1969, Motoren in Assen

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9750
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

1969, Motoren in Assen

#1 Bericht door Maarten » 23 mar 2010, 19:59

Motoren in Assen (1969)

Bron: Motor, nr. 26, 27-06-1969



Op de komende pagina's willen wij u een indruk geven van de belangrijkste machines die in Assen aan de start zullen verschijnen. Natuurlijk konden wij ze niet allemaal onder de loep nemen, daarvoor zijn het er veel te veel, terwijl enkele machines al zo vaak beschreven en gefotografeerd zijn dat we die ook maar weggelaten hebben. We hebben zoveel mogelijk de klassevolgorde aangehouden, klassen die soms in elkaar overlopen, zoals bijvoorbeeld met de Aermacchi machines; de 250, de 350 en de 382 cc exemplaren zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden.



Afbeelding


Afbeelding
Foto 1. Jamathi

1. Jamathi: Veel te laat, maar gelukkig nog op tijd klaar voor Assen, het nieuwe blokje in het nieuwe, lagere en smallere frame. Het vermogen is niet bekend maar wordt geschat op 15 pk; 14.000 toeren draait de motor gemakkelijk. Waterkoeling, waterpomp, thermostaat, accu-ontsteking, Suzuki koppeling. Het rijwielgedeelte is voorzien van een Marzocchi telescoop en Fontana remmen (Ø 180 mm voor, two-leading).



Afbeelding
Foto 2. Derbi


2. Derbi: Uiterst geheimzinnig zijn de Spanjaarden, en vooral voor fotografen doodsbenauwd, vandaar dat wij geen close-up van het motorblokje hebben. De watergekoelde motor - met een uitlaat die uitkomt in het puntje van het zitje - moet ook een vermogen leveren van rond de 15 pk. De voorvork is een Ceriani.



Afbeelding
Foto 3. Kreidler

3. Kreidler: Tot nog toe het meest succesvolle merk, dit (dat mogen we wel zeggen) produkt van eigen bodem. Er zijn twee blokjes klaar met zes versnellingen, de andere hebben er nog vijf. Het vermogen is ruim 15 (15,5?) pk bij 14.000 toeren. Verder is alles zoveel mogelijk standaard gehouden. Van de top-machines in deze klasse de enige die nog luchtkoeling heeft!


Afbeelding
Foto 4. Tomos

4. Tomos: Dit Joegoslavische machientje met waterkoeling kan net niet met de top meekomen, maar is toch zo snel dat als van slipstream gebruik gemaakt kan worden de achterstand niet al te groot is. Snelste zuigergestuurde tweetakt in de 50 cc; vermogen 12 pk.

Afbeelding


Meer informatie:
Overzicht wegrace artikelen


Artikel gescand door Peter G
Artikel bewerkt en geplaatst door Maarten
© 2010 www.kreidler.nl

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19183
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#2 Bericht door dijk » 23 mar 2010, 21:46

een kort artikel,leuke verschillen tussen het vermogen van de 4 fietsen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2279 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 mar 2010, 21:48

Kreidler topklasse het 6-bak. Tomos ziet er erg ouderwets uit.

Enzo

Gebruikersavatar
Roc-A-Fella
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 jan 2010, 17:50
Locatie: Zuidland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Roc-A-Fella » 23 mar 2010, 21:54

jammer dat er geen close up van het blok van derbi is :(

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9750
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

#5 Bericht door Maarten » 23 mar 2010, 21:58

De 3 artikelen op de voorpagina over de wegrace in 1969 met Kreidler, laten enkele significante ontwikkelingen zien in dat jaar...
  • Eerst een 5-versnellings luchtgekoelde racer. (15 pk) (artikel april 1969)
  • Dan een 6-versnellings luchtgekoelde racer (15,5 pk) (tussen de concurrenten de enige met 6 versnellingen, maar tussen de topmachines ook nog de enige met luchtkoeling, de anderen hebben al waterkoeling.) (artikel juni 1969)
  • Daarna een 6-versnellings watergekoelde racer. (16 pk) (artikel oktober 1969)
Een zeer productief jaar voor Kreidler van Veen.

Ik denk dat je wel kunt stellen dat in dit jaar de technische basis gelegd wordt voor de grote successen in de daarop volgende jaren.

Gebruikersavatar
E_Bussink
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 jul 2009, 09:39
Locatie: Oude Pekela
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door E_Bussink » 23 mar 2010, 22:07

mooi stukje nostalgie, pas nog even terug gekeken in het motor rijwiel 2005 over tomos op toeren, toch deden zij het zo slecht nog niet, ze deden erg veel aan de race ontwikkeling en draaide toch maar mooi mee.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#7 Bericht door TonK » 23 mar 2010, 23:09

Roc-A-Fella schreef:jammer dat er geen close up van het blok van derbi is :(
Alsjeblieft, Derbi 50cc, wereldkampioen 1969 met Angel Nieto, waterkoeling, roterende inlaat, zes versnellingen.
Bijlagen
Derbi 50 1969.jpg
Derbi 50 1969.jpg (88.55 KiB) 20396 keer bekeken

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

#8 Bericht door SwiffMeister » 23 mar 2010, 23:14

Enzo-tvdzijden schreef:Kreidler topklasse het 6-bak. Tomos ziet er erg ouderwets uit.

