De Kreidler (reis-) verhalen van Lester (Deel I)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: De Kreidler (reis-) verhalen van Lester (Deel I)

#26 Bericht door Maarten » 16 jan 2012, 10:15

Dankzij Lester hebben we toch nog sneeuw deze winter :-)

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Kreidler (reis-) verhalen van Lester (Deel I)

#27 Bericht door Arny » 16 jan 2012, 10:49

Heel herkenbaar allemaal, vooral dat stukkie over dat "vrijwillig" klussen..

:)

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

De Kreidler (reis-) verhalen van Lester (Deel V)

#28 Bericht door Maarten » 16 apr 2012, 16:43

Afbeelding


DE KREIDLER (REIS-) VERHALEN VAN LESTER (DEEL V)


Dat repareren van de knipperlichtjes was wel leuk maar het werd het hoog tijd voor het serieuze werk. De kentekens waren net ingevoerd en de brommer moest geschikt gemaakt worden voor de keuring. De Kreidler was gekocht in Duitsland en moest dus nog worden ingevoerd. Dat zou probleemloos gaan omdat ik een zogenaamde Betriebserlaubnis had.


Afbeelding


Maar helemaal gerust was ik er niet op. Ik zou blij zijn als het achter de rug was. Het werkje riep een vaag onzeker gevoel bij mij op. Het was voor mij zoiets als rijden in de auto met een politieauto voortdurend achter mij. Ik ben dan altijd een beetje bang en verwacht dat ik ieder moment kan worden aangehouden en word gewezen op een overtreding waar ik mij totaal niet van bewust was.

Ik heb het niet zo op die autoriteiten en al helemaal niet als bromfietsrijder want ik denk dat deze weggebruikers bij voorbaat in de verdachte hoek staan. Ik wilde dan ook goed voorbereid zijn om de keuring probleemloos te laten verlopen. Daarom had ik nogal wat vooronderzoek gedaan en verscheidene verhalen op internet gelezen.

Kennis nemen van de ervaringen van anderen is altijd nuttig. Zeker bij het laten keuren van een bromfiets want voor je het weet heb je een brommer die niet aan de eisen voldoet. Zo is het wettelijk verplicht om een toeter of fietsbel op het stuur te hebben en ook een reflector op het achterspatbord. Dat was iets waaraan ik zelf nooit aan zou hebben gedacht.

Waar ik natuurlijk wel aan dacht was de maximum snelheid. Op dat punt was er nog wel iets te verbeteren aan mijn bromfiets. De brommer reed niet vreselijk hard maar zou de 50 km/uur wel halen. Dat moest anders. Ik moest er dus nog wel iets aan doen om mijn Kreidler te helpen ingeburgerd te raken in ons land.

Heel goedkoop, voor een paar euro, kocht ik bij JMPB een voortandwieltje met 11 tanden http://www.jmpb.nl/store/" onclick="window.open(this.href);return false; . Het was wel voor een Kreidler maar niet voor een 5- bak dus paste het tandwiel niet goed zodat ik wat ringetjes van de ijzerhandel nodig had om het wieltje vast te maken. Erger was dat het borgen niet lukte omdat het gaatje voor de borgplaat aan de verkeerde kant zat zodat de moer steeds van de as dreigde te lopen.

Ik nam het risico omdat het toch maar een oplossing voor tijdelijk was. Na de keuring zou ik het wieltje met 14 tanden wel weer terug zetten. Mijn vrouw noemde dat een boevenstreek toen ik haar daar over vertelde. Het is inderdaad een moedwillig bedriegen van de autoriteiten. Maar het was nou niet direct bij mij opgekomen dat het onbehoorlijk was.

Ik had me trouwens dat gedoe met dat tandwieltje kunnen besparen door een dot steenwol in de uitlaat te doen. Maar dit soort ruwe acties kan ik emotioneel niet aan. Om een motor zo willens en wetens te mishandelen dat kan ik niet met mijn geweten verenigen. En dat is nou weer iets waar mijn vrouw helemaal geen last van zou hebben.

Met de bel, een reflector en het nieuwe tandwiel vond ik dat ik de brommer voldoende had voorbereid op het toelatingsexamen voor het Nederlanderschap. Dus maakte ik een afspraak bij een keuringsstation. Niet te ver van waar ik woon zodat ik er op de brommer naar toe kon rijden. Het rek waarmee ik de brommer op de auto kan vervoeren was nog lang niet klaar.

