Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9752
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 826 keren
- Ontvangen waarderingen: 416 keren
- Contacteer:
Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!
Voor 80 km/uur is 50 cc voldoende!
MOTOR ROADTEST - KREIDLER Florett RS Elektronik 1977
Artikel uit tijdschrift "Motor", 1977, door Guus van de Beek
Om de zoveel jaar wordt ons een Kreidler Florett aangeboden voor een roadtest; de vorige keer dat de inmiddels zeer beroemde en niet meer uit de motorgeschiedenisboeken te verwijderen Florett aan de beurt was, is nu vier jaar geleden.Is de machine inmiddels zoveel gewijzigd dat een roadtest logisch is? Nou, dat is wat overdreven. Er zijn duidelijke verschillen met het motortje van 4 jaar geleden, maar die verschillen hebben eerder de visuele aantrekkelijkheid vergroot dan de technische. Nee, niet daarom deze roadtest, maar gewoon omdat het vier jaar geleden is, een tijd die lang genoeg is om het jeugdige MOTOR-publiek van toen met potentiele belangstelling voor de Florett te hebben laten groeien tot de routiniers van nu met meer belangstelling voor meercilinders die per cilinder al aanzienlijk sterker zijn dan de Florett, en er vanzelfsprekend nieuwe enthousiasten bijgekomen zijn die nog routiniers zouden moeten worden.En hoewel niet noodzakelijk is zo'n 50 cc Kreidler een belangrijke tussenfase in het motorbestaan- een fase die velen met de opgevoerde bromfiets doorlopen hebben, maar die natuurlijk beter en volkomen legaal te beleven valt met de Florett motorfiets.
Daarmee is de Kreidler meteen duidelijk in een klasse geplaatst, hoewel wij dat eigenlijk helemaal niet zouden mogen doen.
Na het verwijderen van een deksel is het beeld wat rommeliger. Nieuw zijn de kastjes links en rechts tegen het frame. De bevestiging daarvan is niet helemaal jofel.
Wat en wanneer iemand eventueel met een 50-er doet is zijn zaak; wij constateren alleen dat het "bromnozem"-verschijnsel van voorbijgaande aard is. Het is toch geen gezicht als er een grijze kop onder de afgezette helm van een Kreidler-berijder te voorschijn komt? Andersom ondergaan we steeds weer het gevoel een aantal jaren jonger te worden als we op een 50-cee-ceetje stappen, en dat uit zich in een daarbij passende rijstijl waarbij het manoevreren met een"grote" motorfiets tamelijk oubollig is. Het geeft ook zeer veel plezier om met zo'n klein dingetje in het korte werk alles en iedereen voorbij te vliegen. Want vergist u niet; de acceleratie is toch nog zo groot dat elk gewilde stoplichtsprint gewonnen wordt, en het tot stilstand brengen van een motorfiets die volgetankt nog geen 90 kg weegt is zeer gemakkelijk. Kinderspel is ook het kruip-door sluipdoor rijden, want het apparaat is snel, en bij dat alles komt nog eens de lage zithoogte die het gevoel van macht over de motor per definitie vergroot.
RS Elektronik
De huidige Florett heeft al weer enige jaren de extra aanduiding RS Elektronik, en dat slaat op de geheel elektronische ontsteking, die eenmaal op tijd gesteld nooit meer nagekeken behoeft te worden. Alleen zo af en toe een frisse bougie, zo om de 6000 kilometer, het service-interval van deze zeer weinig onderhoud vragende machine. Na zo'n afstand is ook de motor-olie aan de beurt om ververst te worden, moet de ketting eens gesmeerd worden en moet alles aan de beurt komen wat normaal gesproken in de werkplaatsen zeker niet gedaan wordt, en wat je dus zelf moet doen als je er niet bij wilt blijven staan (zoals het controleren van de dikte van de remvoering, het smeren van de snelheidsmeterkabel, het controleren van de kop-lampafstelling e.d.). Narrensicher noemen de Duitsers zo'n stuk mechaniek dat eigenlijk niet kapot te krijgen is en dat zo weinig zorg vraagt. Je doet er maar mengsmering in (en er zijn geen strenge voorschriften van die of die olie te gebruiken), een op vijftig is in de stad al voldoende, en een op vijfentwintig is nog veiliger bij puur langdurig volgas rijden,inrijvoorschriften bestaan niet (volgas de winkel uit), gewoon sap erin en rijden maar tot het op is, nieuw sap en zo verder. Dat is de praktijk van de bromfietsen die van geluk mogen spreken als ze eenmaal per jaar eens een beurt krijgen, en met dat gegeven heeft Kreidler ook z'n 50 cc motorfiets geconstrueerd.
