Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do sep 20, 2012 8:51 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 6011
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Nieuws uit Rotterdam (1973)

Bron: Motor No. 25, 22-06-1973
Scan: Peter G

Afbeelding

Nieuwe 50 cc voor Cees van Dongen

Cees van Dongen heeft een gloednieuw Van Veen fabrieksblok aangeschaft, dat hij in een eveneens nieuw ontworpen frame wil gaan inbouwen. Het motorblok (kosten ruim f. 5.000,—) heeft een vermogen van méér dan 17 pk. Jan de Vries heeft net zo'n motor, maar de cilinder zal inwendig wel wat andere afmetingen hebben. Nieuw is een bronzen dekplaat aan de inlaatzijde van het carter. De dural-platen die vroeger werden gemonteerd bleken niet betrouwbaar bij dergelijke vermogens, de inlaatschijf kwam in de knel. De motor is verder uitgerust zoals gebruikelijk: zes versnellingen, waterkoeling, elektronische ontsteking en een elektrische waterpomp. Het frame is een ontwerp van Piet Plompen (Pee-Pee), ook uit Rotterdam.

Er worden weer Avanti's gebouwd!

In de werkplaats van Piet Plompen ontdekten we de 60-jarige Jan van Tilburg, bezig met de constructie van Avanti's, lichte stayers motoren. Jan van Tilburg heeft zijn sporen in de framebouw verdiend in de tijd van de eerste bromfietsen (Tilex-frames). Nu is hij druk doende speciaal door de firma Van Veen Kreidler ontwikkelde motorblokken in eigenbouw frames te plaatsen. Bij ons weten is hij de enige ter wereld die nog Avanti's maakt. Voor deze machines bestaat duidelijk een markt, nu de oude Avanti's, soms ook derny's genoemd, wel erg oud aan het worden zijn. Jan van Tilburg heeft een serie van tien stuks opgezet voor de KNWU; hij heeft een bestelling voor weer tien machines in de portefeuille (deze machines zijn besteld door Canada), en de mogelijkheid is groot dat ook de wielersport in Amerika interesse krijgt in het Van Tilburg-Van Veen produkt.

Het motorblok is afgeleid van het geforceerd gekoelde motorblok met drie handgeschakelde versnellingen. De eerste versnelling is eruit gelaten, evenals de trapas. Het gat van de trapas in het carter is keurig afgedicht. De cilinder is goed voor zo'n zes pk, en dat vermogen wordt bij uiterst laag toerental al geleverd. Dit is van groot belang, de gangmaker moet uiterst dociel zijn snelheid kunnen veranderen om de stayer achter zich te houden. Vandaar ook de aanwezigheid van een gasmanette. Het motortje kan de Avanti een topsnelheid van 90 km/u geven en is zo krachtig, dat de gangmaker ook zonder bijtrappen kan doen wat hij wil. Maar per reglement zijn er natuurlijk trappers aanwezig, en daarmee kan de gangmaker de snelheid nog iets subtieler variëren. Roken doet de motor nauwelijks, een mengverhouding van 1 op 50 blijkt uitstekend te voldoen.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Avanti
Avanti.jpg
Avanti.jpg [ 186.09 KiB | 8199 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2012 7:47 am 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 6011
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Wel een hoog zwaartepunt bij die "Avanti". Ik had zo'n derney nog niet eerder gezien met een Kreidlerblok, jullie wel dan?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2012 9:13 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 07, 2002 5:55 pm
Berichten: 1701
Woonplaats: Amstelveen
Dit artikel staat al "enige jaren" op http://www.kreidlerdatabase.nl

Toch eens 'wat vaker' bij de 'concurrentie' kijken :D :D :D

Hier duidelijk herkenbaar de Kreidler motoren http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Derny_01.jpg


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2012 10:08 am 
Offline

Geregistreerd: di aug 26, 2008 8:10 pm
Berichten: 111
maloud schreef:
Dit artikel staat al ‘enige jaren’ op http://www.kreidlerdatabase.nl

Toch eens 'wat vaker' bij de 'concurrentie' kijken :D :D :D

Hier duidelijk herkenbaar de Kreidler motoren http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Derny_01.jpg


Maloud even een correctie, dat zijn puch blokken. Zie zijkap voor aanloop koppeling en de cilinder is volgens mij metrakit


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2012 12:52 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 6011
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Ja Louis, ik heb nog zo veel artikelen liggen. Maar wist idd niet dat deze al op jouw site ook stond :)

Geeft toch ook niet, beter dubbel dan niet. En hier op het forum kan er op gereageerd worden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 22, 2012 4:22 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 19, 2002 10:39 pm
Berichten: 2262
Woonplaats: Rotterdam
Leuk artikel, nog nooit gezien :clap


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo sep 23, 2012 10:50 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 47046
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Maarten schreef:
Wel een hoog zwaartepunt bij die "Avanti". Ik had zo'n derney nog niet eerder gezien met een Kreidlerblok, jullie wel dan?