Toen ik aankwam bij het keuringstation liep de voorrem flink aan. Dat was wel vervelend want de brommer zou daarmee vast geen goede indruk maken op de keurmeesters. Maar gelukkig had ik nog 10 minuten om het probleem op te lossen. Ik dacht aan lucht in het hydraulisch systeem en schroefde de nippel even open. Dit hielp wel maar na 2 keer knijpen was het weer mis. De tijd drong en ik voelde nu ook bij mijzelf de druk oplopen.

De oplossing kwam toen ik het deksel van het reservoir draaide. Uit het gesis begreep ik dat er een overdruk in het reservoir werd opgebouwd tijdens het remmen. Een probleem dat ik later heb kunnen oplossen met een revisiesetje voor de hoofdremcilinder. Als ik het deksel er wat losjes op draaide kon de lucht weg en dat voldeed voor de keuring die kort daarna begon.


Afbeelding

Afbeelding


De keurmeesters wierpen een blik op mijn Kreidler en begonnen meteen over de cilinderinhoud. Ze konden niet geloven dat het een 50 cc was en ik kon mij dat goed voorstellen want met die enorme koelribben van de cinemascope Breitwand cilinder ziet de motor er uit alsof deze van een lichte motorfiets is.

Ik ging zweren dat het een 50cc was, wat je ook in de papieren kon lezen. Maar dat was bluffen want ik was er ook niet helemaal zeker van. Ik had de brommer net gekocht en wist toen nog niet waar ik het cilindernummer zou kunnen vinden. Maar de keurmeesters konden de cilinderinhoud ook niet controleren. Ze zochten in boeken en keken onder de motor zonder resultaat.


Afbeelding


Daarna werd de brommer op de weegschaal gezet en het gewicht werd genoteerd op een formulier. Dat leek mij nou niet zo erg zinvol want wat zou je zoal uit het gewicht kunnen afleiden. Maar het is natuurlijk wel een makkelijke manier van onderzoeken en je krijgt er een cijfer uit. Ik vermoed dat het wegen vooral voor de vorm was.

Ik ken deze manier van onderzoeken goed van de geestelijke gezondheidszorg waarin ik werk. Of de meting zinvol is of niet, dat lijkt er niet toe te doen. Als je maar een mooi getal krijgt, liefst met een paar cijfers achter de komma. Zo worden er allerlei gegevens verzameld waar niemand iets aan heeft. Hoewel, er worden een heleboel mensen mee aan het werk gehouden en dat is goed voor de werkgelegenheid.

Niet enkel voor de vorm was de test op de rollerbank om de maximum snelheid te meteen. Met gepaste trots kan ik vermelden dat dit een proef was waarbij mijn brommer schitterde. Hij bracht de wijzer niet verder dan 40 km per uur en hij kreeg een pluim van de keurende technicus van de RDW. Deze merkte op dat "die Duitsers" tenminste niet logen over de maximum snelheid van de brommer. Kennelijk geloofden ze het nog steeds niet van die 50 cc.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De keurmeesters waren al met al een kwartier met mijn brommer bezig geweest wat in zo'n een ambtelijke organisatie een hele tijd is. Dus werd mij verteld dat de keuring klaar was en dat ik naar het loket terug mocht om 130 euro af te rekenen voor de gedane werk. Ik betaalde dit exorbitante bedrag met liefde want ik was al lang blij dat ik het begeerde kenteken kon krijgen.

wordt vervolgd

Lester Hoekstra

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: De Kreidler (reis-) verhalen van Lester (Deel I)

#29 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 apr 2012, 16:56

Origineel zat er 11 tands voor en 38 tands achter om de Mokick op 40 km/h te begrensen
JMPB heeft weinig verstand van Kreidler en geeft op de site TE weinig info om het juiste te bestellen

Deze had je ook kunnen kopen
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=699" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=7187" onclick="window.open(this.href);return false;

Enzo

Gebruikersavatar
Lester H
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2007, 21:47
Locatie: RIJSWIJK ZH
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: De Kreidler (reis-) verhalen van Lester (Deel I)

#30 Bericht door Lester H » 03 mei 2012, 12:11

Inderdaad, dat was veel beter geweest.
Maar ik was nog een groentje op Kreidler gebied.
Later zou ik nog een regelmatige bezoeker worden van Kreidlerparts van Heere http://www.kreidlerparts.com/scripts/main.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
maar daarover in volgende afleveringen.

