Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 12:45 am 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 12:52 pm
Berichten: 75
Woonplaats: De Bollenstreek ( ZH )
Allen,

Ik had een zwak voor mijnheer Henk van Veen.

Daar hij vanuit de tijdsgeest van destijds veel ingetogen lef had en... aanvaarbare risico's durfde te nemen.
Hij heeft mede met zijn team gezorgd voor Neerlandse super kikkerlandjes prestaties die hopelijk over 50 jaar
nog onuitwisbaar zijn, binnen 50 jaar weet niemand meer wat de combinatie * voertuig, olie en benzine * was.
Ik krijg er nu al prikkels van als ik erover nadenk, tegen die tijd zullen dat wel electrische prikkels worden.

Waarom Henk van Veen ( Olie B. Bommel ) zo.. op een voetstuk plaatsen, resp.

1] hij zorgde er mede voor dat in Nederland het merk Kreidler ( vanaf 1962 ) niet meer van de 2-wielertafel te vegen was.
2] hij had de boeren slimheid om te investeren in race aspiraties, hij wist hiermee de jeugd om zijn vinger te winden
3] last but not least, hij had de durf om met een relatief klein budget ( de duiten ) het op te nemen tegen fabrikanten die miljoenen florijnen voor test- en racers ontwikkelingswerk te besteden hadden.
4] die man zei geen woord te veel, elk woord wat hij zei was vooraf een afgewogen zaak en.. soms ook wel absoluut integer zijn eigen spel met de noodzakelijke knikkers..

Zie de stofzuiger...

Door dat Erres stofzuiger toestel en dan ook nog de affiniteit met een kerkorgel onderdeel ! heeft mij enige jaren geleden aan het er naar graven gebracht.
Na een soms stressvolle werkdag dook ik in ontspannen wordend in de boeken die Henk geadviseerd had om te gaan bestuderen.
Wat heeft die stofzuigeren... dat Noord-Hollandse orgelpijponderdeel nu met toegepaste wiskunde en stromingsleer te maken ?
Welnu om den drommel heel veel !

Ook ik zei mijnheer Van Veen, ik betrapte mij erop omdat schijnbaar destijds iedereen hem mijnheer noemde.
Welnu anno 2016 hoef je daar echt niet meer mee aan te komen !

p.s. foto's orgeldeel volgen nog, ik dien het kastje eerst nog op een nette wijze te ontmantelen.
enne.. ook na het bestuderen van de assortiment aan boeken ben ik nu tot mijzelf verheven tot NOG MEER EEN (1) AMATEUR ERIN.
maar ik vindt het allemaal heel boeiend.

HIERNA VOLGT HET VERHAAL DAAR IK EEN PDF met een grootte van900 KB( text ) niet op deze web mee mag sturen !
Groet,
John Smit


Bijlagen:
Henk's Erres stofzuiger.jpg
Henk's Erres stofzuiger.jpg [ 164.02 KiB | 2422 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door johnsmit op ma dec 12, 2016 10:17 am, in totaal 3 keer bewerkt.
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 12:52 am 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 12:52 pm
Berichten: 75
Woonplaats: De Bollenstreek ( ZH )
En nu kijken of ik verhaal er zo wel in gepropt krijg.
Het ziet er niet uit, ik had het veel mooier gemaakt met foto's en indelingen erbij.
Jammer dan.

Groet,
John Smit

De 'stofzuiger' van 50cc renstalmeester meneer Henk van Veen.

