Lezers schrijven over 50 cc Florett (1965)

Allerlei artikelen over Kreidler, vaak overgenomen uit oude tijdschriften.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
cdraaisma
Berichten: 439
Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
Locatie: harlingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Lezers schrijven over 50 cc Florett (1965)

#1 Bericht door cdraaisma » 12 jun 2013, 19:14

Lezers schrijven over 50 cc Florett (1965)

Bron: Motor, No 15, 09-04-1965

lezers1.jpg
lezers1.jpg (328.95 KiB) 4533 keer bekeken

lezers2.jpg
lezers2.jpg (358.84 KiB) 4533 keer bekeken


Als een teken van de duidelijke opmars van de lichte motorfiets, kan men het succes van deze enquête van de 50 cc Kreidler beschouwen. Een flink deel van de tegenwoordige Kreidler rijders hebben voorheen op een bromfiets gezeten. De tendens om in de toekomst een zwaardere motorfiets te kopen is onmiskenbaar.

DE 5Occ KREIDLER FLORETT

„Het gekke is", zo zeggen wij bij "Motor" wel eens tegen elkaar, als we weer eens geconfronteerd worden met die aanzienlijke import- en verkoopcijfers van de Kreidler Florett 50 cc motorfietsjes, „dat je die dingen nooit ziet!" We waren daarom enkele weken geleden, om helemaal eerlijk te zijn, wel wat huiverig, toen we in deze kolommen een oproep aan alle berijders van Kreidler motorfietsen plaatsten om deel te nemen aan de volgende enquête in deze serie. Het resultaat is echter 58 ingevulde enquêteformulieren. Weliswaar geen record, maar toch één van de betere resultaten. Men rijdt dus wel degelijk op „die dingen" en sommigen zeer, ja zelfs buitengewoon veel, u leest daar direct nog wel meer over.

Waarom dan die kreet bij de aanhef van dit verhaal?
Wel, natuurlijk zien we bij onze omzwervingen door het land meer Kreidler dan we ons realiseren, maar van de andere kant is het toch wel zo, dachten we, dat we het in de aard van het machientje moeten zoeken. Deze 50 cc tweetakt is, ofschoon hij een relatief hoog vermogen ontwikkelt, minder geschikt voor lange afstandswerk op grote snelwegen, zeker niet als de weersomstandigheden wat ongunstig zijn (wind) en een duo-passagier wordt meegevoerd. In stadsverkeer en op de kleinere secundaire wegen, waar het algemeen gemiddelde van het „grote" verkeer niet zo hoog ligt, is de Kreidler in zijn element.
Te uwer informatie verder nog dit: In dit artikel zijn de ervaringen verwerkt, opgedaan met vijf Kreidler types, t.w.: De K 53/1 NL, een met behulp van een daartoe in de handel verkrijgbare set tot motorfiets van 3.6 pk en 3 versnellingen omgebouwde bromfiets; het type K 53/3, eveneens met een vermogen van
modellen; de K 54/2 Super, uitgerust met een motortje dat 4,2 pk ontwikkelt en de K 54/4 (ook wel K 54/3 genoemd), een iets minder luxueus uitgevoerde versie van de K 54/2. Bovendien is in deze enquête het allernieuwste type met 5,2 pk motor, met drie exemplaren vertegenwoordigd.

Wie rijden Kreidler?

Een heel groot gedeelte van de huidige Kreidler motorfietsenberijders heeft, afgaande op de door ons verzamelde gegevens, voorheen een bromfiets bereden. Men zou dus kunnen spreken van een logische ontwikkeling, waarbij komt, dal een eveneens aanzienlijk percentage na deze machine graag op „iets zwaarders" zou overstappen. De stap van het rijwielpad naar de „grote" weg mag dus geslaagd genoemd worden, maar heeft men die eenmaal gezet, dan doet zich toch kennelijk op een gegeven ogenblik de behoefte gevoelen aan een weer wat zwaardere machine, nu om ook echt helemaal met dat verkeer op die grote weg mee te kunnen doen. Men kan, zoals sommige schrijvers deden, Kreidler er geen verwijt van maken, dat déze machine niet tot die gewenste hogere snelheden in staat is! Men mag integendeel slechts bewondering hebben voor datgene, wal een motortje met slechts een inhoud van 50 cc, uitsluitend gebouwd voor dagelijkse harde arbeid, presteert!
Een andere factor, die bij het besluit om toch op een grotere motorfiets over te stappen een rol speelde, was het feit, dat in de praktijk blijkt, dat 50 cc motorrijders door het overige verkeer dikwijls voor bromfietsers versleten worden (een ervaring overigens, die wij óók op veel grotere sportmachines tot 250 cc en zelfs meer hebben opgedaan), met alle risico's bij voorrangskwesties van dien.