Lester

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

De Kreidler (reis-) verhalen van Lester (Deel VI)

#31 Bericht door Maarten » 28 jan 2013, 12:31

DE KREIDLER (REIS-) VERHALEN VAN LESTER (DEEL VI)

De Tank

Mijn Kreidler reed met knipperende lampjes en was door de Overheid goedgekeurd. Maar er moest nog wel het een en ander aan gebeuren. Het volgende dat ik onder handen nam was de benzinetank. Het resultaat zullen veel Kreidlerliefhebbers mij zwaar aanrekenen. De tank die ik heb gebruikt zou je een belediging voor de Kreidler kunnen noemen

Het is zo'n rare puntige kunststof tank van een crossbrommer die ik met aluminium profielen gemonteerd heb. Je ziet zo dat hij niet past. De verhoudingen kloppen niet en de tank moest ook nog wat naar achteren worden geplaatst om het stuur vrij te laten draaien. Ik geef het direct toe, het is geen gezicht. Ook al heb ik er nog wel moeite voor heb gedaan hem mooi horizontaal te plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Want al heb ik dan niet het talent van een vormgever als Jan Jaap Venema die mijn bromfiets tekende, zie http://www.jjvenema.nl/, ik ben bepaald niet ongevoelig voor mooi als het machines betreft. Integendeel, ik kan machines indrukwekkend mooi vinden. Met evenveel bewondering kan ik naar een fiets met motor kijken als naar een schilderij.

Mijn smaak is overigens wel anders dan die van de bike builders op Discovery Channel. Zij zijn vooral bezig met de benzinetank en de spatborden. Begrijpelijk, want dat zijn onderdelen waarvan de vorm niet zozeer door de functie worden bepaald. Ontwerpers kunnen zich er helemaal op uitleven en dat doen ze dan ook. Aan de resultaten zie je dat er getalenteerde mensen aan het werk zijn geweest. Maar ik kan dat niet zo erg waarderen.

Voor mij wordt een gemotoriseerde fiets vooral mooi door wat er niet op zit. Het mooiste vind een machine met weinig beplating zodat veel onderdelen zichtbaar blijven. Niet alleen omdat die onderdelen meestal zijn gemaakt van mooi niet roestend materiaal maar ook omdat ik me dan met een beetje fantasie de werking helemaal voorstel van de draaiende assen en andere bewegende delen.

Bij moderne machines gaat dat niet. Het zijn dichte plastic kasten geworden die wel heel veel kunnen maar die niets prijs geven van hun werking. Deels omdat ze grotendeel gestuurd worden door elektronica waar je helemaal niets aan kan zien maar ook omdat de machines zwaar aangekleed worden. Nee, dan kijk ik liever naar oude machines zoals de prachtige motorfietsen van die verschrikkelijke Al Qaida strijders.

De details mogen mooi gemaakt worden. Prachtig vind ik ze, de glimmende deksels over het vliegwiel, verchroomde buizen rond de stoterstangen, mooi schoongemaakte kleppendeksels, blinkende koelribben op cilinder en kop en een aluminium carter met van die geraffineerde ribbeltjes. Ook houd ik van opgepoetste koperen of messing merkplaatjes. Zoals je die ziet op de oude machines in de musea.

Niet alleen voor de gewichtsbesparing maar vooral omdat ik dat mooi vind heb ik de schermen van mijn Kreidler weggelaten. Ook al weet ik dat ze goed zijn voor de koeling van de cilinder en de cilinderkop en de verwarming van de carburateur. Maar ik wil de onderdelen van de motor compleet met kabels graag kunnen zien. Mijn blik wordt er steeds weer naar toegetrokken, iedere keer als ik de brommer zie staan.

Het is als bij vrouwen waar je wel naar moet kijken. Met het verschil dat het minder riskant is. Want brommers zal je er niet over horen klagen dat ze wordt behandeld als een lustobject en je hebt niets te vrezen van de patser die er naast staat als je zijn brommer heel openlijk bewondert. Zelfs niet als je even tussen de beplating loert om de motor goed te kunnen zien.

Maar een al te zeer opengewerkte machine is niet zonder gevaar. Vandaar dat ik een perspex schermpje aangebracht voor het aandrijftandwiel om te voorkomen broekspijp er aan blijft haken. Het wieltje met de ketting kun je zien evenals verscheidene ander mooie onderdelen die je anders alleen maar te zien krijgt als je aan het sleutelen bent.