Meer onderin
Hoewel je in feite bij geen enkele lichte motor kunt spreken van "vermogen onderin", trekkracht bij lage toerentallen dus, en dus zeker niet bij een 50-er, kan wel opgemerkt worden dat de huidige RS in het gebruikelijke toerengebied beduidend meer power gekregen heeft.
Achter het rechter kastje vinden we de gelijkrichter en de NC accu voor de richtingaanwijzers.
Het blijft beperkt tot een paardekracht, maar het verschil tussen 5 en 6 pk in het middengebied (rond de 7000 tpm) is 20 procent, en dat is veel. Dat is de winst t.o.v. de vorige testmotor;die winst is wel gepaard gegaan met een iets lager topvermogen, en met een steiler afbrekende vermogenscurve. De eind-overbrenging is eveneens iets aangepast, maar zo weinig dat dat nauwelijks merkbaar kan zijn.In 1973 kwam de motor op de testbank tot 7,1 pk, nu tot 6,7 en dat is nog altijd meer dan de fabrieksopgave die al jarenlang onveranderd 6,25 pk is. Vergelijken is moeilijk, maar met het idee dat de machine toen iets sneller wasen dat de Florett nu zoveel beter doorbijt dat er vrijwel nooit naar 4 teruggegaan hoeft te worden zitten we er zeker niet ver naast.
De vermogensgrafiek
Nu was de motor nooit over de 90 km/u heen te krijgen, maar het moest al verschrikkelijk tegenstormen wilde de naald van de zeer exacte snelheidsmeter (ook de toerenteller een wonder van precisie) onder de 80 dalen. Het motortje loopt bij alle toerentallen, maar onder de 6000 tpm gebeurt er weinig als je gas geeft. Het is echt zaak daar boven te blijven, liefst zoveel mogelijk. Met de vijf-bak is dat best mogelijk; alleen moet er altijd vol van een naar twee doorgehaald worden. De koppeling vraagt wat gewenning als je niet van een bromfiets komt.Om flink weg te trekken (en dat kan heel goed) moet de motor goed op toeren gejaagd worden en dat gaat een beetje teleurstellend traag door kennelijk in verhouding tot de cilinder-inhoud zware vliegwielen. Anderzijds is het rijden daardoor juist prettiger; die vliegwielen hebben waarschijnlijk ook invloed op de verrassend trillingvrije loop van de motor, met buitengewoon weinig resonanties waar dan ook in het toerengebied. Uitgezonderd zijn de paneelresonanties van de niet volle tank die de motor "rauwer" maken dan ie in wezen is; daar moet de fabriek echt iets aan doen want het effect is al goed merkbaar voordat de tank half leeg gereden is.Flinke actieradiusDe krachtbron startte met behulp van het chokeschuifje (dat automatisch met de gasschuif weer opgetild wordt) nagenoeg altijd bij de eerste trap, en na wat trage eerste reakties begon het vuurtje dan snel flink te branden.
Rechter zijaanzicht op het motorblok.
Om de verbranding te onderhouden liep er per 30,7 km slechts een liter benzine door de kraan. De meeste kilometers werden op buitenwegen afgelegd. Met een nuttige tankinhoud van ruim 11 liter (inclusief reserve 13,2 liter) lag de actieradius dus tegen de 350 kilometer, uren rijden dus. U moet hierbij steeds vol-gas denken, want in de praktijk komt het er wel op neer dat de kraan of dicht, of vol open staat!
Strakke Magura vormgeving, maar onlogische schakelaars.