Enzo
Geinig dat dat opvalt.
Er zit namelijk gewoon een 6bak in, en dit blok word nog steeds geproduceerd en gebruikt in Slovenie, echter met een iets zwaardere koppeling en krukaslagering.
En soms hoeft het niet ingewikkeld en super modern te zijn om gewoon goed te functioneren :) Eenvoud siert soms een goed ontwerp, en dat geldt zeker voor deze blokken.

Vergeet niet dat Tomos destijds echt een oostblok communistisch merk was, producten uit die streken zagen er wel vaker ouderwets uit ;)

En omdat de koppeling op de krukas zit ipv op de versnellingsbak zoals bij kreidler is het krachtenspel op de koppeling heel anders en kun je die veel kleiner houden. Ook heb je zo geen droge koppeling nodig.
Laatst gewijzigd door SwiffMeister op 24 mar 2010, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Arny » 23 mar 2010, 23:19

TonK schreef:
Roc-A-Fella schreef:jammer dat er geen close up van het blok van derbi is :(
Alsjeblieft, Derbi 50cc, wereldkampioen 1969 met Angel Nieto, waterkoeling, roterende inlaat, zes versnellingen.
En reserve bougie + bougiesleutel in het frame...

:D

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#10 Bericht door TonK » 23 mar 2010, 23:32

En de andere zijde van de Derbi.
Bijlagen
Derbi 50 1969 links.jpg
Derbi 50 1969 links.jpg (45.01 KiB) 20373 keer bekeken

Gebruikersavatar
bartarie
Berichten: 300
Lid geworden op: 06 jan 2006, 13:53
Locatie: achterveld
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door bartarie » 24 mar 2010, 20:30

vanwaar heeft aalt toersen en ook dus nieto zo te zien allemaal een extra bougie bij de hand? je hebt toch geen tijd daarvoor dan heb je toch al verloren? en een bougie gaat niet zo snel stuk toch?

Gebruikersavatar
kriegsman
Berichten: 1635
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
Locatie: onstwedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door kriegsman » 24 mar 2010, 21:06

en een bougie gaat niet zo snel stuk toch?
misschien was dat de reden niet :?:
bougies waren nog niet zoals nu,meen dat ze in die tijd apparte bougie voor het warm draaien hadden.
dus koude en warme
of was dat nog eerder????

Gebruikersavatar
Harwin
Berichten: 1102
Lid geworden op: 14 sep 2004, 07:49
Locatie: Wedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Harwin » 24 mar 2010, 21:10

of bougies die gemakkelijk vet sloegen door het warmdraaien?

Gebruikersavatar
E_Bussink
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 jul 2009, 09:39
Locatie: Oude Pekela
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door E_Bussink » 24 mar 2010, 21:41

in 1962 heeft Tomos ook gereden met een GP blok D7 -(7 versnellingen) daarvan werden er 3 van gebouwd.

de extra bougie en sleutel had wel nut ,ik heb er wel over horen vertellen, het ging immers om de punten, en daar bij had je vroeger veel langere circuits , dus lopen was ook geen opzie

Gebruikersavatar
bartarie
Berichten: 300
Lid geworden op: 06 jan 2006, 13:53
Locatie: achterveld
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door bartarie » 25 mar 2010, 00:45

Ton! HELP!!!

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#16 Bericht door TonK » 27 mar 2010, 22:35

Deze knaap heeft nooit een bougie met sleutel meegenomen tijdens de race, ook zelden nodig gehad.

Warmdraaien doe je met een simpele goedkope bougie om de kostbare racebougie's niet te vervuilen.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#17 Bericht door TonK » 07 apr 2010, 09:49

Ook bij de TT Assen 1969, Morbidelli 50cc.

Met Eugenio Lazzarini naar de tiende plaats, het eerste WK punt voor dit merk.
Bijlagen
Morbidelli 50 1969 l.jpg
Morbidelli 50 1969 l.jpg (50.42 KiB) 19317 keer bekeken
Morbidelli 50 1969 r.jpg
Morbidelli 50 1969 r.jpg (57.17 KiB) 19317 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#18 Bericht door Luc » 07 apr 2010, 11:24

bartarie schreef:vanwaar heeft aalt toersen en ook dus nieto zo te zien allemaal een extra bougie bij de hand? je hebt toch geen tijd daarvoor dan heb je toch al verloren? en een bougie gaat niet zo snel stuk toch?
Vroeger waren de onderlinge verschillen in prestaties veel groter dan nu.
Ik kan mij herinneren dat ik een wedstrijd won met slechts 15 sec voorsprong maar daar kijken we nu heel anders tegenaan.
Als je een minuut of soms zelfs veel meer voorsprong hebt kun je "rustig" een bougie wisselen.
Dat kost misschien wel wat plaatsen, maar je reed zeker nog in de punten.
In latere jaren werd het steeds minder de moeite waard om zoiets te doen en nu is het inmiddels ondenkbaar.

Mooi artikel weer en Ton heeft er altijd ook weer mooie plaatjes voor.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door pax00l » 26 apr 2010, 17:14

Ik kan jongens die zetten een ketel water op ,om warm te draaien maar ik kan ook jongens die gingen er met de brander er onder maaaaar maaaar dat liep wel eens niet goed af. #-o #-o :clap

GR LOUIS

Plaats reactie