Afbeelding

Dat neemt allemaal niet weg dat ik een vreselijk lelijke benzinetank geplaatst heb. Voor mij waren er verschillenden redenen. Om te beginnen moest ik wel iets aan de benzinetank doen omdat deze vol met roest zat. De vorige eigenaar had mij wel verteld van roest in de tank maar ik wist niet dat het zo erg kon zijn. Het schijnt een bekende kwaal te zijn van oude bromfietsen.

Er zijn dan ook middelen in de handel om de binnenkant van de tank te plastificeren. Maar dat schijnt alleen goed te gaan als je de binnenkant goed schoonmaakt. Ik had er niet zo veel vertrouwen in dat het mij zou lukken door de tank te vullen met knikkers en er de samba mee te dansen. Het zou trouwens alleen het proberen waard geweest als ik de brommer in een originele staat had willen houden.

Ik was niet bezig met een restauratieproject maar met het gereedmaken van de bromfiets voor een speciaal doel. Ik zou hem alleen gebruiken voor onze wandelingen. Hij moest ons kunnen brengen naar een plek waar we een wandeling zouden kunnen beginnen. Vervolgens zou hij daar staan te wachten tot we hem uren later met de auto kwamen halen.

Afbeelding

De brommer zou dus vaak onbewaakt worden achtergelaten en daarom was het maar beter als hij er maar niet al te aantrekkelijk zou uitzien. "hoe lelijker hoe beter", zou je zeggen maar dat ging mij weer iets te ver. Aanvankelijk had ik wel zo geredeneerd maar dat veranderde omdat mijn Kreidler al gauw een flinke plek had veroverd in mijn hart. Hoewel ik niet zo dol was op de benzinetank.

Ik vond de oorspronkelijke tank een onpraktisch groot ding. Je zou er mee zonder te tanken naar Parijs kunnen rijden maar daar was ik helemaal niet op uit. Ik zou per jaar maar voor een paar honderd kilometer benzine nodig hebben. Dus zou een kleinere tank voor mij veel beter zijn. Want benzine is beperkt houdbaar, zo heb ik mij door automonteurs laten vertellen. Hoewel ik nog nooit heb meegemaakt dat een benzinemotor weigerde omdat de benzine te oud was.

Na zoeken op internet vond ik wel de mogelijkheid een tank te laten maken. Bijvoorbeeld bij Casius Aluminium Tanks in Rotterdam http://home.kpn.nl/robpijl/. Maar dat leek me wel wat erg kostbaar worden. Meer iets voor een restauratieproject waar ik nou juist niet mee bezig was. Heel aardig leek mij een kant en klaar aluminium benzinetankje die als extra tank te monteren was op een Honda Dax maar daarvan vond ik de inhoud weer te klein.

Het werd uiteindelijk de maffe kunststof tank die ik op marktplaats vond. Deze was bedoeld als tijdelijke oplossing want de roestbak die er op zat moest in ieder geval vervangen, dat was duidelijk. Maar je weet hoe dat gaat met tijdelijke oplossingen die in de praktijk goed voldoen. Je doet er vervolgens niets meer aan want "zo gaat het ook".

En kijk niet alleen uit met die "voorlopige" oplossingen. Zeg ook niet dat je dat "even" in orde zal maken. Allemaal kennen we de tijdelijke oplossingen waar we jarenlang gebruik en ook dat "even" ligt ver van de waarheid af. In mijn werk als psycholoog begeleid ik nogal eens mensen die hun werk niet meer onder controle hebben en ik zeg ze dan dat ze vooral niets "even" moeten doen.

Maar anderen adviseren is heel wat makkelijker dan zelf doen. Dat ondervond ik bij de montage van mijn benzinetank. Het kost altijd meer tijd dan je denkt als je onderdelen gaat monteren die niet passen. Altijd wil je dat dingen vlotter gaan dan ze gaan, zeker als het voor tijdelijk is. Het gevolg is dat het "even doen" een hoop spanning en ergernis geeft.

Stukje metaal afzagen … passen … te lang. nog iets afzagen … passen … te kort. Nieuwe stukje… past redelijk … zal bij het vastzetten wel wat bijbuigen. Het gat kan er in geboord… aai, net iets er naast. Wat groter maken en een ringetje gebruiken dan maar. Nergens een boortje van een halve millimeter groter te vinden. Met dezelfde boor scheef in het gat zal het ook wel gaan… oeps, schiet er gelijk door en het metaal is verbogen.