Op twee manieren kun je merken dat de Florett zijn leven begonnen is als een bromfiets. In de eerste plaats aan de afmetingen. Bromfietsen moeten licht, en dus klein zijn, en dat is de RS ook.Geen enkele constructeur schijnt te bedenken dat de berijders gemiddeld genomen dezelfde maten hebben als die van een 750 viercilinder, en dat, als er een ideale zitpositie bestaat, die voor alle machines gelijk moet zijn. Het lijkt er niet op! Op de RS zit je als op een sportbrommer, met de knieen niet zo gek ver van het stuur, en met de armen eerder naar beneden dan naar voren gestrekt. Het is een houding die direct minder plezierig lijkt. De praktijk wijst dan uit dat dat wel meevalt.
De cockpit.
Je zit niet al te veel voorovergebogen, en zeker niet verkrampt, zodat het achter elkaar leegrijdenvan een tank mogelijk is zonder als een houten klaas van de fiets te stappen.Het tweede punt van overeenkomst betreft de vering en demping. Hoe goed de totale kwaliteit van de Florett ook is, de road-holding staat door "bromfiets kwaliteit" van voor- en achtervering niet op het niveau van het 1977-gemiddelde. De slag van de vork is kort, met stick-slip, en de demping van de achterveerelementen is erg licht. Op slechte-wegdek-bochten dribbelen beide wielen enigszins weg. Maar daarmee hebben we de zwakke puntjes dan ook gehad. De remmen bijvoorbeeld mogen er zijn. De achterrem is welliswaar wat lastig te bedienen door het hooggeplaatste rempedaal (restant van de bromfietsconstructie) maar werkt verder goed, en de schijfrem voor, met Magura-gas-remhendel-combinatie, werkt zo goed als je van de beste motoren gewend bent.De RS elektronik is nu ook uitgerust met een knipperlichtinstallatie, een goeie, die met tussenkomst van een droge Nikkel-Cadmium accu met een gelijkrichter geschakeld is. De schakelaar voor de knipperlichten zit rechts bij het gas (tuimelaar); niet de beste oplossing. De gewone dynamo-capaciteit is voldoende om de 35 watt koplamp permanent te voeden, en het is aan te raden omsteeds groot- of tenminste dimlicht te voeren. Je hebt er dan nauwelijks last van voor een bromfiets aangezien te worden, met de vervelende consequenties die daar bij horen. Een beetje agressief rijden is om dezelfde reden voor de eigen veiligheid beter; uiteraard niet doordrukken als er een vrachtwagen van rechts komt!In vorm, uitvoering en kleurencombinatie is de Florett Elektronik een juweeltje. Je moet het fietsje wel mooi vinden met die combinatie van chroom, gepolijst licht-metalen wielen, en zeer helder, bijna licht-gevend lakwerk (groen).De prijs is hoog, f 3.195,-, maar dat zie je er goed vanaf; daar staat geen opgevoerde bromfiets, maar een heel fijn motorfietsje dat toevallig slechts 50 cc meet.Nu iedereen al enkele jaren gewend is aan de geldende maximumsnelheden, en het gemiddelde tempo gedaald is, is de Florett met ongeveer gelijk gebleven prestaties een lichte motor waarmee men op alle wegen anders dan echte snelwegen uitstekend met het gewone verkeer mee kan. De Florett is dus zeker niet alleen een duur stukje speelgoed zonder praktisch nut, maar wel degelijk ook een bruikbaar vervoermiddel. Je zou het als een luxe-utiliteitstweewieler kunnen beschouwen, een erg mooi vervoermiddel voor dagelijks woon/werk verkeer, maar evenzeer geldt dat het het speelgoed van pa kan zijn, zoals dat steeds meer met motoren het geval wordt.
TECHNISCHE GEGEVENS:
Motor:
Eéncilinder tweetakt met liggende cilinder, luchtgekoeld, zuigergestuurd,
Aluminium nikasil-cilinder -boring x slag 40 x 39,7 - cilinderinhoud 49,9 cc
Opgegeven duurzaam vermogen 6,25 pk bij 8500 tpm
Carburateur Bing 1/20/100
Mengsmering 1 : 50 in de stad, 1 : 25 op buitenwegen
Elektronische ontsteking. Elektrische installatie: Bosch elektronische MHKZ-ontsteking
Bougie 250 T1 - 6 volt vliegwieldynamo 35/30 watt,
groot/dimlicht 35/35 watt
richtingaanwijzers 21 watt met hiervoor in de voeding geintegreerde droge Nikkel-Cadmium-accu.