In het midden van de jaren 60 werd de maatvoering van een expansie uitlaat hoofdzakelijk empirisch ( proefondervindelijk ) bepaalt, dit bedoeld voor o.a. een 50cc 2 tact Kreidler GP wegracer.
Tegenwoordig zijn er alom computerprogramma’s, waarbij je al op voorhand haarfijn de optimale maatvoering der uitlaat kan doorrrekenen. En ja.. het totale concept is zelfs al bijna 100% vooraf te bepalen. In de jaren ‘60 waren we wereldwijd met dergelijke technologie(n) nog niet zover, vadertje tijd schrijdt gestaag veurt en.. zo heurt het ook.
De firma Kreidler Van Veen Import incl. hun stokpaardje “ de race- en ontwikkelingsafdeling “, kwamen er zelf ook al spoedig achter dat een 50cc 2-tact raceuitlaat een uiterst belangrijke schakel is voor een werkbaar toerentalgebied, en hopelijk een bruikbaar vermogen.Uiteraart geldt dit ook voor meerdere onderdelen, zoals bijv. Kröber electronische ontsteking, max. te optimaliseren cilinder met koelmantel incl. extra aangebrachte spoelpoorten, 1 mahle smeedzuiger met 1 L-veer, 1 roterende inlaat en zeker niet onbelangrijk de keuze van het materiaal, o.a. voor bereiken van het totale gewicht ( minimale gewichtseis van een 50cc racer )
Is de uitlaat niet correct.. dan valt ook andere tuningszaken volledig in duigen.
Hoe is een expansie raceuitlaat opgebouwd, m.b.t. de ideale maatvoering bedoeld voor een 50 cc 2-tact racer ? De race- expansieuitlaat is opgebouwd uit verschillende kokervormige schaaltjes, samen vormen ze uiteindelijk de losse- bocht en de uitlaat.
Elk gedeelte heeft zijn noodzakelijkerwijs specifieke vorm ( straal en lengte ) . De uitlaat zelf bestaat uit allemaal losse compartimenten [ conus[sen] die daarna middels bijv. autogeen lassen een (1) geheel gaan vormen. De losneembare tailpijp is ook uiterst bepalend, dit ook wederom voor het bereiken van een bruikbaar toerentalwerkgebied en.. hopende daarbij specifiek bruikbaar breed vermogen.Lengte tailpijpje is ook belangrijk ( fout jaar 2011 van : J.Smit : zie hiervoor “de proffessional” opmerking en aanvulling ( diameter tailpijp ) van hr. Luc. Foekema ) Ik ( 2011 ) geef het dringende advies om de genoemde uiteenzetting[en] allereerst door een 50cc 2-tact specialist van weleer te laten checken, de kans is überhaupt hoog dat de geschetste theorie aangevuld dient te worden of niet helemaal correct is.

Met vriendelijke groet,
John Smit

[--------------------------------------------------------------------------------------------------- FIN (1) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------]

Noordwijk 16-08-2011 John Smit

p.s. zie ook de aanvulling op http://www.kreidler.nl van John Smit

Natuurlijk heb ik ( Louis van Maloud ) ook wat anderen gevraagd technisch commentaar te leveren op deze uiteenzetting:

Het commentaar van Jan de Vries:

Van: Jan de Vries [mailto:jan****@****.nl]
Verzonden: dinsdag 30 augustus 2011 20:28
Aan: louis.maloud@gmail.com
Onderwerp: Re: De 'stofzuiger' van Mijnheer van Veen

Hallo Louis.

De uitlaat is mij bekend, is gebruikt op de proefbank ( aanvulling J.Smit : locatie Haarlemmerweg Adam )

Gr. Jan de Vries.

[---------------------------------------------------- FIN (2) -------------------------------------------------------]


Niet helemaal tevreden met de beschrijving en het.. antwoord kreeg ik na lange tijd ( in verband met zijn vakantie ) het antwoord van de heer Henk van Veen:

Bijdrage van Dhr. H. van Veen

Van: H. van Veen [mailto:vanveen***@***]
Verzonden: woensdag 14 september 2011 14:24
Aan: louis.maloud@***.com
Onderwerp: RE: De 'stofzuiger' van Mijnheer van Veen

Beste Louis Dörr,

Door mijn afwezigheid wegens vakantie iets vertraagd antwoord:
Inderdaad heeft John Smit de oude verstelbare uitlaat plus een orgel-toongenerator gekregen.

( aanvulling rood gemarkeerd J. Smit d.d. 09 december 2016 )
a] bezit : 2 kastjes voorzien van een toongenerator
b] bezit : 3 setjes race testuitlaat conus(sen) en ook 3 setjes met diverse lengte(s) aan tailpijpen.
c] 1 setje oortelefoontjes incl. het specifieke luidspeaker setje..
d] Van Veen’s beschrijving type jaren ’60 stofzuiger, stofzuiger in 2010 op marktplaats.nl gescoord.
e] Philips oscilator ( John .S. ) in 2011 nog niet, pseudo: oude multmeter voor smoelwerk op beurs..

Betreffende de werking denk ik dat er enig misverstand ontstaan is.
Het is nogal een lang en ingewikkeld verhaal om volledig uit de doeken te doen hoe de werking van de expansie-uitlaat is en de invloed op de gaswisseling (uitlaat gekoppeld aan carter) uitwerkt.