Zelfs op Tv jaren terug Maarten

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 25, 2012 7:08 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 01, 2002 9:13 am
Berichten: 6011
Woonplaats: Den Haag, Nederland
Afbeelding

WERELDKAMPIOEN OP KREIDLER-DERNY

In de wielrenwereld is wel een wereldkampioen achter Derny's bekend, maar een wereldkampioen op een Derny heeft men niet. Wij motorrijders sinds verleden week donderdagavond wél. Jan de Vries was met Jörg Möller en Jaap Voskamp in het Ahoy Sportpaleis te Rotterdam om ook eens wat rondjes op een Javanti, een lichte gangmakersmachine, te draaien in de „kombaan". Dit alles op uitnodiging van Piet Plompen, die naar aanleiding van een weddenschap, dit spektakel georganiseerd had. Ook Rotterdamse grootheden als Cees van Dongen en Jan Kostwinder gingen de baan in en bonden de strijd met de drie Amsterdammers aan. Jan Kostwinder had een typische Daytonastijl waardoor de beneden hem rijdende coureur het wel eens een enkele keer benauwd kregen, doordat Jan de ideale lijn aanhield en in de bocht naar beneden dook. Na enkele rondjes kwam er goed gang in de machines en ook Jörg Möller kon de versnellingen toen goed vinden, zodat de strijd als onbeslist eindigde.

„Een leuk initiatief van Piet Plompen" vonden de rijders later, toen de wielrenners hun trainingsrondjes weer hervat hadden na dit intermezzo. Met deze Piet Plompen praten we nog even verder. Vooral zijn bemoeienissen met de racerij hebben natuurlijk onze interesse en vanzelf komt het gesprek dan op sponsoring van rijders terecht. Wie hebben dit jaar al zo steun van Piet uit Rotterdam gehad? Namen als Jan Kostwinder, Cees van Dongen, Dolf Koekoek, Hans Knopper, Adam van de Draay en Adri van de Broeke komen allemaal voor op dit rijtje, om nog maar te zwijgen van de rijders, die Piet Plompen weten te vinden zonder dat dit nu sponsoring genoemd moet worden. Toch allemaal hulp, die danig in de papieren loopt en Plompen overweegt dan ook om voor het komende seizoen zijn financiële en materiële steun die in de tienduizenden guldens loopt, te gaan beperken tot een kleiner aantal rijders, zodat het effect wat meer gericht is dan op het moment. Hulp blijft hij natuurlijk aan iedereen bieden, zoals iedere renner weet, maar voor volgend jaar bekijkt hij de zaken eens opnieuw. We hopen in ieder geval, dat Piet volop bij de motorsport betrokken blijft, want het levert altijd zulke leuke dingen op als bijvoorbeeld bovenstaand spektakel op Derny's.

JAAP DE VISSER


Kopfoto: Jan de Vries. Links: V.l.n.r. Piet Plompen, Jörg Möller, op zoek naar de versnellingen, en Cees van Dongen. Boven: Cees van Dongen gaat over Jaap Voskamp heen. Rechts: Jan Kostwinder op de Javanti.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Jan de Vries op Derney Kreidler
jan-de-vries-op-derney.jpg
jan-de-vries-op-derney.jpg [ 132.51 KiB | 7266 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 25, 2012 7:50 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 06, 2005 5:59 pm
Berichten: 919
Woonplaats: Rotterdam
Ben gelijk even aan het struinen geweest op het net.

Op de volgende links zijn nog meer Kreidler Derny's te zien (Javanti's)

Arny

http://baanwielrennen.startpagina.nl/prikbord/10647365/11051663/re-javantis-naar-apeldoorn#msg-11051663


http://baanwielrennen.startpagina.nl/prikbord/read.php?249,10647365,10654453,quote=1#


Bijlagen:
nicobeenroyschuiten1975.jpg
nicobeenroyschuiten1975.jpg [ 181.96 KiB | 7382 keer bekeken ]
gabyminneboofritsvandui.jpg
gabyminneboofritsvandui.jpg [ 74.78 KiB | 7382 keer bekeken ]
nkderny1986.jpg
nkderny1986.jpg [ 53.36 KiB | 7382 keer bekeken ]
ceesstamjoopstakenburg1.jpg
ceesstamjoopstakenburg1.jpg [ 63.51 KiB | 7382 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 25, 2012 8:23 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 05, 2008 5:25 pm
Berichten: 490
Woonplaats: Zuidoost Gelderland
Maarten schreef,
Wel een hoog zwaartepunt bij die "Avanti". Ik had zo'n derney nog niet eerder gezien met een Kreidlerblok, jullie wel dan?


@ Maarten,
Jij bent niet van de generatie die de introduktie van de Kreidler Derny,s life heeft meegemaakt.
Ik kan me nog herinneren dat ze begin jaren 70? gepresenteerd werden in een motorblad.
Er is zoveel informatie over kreidler dat je ook niet alles in beeld kunt hebben lijkt me.
Maar mooi dat er weer iets over geplaatst is, en je ziet het er komen gelijk reacties.
Gr Rs 69
:rs


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2012 5:24 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 18, 2008 7:33 pm
Berichten: 971
Woonplaats: ROTTERDAM
Kijk als amateur oudwielrenner en schaatser,weet ik van dat gebeuren , ik heb er een paar keer achter getraind maar dat was op de weg,ik was geen baan renner
Die man deed dat om het spul toch nog draaiend te houden,de een was met een JLO blok,en de anderen was een KREIDLER,wij betaalden de benzine,en hij was de man die ons uit de wind hield,
Hij zij dat het gebeuren niet meer op de baan mocht rijden dat was allemaal puch blokken geworden alle automaten,maar wij reden er graag achter,en volgens mijn zit op de laatse foto ROY SCHUITEN er achter

GR LOUIS


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo okt 21, 2012 10:59 am 
Offline

Geregistreerd: di jan 18, 2011 11:30 pm
Berichten: 66
Dat is Cees Stam, duidelijk herkenbaar en staat ook nog op het shirt van de gangmaker


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo okt 24, 2012 4:54 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 18, 2008 7:33 pm
Berichten: 971
Woonplaats: ROTTERDAM
Ja je heb gelijk,niet gezien

GRLOUIS


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6. Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!