Transmissie:
Primaire overbrenging door schuinvertande tandwielen 3,95 : 1, lamellenkoppeling in oliebad
vijf klauwengeschakelde versnellingen, overbrengingen 3,54 - 2,1 - 1,56 - 1,27 - 1,11 : 1,
secundaire overbrenging met 1/2 x 1/4 x 7,75 ketting in stofkast, overbrenging 2,5 : 1 (14/35).
Rijwielgedeelte:
Geperst stalen plaatframe
telescopische voorvork met staal/luchtvering en hydraulische demping,
hydraulisch gedempte achterveerelementen
gegoten lichtmetalen wielen met banden 2,75-17
Simplex-trommelrem doorsnede 160 mm achter
hydraulisch bediende schijfrem (Magura) voor.
Afmetingen:
totale lengte 1870 mm (zonder bagagedrager), breedte 680 mm, hoogte 1045 mm, zithoogte 765 mm, wielbasis 1215mm
gewicht 87 kg (met volle tank),
tankinhoud 13,2 liter waarvan 2 liter reserve.
Prijs:
f 3.195,-
Fabrikant:
Kreidler Werke GmbH Fahrzeugwerke,
7014 Kornwestheim,
Duitsland.
Import:
Van Veen Import B.V.,
Haarlemmerweg 518,
Amsterdam.
Prestaties:
Topsnelheid 80-88 km/u, afhankelijk van omstandigheden
vermogen 6,7 pk bij 8100 tpm (gemeten op rollentestbank van het Laboratorium voor Verbrandingsmotoren en Gasturbines van de T.H. in Delft),
brandstofverbruik gemiddeld 1 op 30,7.
GUUS VAN DE BEEK
MOTOR ROADTEST - KREIDLER Florett RS Elektronik 1977
Artikel uit tijdschrift "Motor", 1977, door Guus van de Beek
Om de zoveel jaar wordt ons een Kreidler Florett aangeboden voor een roadtest; de vorige keer dat de inmiddels zeer beroemde en niet meer uit de motorgeschiedenisboeken te verwijderen Florett aan de beurt was, is nu vier jaar geleden.Is de machine inmiddels zoveel gewijzigd dat een roadtest logisch is? Nou, dat is wat overdreven. Er zijn duidelijke verschillen met het motortje van 4 jaar geleden, maar die verschillen hebben eerder de visuele aantrekkelijkheid vergroot dan de technische. Nee, niet daarom deze roadtest, maar gewoon omdat het vier jaar geleden is, een tijd die lang genoeg is om het jeugdige MOTOR-publiek van toen met potentiele belangstelling voor de Florett te hebben laten groeien tot de routiniers van nu met meer belangstelling voor meercilinders die per cilinder al aanzienlijk sterker zijn dan de Florett, en er vanzelfsprekend nieuwe enthousiasten bijgekomen zijn die nog routiniers zouden moeten worden.En hoewel niet noodzakelijk is zo'n 50 cc Kreidler een belangrijke tussenfase in het motorbestaan- een fase die velen met de opgevoerde bromfiets doorlopen hebben, maar die natuurlijk beter en volkomen legaal te beleven valt met de Florett motorfiets.
Daarmee is de Kreidler meteen duidelijk in een klasse geplaatst, hoewel wij dat eigenlijk helemaal niet zouden mogen doen.
Na het verwijderen van een deksel is het beeld wat rommeliger. Nieuw zijn de kastjes links en rechts tegen het frame. De bevestiging daarvan is niet helemaal jofel.
Wat en wanneer iemand eventueel met een 50-er doet is zijn zaak; wij constateren alleen dat het "bromnozem"-verschijnsel van voorbijgaande aard is. Het is toch geen gezicht als er een grijze kop onder de afgezette helm van een Kreidler-berijder te voorschijn komt? Andersom ondergaan we steeds weer het gevoel een aantal jaren jonger te worden als we op een 50-cee-ceetje stappen, en dat uit zich in een daarbij passende rijstijl waarbij het manoevreren met een"grote" motorfiets tamelijk oubollig is. Het geeft ook zeer veel plezier om met zo'n klein dingetje in het korte werk alles en iedereen voorbij te vliegen. Want vergist u niet; de acceleratie is toch nog zo groot dat elk gewilde stoplichtsprint gewonnen wordt, en het tot stilstand brengen van een motorfiets die volgetankt nog geen 90 kg weegt is zeer gemakkelijk. Kinderspel is ook het kruip-door sluipdoor rijden, want het apparaat is snel, en bij dat alles komt nog eens de lage zithoogte die het gevoel van macht over de motor per definitie vergroot.
