1962, Schetsen uit Assen

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

1962, Schetsen uit Assen

#1 Bericht door Maarten » 02 apr 2010, 18:42

Schetsen uit Assen (1962)

Bron: Motor No 27, 06-07-1962
Tekeningen: Jan Verhoek
Copy-Right: "Motor"

Scan: peter G

Nevenstaand het onder het frame bevestigde tweetaktmotortje van de 50 cc, twaalf-versnellings Kreidler.<br />Goed te zien is een van de beide, schuin op het carter gemonteerde carburateurs (roterende inlaten)<br /><br />Tekeningen: Jan Verhoek<br />Copy-Right: &quot;Motor&quot;
Nevenstaand het onder het frame bevestigde tweetaktmotortje van de 50 cc, twaalf-versnellings Kreidler.
Goed te zien is een van de beide, schuin op het carter gemonteerde carburateurs (roterende inlaten)

Tekeningen: Jan Verhoek
Copy-Right: "Motor"
schetsen-uit-assen-1962.jpg (193.82 KiB) 14636 keer bekeken

Nevenstaand het onder het frame bevestigde tweetaktmotortje van de 50 cc, twaalf-versnellings Kreidler.
Goed te zien is een van de beide, schuin op het carter gemonteerde carburateurs (roterende inlaten)


Afbeelding


Afbeelding


Laatst gewijzigd door Maarten op 02 apr 2010, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#2 Bericht door dijk » 02 apr 2010, 18:58

mooie gemaakte schets :!:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60391
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 apr 2010, 19:00

Nog uit de tijd van voor de computer. Denk aan de fraaie 3D tekeningen van Rijk.

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

#4 Bericht door Maarten » 02 apr 2010, 19:06

Bijna 50 jaar oud, deze schets.

Zo zijn er nog wat van die "hele" oude "artikelen" die me toegestuurd worden, oa. door Peter G.
Dus ik probeer het een en ander af en toe maar via deze site te delen met de andere liefhebbers, in de hoop dat dit oude materiaal toch ook interessant gevonden wordt... :-)

Hier meer van dit motorblok:

Afbeelding

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door kreidler-holland » 02 apr 2010, 19:38

echt gaaf maarten, dit is echt de kreidler enceclopdie geworden !

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#6 Bericht door jvr » 02 apr 2010, 20:23

Dit is dan de beroemde 4 bak x 3 bovenbak= 12 vernellingen, is al een keer ter sprake geweest op deze site, erg mooie uitvinding van een van onze kreidler-fanaten, wie dat weet ik niet meer ?? :clap
EEn zeer mooie tekening trouwens, vakmanschap.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

#7 Bericht door Maarten » 02 apr 2010, 21:44

jvr schreef:Dit is dan de beroemde 4 bak x 3 bovenbak= 12 vernellingen, is al een keer ter sprake geweest op deze site, erg mooie uitvinding van een van onze kreidler-fanaten, wie dat weet ik niet meer ?? :clap
EEn zeer mooie tekening trouwens, vakmanschap.
In het artikel "Zwartwerk" (als je op de foto hierboven drukt) worden een aantal namen van mensen genoemd. Eigenlijk werd het hele blok uit de grond gestampt met allerlei wiijzigingen tegelijk.

Wijzigingen:
  • dubbele carburateur/inlaatschijf principe
  • een cilinder met radiale koelribben die bovendien was voorzien van dekseltjes op de spoelpoorten
  • uit volmetaal gemaakte cilinder met kop
  • de slechts door de versnellingsbakas tegengehouden en met een silentblok tegen het wegdraaien beveiligde tussenbak met drie versnellingen.
Genoemde personen:
  • Johann Hilber, die vele jaren chef constructeur bij Kreidler was geweest en een man waarbij, toen hij nog leefde, geen journalist ooit maar bij benadering zo'n inzicht in het reilen en zeilen van de raceafdeling had gekregen. Zelfs ook maar vage onderzoekjes naar het binnenwerk van een Grand-Prix motor beschouwde de publiciteitsschuwe techneut als fabrieksspionage.
  • de familie Zimmerman uit Stuttgart, huidige eigenaar die tevens eigenaar is van Kreidler terrein- , race en record machines.
  • de toenmalige fabrieksrijder Wolfgang Gedlich.
  • Heinz Winterhoff, de enthousiaste ingenieur die zag dat de seriematige motor geen mogelijkheden meer gaf tot verdere verbeteringen, en die kwam met het idee van de dubbele roterende inlaat met de twee carburateurs die onder een hoek van 45 graden naar voren waren gericht.
  • Engelbert Sczygiol die zich reeds met Motocup activiteiten had bemoeid, die van Hilber de opdracht kreeg om de motor verder te ontwikkelen, waarbij de bedenker Heinz Winterhoff (zwaar ontgoocheld) naar de seriematige motoren werd teruggestuurd door Hilber.
  • assistenten Hermann Gekeler en Hans Gailing
  • ontwikkelingsingenieur Jochem Block, die al snel werd gepromoveerd tot de officiële teamleider
  • Hans-Georg Anscheid en Wolfgang Gedlich die in de Europacup een superieure 1-2 zege behaalden in 1961 met de Kreidler.
Maar wie nu precies de uitvinder/bedenker is van de 12 (4x3) versnellingsbak, is mij niet duidelijk. Op zich is aan deze foto, met onderschrift, duidelijk te zien hoe het werkte:

Afbeelding
De versnellingsbak as liep door het vrijlopende kettingtandwiel naar de tussenbak.

Waarschijnlijk weet iemand wel hoe het precies zit?

