Hoe maakt een hobbyist tandwielen? Door Leo Bes

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Hoe maakt een hobbyist tandwielen? Door Leo Bes

#1 Bericht door Maarten » 11 feb 2013, 12:53

Hoe maakt een hobbyist tandwielen?
4 juni 2012 Leo Bes (lblade)


Inleiding
Als je een zeldzame racemotor wilt nabouwen en dus het blok ook zoveel mogelijk zelf wil maken, moet je tandwielen kunnen maken!
Zo begon het bij mij, zo'n 7 jaar geleden……..


Module
Tandwielen zijn gestandaardiseerd met modulen. In 50cc racemotoren vind je vaak module 1,5 tandwielen. Dit betekent dat bij een tandwiel met bijvoorbeeld 30 tanden (Z=30) de effectieve diameter (waar de flanken dragen) 30 x 1,5 = 45 mm is!
Hoe groter de module, des te grover de tanden zijn.


Schijffrezen
Het eenvoudigste is tandwielen maken met schijffrezen. Je het per module een setje van acht frezen nodig om tandwielen met Z=12 tot Z=oneindig te kunnen maken.
Je spant zo'n schijffrees mbv. een doorn in de freesbank. Verder heb je een verdeelkop en steuncenter nodig. Met een opspandoorn kun je nu een of meerdere schijfjes staal verdelen en kuilen frezen. Deze methode is zeer bewerkelijk en foutgevoelig. Eén keer een verkeerd verdeelgaatje kiezen betekent opnieuw beginnen. Met meerdere tandwielen tegelijk dus allemaal opnieuw maken! Je moet meerdere keren aanzet geven om trillingen te voorkomen. Bijvoorbeeld voor module 1,5 beginnen met 1,5 mm aanzet. Verdelen. Dan 2,5 aanzet. Verdelen. Dan 3,0 aanzet. Verdelen. En tenslotte 3,2 mm aanzet. Verdelen. Dit is dus bewerkelijk!
Verder is de bereikte tandvorm niet ideaal, de acht schijffrezen zijn een compromis! De tandwielparen lopen niet altijd geruisloos in elkaar. Met wat slijppasta is dit iets te verbeteren.


Afwikkelfrezen
In ongeveer 1900 patenteerde de slimme Duitse ing. Pfauter de tandwiel-afwikkel-machine. Hij had goed naar een worm en wormwiel gekeken en dacht: hier zit een continue proces in! De worm is hierbij een frees met spoed. Het wormwiel een schijf staal (het de maken tandwiel). In 3 – 4 gangen kun je met zo'n speciale machine de frees omlaag voeden totdat de juiste tanddiepte is bereikt. Je hebt maar één frees nodig per module om alle gewenste tandwielen (Z=12 tot oneindig) te maken!

Zie mooie filmpjes:
Dat wilde ik ook! Dus op zoek naar zo'n machine. In Duitsland hadden ze een mooie uit 1961 maar deze was ver boven budget. Toen een advertentie op Marktplaats gezet. Eén reactie uit Brabant gekregen en deze gekocht! Deze machine heb ik geheel uit elkaar gehaald om hem technisch te leren kennen.

Afbeelding

Dit is een verademing! Ik stapel nu een paar plakjes materiaal op een doorn. De machine wordt afgesteld op de juiste verhouding van de frees tov. het te frezen tandwiel. Even een stukje proeffrezen, kuiltjes tellen. OK, dan foutloos de rest maken! Ondertussen koffie drinken want de machine slaat automatisch af……. De gemaakte tandwielparen lopen nu altijd geruisloos in elkaar!


Tandcorrectie
Als je gebonden bent aan een hartafstand (bijv. een bestaand motorblok) en je wil andere verhoudingen maken, is het soms ideaal om een tand te smokkelen. Stel dat Z=15 en Z=30 passen in de bak maar dat Z=16 en Z=30 een mooiere schakelstap geeft. Dan kun je het Z=30 tandwiel iets kleiner maken en past zo'n paar toch! Maar er zijn grenzen aan het corrigeren!


Harden
Inzetharden (carboneren) is mijn favoriet maar dit geeft wel iets vervorming. Daarom wordt er ook wel genitreerd, dit gebeurt bij lagere temperatuur maar geeft minder (snel) de gewenste harde laagdikte.


Flanken slijpen
De flanken naslijpen na 't harden is ideaal maar hiervoor heb je weer een aparte en dure machine nodig……..
Ik slijp wel altijd de tandwielopname na om eventuele slingering zo klein mogelijk te houden.


Meer moois te zien in mijn voorsteltopic...

.

Roland
Berichten: 5110
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Hoe maakt een hobbyist tandwielen? Door Leo Bes

#2 Bericht door Roland » 11 feb 2013, 13:50

Kijk dat is nou weer eens vakmanschap :clap 8)

Rolando

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4834
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 633 keren
Ontvangen waarderingen: 83 keren

Re: Hoe maakt een hobbyist tandwielen? Door Leo Bes

#3 Bericht door KJ » 11 feb 2013, 13:52

Leuk om te lezen en we hebben gezien wat je ermee kunt maken :clap :clap

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Hoe maakt een hobbyist tandwielen? Door Leo Bes

#4 Bericht door nozems » 11 feb 2013, 13:59

Dit is wel heel erg knap allemaal, had al eens iets gelezen in het het voorstel topic van Leo Bes dat hij zelfs het carter uit een massief stuk aluminium had gefreesd, dat is toch wel heel mooi! Prachtig leesvoer en genoeg leer voor iedereen :clap :D

Gr Pascal

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Hoe maakt een hobbyist tandwielen? Door Leo Bes

#5 Bericht door dolle aad » 11 feb 2013, 23:27

k snap er de balle niet van
maja heb het wiel ook niet uitgevonden

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Hoe maakt een hobbyist tandwielen? Door Leo Bes

#6 Bericht door BESTMAN » 12 feb 2013, 11:27

leuk om naar de filmpjes te kijken.
Weer een knap stukje vakwerk.

gr dick

wilhelmus
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maakt een hobbyist tandwielen? Door Leo Bes

#7 Bericht door wilhelmus » 17 feb 2013, 16:13

gisteren ook al even met je gepraat en nu ik het ook nog met eigen ogen heb kunnen bewonderen wat je maakt kan ik alleen maar zeggen petje af......
grt Wim

Gebruikersavatar
gerriedeperry
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 nov 2009, 20:37
Locatie: De Krim Overijssel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maakt een hobbyist tandwielen? Door Leo Bes

#8 Bericht door gerriedeperry » 20 feb 2013, 21:46

Jaren met de machine's van Pfauter en Koepfer gewerkt zowel NC als CNC gewerkt, afwikkelfrezen, tandwielsteken enz. daarna werden de flanken geslepen om een zo mooi mogelijke afwikkeling te krijgen, dit ging terug naar 0,001 uitslag op de meetapparatuur.
Dit werk gedaan voor allerlei industriën..

Mooi werk Gr Gerrie

lblade
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2010, 17:01
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Hoe maakt een hobbyist tandwielen? Door Leo Bes

#9 Bericht door lblade » 28 feb 2013, 11:23

Hoi Gerrie!

Ik wil graag een keer met je praten over tandwielen maken!
Weet zeker dat ik nog een hoop van je kan leren......

Bedankt allemaal voor de mooie reacties tot nu toe!
Groeten van Leo

Plaats reactie