RS Elektronik
De huidige Florett heeft al weer enige jaren de extra aanduiding RS Elektronik, en dat slaat op de geheel elektronische ontsteking, die eenmaal op tijd gesteld nooit meer nagekeken behoeft te worden. Alleen zo af en toe een frisse bougie, zo om de 6000 kilometer, het service-interval van deze zeer weinig onderhoud vragende machine. Na zo'n afstand is ook de motor-olie aan de beurt om ververst te worden, moet de ketting eens gesmeerd worden en moet alles aan de beurt komen wat normaal gesproken in de werkplaatsen zeker niet gedaan wordt, en wat je dus zelf moet doen als je er niet bij wilt blijven staan (zoals het controleren van de dikte van de remvoering, het smeren van de snelheidsmeterkabel, het controleren van de kop-lampafstelling e.d.). Narrensicher noemen de Duitsers zo'n stuk mechaniek dat eigenlijk niet kapot te krijgen is en dat zo weinig zorg vraagt. Je doet er maar mengsmering in (en er zijn geen strenge voorschriften van die of die olie te gebruiken), een op vijftig is in de stad al voldoende, en een op vijfentwintig is nog veiliger bij puur langdurig volgas rijden,inrijvoorschriften bestaan niet (volgas de winkel uit), gewoon sap erin en rijden maar tot het op is, nieuw sap en zo verder. Dat is de praktijk van de bromfietsen die van geluk mogen spreken als ze eenmaal per jaar eens een beurt krijgen, en met dat gegeven heeft Kreidler ook z'n 50 cc motorfiets geconstrueerd.
Meer onderin
Hoewel je in feite bij geen enkele lichte motor kunt spreken van "vermogen onderin", trekkracht bij lage toerentallen dus, en dus zeker niet bij een 50-er, kan wel opgemerkt worden dat de huidige RS in het gebruikelijke toerengebied beduidend meer power gekregen heeft.
Achter het rechter kastje vinden we de gelijkrichter en de NC accu voor de richtingaanwijzers.
Het blijft beperkt tot een paardekracht, maar het verschil tussen 5 en 6 pk in het middengebied (rond de 7000 tpm) is 20 procent, en dat is veel. Dat is de winst t.o.v. de vorige testmotor;die winst is wel gepaard gegaan met een iets lager topvermogen, en met een steiler afbrekende vermogenscurve. De eind-overbrenging is eveneens iets aangepast, maar zo weinig dat dat nauwelijks merkbaar kan zijn.In 1973 kwam de motor op de testbank tot 7,1 pk, nu tot 6,7 en dat is nog altijd meer dan de fabrieksopgave die al jarenlang onveranderd 6,25 pk is. Vergelijken is moeilijk, maar met het idee dat de machine toen iets sneller wasen dat de Florett nu zoveel beter doorbijt dat er vrijwel nooit naar 4 teruggegaan hoeft te worden zitten we er zeker niet ver naast.