Ik zal proberen in kort bestek hierover iets te zeggen:

• In de jaren 1965 – 1969 was er weinig of niets bekend in de technische literatuur over de gaswisseling in tweetakt motoren. Alleen in Das Motorrad herinner ik mij een artikel van een Ing. Ansorg
waarin over de drukpulsen in een peervormige uitlaat geschreven en verklaard werd.
Hij dacht wel in de goede richting, maar had nog geen idee over de koppeling met de carterinhoud.
• Omdat wij niet verder kwamen met de ontwikkeling van de 50 cc racer(tjes), ging ik mij afvragen hoe het nu echt werkte.
Ik besloot om een test-opstelling te maken van een expansie-uitlaat die we destijds (1968 denk ik) gebruikten, en maakte hierin openingen in het diffusorgedeelte, het cilindrisch gedeelte en het
reflektor-segment en monteerde hierin kleine oortelefoontjes die in dit geval als microfoontjes via een versterker de drukwisselingen konden laten zien op een Philips oscilloscoop.
• Vervolgens kocht ik bij een fabrikant van orgels (ergens in de Zaanstreek) een toon- generator, een doos met daarin een messing strip die in trilling wordt gebracht door er lucht doorheen te
blazen. Dit systeem vind je ook terug in orgels, harmonica’s e.d.
De spanning op de strip is instelbaar, zodat je de toonhoogte kunt regelen (stemmen). Om een toon te genereren moet er wel lucht aangevoerd worden. Hiervoor nam ik dus een stofzuiger, al
bleek later dat de toonhoogte van de stofzuiger-waaier ook als storing op de scoop hinderlijk zichtbaar was.
• Mijn bedoeling was om er achter te komen bij welke frequentie de resonantie in de expansiepijp optimaal was.
Hierdoor zou terug te rekenen moeten zijn bij welk toerental de maximale resonantie optreedt.
Hierbij moet bedacht worden dat de gemiddelde temperatuur in de expansie pijp over de lengte van uitlaatpoort tot einde tailpijp (dit is een laatste stukje pijp) zo’’n 300 á 400 graden C. is,
waardoor een geluidsgolf hier 2x zo snel “reist” als in de buitenlucht van bijvoorbeeld 10 tot 20 gr.
• De drukpuls van de uitlaatpoort wordt voor een groot deel teruggekaatst door de reflektor -ook wel tegenconus genaamd- en hoort op tijd bij de uitpoort, die inmiddels verder (30 graden
krukasomwenteling) geopend is, terug te komen. Op tijd betekent om a. het verse mengsel dat de uitlaatpoort al uitkomt terug te dringen en b. minstens even belangrijk; om via de
overstroompoorten de drukwisseling in het carter “op te slingeren”.
Naar later gebleken is, heet dit proces “parametrische versterking van de inlaat-trilling’s amplitude” . Betreffende dit thema heb ik destijds in Duitsland een patent ingediend, o.m. te laten
registreren dat deze theorie nieuw was.
• Zoals wij al op de motorenproefbank konden vaststellen, konden de cartersimmerringen de overdruk
die in het carter heerst, bij een goed afgestemde motor die op vol vermogen draaide en “in resonantie”
was, niet weerstaan en werden soms zelfs uit (dus naar buiten) het carter gedrukt !
• Hierdoor zien we dus mede verklaard dat een goed afgestemde race-tweetakt motor in feite met een soort turbo werkt die de druk in het carter geweldig opvoert.
Hierbij dient bedacht te worden, dat medewerkers van het eerste uur zoals, Jos Schurgers, Jan de Vries, Aalt Toersen, Jaap Voskamp, Rinus Boerstra, Jan Smit in de jaren t/m 1969 een
uitstekend team vormden en wij elkaar met allerlei verbeteringsvoorstellen stimuleerden.

Dit leidde in 1969 tot de meeste 50 cc GP overwinningen en een bijna-Wereldtitel.

In 1970 – nadat Toersen en Jan Smit naar Jamathi vertrokken, kregen wij met een klein team pas weer contact met de top in Sept. en werd de GP van Italië door Jan de Vries gewonnen.
Dit was dé stimulans om voor het race-seizoen 1971 geheel nieuwe machines te bouwen en voor de tuning van de
motoren versterking te zoeken met een extra man, dit werd Jörg Möller, net van de Ingenieur-Schule (H.T.S.) en kreeg de opdracht naar meer motorvermogen op zoek te gaan.
Zoals bekend heeft hij dit voortreffelijk gedaan, al na een halfjaar had hij er ca. een half Kw. meer uitgetoverd, o.m. door de zuigerpassing/-afdichting drastisch te verbeteren.
Dit is in het kort het verhaal dat bij “afgestemde uitlaten” hoort. Niemand van het team heeft in z’n eentje voor wereldtitels gezorgd, of was voor mislukkingen verantwoordelijk. Het was een voorbeeld van een team-prestatie.

