Rij-ervaringen met de Kreidler Florett (1964)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Kaicy
Berichten: 217
Lid geworden op: 11 jun 2004, 22:38
Locatie: Sir Hugo's place
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Rij-ervaringen met de Kreidler Florett (1964)

#1 Bericht door Kaicy » 20 feb 2011, 22:25

Rij-ervaringen met de Kreidler Florett (1964)

Bron: Kampioen, Dec. 1964, 79e jaargang no. 12
Tekst: F.S.

Rij-ervaringen met de Kreidler Florett

Afbeelding

Rij-ervaringen met de Kreidler Florett

De Technische afdeling van de ANWB heeft een uitvoerig rij-proefverslag gemaakt van de Kreidler Florett-bromfiets, in de uitvoering van het model 1965. Dit verslag van de rij-impressies, mc beschrijving van de constructie, de bediening, de rijervaringen en vermelding van de technische bijzonderheden is voor ANWB-leden (gaarne met vermelding van het lidmaatschapsnummer) gratis verkrijgbaar bij het ANWB hoofdkantoor, Technische afd., postbus 2200, Den Haag en alle andere ANWB-kantoren.
Kreidler is laat, maar van meet af aan in een hoge versnelling begonnen met de produktie van motorrijwielen en brommers.
Opgericht in 1903, werd de „Metall-und Drahtwerke" een van de voornaamste fabrikanten van halffabrikaten, profieldraad en plaatmateriaal, met vestigingen in Stuttgart, Zuffenhausen en Kornwestheim. In dit Kornwestheim verscheen in 1951 als eerstgeborene van de „Fahrzeugbau" een bromfiets die op een tentoonstelling in Genève mocht debuteren. Sindsdien is Kreidler een van de grote West-Duitse fabrikanten van bromfietsen en lichte motorrijwielen geworden, niet een produktie die in 1961 al boven de 100.000 per jaar kwam, en vooral na 1956 toen de Florett verscheen, heeft men naam gemaakt. In ons land worden de Kreidlers door Van Veen Import N.V. te Amsterdam voorgereden.
Afgezien van de pedalen en het gedempte motorvermogen is de voor ons land bestemde bromfiets vrijwel gelijk aan het lichte Kreidlermotorfietsje. De foto's geven de hoofdlijnen weer. Duidelijk blijkt dat rijwielgedeelte en motor uit het zelfde huis komen; zij vormen een harmonisch geheel. Het type voor volgend jaar heeft op het punt van de detailafwerking weer enkele verfijningen mee gekregen en is nu voorzien van een Hella gecombineerd stop/achterlicht. De startprocedure is eenvoudig: na controle van het schakelhandel in de vrijloop wordt bij staande start van de koude motor d.m.v. een dunne stift op de carburateur de startschuif naar beneden gedrukt; zodra de motor loopt wordt door het geheel open draaien van het gashandel de start-schuif automatisch weer op zijn oorspronkelijke plaats gebracht. De vlot-terpen is via de zijbeplating niet met de hand bereikbaar omdat men er van uitging dat zij toch niet gebruikt behoeft te worden. Een te grote bougie-punten-afstand doet zich dadelijk gevoelen, waarbij als voorlopig redmiddel de vlotterpen toch wel nuttig kan zijn. Omdat er geen decompresseur is dient men de trappers iets door de vertikale stand te plaatsen (even het koppelingshandel intrekken).

Beschaafd lopende motor

De motor loopt soepel en vrijwel geruisloos. Opmerkelijk is het trillingvrij draaien over het gehele toerentalbereik, vooral dank zij de royale lagering van de ruimbemeten krukas en de minder gecompliceerde uitbalancering bij deze motor met liggende cilinder. Van belang is ook de geforceerde koeling van de lichtmetalen cilinder met hardverchroomde wand. Door de zorgvuldige koellucht-geleiding kan ongelijke uitzetting van de cilinder binnen zeer nauwe grenzen worden gehouden; cilinder en zuiger hebben

Foto: Een royaal achterlicht, gecombineerd met een stoplicht, is voor de bromfietser en het overige verkeer een belangrijke aanwinst. Die achterverlichting kan niet duidelijk genoeg zijn!