De vermogensgrafiek
Nu was de motor nooit over de 90 km/u heen te krijgen, maar het moest al verschrikkelijk tegenstormen wilde de naald van de zeer exacte snelheidsmeter (ook de toerenteller een wonder van precisie) onder de 80 dalen. Het motortje loopt bij alle toerentallen, maar onder de 6000 tpm gebeurt er weinig als je gas geeft. Het is echt zaak daar boven te blijven, liefst zoveel mogelijk. Met de vijf-bak is dat best mogelijk; alleen moet er altijd vol van een naar twee doorgehaald worden. De koppeling vraagt wat gewenning als je niet van een bromfiets komt.Om flink weg te trekken (en dat kan heel goed) moet de motor goed op toeren gejaagd worden en dat gaat een beetje teleurstellend traag door kennelijk in verhouding tot de cilinder-inhoud zware vliegwielen. Anderzijds is het rijden daardoor juist prettiger; die vliegwielen hebben waarschijnlijk ook invloed op de verrassend trillingvrije loop van de motor, met buitengewoon weinig resonanties waar dan ook in het toerengebied. Uitgezonderd zijn de paneelresonanties van de niet volle tank die de motor "rauwer" maken dan ie in wezen is; daar moet de fabriek echt iets aan doen want het effect is al goed merkbaar voordat de tank half leeg gereden is.Flinke actieradiusDe krachtbron startte met behulp van het chokeschuifje (dat automatisch met de gasschuif weer opgetild wordt) nagenoeg altijd bij de eerste trap, en na wat trage eerste reakties begon het vuurtje dan snel flink te branden.
Rechter zijaanzicht op het motorblok.
Om de verbranding te onderhouden liep er per 30,7 km slechts een liter benzine door de kraan. De meeste kilometers werden op buitenwegen afgelegd. Met een nuttige tankinhoud van ruim 11 liter (inclusief reserve 13,2 liter) lag de actieradius dus tegen de 350 kilometer, uren rijden dus. U moet hierbij steeds vol-gas denken, want in de praktijk komt het er wel op neer dat de kraan of dicht, of vol open staat!
Strakke Magura vormgeving, maar onlogische schakelaars.
Op twee manieren kun je merken dat de Florett zijn leven begonnen is als een bromfiets. In de eerste plaats aan de afmetingen. Bromfietsen moeten licht, en dus klein zijn, en dat is de RS ook.Geen enkele constructeur schijnt te bedenken dat de berijders gemiddeld genomen dezelfde maten hebben als die van een 750 viercilinder, en dat, als er een ideale zitpositie bestaat, die voor alle machines gelijk moet zijn. Het lijkt er niet op! Op de RS zit je als op een sportbrommer, met de knieen niet zo gek ver van het stuur, en met de armen eerder naar beneden dan naar voren gestrekt. Het is een houding die direct minder plezierig lijkt. De praktijk wijst dan uit dat dat wel meevalt.
De cockpit.
Je zit niet al te veel voorovergebogen, en zeker niet verkrampt, zodat het achter elkaar leegrijdenvan een tank mogelijk is zonder als een houten klaas van de fiets te stappen.Het tweede punt van overeenkomst betreft de vering en demping. Hoe goed de totale kwaliteit van de Florett ook is, de road-holding staat door "bromfiets kwaliteit" van voor- en achtervering niet op het niveau van het 1977-gemiddelde. De slag van de vork is kort, met stick-slip, en de demping van de achterveerelementen is erg licht. Op slechte-wegdek-bochten dribbelen beide wielen enigszins weg. Maar daarmee hebben we de zwakke puntjes dan ook gehad. De remmen bijvoorbeeld mogen er zijn. De achterrem is welliswaar wat lastig te bedienen door het hooggeplaatste rempedaal (restant van de bromfietsconstructie) maar werkt verder goed, en de schijfrem voor, met Magura-gas-remhendel-combinatie, werkt zo goed als je van de beste motoren gewend bent.De RS elektronik is nu ook uitgerust met een knipperlichtinstallatie, een goeie, die met tussenkomst van een droge Nikkel-Cadmium accu met een gelijkrichter geschakeld is. De schakelaar voor de knipperlichten zit rechts bij het gas (tuimelaar); niet de beste oplossing. De gewone dynamo-capaciteit is voldoende om de 35 watt koplamp permanent te voeden, en het is aan te raden omsteeds groot- of tenminste dimlicht te voeren. Je hebt er dan nauwelijks last van voor een bromfiets aangezien te worden, met de vervelende consequenties die daar bij horen. Een beetje agressief rijden is om dezelfde reden voor de eigen veiligheid beter; uiteraard niet doordrukken als er een vrachtwagen van rechts komt!In vorm, uitvoering en kleurencombinatie is de Florett Elektronik een juweeltje. Je moet het fietsje wel mooi vinden met die combinatie van chroom, gepolijst licht-metalen wielen, en zeer helder, bijna licht-gevend lakwerk (groen).De prijs is hoog, f 3.195,-, maar dat zie je er goed vanaf; daar staat geen opgevoerde bromfiets, maar een heel fijn motorfietsje dat toevallig slechts 50 cc meet.Nu iedereen al enkele jaren gewend is aan de geldende maximumsnelheden, en het gemiddelde tempo gedaald is, is de Florett met ongeveer gelijk gebleven prestaties een lichte motor waarmee men op alle wegen anders dan echte snelwegen uitstekend met het gewone verkeer mee kan. De Florett is dus zeker niet alleen een duur stukje speelgoed zonder praktisch nut, maar wel degelijk ook een bruikbaar vervoermiddel. Je zou het als een luxe-utiliteitstweewieler kunnen beschouwen, een erg mooi vervoermiddel voor dagelijks woon/werk verkeer, maar evenzeer geldt dat het het speelgoed van pa kan zijn, zoals dat steeds meer met motoren het geval wordt.