Gebruikersavatar
terror777
Berichten: 274
Lid geworden op: 25 aug 2009, 21:27
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door terror777 » 20 apr 2010, 17:42

hoe zitten de versnellingen ookalweer in elkaar
vond ik namelijk wel interresant
luc foekema had het een keer gepost maar kan het nergens meer vinden:(

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#9 Bericht door jvr » 20 apr 2010, 18:57

Je zet de 3 bak(hand) in zijn 1,
dan de 4 bak(voet) in zijn 1-2-3 en 4,
dan de 3 bak in zijn 2,
de 4 bak in zijn 5-6-7-8,
dan de 3 bak in zijn 3,
de 4 bak in zijn 9-10-11-12 poeh-poeh da,s schakelen, zo ging het volgens mij of niet??? :roll:

Gebruikersavatar
terror777
Berichten: 274
Lid geworden op: 25 aug 2009, 21:27
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door terror777 » 20 apr 2010, 19:05

ok dankje voor de informatie :D

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Carre » 20 apr 2010, 19:48

volgens mij niet, als je van de 1e versnelling van de 3 bak en de 4e versnelling 'verder' schakelt naar de 2e versnelling van de 3 bak en 1e van de 4 bak zal deze toch een kleinere verhouding hebben :wink:

de 5 is in jouw geval lichter dan de 4 :p

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#12 Bericht door maloud » 20 apr 2010, 20:35

Door Aal Toersen

Vrijstand: De handstand naar voren, Het voetpedaal in de vrijstand
Dan:
1ste versnelling: Voetstand naar beneden
2de versnelling: Handstand naar middelste stand
3de versnelling: Handstand naar achteren
Nu komt de clou:
4de versnelling: Voetschakeling omhoog en Handstand gelijktijdig naar voren
5de versnelling: Middelste handstand
6de versnelling: Handstand naar achteren
7de versnelling: Voetschakeling onhoog en handstand gelijktijdig naar voren
8ste versnelling: Handstand naar middelste stand
9de versnelling: Handstand naar achteren
10de versnelling: Voetschakeling omhoog en handstand gelijktijdig naar voren
11de versnelling: Handstand naar middelste stand
12de versnelling: Handstand naar achteren

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

#13 Bericht door jvr » 20 apr 2010, 21:48

???? kan allemaal, ik heb nooit zo,n machiene gehad, ik dacht aan de logische verhouding qua schakelen, misschien een van onze techneuten die het misschien weet ?? :lol:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#14 Bericht door TonK » 20 apr 2010, 22:04

1 = voet 1 - hand 1
2 = voet 1 - hand 2
3 = voet 1 - hand 3
4 = voet 2 - hand 1
5 = voet 2 - hand 2
6 = voet 2 - hand 3
7 = voet 3 - hand 1
8 = voet 3 - hand 2
9 = voet 3 - hand 3
10 = voet 4 - hand 1
11 = voet 4 - hand 2
12 = voet 4 - hand 3

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door caveman » 20 apr 2010, 22:16

tjonge heb je deze bijna bij nodig
Bijlagen
telraam.jpg
telraam.jpg (19.76 KiB) 14137 keer bekeken

Gebruikersavatar
E_Bussink
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 jul 2009, 09:39
Locatie: Oude Pekela
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door E_Bussink » 20 apr 2010, 22:27

past het telraam wel onder de kuipruit ,ik zie het al gebeuren :lol: :lol:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#17 Bericht door TonK » 20 apr 2010, 22:37

Wat denk je van deze, als voor de hairpin in Francorchamps van 14 naar 1 teruggeschakelt moet worden.

Dan mag je wel vroegtijdig beginnen met remmen om op tijd met schakelen klaar te zijn. 8)

Afbeelding

Gebruikersavatar
boelo
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:49
Locatie: stadskanaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door boelo » 20 apr 2010, 23:44

Had veel contact met Aalt, en volgens mij schijnen er ook verschillende twaalfversnellingsbakken te zijn. Zoals 6-2.
K'zal e'm vragen.
Wat mij verwonderd dat hij geen lid is van deze geweldige site..of heb ik dat mis...weer een vraag voor hem.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#19 Bericht door TonK » 21 apr 2010, 00:06

Aalt's 2x6 versnellings racer.
Bijlagen
Toersen Kreidler 12v  2x6.jpg
Toersen Kreidler 12v 2x6.jpg (94.17 KiB) 14056 keer bekeken

Gebruikersavatar
Loek D.
Berichten: 649
Lid geworden op: 12 aug 2008, 20:16
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#20 Bericht door Loek D. » 21 apr 2010, 15:33

sjezus hoe kan dat nou handig zijn? De jongens hebben in ieder geval flink moeten oefenen :mrgreen:

Gebruikersavatar
boelo
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:49
Locatie: stadskanaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door boelo » 21 apr 2010, 23:58

ja en wat ik ook weet is dat die 2x6 weer heel anders schakelt dan de 3x4. En dat ze heel veel geld waard zijn.
Ik denk dat wij op zo'n classic zoals die van Aalt niet eens van plek komen...ha-ha-ha.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#22 Bericht door Luc » 18 mei 2010, 00:24

Die combinatie van 3x4 en 2x6 was juist heel handig.
Vooral op circuits waar je snel van de hoogste naar de laagste versnelling moest schakelen.
Ik heb in die tijd ook vaak achter de Jamathi's gereden met 9 versnelling en die hadden de grootste moeite om bij het afremmen dan in de eerste versnelling te komen.
Met zo'n 3x4 was dat geen enkel probleem.
Ik was na één dag rijden op Zandvoort er al behoorlijk aan gewend.
Helaas geen echte wedstijd maar wel een hele dag rondjes rijden op Zandvoort in tegengestelde richting voor de foto.

Groeten,
Luc
Bijlagen
3KAMP67B.JPG
3KAMP67B.JPG (42.09 KiB) 13675 keer bekeken

Plaats reactie