Hopelijk hebt u iets aan deze aanvullingen op de verhalen die zo de ronde doen.

Succes, en met vriendelijke groeten,
Henk van Veen.

[------------------------------------------------------------------------------------------------------- FIN (3) ---------------------------------------------------------------------------------------------------]

Het commentaar van Luc Foekema

Van: LucFoekema [mailto:luc***@***.nl]
Verzonden: woensdag 17 augustus 2011 22:49
Aan: louis.maloud@gmail.com
Onderwerp: Re: De 'stofzuiger' van Mijnheer van Veen

Hallo Louis,

• Allereerst kom je wel veel uitlaat programmaatjes tegen op het internet, maar ik ben nog nooit een echt goede tegengekomen.
• Het is niet de lengte van de tailpijp die ** erg belangrijk ** is, maar *** juist de doorlaat diameter ***
• Het idee om het op de beschreven manier te doen komt mij aan de ene kant niet zo vreemd voor omdat een uitlaatpijp z.g. "in resonantie" moet zijn, ofwel dat de pulsen elkaar bij het juiste
toerental gaan versterken.
• Verstelbare uitlaten zijn voor testdoeleinden heel vaak gemaakt. Ik heb van Jan Thiel gelezen dat zij een uitlaat hadden die geheel uit losse componenten bestond waarbij elk deel afzonderlijk kon
worden vervangen. Ook Fokko van der Velde maakte verstelbare uitlaten die tijdens het sprinten met de voet versteld werden.

Groeten,
Luc Foekema

[--------------------------------------------------------------------------------------------------------- FIN (4) -------------------------------------------------------------------------------------------------]

Van: Hetty-Luc Foekema [mailto:luc***@***.nl]
Verzonden: woensdag 14 september 2011 18:44
Aan: louis.maloud@gmail.com
Onderwerp: Re: De stofzuiger

Hallo Louis,

Bedankt voor de informatie, erg leuk dat van Veen zelf ook heeft gereageerd.

Een paar opmerkingen hierover:

1. de stofzuiger werd gebruikt om het geluid op te wekken, het blijkt dus een soort harmonica te zijn en was dus niet om het geluid te verplaatsen, zoals eerder beschreven.
2. Het was ook niet Jörg Möller die pas in 1971 kwam terwijl de beschreven proeven in ca 1968 reeds plaatsvonden.
3. de positieve puls van de uitlaat komt op het toerental van het maximale koppel retour op ca 180 graden uitgaande van een Kreidler uitlaattiming van ca 200 graden. Met die ruim 30 graden
hebben we het over de onderdrukpuls die ervoor zorgt dat er extra gas door de spoelpoorten wordt "getrokken".
4. de gemiddelde temperatuur in een uitlaat van een racer is ruim 600 gr/Celsius en dit resulteert in een geluidssnelheid van ca 500 meter per seconde.
5. grote pieken in carterdruk kan ik bevestigen door de keerringen die strakker moeten zitten zodra het vermogen gaat toenemen. Echter in de huidige tuning wordt juist de carterdruk veel lager
gehouden om de negatieve puls van de uitlaat goed zijn werk te kunnen laten doen. De aanvoer van gas is hierdoor veel sneller beschikbaar. In plaats van dit te moeten aanzuigen via het
inlaattraject. Dat was een van de tekorten die in die tijd nog niet onderkend werd
6. de heer van Veen geeft jammer genoeg geen resultaat van betreffende werkwijze, de genoemde vermogens vermeerdering wordt gerelateerd aan de afdichting van de zuiger. De vraag blijft dus
of deze overigens interessante methode, nu echt iets heeft opgeleverd voor ontwerpen van de resonantie-uitlaat?