TECHNISCHE GEGEVENS:
Motor:
Eéncilinder tweetakt met liggende cilinder, luchtgekoeld, zuigergestuurd,
Aluminium nikasil-cilinder -boring x slag 40 x 39,7 - cilinderinhoud 49,9 cc
Opgegeven duurzaam vermogen 6,25 pk bij 8500 tpm
Carburateur Bing 1/20/100
Mengsmering 1 : 50 in de stad, 1 : 25 op buitenwegen
Elektronische ontsteking. Elektrische installatie: Bosch elektronische MHKZ-ontsteking
Bougie 250 T1 - 6 volt vliegwieldynamo 35/30 watt,
groot/dimlicht 35/35 watt
richtingaanwijzers 21 watt met hiervoor in de voeding geintegreerde droge Nikkel-Cadmium-accu.
Transmissie:
Primaire overbrenging door schuinvertande tandwielen 3,95 : 1, lamellenkoppeling in oliebad
vijf klauwengeschakelde versnellingen, overbrengingen 3,54 - 2,1 - 1,56 - 1,27 - 1,11 : 1,
secundaire overbrenging met 1/2 x 1/4 x 7,75 ketting in stofkast, overbrenging 2,5 : 1 (14/35).
Rijwielgedeelte:
Geperst stalen plaatframe
telescopische voorvork met staal/luchtvering en hydraulische demping,
hydraulisch gedempte achterveerelementen
gegoten lichtmetalen wielen met banden 2,75-17
Simplex-trommelrem doorsnede 160 mm achter
hydraulisch bediende schijfrem (Magura) voor.
Afmetingen:
totale lengte 1870 mm (zonder bagagedrager), breedte 680 mm, hoogte 1045 mm, zithoogte 765 mm, wielbasis 1215mm
gewicht 87 kg (met volle tank),
tankinhoud 13,2 liter waarvan 2 liter reserve.
Prijs:
f 3.195,-
Fabrikant:
Kreidler Werke GmbH Fahrzeugwerke,
7014 Kornwestheim,
Duitsland.
Import:
Van Veen Import B.V.,
Haarlemmerweg 518,
Amsterdam.
Prestaties:
Topsnelheid 80-88 km/u, afhankelijk van omstandigheden
vermogen 6,7 pk bij 8100 tpm (gemeten op rollentestbank van het Laboratorium voor Verbrandingsmotoren en Gasturbines van de T.H. in Delft),
brandstofverbruik gemiddeld 1 op 30,7.
GUUS VAN DE BEEK
Laatst gewijzigd door Maarten op 24 jan 2005, 10:42, 7 keer totaal gewijzigd.
- rob van der meer
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 19 mar 2003, 21:35
- Locatie: bussum
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- rob van der meer
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 19 mar 2003, 21:35
- Locatie: bussum
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9752
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 826 keren
- Ontvangen waarderingen: 416 keren
- Contacteer:
Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!
Nog even de cover van het Motor tijdschrift toegevoegd.
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!
Waarvoor is de extra schakelaar ?
- Bijlagen
-
- testrs77-10g.jpg (67.84 KiB) 9344 keer bekeken
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9752
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 826 keren
- Ontvangen waarderingen: 416 keren
- Contacteer:
Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!
