1969, Motoren in Assen
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9765
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
1969, Motoren in Assen
Motoren in Assen (1969)
Bron: Motor, nr. 26, 27-06-1969
Op de komende pagina's willen wij u een indruk geven van de belangrijkste machines die in Assen aan de start zullen verschijnen. Natuurlijk konden wij ze niet allemaal onder de loep nemen, daarvoor zijn het er veel te veel, terwijl enkele machines al zo vaak beschreven en gefotografeerd zijn dat we die ook maar weggelaten hebben. We hebben zoveel mogelijk de klassevolgorde aangehouden, klassen die soms in elkaar overlopen, zoals bijvoorbeeld met de Aermacchi machines; de 250, de 350 en de 382 cc exemplaren zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden.
Foto 1. Jamathi
1. Jamathi: Veel te laat, maar gelukkig nog op tijd klaar voor Assen, het nieuwe blokje in het nieuwe, lagere en smallere frame. Het vermogen is niet bekend maar wordt geschat op 15 pk; 14.000 toeren draait de motor gemakkelijk. Waterkoeling, waterpomp, thermostaat, accu-ontsteking, Suzuki koppeling. Het rijwielgedeelte is voorzien van een Marzocchi telescoop en Fontana remmen (Ø 180 mm voor, two-leading).
Foto 2. Derbi
2. Derbi: Uiterst geheimzinnig zijn de Spanjaarden, en vooral voor fotografen doodsbenauwd, vandaar dat wij geen close-up van het motorblokje hebben. De watergekoelde motor - met een uitlaat die uitkomt in het puntje van het zitje - moet ook een vermogen leveren van rond de 15 pk. De voorvork is een Ceriani.
Foto 3. Kreidler
3. Kreidler: Tot nog toe het meest succesvolle merk, dit (dat mogen we wel zeggen) produkt van eigen bodem. Er zijn twee blokjes klaar met zes versnellingen, de andere hebben er nog vijf. Het vermogen is ruim 15 (15,5?) pk bij 14.000 toeren. Verder is alles zoveel mogelijk standaard gehouden. Van de top-machines in deze klasse de enige die nog luchtkoeling heeft!
Foto 4. Tomos
4. Tomos: Dit Joegoslavische machientje met waterkoeling kan net niet met de top meekomen, maar is toch zo snel dat als van slipstream gebruik gemaakt kan worden de achterstand niet al te groot is. Snelste zuigergestuurde tweetakt in de 50 cc; vermogen 12 pk.
Meer informatie:
Overzicht wegrace artikelen
Artikel gescand door Peter G
Artikel bewerkt en geplaatst door Maarten
© 2010 www.kreidler.nl
Bron: Motor, nr. 26, 27-06-1969
Op de komende pagina's willen wij u een indruk geven van de belangrijkste machines die in Assen aan de start zullen verschijnen. Natuurlijk konden wij ze niet allemaal onder de loep nemen, daarvoor zijn het er veel te veel, terwijl enkele machines al zo vaak beschreven en gefotografeerd zijn dat we die ook maar weggelaten hebben. We hebben zoveel mogelijk de klassevolgorde aangehouden, klassen die soms in elkaar overlopen, zoals bijvoorbeeld met de Aermacchi machines; de 250, de 350 en de 382 cc exemplaren zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden.
Foto 1. Jamathi
1. Jamathi: Veel te laat, maar gelukkig nog op tijd klaar voor Assen, het nieuwe blokje in het nieuwe, lagere en smallere frame. Het vermogen is niet bekend maar wordt geschat op 15 pk; 14.000 toeren draait de motor gemakkelijk. Waterkoeling, waterpomp, thermostaat, accu-ontsteking, Suzuki koppeling. Het rijwielgedeelte is voorzien van een Marzocchi telescoop en Fontana remmen (Ø 180 mm voor, two-leading).
Foto 2. Derbi
2. Derbi: Uiterst geheimzinnig zijn de Spanjaarden, en vooral voor fotografen doodsbenauwd, vandaar dat wij geen close-up van het motorblokje hebben. De watergekoelde motor - met een uitlaat die uitkomt in het puntje van het zitje - moet ook een vermogen leveren van rond de 15 pk. De voorvork is een Ceriani.