Met vriendelijke groeten, ook aan de heren van Veen en Jan de Vries

Luc Foekema

[-------------------------------------------------------------------------------------------------------------- FIN (5) ----------------------------------------------------------------------------------------------------]

En een aanvullend antwoord van dhr. Van Veen.
Van: H. van Veen [mailto:vanveen***@***]
Verzonden: donderdag 15 september 2011 11:05

Aan: 'Louis Dörr'
CC: 'John Smit'

Onderwerp: RE: De 'stofzuiger' van Mijnheer van Veen

Geachte heer Dörr,

Nog even ter aanvulling op m’n verhaal:

De onder punt 2. genoemde expansie-uitlaat was gebruikt op de Kreider Sprinter (luchtgekoelde motor)
waar Aalt Toersen destijd de Wereldrecords Sprint 50 cc verbeterde. Zo’n 15 jaar geleden heb ik de originele
expansie-uitlaat hiervan (met de destijds door mij aangebrachte openingen voor de microfoontjes) aan Aalt gegeven.
Met de in de lengte verstelbare expansie-uitlaat werden door mij alleen proeven gedaan om meer begrip te krijgen op resp.
welke invloed vorm, volume en lengte hebben op het bereiken van een optimale resonantie in een uitlaat.
Berekeningen wijzen uit dat een staande trilling in een resonator bij een temperatuur van 20 gr.C. bijv .bij een frequentie
van 350 Herz in dezelfde resonator maar dan bij een gemidd. temperatuur van 300 gr.C. de dubbele frequentie heeft, dus 700 Herz.
Deze dubbele frequentie komt via de uitlaatpoort in contakt met carterinhoud via de overstroompoorten en slingert a.h.w. de carter-inlaat
trilling –die via de inlaatschijf aangestuurd wordt- geweldig op,waardoor een hoge overdruk in het carter ontstaat, met de genoemde
turbo-werking. Het hoge temperatuurverschil tussen uitlaatgas en inlaatgas maakt vermenging van beiden praktisch onmogelijk,
zodat de grens tussen beide gassen zich als een soort membraan gedraagt.

Ik raad degenen die iets hierover willen schrijven aan om eerst wat literatuur over Trillingsleer en Instationaire gasstromen te
bestuderen, ( J.Smit heeft zijn advies ( 2011 ) destijds adhoc opgevolgd, boekenkast stomingssleer o.a. Bernouilli ) om te begrijpen wat hier speelt.
In feite is een expansie-demper een resonator, te vergelijken met een orgelpijp (die o.a. in kerken te bezichtigen zijn). De korte voor de hoge tonen en de lange pijpen voor de lage tonen. Alleen, de orgelpijp heeft geen “ tegen-conus ” zoals op een expansie-uitlaat, maar het principe van de “ staande trilling ” , dus het bereiken van resonantie, is gelijk.
Overigens, de naam van de orgelfabriek in de Zaanstreek waar ik destijds die verstelbare “ tong ” heb gekocht was: Flentrop orgelbouw. Niet zo belangrijk, maar dan weten jullie ook de achterliggende gedachte.
De microfoontjes die ik destijds gebruikte, heb ik onlangs weer gevonden, alsmede het kleine luidsprekertje met een metalen conus dat op de uitlaat- bocht gemonteerd werd. Dit speakertje werd gevoed door een versterker die een signaal kreeg van een z.g. toongenerator, een apparaat van Philips waarmede je een toon kan opwekken van bijv. 20 t/m 30.000 Herz. Hiermede kon ik de z.g. eigenfrequentie van een
uitlaat, maar ook van de carterinhoud, bepalen. Ook dit hielp om de werking van uitlaat en carterspoeling te begrijpen en waar mogelijk
te optimaliseren.
Ik heb er enige jaren over gedaan om een beetje grip te krijgen op de natuurkundige verklaring van de achtergronden bij een dynamische gaswisseling, weliswaar zo’n 45 jaar geleden, maar de natuurwetten zijn niet veranderd, dus doe je best !

Met vriendelijke groeten,
Henk van Veen.

[----------------------------------------------------------------------------------------------------- FIN (6) ---------------------------------------------------------------------------------------------------]

Ongetwijfeld de beste tweetakt tuner ter wereld heb ik ook gevraagd:
Jan Thiel

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Jan Thiel [mailto:janthiel50@********]
Verzonden: zondag 18 januari 2015 09:37
Aan: louis@kreidlerdatabase.nl
Onderwerp:

Hallo Louis,

Sorry voor de vertraging!

Dat system met die stofzuiger lijkt me weinig zinvol.
Omdat de uitlaat werkt met veel hogere temperaturen.
En die temperaturen verschillen nogal naar gelang het toerental!
Verstelbare ontsteking en powerjet zijn voornamelijk belangrijk voor het varieren van die temperaturen ! Maar voor 1968 was het wel leuk bedacht!

Groeten,
Jan & Nim

[------------------------------------------------------------------------------------- FIN (7) -----------------------------------------------------------------------------]

John Smit (hobbyist :AMATEURverbrandingsmotoren techniek ) dd 09 december 2016.