Je zou toch zeggen dat alle knopjes reeds aan boord moeten zijn...
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60391
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 965 keren
- Ontvangen waarderingen: 2280 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60391
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 965 keren
- Ontvangen waarderingen: 2280 keren
Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!
foto’s
- Bijlagen
-
- IMG_8170.jpeg (105.13 KiB) 1689 keer bekeken
-
- IMG_8169.jpeg (122.24 KiB) 1689 keer bekeken
-
- IMG_8168.jpeg (228.92 KiB) 1689 keer bekeken
-
- IMG_8167.jpeg (204.74 KiB) 1689 keer bekeken
-
- IMG_8166.jpeg (138.82 KiB) 1689 keer bekeken
-
- IMG_8165.jpeg (182.67 KiB) 1689 keer bekeken
-
- IMG_8164.jpeg (181.02 KiB) 1689 keer bekeken
-
- IMG_8156.jpeg (178.41 KiB) 1689 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht (totaal 2):
- Maarten (23 apr 2023, 16:26) • dijk (23 apr 2023, 18:09)
- Waardering: 18.18%
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!
Heren , de vraag van de extra schakelaar is nog steeds niet beantwoord .
Je ziet hem toch duidelijk , rechts op de laatste foto .
Gr, Leopold .
Je ziet hem toch duidelijk , rechts op de laatste foto .
Gr, Leopold .
- Zolenheuvel
- Berichten: 2290
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 33 keren
- Ontvangen waarderingen: 266 keren
Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!
Als ik naar de linker schakelaar kijk, zie ik geen bedrading lopen. Mogelijk is hij (nog) niet bedraad aangesloten en hebben ze het tijdelijk op deze manier opgelost.Leopold Hogenhuis schreef: ↑23 apr 2023, 16:33 Heren , de vraag van de extra schakelaar is nog steeds niet beantwoord .
Je ziet hem toch duidelijk , rechts op de laatste foto .
Gr, Leopold .
Ik heb zelf deze uitvoering niet, kan het daarom niet goed beoordelen. Degenen met zo'n uitvoering weten beter of je de bedrading zou kunnen zien lopen of niet.
Groet Kees
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60391
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 965 keren
- Ontvangen waarderingen: 2280 keren
Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!
Dat heb je correct gezien KeesZolenheuvel schreef: ↑23 apr 2023, 19:50Als ik naar de linker schakelaar kijk, zie ik geen bedrading lopen. Mogelijk is hij (nog) niet bedraad aangesloten en hebben ze het tijdelijk op deze manier opgelost.Leopold Hogenhuis schreef: ↑23 apr 2023, 16:33 Heren , de vraag van de extra schakelaar is nog steeds niet beantwoord .
Je ziet hem toch duidelijk , rechts op de laatste foto .
Gr, Leopold .
Ik heb zelf deze uitvoering niet, kan het daarom niet goed beoordelen. Degenen met zo'n uitvoering weten beter of je de bedrading zou kunnen zien lopen of niet.
Groet Kees
Noodoplossing.
Enzo
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Rijtest Kreidler RS 1977 - Voor 80 km/u is 50 cc voldoende!
Es ist auch interessant, wie unterschiedlich weit Gas- und Kupplungsgriff auf den Lenker geschoben sind.Zolenheuvel schreef: ↑23 apr 2023, 19:50Als ik naar de linker schakelaar kijk, zie ik geen bedrading lopen. Mogelijk is hij (nog) niet bedraad aangesloten en hebben ze het tijdelijk op deze manier opgelost.Leopold Hogenhuis schreef: ↑23 apr 2023, 16:33 Heren , de vraag van de extra schakelaar is nog steeds niet beantwoord .
Je ziet hem toch duidelijk , rechts op de laatste foto .
Gr, Leopold .
Ik heb zelf deze uitvoering niet, kan het daarom niet goed beoordelen. Degenen met zo'n uitvoering weten beter of je de bedrading zou kunnen zien lopen of niet.
Groet Kees
Wobei der Gasgriff wegen des Anschlusses des Bremsschlauches auch wahrscheinlich nicht weiter aufzuschieben ist, da der Anschluß sonst mit dem Cockpit kollidiert.
Gruß
Carsten