1998, Jan de Vries: Hij loopt weer mooi hoor!

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9754
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 827 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

1998, Jan de Vries: Hij loopt weer mooi hoor!

#1 Bericht door Maarten » 13 mar 2011, 06:40

Jan de Vries start na 25 jaar WK-machine in slaapkamer

“Hij loopt weer mooi, hoor!„

Bron: Centennial Classic Courant, een bijlage van weekblad Motor, No 20, 14-20 mei 1998.


Jan de Vries is de meest succesvolle solo-wegracecoureur die Nederland ooit heeft gehad. Twee keer wist hij de 50 cc-wereldtitel te veroveren, maar de Dutch TT wist De Vries nooit te winnen. 'Dan moet het maar met de Centennial gebeuren', lacht De Vries. Voor die gelegenheid heeft hij zijn kampioenschapsmachine uit de slaapkamer gehaald.
Jan de Vries reageerde in het midden van de jaren zestig op een oproep van Henk van Veen die via Weekblad MOTOR weg-racecoureurs zocht voor zijn oud-fabrieks-Kreidlers. Samen met zijn grasbaanmaatje Aalt Toersen ging hij naar Zandvoort en het duo klokte de snelste tijden. 'Blijkbaar hadden we aanleg', zegt de 54-jarige De Vries.
De Vries was een natuurtalent. 'Dat ik wereldkampioen ben geworden, komt volgens mij door mijn interesse voor techniek en omdat ik in de grasbaanracerij heb leren driften', draait De Vries de film terug. 'Ik schrok niet als het voor- of achterwiel uitbrak. Toen niet...'
In 1969 begonnen de mannen met hun Van Veen Kreidlers, bijgestaan door Jaap Voskamp, Jörg Möller en coureur/monteur Jos Schurgers, zich serieus te roeren in de strijd om de wereld-titel. Toersen werd in '69 en '70 vice-wereldkampioen achter Angel Nieto. De Vries was tweede man in het team. 'Maar ik was een koppige Fries, ik kon er niet tegen om tweede te worden.' In 1970 won De Vries op Monza zijn eerste GP. Een jaar

Afbeelding
Jan de Vries treedt in Assen weer aan, net als Theo Timmer (rechts).

later zegevierde De Vries in vijf van de negen GP's en mocht Nederland zijn eerste wegracewereldkampioen kronen.
Ondanks een val in de TT...
Het daaropvolgende jaar leek De Vries op weg naar zijn tweede gouden plak. Met drie zeges en onder meer een tweede plaats in de TT.. 'In de laatste ronde ging het motortje stuk terwijl ik aan de leiding lag. Het bleek dat er een stukje van de zuigerveer was afgebroken.' De 'Spaanse Furie' Nieto klopte de Nederlander in de laatste race. 'Als ik daar gewonnen had, was de titel voor mij geweest', mijmert De Vries. Zijn duels met Nieto werden legendarisch. 'Och, het was geen slechte jongen', vindt De Vries. 'Ik kon hem op de baan volledig vertrouwen. Hij wilde altijd winnen. Een echte wereldkampioen.' In 1973 nam De Vries revanche voor het verlies van zijn titel. Hij bracht zijn totale aantal GP-overwinningen op veertien en pakte zijn wereldtitel weer terug.
Ondanks pech in de TT... 'Ik viel uit, terwijl ik op kop lag.'

Verslaafd aan de proefbank

Na zijn tweede wereldtitel zette De Vries zijn helm definitief af. 'Bij Van Veen moest alles op alles gezet worden voor de ontwikkeling van de OCR 1000 (de Van Veen-straatmachine met Wankel-blok, FW). Ik mocht in mijn eentje de race-afdeling blijven doen, maar dat was reuze ongezellig. "Dan stop ik er mee", heb ik toen gezegd. Toen ben ik me bezig gaan houden met de preparatie van de blokjes en ook dat van Henk van Kessel.' Prompt nam die in 1974 de erfenis van De Vries over. Nooit stapte De Vries meer op zijn eigen kampioensmachine. 'Het meeste plezier heb ik toch beleefd aan het snel maken van die racertjes. Ik raakte bijna verslaafd aan de proefbank. Het leek wel een gokkast.'
Nu, 25 jaar na zijn tweede wereldtitel, brengt De Vries zijn Kreidlertje weer naar de startgrid tijdens de Centennial. 'Hij staat op de slaapkamer, maar ik heb hem al weer even laten lopen', vertelt De Vries. 'Met de ramen open. Hij mag 16.000 toeren draaien.
Eindelijk dan na 25 jaar: de ultieme genoegdoening halen? “Het moet nu maar gebeuren, ja, haha. Als ik Wil Hartog moet geloven, is er niets mooiers dan de TT winnen. Ach, ik ben twee keer wereldkampioen geweest. Nee, ik doe het kalm aan, hoor.
Als je er een paar jaar uitgeweest bent, is het afgelopen met je.
Het is mooi geweest„
Hij lijkt zich plotseling te verbazen over zijn eigen prestaties.
“Dat we dat toen konden…„




Meer wegrace/motorsport artikelen:

Afbeelding Overzicht Wegrace/Motorsport Artikelen




Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Jan de Vries: Hij loopt weer mooi hoor! (1998)

#2 Bericht door dijk » 13 mar 2011, 10:05

leuk artikel :wink:

Gebruikersavatar
Toronado
Berichten: 667
Lid geworden op: 28 mar 2010, 13:48
Locatie: Leidschendam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Jan de Vries: Hij loopt weer mooi hoor! (1998)

#3 Bericht door Toronado » 13 mar 2011, 10:58

inderdaad leuk

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9754
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 827 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

Re: Jan de Vries: Hij loopt weer mooi hoor! (1998)

#4 Bericht door Maarten » 13 mar 2011, 11:37

Wat ook wel interessant is dat Jan de Vries hier de reden aangeeft om te stoppen, namelijk dat alles op alles gezet werd voor de OCR1000.

Dat was misschien wel bekend al, maar het geeft toch ook nog eens weer waarom Jan stopte met racen. En met twee wereldtitels op zak...

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Jan de Vries: Hij loopt weer mooi hoor! (1998)

#5 Bericht door pax00l » 13 mar 2011, 18:23

Ja dat is een leuk stukje en niet vergeten deze jongens moesten toch zelf aan de gebeuren werken als dat kapot ging,voor de race en na de race,terwijl MR DEN HARTOG in zijn tentje lag te snurken,en zijn monteurs het werk deden,moesten deze jongens aan de 50cc werken daar om zoveel meer respect voor die jongens,ik heb eens een tv uitzending gezienvan BOET VAN DULMEN,nou die kon ze bloed wel drinken,en die had het daar ook over,maar die tijd is voor bij,en nou hebben ze allemaal monteurs in dienst,maar als je DIE jongen van de 50cc spreek dan kunnen ze je zo vertellen wat je aan moet doen om nog meer pk er uit te halen,maar ik heb de HR DE WITTE REUS wel eens wat gevraagd in rockanje nou ik zeg niets laat ik het zo maar houden.

GR LOUIS

Plaats reactie