Toekomstige acties ( J. Smit ) mijnerzijds, resp.

1. Toon- generator, doos met daarin een messing strip, zal detailfoto’s foto’s maken en daarna op het Maarten Kreidler web delen.
2. Wiskunde en stromingsleer boeken heropenen, opnieuw bekijken waar ikzelf en destijds( 1968 ) KVV Amsterdam ook niet wisten ?!, ik doel dan op de verschillende lengtes tailpijpjes. Naar het
schijnt is nu juist de diameter van groot belang. Ik heb maar 00.1 % de kennis in vergelijking met een man als Luc.Foekema, dus ik kijk mijn linker uit om daar aan te gaan twijfelen.
3. Ouwe meuk. Ik geef toe het is wederom graven in spannende ouwe meuk, maar ik ( John Smit ) vindt dat nu eenmaal hartstikke leuk. Ook omdat ik nogal wat spannende doosjes / kistjes /
bandjes en filmpjes van de oude Henk gegund gekregen heb. Zijdelings zit ik weer heerlijk te snuffelen in de oude Wiskunde, en daar ga ik ECHT NIEMAND mee vermoeien. Tevens heeft men pas
in 1928 ( circa 4500 jaar na dato ) het graf van de Egyptische koning Toutachamon ontdekt, dus wanneer is nu eigenlijk iets ouwe meuk !?
4. Als je het allemaal “ de stofzuiger van Henk van Veen “ anno 2016 leest. Dan denk ik dat bij menigeen een glimlach rond de mond verschijnt, vergis je niet het was 1968, dus.. bijna 50 jaar
geleden. Van Veen had xx lef, en durfde ook de aanval in te zetten tegen fabrikanten die miljoenen race- en ontwikkelings budget ter beschikking hadden. Welnu, die zak met geld had Henk echt
niet !

[--------------------------------------------------------------------------------------------------------- FIN (8) --------------------------------------------------------------------------------------------------------]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 8:44 am 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2005 2:01 am
Berichten: 9227
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Citaat:
Ook omdat ik nogal wat spannende doosjes / kistjes /
bandjes en filmpjes van de oude Henk gegund gekregen heb.


Als dit nou filmpjes zijn, gemaakt/geschoten in Kornwestheim in de fabriek en op de Haarlemmerweg!.

Dan worden we gek John. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 9:49 am 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 12:52 pm
Berichten: 75
Woonplaats: De Bollenstreek ( ZH )
Hoi Henk, ( Henk 3 bakvoet )

Dat begrijp ik meer.. dan 100%, en dat gaat op termijn goed komen ( vadertje TIET die IK er voor denk nodig te hebben, haast past niet meer in mijn dagelijks levenspakket ) !

Ik ben al goed op weg om dat... ooit te gaan delen, want met eerlijk delen daar heb ik echt geen micro mm moeite mee.
Mits het door mij destijds spontaanontvangen brood( documentatie, video's, 8, 16-, en 35 mm filmbanden, dia's en foto's ) daarna
eerlijk te delen valt.Ooit heb ik (1) video band op een hobbiemanier gedeeld, nou... nou... nou.. tis toch wat !
Daarna kwam ik mijn EIGEN SPUL in de vorm van videodata samengepakt in een mooi CD doosje netjes ingegoten weer tegen , en dat op o.a. marktplaats.
Welnu daar past deze bijna 62 lentes OUWE GEDREVEN JONGEN al her intredende.. FF VEUR, ben wel goed maere nie gek !

Ben een tijdje uit de roulatie geweest ( hier GEEN woord over ) en heb mijn droomjongens hobbie in al zijn positieve gedrevenheid weer opgepakt ( hier WEL een woord over )

Hoever ben ik, en wat heb ik al aangeschaft ! ( toestellen resp. 1 tm 6 is allemaal met de kreet van pax001 stokouwe stoffige meuk )

1] 8 mm filmprojector
2] 16 mm filmprojector
3] 35 mm fimprojector, pff.... vanuit United Kingdom
4] 1x diascanner
5] 1x snijmachine
6] videorecorder en video cam cam toestel ?? ( ouwe weggegooid, redelijk moderne aangeschaft )
7] eigenbouw prismakastje, dit om rechtstreeks van een filmprojecter op te nemen, welnu dat is een SOF geworden ( moeilijk om de beeldjessnelheid op elkander af te stellen )

Wat ben ik ! NOU WEER ! aan het freubelen, resp.