Hoe bereden?

De Kreidler werd in 75% der gevallen solo bereden, voor de rest met duo-passagier(e). Het rijden van korte trajecten en/of stadsverkeer verwierf ook een percentage van 75, terwijl de lange afstanden met 25% genoegen moesten nemen. Deze gegevens drukken dus in concrete cijfers aard en karakter van de machine uit!
Eén grote uitzondering was er, die de regel bevestigt. Een lezer uit Edam bleek met zijn Kreidler van 1962, liefst 119.327 km. te hebben afgelegd. Zijn jaargemiddelde bedroeg ruwweg zo'n 50.000 km! Werkelijk een bijzonder grote afstand, die door verreweg het grootste aantal berijders van grotere machines niet gehaald wordt! De gemiddelde totaal gereden afstand van de „onderzochte" machines berekenden wij op 13.545 km, terwijl het jaargemiddelde op 10.655 km. werd vastgesteld. De meeste Kreidlers waren dan ook niet ouder dan het bouwjaar 1963. De machientjes zijn over het algemeen flink aan de tand gevoeld.

Prestaties en brandstofverbruik

Bij het berekenen van de gemiddelde topsnelheid hebben we de cijfers van twee sterk opgevoerde motoren, die volgens opgave van de eigenaren respectievelijk 120 en 105 km/u zouden lopen, buiten beschouwing gelaten. Het door ons berekende gemiddelde is 80 km/u. Twee rijders, die hun snelheden met de chronometer hadden gecontroleerd, kwamen tot topsnelheden van 70 en 75 km/u. De gemiddelde kruissnelheid werd vastgesteld op 71 km/u (60 en 65 „echte" met de chronometer gemeten kilometers). Opvallend was dat de apart berekende kruis- en topsnelheden van de 3-versnellingstypen niet ver bij de algemene waarden achterbleven (respectievelijk 67 en 79 km/u). Voor de 5,2 pk-modellen werd als hoogste snelheid een gemiddelde van circa 85 km/u bepaald.
Met de 3-versnellingsmachines werd in de tweede versnelling geaccelereerd tot 52 km/u gemiddeld. Voor de modellen met vier versnellingen berekenden wij een gemiddelde snelheid in de tweede versnelling van 45 km/u, in de derde van 66 km/u. Bij dit alles toont het motortje zich zeer soepel. Slechts in enkele gevallen werden trillingen waargenomen bij snelheden rond de 70 km/u. Hinderlijk was dit meestentijds niet; de trillingen openbaarden zich voornamelijk door resonantiegeluiden in het plaatwerk.
De brandstof werd in de meeste gevallen normaal aan de pomp getankt. Enkele deelnemers aan deze rubriek waren „zelfmengers", terwijl enkele anderen weer bij voorkeur een mengsel met superbenzine prefereerden. Het gemiddelde brandstofverbruik bedroeg 1 liter op 31 kilometer, terwijl een verhouding van 1 : 41 de zuinigste opgave was. Tevreden over de acceleratie was bijna iedereen, terwijl diegenen, die op dit punt aanmerkingen maakten, naar onze mening te hoge eisen aan een 50 cc motorfietsje stelden. Het motortje zelf achtte men mechanisch zeer stil; slechts de ventilator, die de geforceerde koeling verzorgt, veroorzaakt wat geruis. De uitlaatdemping kan uitstekend genoemd worden.