Foto 3. Kreidler
3. Kreidler: Tot nog toe het meest succesvolle merk, dit (dat mogen we wel zeggen) produkt van eigen bodem. Er zijn twee blokjes klaar met zes versnellingen, de andere hebben er nog vijf. Het vermogen is ruim 15 (15,5?) pk bij 14.000 toeren. Verder is alles zoveel mogelijk standaard gehouden. Van de top-machines in deze klasse de enige die nog luchtkoeling heeft!
Foto 4. Tomos
4. Tomos: Dit Joegoslavische machientje met waterkoeling kan net niet met de top meekomen, maar is toch zo snel dat als van slipstream gebruik gemaakt kan worden de achterstand niet al te groot is. Snelste zuigergestuurde tweetakt in de 50 cc; vermogen 12 pk.
Meer informatie:
Overzicht wegrace artikelen
Artikel gescand door Peter G
Artikel bewerkt en geplaatst door Maarten
© 2010 www.kreidler.nl
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- Roc-A-Fella
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 05 jan 2010, 17:50
- Locatie: Zuidland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9765
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 421 keren
- Contacteer:
De 3 artikelen op de voorpagina over de wegrace in 1969 met Kreidler, laten enkele significante ontwikkelingen zien in dat jaar...
Ik denk dat je wel kunt stellen dat in dit jaar de technische basis gelegd wordt voor de grote successen in de daarop volgende jaren.
- Eerst een 5-versnellings luchtgekoelde racer. (15 pk) (artikel april 1969)
- Dan een 6-versnellings luchtgekoelde racer (15,5 pk) (tussen de concurrenten de enige met 6 versnellingen, maar tussen de topmachines ook nog de enige met luchtkoeling, de anderen hebben al waterkoeling.) (artikel juni 1969)
- Daarna een 6-versnellings watergekoelde racer. (16 pk) (artikel oktober 1969)
Ik denk dat je wel kunt stellen dat in dit jaar de technische basis gelegd wordt voor de grote successen in de daarop volgende jaren.
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Geinig dat dat opvalt.Enzo-tvdzijden schreef:Kreidler topklasse het 6-bak. Tomos ziet er erg ouderwets uit.
Enzo
Er zit namelijk gewoon een 6bak in, en dit blok word nog steeds geproduceerd en gebruikt in Slovenie, echter met een iets zwaardere koppeling en krukaslagering.
En soms hoeft het niet ingewikkeld en super modern te zijn om gewoon goed te functioneren Eenvoud siert soms een goed ontwerp, en dat geldt zeker voor deze blokken.
Vergeet niet dat Tomos destijds echt een oostblok communistisch merk was, producten uit die streken zagen er wel vaker ouderwets uit
En omdat de koppeling op de krukas zit ipv op de versnellingsbak zoals bij kreidler is het krachtenspel op de koppeling heel anders en kun je die veel kleiner houden. Ook heb je zo geen droge koppeling nodig.
Laatst gewijzigd door SwiffMeister op 24 mar 2010, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Vroeger waren de onderlinge verschillen in prestaties veel groter dan nu.bartarie schreef:vanwaar heeft aalt toersen en ook dus nieto zo te zien allemaal een extra bougie bij de hand? je hebt toch geen tijd daarvoor dan heb je toch al verloren? en een bougie gaat niet zo snel stuk toch?
Ik kan mij herinneren dat ik een wedstrijd won met slechts 15 sec voorsprong maar daar kijken we nu heel anders tegenaan.
Als je een minuut of soms zelfs veel meer voorsprong hebt kun je "rustig" een bougie wisselen.
Dat kost misschien wel wat plaatsen, maar je reed zeker nog in de punten.
In latere jaren werd het steeds minder de moeite waard om zoiets te doen en nu is het inmiddels ondenkbaar.
Mooi artikel weer en Ton heeft er altijd ook weer mooie plaatjes voor.
Groeten,
Luc