Afbeelding

bijna hetzelfde uitzettingscoëfficient, zodat met een geringe tolerantie kan worden volstaan. De zuiger was dan ook niet hoorbaar. Het uitlaatgeluid is goed gedempt. Bij het maximum motortoerental, wanneer het geluid van de ventilator van de geforceerde koeling het sterkst is, wordt het bescheiden uitlaatgeluid net iets overstemd. Bij plotseling gasaf-sluiten is de primaire tandwiefover-brenging hoorbaar. De bediening van de koppeling is licht en soepel. De vergrendeling in de versnellingsbak en in het draaibare handel zijn helaas niet zo „beslissend zuiver" dat het inschakelen van de 2e versnelling altijd raak is. Een schakelhandel met blokkering van de 2e versnelling zou prettiger zijn ; men moet nu even oefenen. De kabelgeleiding is goed. In noodgevallen kan de brommer door trappers worden voortbewogen; daartoe dient de 3e versnelling te worden ingeschakeld en kan het ingetrokken koppelingshandel d.m.v. een beugeltje worden vastgezet. Rijervaringen De dubbelzit is inderdaad geschikt voor twee personen. De duovoetrusten behoren niet tot het afgeveerde gewicht zodat de afstand tijdens het rijden niet constant blijft. Hoewel de tank niet aansluit op de dubbelzit is de onderlinge verhouding toch zodanig dat de rijder zijn knieën stevig tegen de tank kan plaatsen. De afstand t.o.v. het stuur maakt het mogelijk tamelijk rechtop te zitten, een gemakkelijke en veilige houding omdat men nu ontspannen zit en een ruim gezichtsveld heeft. De handels zijn aan de achterkant open — in verband met het eventueel klemmen van de vingen tussen handel en handvat bij een val geven we de voorkeur aan gesloten handels. De Kreidler Florett is een stabiele brommer, ook bij duorijden kan men ontspannen blijven sturen en rijden. Vering en besturing zijn goed op elkaar afgestemd en deze bepalen samen met de stabiliteit de wegligging, die goed is, al ontkomt men bij zeer scherp bochten nemen niet aan het lichte duikeffect dat bij dit type voorwiel-vering onvermijdelijk is — niet gevaarlijk en voor wie er aan gewend is ook niet hinderlijk. Ook bij sterk overhellen behoudt men de vereiste grondspeling. De lange zweefarm-voorwielvering werkt overigens zeer soepel; het dempend effect kan nog worden versteld. De scharnierende achtervork wordt door dubbelwerkende hydraulische veerelementen afgeveerd. Bij een belasting met twee personen is de vering stug genoeg om doorslaan in diepe kuilen te voorkomen en bij één persoon past de vering zich toch soepel aan. De licht werkende voorrem zal voor normaal gebruik meestal al voldoende zijn, men kan bij corrigerend remmen de achterrem dus in reserve houden. Uitgaande van de wettelijk voorgeschreven waarde, (bij een brommer uiteraard voor twee wielen) namelijk 3.86 m/sec² zijn de remvertragingscijfers zeer gunstig te noemen. Gemeten werd met de voorrem-alleen respectievelijk 4,0 en 3.6 m/sec² voor één en twee personen; met de achterrem-alleen resp. 3.7 en 3.5 m/sec² en met beide remmen resp. 6.3 en 6.0 m/sec² De verlichting is goed, door het verstellen van de koplamp kan de stand van de lichtbundel worden gewijzigd. Ook het gedimde licht geeft een toereikende spreiding. Jammer dat de km.teller/snelheidsmeter in de koplamp niet is verlicht. Het nieuwe stop/achterlicht is zeer doeltreffend ; we achten dit stoplicht bepaald een aanwinst. De motor beschikt ook bij lage toerentallen over een grote trekkracht omdat het grootste koppel reeds bij een laag toerental wordt bereikt. Daardoor, en als gevolg van de laag gekozen 1e versnelling trekt de Florett van stilstand uit, ook met twee personen, zonder enige moeite op. De overbrengingsverhoudingen zijn gunstig gekozen; de versnellingen overlappen elkaar goed en de grens tussen de 2e en 3e versnelling ligt bij 20 km/u, zodat men ook binnen de bebouwde kom overwegend van de derde versnelling gebruik kan maken. Gedurende de testperiode kwamen we op een brandstofverbruik van 1:45. Tot de standaarduitrusting behoort een set goed gereedschap in een afsluitbare ruimte onder de tank. De pomp is onder de dubbelzit aangebracht. De Kreidler Florett accelereert ook vrij hoog in de bromfietsprijsklasse, maar aan de eisen die men in deze regionen mag stellen op de punten: doelmatigheid van constructie, zorg voor de afwerking, comfort en rijkwaliteiten wordt dan ook voldaan.