Inmiddels vinger opengehaald… geen tijd voor pleister... papieren zakdoekje er op … valt direct uit elkaar. Dan maar regelmatig afnemen met een vuile poetsdoek. Het bloeden wordt al minder trouwens. Waar had ik dat pas gemaakte stangetje ook al weer. Ik heb het nodig want het wordt hoog tijd om aan de andere kant te beginnen. Gelukkig denk ik er inmiddels wel aan, wijs geworden door schade en schande, dat het andere in spiegelbeeld moet zijn.

Met een paar van die stukken hoekijzer kan ik de tank verder vastmaken. Gaat wel maar is niet stabiel. Het wordt hoog tijd voor een meevaller en gelukkig komt die ook. Ik heb toevallig nog een paar stukken aluprofiel liggen en die blijken perfect te passen. Nou de gaten op de goede plaats boren. Geen genoegen nemen met ongeveer want ik heb net genoeg materiaal. Ook de diameter van de gaten moet goed zijn zodat de rubber tules goed passen.

Niet na een uurtje werk maar na bijna een dag is het klusje gefikst. Oh, wat ben ik dan slim dat ik eerst wat benzine in de tank haal voordat ik deze vastzet op de brommer. Geen geklooi met een los tankje of blik waar ik weet niet wat voor troep ingezeten heeft. Ik had al eens zo'n 5 liter benzinetankje gekocht bij de benzinepomp maar deze wordt inmiddels gebruikt als afvalwatertank voor onder de caravan.

Zo'n aparte tank om benzine met mengsmering te maken is trouwens helemaal niet nodig. Een paar liter benzine in de bromfietstank en wat smeermiddel daarna er in gooien gaat prima. Als het zo fantastisch smeert moet het ook snel in de benzine kunnen oplossen. Dus ik met mijn plastic tank voor de bromfiets in de auto naar de pomp, een paar liter benzine er in en terug.

Maar ach, het tankje lekte. De benzine liep langs een messing busje met schroefdraad dat in het plastic van de tank gegoten was. Dat kun je verwachten als je spullen op marktplaats koopt. Mijn boerenfamilie zei het al: "tweedehands spullen worden niet vanwege hun goede eigenschappen te koop aangeboden". Gelukkig kon ik het probleem vrij makkelijk oplossen met een kraanrubbertje ertussen en nou zit hij al jaren dicht.

Afbeelding

Inmiddels ook opgelost, is de stank van benzine in onze auto maar dat heeft wel bijna een half jaar geduurd. Het enige dat je kunt doen is afwachten dat tot over gaat. Afdeppen helpt niet echt en je kunt een complete achterbank niet in de wasmachine stoppen. Overigens vind ik de geur van benzine wel iets hebben. Maar bij mijn lieve vrouw roept het niet van die prettige herinneringen en associaties op als bij mij.

Inmiddels doet de tank al jaren dienst en in het gebruik heeft deze alleen maar voordelen. Er is plaats over voor een draadmandje waarvan mijn kleindochter trots zei dat ze er ook zo een op haar fietsje heeft. Erg handig voor het vervoer van ik kettingslot en veiligheidsjackje. Aan de voorkant blijft er ruimte over voor de stang waarmee de brommer aan de auto wordt vastgemaakt en aan de achterkant is een ruimte die het opstappen makkelijk maakt.

Afbeelding

Toch blijf ik plannen houden om de oorspronkelijke tank weer te gebruiken zodat het beeld van de bromfiets zoals deze ooit is ontworpen intact blijft. De tank wil ik dan verbouwen in een helft voor de benzine en de andere helft voor bagage. Wat een tijd en wat een moeite zal het kosten om dat voor elkaar te krijgen. En dat alleen maar voor het oog. Ik denk dat alleen de liefhebbers van de Kreidler het zullen begrijpen.

wordt vervolgd

Lester Hoekstra

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10470
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: De Kreidler (reis-) verhalen van Lester (Deel I)

#32 Bericht door nozems » 28 jan 2013, 12:43

Blijf het een bewonderingswaardige verhaal vinden, vooral de benadering naar de brommer toe, ik kan dat wel waarderen en me er ook in verplaatsen. Altijd weer leuk om te lezen! :D

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: De Kreidler (reis-) verhalen van Lester (Deel I)

#33 Bericht door BESTMAN » 31 jan 2013, 11:33

Leuk verhaal om te lezen.

gr dick

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: De Kreidler (reis-) verhalen van Lester (Deel I)

#34 Bericht door RuudvanWijk » 06 feb 2013, 20:49

Leuk verhaal Lester. Erg goed weergegeven.
vr.groet,
Ruud

Plaats reactie