Vering, comfort en stuureigenschappen

De werking van de voorvering werd aanzienlijk beter beoordeeld, dan die van de achtervering. Het bezwaar, dat men tegen de voorvork aanvoerde was dat deze wat onstabiel aandeed in bochten, in het bijzonder bij flinke belading. De achtervering daarentegen achtte men veelal niet berekend voor duo-gebruik, waarbij ze te slap is en gauw doorslaat. De rijpositie en het comfort voor de rijder liet weinig te wensen over. Enkelen zouden graag een grotere tank, aansluitend op de buddyseat gemonteerd zien, echter meer met het oog op het uiterlijk en een grotere tankinhoud, dan met het oog op verbetering van het zitcomfort. Voor de duo-passagier is de ruimte op de buddyseat en de zitpositie wat bekrompen, zodat men zich hier niet unaniem lovend over uitliet. Ook hadden enkele duorijders moeite met het volgen van de onafgeveerd gemonteerde voetrusten op hobbelige wegen.
De stuureigenschappen werden door 43% der deelnemers aan deze rubriek met „zeer goed" gekwalificeerd, HVr oordeelde met „goed", 8% met „matig" en 2% „onvoldoende". Gewaardeerd werd vooral de grote handelbaarheid, wal in stadsverkeer vruchten afwerpt. Over het onstabiele gevoel in de voorvork (en shimmiën) bij zware belasting hebben we het al even gehad. Dit verschijnsel doet zich ook voor bij gas afsluiten en/of sterk remmen vanaf hogere snelheden.
Off Topic
De Honda 50cc Super Cub Sport

Het woord is de volgende keer nog steeds aan de kleintjes, maar na het succes van de Kreidler tweetakt komen er nu een 50 cc kopkleppertje voor het voetlicht. De voortdurend stijgende belang stelling voor de kleinere Honda's maakt het voor u en ons interessant eens een onderzoek te doen naar de bevindingen van de berijders van de 50 cc Honda Super Cub Sport, oftewel het model C 110, waarvan er gedurende het afgelopen jaar een verrassend aantal is geïmporteerd.

Let wel, niét de bromfietsberijders, maar uitsluitend de bezitters van de Honda C 110 (het sporttype met de opgebogen uitlaat) nodigen wij uit om bij: Redactie Motor, Pompstationsweg 7 te Den Haag, door middel van een briefkaartje met vermelding: „Verzoeke toezending vragenlijst Honda 50”, hun wens kenbaar te maken. Het ingevulde formulier ontvangen wij dan gaarne vóór 29 april weer van u retour.

Koppeling en schakeling

De koppeling werkt over het algemeen licht en soepel, maar wij noteerden ook enkele opmerkingen over kleven bij koude motor en slippen bij zware belasting. „De schakeling werkt als boter", vond 70% der ondervraagden. Een percentage van 18 vond de werking van de versnellingsbak redelijk, terwijl 12% niet tevreden was en de bak stroef vond schakelen. Slechts enkele eigenaren hadden af en toe wat moeite met het vinden van de vrijstand en twee rijders merkten op, dat „het even moet wennen”.

Verlichting, onderhoud, lak en chroom

De verlichting voldeed zeer goed tot voldoende, vooral die van de nieuwere modellen met grote koplamp. Eén opmerking noteerden wij over lastig bijstellen van de lichtbundel. Hel onderhoud werd door 40% extra zorgvuldig, door 52% normaal en door de rest oppervlakkig uitgevoerd. De kwaliteit van de lak is beter dan die van het chroom, dat indien er niet de grootste zorg aan wordt besteed vooral op de velgen en de poten van de veerelementen nog wel eens wil roesten.

Diversen

Beenschilden en bagagerekken waren de moest gewilde accessoires, terwijl ook spiegels, stoplichten, koplamp kapjes en tankrekjes in trek waren. Er werden opvallend weinig onkosten gemaakt, die niet normaal genoemd konden worden. Zowel de voor- als de achterrem voldeden goed tot zeer goed. Ongeveer 90% was tevreden over de Kreidler. maar 45%, zou toch de volgende maal een zwaardere motor kopen, waarbij vooral de wens naar een hoger vermogen en topsnelheid een rol speelt.

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Lezers schrijven over 50 cc Florett (1965)

#2 Bericht door Leopold Hogenhuis » 24 okt 2013, 22:05

Erg leuk artikel weer !!!!
Leopold .

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10822
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Lezers schrijven over 50 cc Florett (1965)

#3 Bericht door Henk 3bakvoet » 24 okt 2013, 22:35

Mijn stokpaardje, daar is tie weer :lol:
Bijlagen
stil.JPG
stil.JPG (27.15 KiB) 4492 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Lezers schrijven over 50 cc Florett (1965)

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 okt 2013, 06:13

Henk 3bakvoet schreef:Mijn stokpaardje, daar is tie weer :lol:
Niet iedereen rijd geforceerde koeling Henk. Het is nu eenmaal bekend dat het meeste geluid van de rijwind gekoelde cilinders komt.
Koelribben maken decibellen. Vooral de Super Breitwands.

Enzo

Plaats reactie