen.
Enige weken geleden heeft u reeds enkele bijzonderheden van de met grote spoed ontwikkelde watergekoelde machines kunnen lezen. In een gezamenlijk streven om de titel voor Aalt Toersen veilig te stellen ontwikkelden zowel de fabriek in Stuttgart als de importeur in Amsterdam (wie de fabriek alle benodigde onderdelen leverde) een watergekoelde versie van de luchtgekoelde 6-versnellingsracer.
Watergekoelde Van Veen Racer 1969
Tussen de Ulster G.P. en de Italiaanse G.P. bouwde men de hier afgebeelde, gecompliceerde constructie, die veel technische noviteiten omvat. In Amsterdam slaagde men erin circa 15% meer vermogen te vinden (dat betekent 16 pk uit een 50 cc ééncilinder), maar tegen deze grote vermogenswinst bleek de vrijwel standaard krukas niet bestand.
Doordat de tijd begon te dringen koos men hierom voor Imola de door de fabriek ontwikkelde versie, die minder vermogen leverde, maar wel betrouwbaar gebleken was op de proefstand. Voor 1970 gaat men echter verder met de eigen ontwikkeling en, naar technicus Jan Smit ons verzekerde, men weet waardoor de huidige problemen veroorzaakt worden!
De thermostaat en pomp zijn aan de rechterzijde van de motor gemonteerd (foto 2)
De watergekoelde cilinder en kop, een produkt van DRM-man Harry de Boer, werd zorgvuldig berekend en tot op 1/100 mm bewerkt. Het koelsysteem omvat een thermostaat (foto 2) en een 12 volt Bosch elektrische waterpomp, die door middel van een knop op de linker stuurhelft met drie verschillende snelheden kan draaien. Hierdoor kan men de juiste arbeidstemperatuur van de motor exact op 85° C houden, ook bij wisselende weersomstandigheden, door de pomp sneller of langzamer te laten draaien. De thermostaat en pomp zijn aan de rechterzijde van de motor gemonteerd (foto 2). De roterende inlaat met 25 mm Dell' Orto carburateur is aan de linkerzijde geprojecteerd (foto 3). Momenteel hebben de Van Veen Kreidlers normaal accu-bobine ontsteking, doordat de oorspronkelijke Bosch Thyristor ontsteking door motortrillingen problemen gaf.
Coen Verburg
De roterende inlaat met 25 mm Dell' Orto carburateur is aan de linkerzijde geprojecteerd (foto 3)
Meer informatie:
Overzicht wegrace artikelen
Artikel gescand door Peter G
Artikel bewerkt en geplaatst door Maarten
© 2010 www.kreidler.nl
1969, Kreidler houdt het hoofd koel
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Zeker weten. In die tijd vierde Kreidler zijn hoogtijdagen.
Kijk eens in het prachtige overzicht wat er allemaal op het forum nu staat. viewtopic.php?t=23384
Enzo
Kijk eens in het prachtige overzicht wat er allemaal op het forum nu staat. viewtopic.php?t=23384
Enzo
- Kreidler freak
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
- Locatie: Expert doos nr9
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- rs-r
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
- Locatie: Waregem (België)
- Gegeven waarderingen: 238 keren
- Ontvangen waarderingen: 43 keren
Man man, wat een info!!Enzo-tvdzijden schreef:Zeker weten. In die tijd vierde Kreidler zijn hoogtijdagen.
Kijk eens in het prachtige overzicht wat er allemaal op het forum nu staat. viewtopic.php?t=23384
Enzo