1] verdiept in toestellen van Kunee instruments te Emmen, zie kunee - instrument.com
2] het dient op termijn de 3 CCD transfermachine te gaan worden, daar het (1) machine dient te worden die filmbanden 8 - 16 en bovenal 35 mm bioscoopformaat aan kan.
2] ben mij aan het voorbereiden op een eigen vrije jongens techn. hobbie website ( puur voor dergelijke zaken ) en worldwide gratis te benaderen, tot LBF filminstituut stoomloc's an toe.
3] mijn professie ( en lol erin ) is nooit websites maken geweest, nu heeft het een (1) doel en ben ik 100% in een virtuele omgeving mij zaken aan het aanleren, testen, en beproeven.
4] zie inhoud item 2 en 3, dien wat aan daarvoor vereiste programmering te doen, welnu ( IK DOE LIEVER HOBBIEKNOEIEN ( SLEUTELEN IN MIJN WERKPLAATSJE ), maar och het beoogd een (1) doel.

Opnieuw ben ik mijn leven (op dat gebied) 1 xx achter den oren groene enthousiaste AMATEUR, maar hernieuwd vindtIKhet allemaal spannend.

Dus allerbeste Henk ( Kreidler 3-bak voet ) het gaet goed kom, vergt xx voorbereidingstijd. hobbie.. en geen nanostukkie stress, die tijd ligt hoop ik mijlenver achter mij.

EERLIJK ZULLEN WE ALLES DELEN, MAAR MET DE KLEMTOON OP ** EELIJK **

Op termijn ga ik onze / jullie Maarten vragen of er vanaf zijn Maarten Kreidler site een link er naar toe te maken is.
En met de klemtoon LINK, mijn doel is een laagdrempelige beknopte techno hobbiesite met veel miscchien wel nooit eerder ( vanaf de jaren '50 ) aanschouwde data.
Dus het wordt nooit zoiets professioneels / moois als Kreidler.nl of MALOUD, zij voorzien al meer dan 100% in ONZE hobbiebehoefte

Roden -den - dron,

Ik ga toch maar eens op een spoedeisende hulptraining kort- en bondig schrijven !
Kryptisch gezegd : de persoons vervormende training kort- en bondig LULLEN heb ik al succesvol afgerond, incl. (1) certificaat.

Groet,
John Smit


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 11:06 am 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2005 2:01 am
Berichten: 9227
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Dag John,

Als jij je nou bezig houdt met de stofzuiger, dan stort ik mij wel op de filmpjes.
Die technologie is namelijk zonder stofzuiger en simpel te reproduceren naar hedendaagse film/video/mpeg formaten.

De filmpjes zijn een stuk interessanter uit historisch oogpunt als de werking van een uitlaat.
Filmpjes geschoten tijdens een race daar bulk het van en totaal niet interessant voor de doorsnee Kreidler hobbyist.

Het zijn juist de privé kreidler filmpjes geschoten buiten het 50cc race circuit om die het heel begerenswaardig maken.

Er zal er maar één bij zijn wandelend langs de assemblage lijn van de fluor 1973. :shock:

Dat zijn de filmpjes John.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 1:09 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 05, 2008 5:25 pm
Berichten: 344
Woonplaats: Zuidoost gelderland
@ Henk 3bakvoet :clap

Gr :rs


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 2:29 pm 
Offline

Geregistreerd: zo maart 09, 2008 12:52 pm
Berichten: 75
Woonplaats: De Bollenstreek ( ZH )
Nou Henk,

Ik ga de rest van 2016 eventjes het op mij in laten werken, nogmaals stress / het te druk ervan krijgen is iets wat uit mijn handboek definitief gewist is.
Ook ga ik er buiten jouw om op een positieve wijze proberen er achter te komen wat voor type mens jij bent.
Wat ik al ettelijke jaren zeker is, en dat jij mijninziens er een bent :

Rechtdoor zee, hart op de tong, dit zijn kwaliteiten die mij influisteren dat het met jouw eerlijkheid ( positief ) wel snor zit !
Genoeg psychologie gezwam.