F.S.

Technische gegevens
Kreidler 49 cc tweetaktblokmotor met vlakke zuiger en omkeerspoeling, liggende lichtmetalen cilinder met hardverchroomde wand en geforceerde luchtkoeling. Boring 40 mm, slag 39,5 mm, compressieverh. 1: 8.5. vermogen ruim 2 pk bij 4500 omw/min. Mengverhouding tijdens en na inrijperiode 1: 25 motorolie SAE-50. Ophanging v.d. motor op 3 punten.

Bosch-vliegwielmagneet met kortsluitcontact op het stuur. Bougie 14 mm draad Bosch 175T-1 met Beru ontstoorkap.
Bing-carburateur, type 1/10/77 met semi-automatische choke, ringvlotter, door olie bevochtigd luchtfilter en aanzuiggeruisdemper, doorlaat 10 mm. Hoofdsproeier 56, naaldsproeier 2.15, naaldstand 2e groef van boven.
Meervoudige platenkoppeling, 4 frictie- en 3 stalen platen. in oliebad met schotelveer en koppelingdrukstift.
3 Versnellingen met door 2 kabels bediende stuurschakeling. Overbrengingsverhoudingen 1e = 1: 3.61, 2e = 1: 2.0, 3e = 1 :1.31. Secundaire overbrenging met rollenketting 1/2 x 3/16, 10 op 36t., in gesloten kettingkast. Achterketting verstelbaar door excenters.

Na het afnemen van het rechter-zijschild is de carburateur met aanzuig-geruisdemper bereikbaar. Voorts ziet u de kabelbediening van de terugtraprem en de stoplicht-schakelaar. De uitlaat Is uit één stuk vervaardigd.

Bosch-vliegwieldynamo met 6V17W lichtspoel en aparte stroomspoel voor stoplicht. Duplotamp 6V15/15. lichtdoorlaat v.d. Hella-koplamp 130 mm, gecombineerd Hella stop/achterlicht met resp. 6V5W, 12V/2W lampje.

Geperst stalen frame, lange zweefarm voor-vering op rubber gelagerd met instelbare wrijvingsschokbrekers, veeruitslag 80 mm. Scharnierende achtervork op zelfsmerende nylonlagers met hydraulische veerelementen, veeruitslag 90 mm.
Lichtmetalen remnaven met ingegoten stalen voeringen 116 mm 20 mm. Voorrem met kabel en handgreep op het stuur, achter met kabel als terugtraprem te bedienen.

F 998,— Leverbaar in rood/anthraciet of ivoor/anthraciet met chroom, inclusief Denfeld-dubbelzit en duo voetrusten, steekas in achternaaf, ingesloten achterketting, middenstandaard, stuurbeplating met ingebouwde VDO-snelheidsmeter KM-teller, stuurslot. verchroomde sierbumper voor en achter, set gereedschap In foudraal, bandenpompje, gele plaat en bel. Extra toebehoren: beenschilden f 49.75, verchroomd bagagerek: f 17,50

Importeur
Van Veen Import N.V., Willem de Zwijgerlaan 17-19, Amsterdam W.

Foto: De mantel van de geforceerde koeling is opgenomen in het linker-zijdeksel. Na verwijdering is de ontsteking toegankelijk.

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Konden we deze al ????

#2 Bericht door Arny » 20 feb 2011, 23:32

Mij is het gelukt om een kopie te maken met Firefox 4.0 beta 7

Gewoon de pagina openen en "opslaan als" leverde een opgeslagen html op waar de 2 betreffende pagina's als .jpg stonden.

