1964, Een Nederlandse Kreidler Renstal!

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9765
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

1964, Een Nederlandse Kreidler Renstal!

#1 Bericht door Maarten » 29 nov 2010, 06:57

Een Nederlandse Kreidler Renstal!

Gescand door Hilvert (Caveman).


Een Nederlandse Kreidler Renstal! (1964, 1965)
Een Nederlandse Kreidler Renstal! (1964, 1965)
nederlandse-kreidler-renstal.jpg (388.66 KiB) 3582 keer bekeken


EEN NEDERLANDSE KREIDLER RENSTAL!

De naam Kreidler behoeven wij bij onze lezers niet te introduceren. Het is het Duitse merk, dat al vele jaren in de 50 cc klasse van de internationale motorsport een dominerende plaats inneemt. Algemeen bekend zijn de wegrace-successen. In 1961 werd de Coupe d'Europe gewonnen in een serie races van zo hoog niveau, dat de lichte machientjes — aanvankelijk in de snelheidssport niet voor vol aangezien — hierdoor een plaats veroverden in de Grand Prix races. Want na één jaar Coupe d'Europe werden ze meteen waardig geacht om mee te dingen naar een wereldkampioenschap. En het was van meet af tot nu toe Kreidler. die de reputatie van de Europese motorindustrie hoog hield tegen een Japanse overmacht, waarvoor beroemde merken met een jarenlange race-ervaring in de zwaardere klassen het hoofd moesten buigen.

Minder bekend maar niet minder welsprekend voor de ' prestaties van deze machines zijn de successen in Internationale Zesdaagsen en vers in het geheugen ligt de geslaagde aanval op een aantal wereldrecords over lange afstanden. Al in het begin van de bromfietsbloei in ons land is ge-tracht het merk ook op de Nederlandse markt de plaats te bezorgen, die in het eigen land werd ingenomen. Met zeer matig succes, door verschillende oorzaken. Meerdere pogingen zijn mislukt en er was een firma nodig, die nog maar beperkte ervaring had opgedaan met importzaken om eindelijk succes te bereiken. En als wij dit in enkele jaren bereikte succes groot noemen, dan is dit geen holle frase, want het is aantoonbaar aan de hand van het veroverde marktaandeel: gedurende de maanden jan. t/m nov. 1964 13,5% van het totaal aantal motoren, 33% van de verkochte motoren in de 50 cc klasse. Bij de bromfietsen werd uit de 25 merken in de prijsklasse boven f 800.— een marktaandeel van 13% verworven. De grootte van het succes wordt bovendien duidelijk gedemonstreerd door de wijziging in behuizing van de importrice, Van Veen Import N.V. te Amsterdam. Het oude pand aan de Willem de Zwijgerlaan (waar de detailzaak blijft gevestigd) werd, verlaten om een ruim gebouw met een vloeroppervlak van 2.000 m' aan de Haarlemmerweg 518 in gebruik te nemen. Een behuizing, een groot merk waardig!

40 Jaar geleden begon de heer Van Veen Sr. zijn detail-zaak, in 1955 kwam zijn zoon in het bedrijf en begon zich direct voor de import te interesseren. In 1959 werd met de Kreidler import begonnen, aanvankelijk alleen de 50 cc motorfietsen, die in 1962 gezelschap van de bromfietsen kregen, toen deze door de fabriek aan de wettelijke eisen in ons land waren aangepast. Thans is Van Veen de grootste importeur van bromfietsen in ons land.

De ingebruikneming van het nieuwe gebouw gaat gepaard met een bijzondere gebeurtenis. De Kreidler-fabriek heeft twee Grand Prix racers in handen ge-geven van de Nederlandse importeur en zo is er nu een Nederlandse afdeling van een Duitse renstal, Een der machines komt ter beschikking van Cees van Dongen, de Nederlandse 50 cc wegracekampioen, rijder in het team, dat op instigatie van de heer Van Veen Jr. de succesvolle recordrit op Montlhéry volbracht. Hierdoor heeft Van Dongen de beschikking over een volwaardige machine, waarmee hij zich in internatio-nale races met de snelste tegenstanders kan meten. Ook in het buitenland, want ook in België, Frankrijk en Duitsland zal gestart worden.

En de tweede echte racer? Naar een capabele renner met mogelijkheden om uit te groeien tot een coureur van internationaal formaat wordt nog gezocht. En hiervoor worden sollicitanten opgeroepen, die beoordeeld zullen worden door een commissie, waarvan o.a. de heren H. Burik, sportvoorzitter van de K.N.M.V. en H. Hugenholtz, directeur van het circuit van Zandvoort, deel uitmaken. De gegadigden moeten aan bepaalde eisen voldoen en wel:

a. ze moeten tenminste een jaar ervaring hebben in motocross, grasbaan- of wegrace-wedstrijden, hetzij als junior of als senior;
b. hun gewicht moet tussen 58 en 62 kg liggen en hun lengte tussen ca. 1.55 en 1,65 m.
c. Leeftijd tenslotte tussen 17 en 30 jaar,

Voor 15 maart a.s. dienen gegadigden zich schriftelijk aan te melden bij de KNMV-Sportcommissie, Bezuidenhoutseweg 185, Den Haag. Zie daar het grote nieuws van de Kreidler-importeur voor de Nederlandse motorwereld. En wie zal de jonge collega van de ervaren rot Cees van Dongen worden?

Foto: Boven: Cees van Dongen door sportvoorzitter H. Burik gefeliciteerd met zijn kampioenschap.
Foto: Links: de Kreidler Florett Super in nieuwste uitvoering.

Plaats reactie