To the hobby point,

1] Films zijn uit de jaren '50, '60 en '70 ( [width=]geschoten tijdens race(s)[/width] en schijnbaar totaal niet interessant voor de doorsnee Kreidler hobbyist)
2] Ook zit daar de fabrieks racecircuit testen van de Kreidler 12-bak tussen ( schijnbaar totaal niet interessant voor de doorsnee Kreidler hobbyist )
3] Privat Kreidlerfilmpjes ( Kornwestheim en Kreidler van Veen Amsterdam ) die zitten daar niet tussen, wel natuurlijk zaken als Van Veen het aan de man ( nieuw model uitbrengen e.d. )
4] Wel dia's , foto's , folders en documenten, waarvan de foto's en dia's vervaardigd zijn door Henk van Veen's eigen jarenlang ervoor ingehuurde hof fotograaf
5] Ook microfilmpjes gevonden waar elk Kreidler onderdeel destijds van gefabriceerd is ( ook weer achterhaalde ouwe meuk, niet interessant voor de doorsnee Kreidler hobbyist)
6] Als laatste Kreidler directeur ( Alfred ) en Kreidler van veen importeur ( Henk ) konden het goed met elkaar vinden ( xx foto's feestes e.d. ervan ) niet interessant doorsnee Kreidler hobbyist

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Het zijn juist de privé kreidler filmpjes geschoten buiten het 50cc race circuit om die het heel begerenswaardig maken.
Er zal er maar één bij zijn wandelend langs de assemblage lijn van de fluor 1973.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dat zijn het type privat ?? !! filmpjes John, interessant voor de doorsnee Kreidler hobbyist.

Henk,

Zal op termijn alvast effetjes kijken naar dia's / foto's / folders van een fluor 1973 model.
Echter ik heb door eigen schuld tijdvertraging opgelopen, dit voor presentatie gereed maken van mijn gebakkie : destijds ( MIJN ORI GEBAKJE " de beruchte VAN GAAG Kreidler )
Ik blijk er 1 in mijn geheime bergplaats " in de bollenschuur achter de dennen " te bezitten, en deze wil ik op het verzoek van hen 8 januarie 2017 wel meenemen.
Welnu het is een tamme 9-poorts VAN GAAG met uitgedraaide Bing 23.0 mm carburateur.
De spuuglelijke VAN GAAG privat gemaakte expansieuitlaat ( labeltje Pietje ) die laat ik eraf, dat is en blijft de verchroomde Homoet pijp.

Ik denk dat ik de traagste zuiger gestuurde ( non mebraam ) 60cc VAN GAAG heb ( zijn er schijnbaar nog 7 over ) .
Er zijn GAAGIE's die topsnelheden volgens de TAM TAM van meer dan 160 km/h bereiken.
Ja zo kan ik het ook, roterende inlaat, 90cc met scooter cylinder binnenwerk.
Ik kan ook nog altijd mijn ori Honda CB750-K2 ( ori 1973 ) meenemen, dan haal ik waarschijnlijk meer dan 200 km/h.

EEN OUWE MEUK VAN GAAG was 60cc en MBA zuiger, dan ook nog met een te ver uitgedraaide 20mm BING, dus 24 mm doorlaat. Wat een steigerend onberekenbaar " PIETJES " hengst was dat ding.
Onder de 8000 RPM niks, daarboven begon dat wispelturige ding in ene KVV aspiraties te trachten na te doen, menige bocht op de openbare weg op het nippertje kunnen slechten.
JEETJE MINA wat een toestel, 5 km van huis ging mijn vrouw alvast water voor de koffie opgieten, dat hoorde zijzelf aan de dichterbij komende aanzwengelende luider worden pestherrie !
ik heb zelf destijds een nieuwe BING gekocht, en het uitdraaien gestopt tot 23 mm. toen zag je langs de gasschuif het NON licht ( ik doel op mijn eigen licht, dus potdicht gebleven )

En nou gaat ik de kouwe schuur in, eventjes 5 mm vet van die eigenwijs rijdende ORI gebakkie VAN GAAG verwijderen.
Het GAAG kaasie blok van de museumzolder halen, en het dan maar weer FF terugplaatsen...

Groet,
John Smit


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 6:19 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2005 2:01 am
Berichten: 9227
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Citaat:
Zal op termijn alvast effetjes kijken naar dia's / foto's / folders van een fluor 1973 model.


Niet mijn teksten te letterlijk nemen John. :wink:

Alles aan bewegend beeld materiaal uit Kornwestheim is zeer interessant.

Daar is namelijk niets van, helemaal niets, maar wie weet heeft de heer van Veen nog wat private beelden geschoten in de Kreidler fabriek.
Je zal begrijpen dat als dat het geval is we het echt over iets unieks hebben.

Bewegende beelden 1963-1985, uit de fabriek, daar zou ik het nou warm van krijgen. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!