Anders zoals mij hier op het forum al recentelijk verteld is: Een printscreen maken en oplaan in Paint, vervolgens croppen en opslaan :)

(Bedankt nog Enzo)
:clap

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Konden we deze al ????

#3 Bericht door Flacko » 21 feb 2011, 00:08

Ik heb dit artikel hier ook nog nooit gezien, maar de foto met die mooie dame heb ik iig al opgeslagen.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Konden we deze al ????

#4 Bericht door Henk 3bakvoet » 21 feb 2011, 07:58

Beschaafd lopende motor
De motor loopt soepel en vrijwel geruisloos.
Opmerkelijk is het trillingvrij draaien over het gehele toerentalbereik
Ik heb het al meer geschreven, de meeste op dit forum weten niet eens hoe een kreidler moet klinken en hoort te lopen, boter zacht zeg ik altijd, vele staan mij dan aan te gapen na zo een uitspraak tijdens een toerritje, als of ze water zien branden, weten zij veel, ze kunnen het ook niet weten, en refereren aan de andere tractor geluiden.
Misschien, heel misschien helpt dit artikel daar een beetje bij, zo dat de gereviseerde knikkerbakken en cirkelzagen tot het verleden gaan behoren.

Mooi artikel :thumbsup

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: Rij-ervaringen met de Kreidler Florett

#5 Bericht door Maarten » 21 feb 2011, 08:49

@Arny: Inderdaad, met Firefox is dat een fluitje van een cent, goede tip!

@Kaicy: Ik ben maar zo vrij geweest om je bericht aan te passen en de foto's er bij te zetten.

Leuk dat er weer eens een artikel is opgedoken uit een bron waar we nog niet zo vaak gezocht hebben. Zou de ANWB nog meer in de bladen hebben staan?

Mvg Maarten

Kaicy
Berichten: 217
Lid geworden op: 11 jun 2004, 22:38
Locatie: Sir Hugo's place
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rij-ervaringen met de Kreidler Florett

#6 Bericht door Kaicy » 21 feb 2011, 09:12

Geen idee Maarten maar ik hou mijn ogen open.

Andere heren hartelijk dank.

Vr gr Kees

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rij-ervaringen met de Kreidler Florett

#7 Bericht door Carre » 21 feb 2011, 10:21

ik ben wel benieuwd naar het uitgebreide rij proefverslag van de technische afdeling :D

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Konden we deze al ????

#8 Bericht door redfox » 21 feb 2011, 11:29

Flacko schreef:Ik heb dit artikel hier ook nog nooit gezien, maar de foto met die mooie dame heb ik iig al opgeslagen.
Dec.1964 :roll:
Hoe zal ze er nu uitzien Ad :wink:


Gr Wim.

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Konden we deze al ????

#9 Bericht door peterria » 21 feb 2011, 11:39

redfox schreef:
Flacko schreef:Ik heb dit artikel hier ook nog nooit gezien, maar de foto met die mooie dame heb ik iig al opgeslagen.
Dec.1964 :roll:
Hoe zal ze er nu uitzien Ad :wink:


Gr Wim.
zal wel heel het zadel voor der eigen nodig hebben :mrgreen:

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 229 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Rij-ervaringen met de Kreidler Florett

#10 Bericht door hermanngas » 21 feb 2011, 22:50

Maarten schreef:@Arny: Inderdaad, met Firefox is dat een fluitje van een cent, goede tip!

@Kaicy: Ik ben maar zo vrij geweest om je bericht aan te passen en de foto's er bij te zetten.

Leuk dat er weer eens een artikel is opgedoken uit een bron waar we nog niet zo vaak gezocht hebben. Zou de ANWB nog meer in de bladen hebben staan?

Mvg Maarten
Het hoeft niet perse de ANWB te zijn.
Met Google kun je zoeken in boeken, zoekterm Kreidler :)
Zo kwam ik "De Race Historie in Cijfers" tegen in het boek Honda motorfietsen op
Pagina 20 zie een klein deel ervan in bijgaande foto.
HermaNN
Bijlagen
WK GP Wegrace 50cc.jpg
WK GP Wegrace 50cc.jpg (43.46 KiB) 8255 keer bekeken

Plaats reactie