Nostalgie op de brommer (2023)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10802
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 187 keren
Ontvangen waarderingen: 568 keren

Nostalgie op de brommer (2023)

#1 Bericht door Henk 3bakvoet » 12 aug 2023, 09:43

Nostalgie op de brommer (2023)

Bron: De Telegraaf, 12-08-2023

Nostalgie op de Brommer
Nostalgie op de Brommer
Schermafbeelding 2023-08-12 091337.jpg (155.81 KiB) 1182 keer bekeken

Een brommer komt er niet in totdat je zestien bent”, had zijn vader altijd streng gezegd. Eppo Mulder lacht: „Over het erf van
de kippenboer waar mijn vriendjes en ik ’s zomers een zakcentje verdienden, had mijn vader niets te zeggen. Daar had ik mooi een brommer staan!”

De gepensioneerd slotenmaker vertelt hoe hij al op zijn twaalfde verknocht aan brommers was. Hij niet alleen, want hij had een groepje vrienden uit het dorp om zich heen verzameld met diezelfde interesse. „Veel van die mannetjes hadden een brommer van een vader of oom gekregen. Die van mij, een rode Batavus Supersport uit 1965, kwam van een goede kennis van mijn pa.
Op kinderlijke wijze maakten wij van die voertuigen dan een racebrommer, bijvoorbeeld door de spatborden eraf te slopen. Zo crosten wij over het boerenland als we klaar waren met werken.”

De boer waar Mulder en zijn vriendjes „voor drie kwartjes per uur” eieren raapten, had een paar schuurtjes waarin weinig gebeurde. „Een daarvan mochten we als ontmoetingsplek gebruiken. Zaten we daar als jongens van 12, 13 jaar te praten over brommers, op te scheppen wie de snelste had en ondertussen een beetje sleutelen. Bij niemand van ons mocht dat thuis. We voelden ons heel stoer in die schuur.”

Ondertussen telde de jonge Mulder de dagen af tot zijn zestiende verjaardag. „Toen heb ik mijn eerste brommer gekocht: een antracietgrijze Kreidler GT, ook wel een hondekop genoemd. Die kon ik overkopen van een jongen die achttien werd en die een auto wilde. De Kreidler heb ik nog steeds. Die heb ik nooit kunnen wegdoen en dat gaat ook echt niet meer gebeuren. Ik vind het leuk om dingen te verzamelen.”

Mulder heeft inmiddels een stuk of tien oldtimers van verschillende merken. „Een paar Kreidlers, een aantal Zündappjes, een Sparta en een Union. Alles rijdt nog”, vertelt hij. „Er zijn liefhebbers die een oud wrak kopen en die helemaal restaureren, anderen kopen een brommer met wat plekjes hier en daar. Zo iemand ben ik ook. Gebruikssporen vind ik niet erg. Sterker nog: ik vind het juist
mooi als je kunt zien dat een brommer heeft ’geleefd’.”

’s Avonds na het eten maakt de Groninger graag in zijn eentje een kort ritje door het dorp. Het weer moet wel meezitten. „Want meestal haal ik dan de niet-alledaagse brommers tevoorschijn.”

Mulder maakt ook regelmatig tochten met 1 op 25, een Groningse oldtimer bromfietsclub met zo’n 130 leden die allemaal een klassieke bromfiets hebben.

„Veruit de meeste leden zijn mannen. Zo’n zes vrouwen hebben zich bij ons aangesloten.”

Mulder zit met nog zes mannen in de organisatie van de club. „Ik doe het materiaalbeheer. Is er een
dag van samenkomst georganiseerd, dan zorg ik ervoor dat er van alles is geregeld: tafels, banken, koelkasten.”

De brommerclub organiseert van maart tot en met oktober maandelijkse toerritten. „Routes van meestal zo’n 100 kilometer lang, met om de twintig kilometer een stop om de rug te strekken en een patatje of een gehaktbal te eten en te kletsen over onze hobby.”

Onlangs werd een tocht vanuit Veendam georganiseerd met de jaarlijkse barbecue na afloop. „Dat was erg gezellig. Ik reed mee op mijn Zündapp uit 1986.”

Volgauto

Voordat de oldtimerfans op hun brommer stappen, is er tijd voor koffie en koek. Ook worden bijzonderheden onderweg besproken. „We waarschuwen leden bijvoorbeeld voor gladde wegen en vertellen, mocht iemand pech onderweg krijgen, waar de volgauto met aanhangwagen even een andere route rijdt.”

„De brommers mogen over het algemeen namelijk op de normale wegen, maar de volgauto kan niet overal achter ons aan. Degene die de route heeft uitgestippeld, rijdt in een geel hesje voorop.”

De bromfietsers krijgen overal waar ze stoppen, steevast leuke reacties. „Alle leeftijdsgenoten hebben wel een herinnering aan zo’n oldtimer omdat ze er zelf een hebben gehad of iemand kennen die er vroeger op reed.”

Voor Mulder is 1 op 25 meer dan alleen een bromfietsclub. „Dankzij deze gedeelde hobby zijn bijzondere vriendschappen ontstaan. We zijn een laagdrempelige club, waar iedereen met een brommer ouder dan twintig jaar welkom is. Maar het belangrijkste: gezelligheid en genieten staan voorop.”
Deze gebruikers waarderen Henk 3bakvoet voor dit bericht (totaal 6):
Enzo-tvdzijden (12 aug 2023, 12:18) • Eifelyeti (12 aug 2023, 16:21) • Gps (12 aug 2023, 17:23) • hermanngas (12 aug 2023, 22:36) • Flocke (13 aug 2023, 00:55) • Maarten (24 aug 2023, 13:10)
Waardering: 54.55%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60284
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Artikel uit de Telegraaf.

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 aug 2023, 12:18

Mooi geplaatst Henk. Zag het ook vanmorgen in de bijlage.

Enzo

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Artikel uit de Telegraaf.

#3 Bericht door Leopold Hogenhuis » 12 aug 2023, 15:54

Super Henk ,
Ben erg blij met mijn Groningse roots .
Héél erg leuk !
Nogmaals vriendelijk bedankt .
Groeten , Leopold .

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Artikel uit de Telegraaf.

#4 Bericht door Roland » 12 aug 2023, 17:21

Mooi verhaal, mag meer gepost worden ipv veel negatieve berichten over dat wij zo vervuilende zijn.

Plaats reactie